בשנה החולפת נמכרו בישראל למעלה מ-20,000 כלי רכב עם 7 מקומות ישיבה, לא כולל רכבים מסחריים ורכבי הסעות. מתוך הכמות הזאת, 87% הם רכבי פנאי ורק 13% הם מיניוואנים; ומתוך אותם רכבי פנאי, 60% מהמסירות שייכות לשני רכבים בלבד: מיצובישי אאוטלנדר וסקודה קודיאק, עם יתרון של כ-2,000 יחידות למיצובישי.
את היתרון הזה רוצה סקודה לצמצם. בשנתיים הראשונות שבהן הקודיאק שווק בישראל, סבלה היבואנית ממחסור במלאי, כך שסגירת הפער לא עמדה על הפרק. בינתיים הצליחה היצרנית הצ'כית להגדיל את היקפי הייצור, ולקראת סוף 2019 השיקה היבואנית של סקודה גרסה חדשה שמיועדת לציי רכב ומכוונת היישר לאאוטלנדר: סקודה קודיאק "ביזנס". עם תג מחיר של 172,000 שקלים, הקודיאק המוזל מוותר על כמה פריטי אבזור בהשוואה לגרסת ה"אמבישן" המוכרת, אך כעת הוא מתחרה באאוטלנדר שנמכר בגרסת ה"אינטנס" באותו מחיר בדיוק. מבחינתנו זו הזדמנות מצוינת לעמת בין השניים, שיהיו ככל הנראה הבחירה המועדפת על בעלי המשפחות גם ב-2020.
עיצוב וסגנון
האאוטלנדר התעדכן שוב ושוב במהלך השנים, שינה את חזותו והצליח להישאר רלוונטי למרות גילו. הוא עשיר בפרטים ובגימורי כרום, וליד הקודיאק נראה מסוגנן יותר אך גם מעט יותר מצועצע. בתא הנוסעים ניכרים סימני הגיל. שילוב הצבעים הבהיר נעים למראה, אך הפלסטיקה פשוטה יחסית.
הקודיאק בגרסת הביזנס ויתר על מסגרת הכרום לחלונות, אך עדיין נראה מכובד ומאוד אלגנטי ולא מרגיש כמו גרסת בסיס מוזלת. הוא פחות מעוצב מפיג'ו 5008 למשל, וגם חישוקי הגלגלים שלו פשוטים למראה, אך הסגנון נאה ועדכני. בתא הנוסעים המראה מודרני, עם מסך גדול ומשטחים נקיים, אך הצבעים כהים בגרסת הבסיס, המושבים בסיסיים ואיכות הפלסטיקה לא אחידה: בחלקים הנמוכים של הדשבורד ובדלתות מצאנו חומרים קשים. כך או אחרת, הרמה הכללית גבוהה מזו של המיצובישי.
עיצוב זה בסוף עניין של טעם, אך אנחנו בחרנו להעניק לקודיאק ציון גבוה יותר - בעיקר בזכות תא הנוסעים המודרני והאיכותי.
אבזור ותפעול
לאאוטלנדר מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית, שמציעה ניווט של ווייז וגם תמיכה מלאה בעברית, אך התפעול שלה פחות נוח בהשוואה למערכת המקורית והמעולה של הקודיאק. במיצובישי תמצאו בגרסת ה"אינטנס" גם חישוקי "16 קלים, בקרת אקלים מפוצלת (שלפני כשנה זכתה גם לפתחי מיזוג מאחור), מצלמת רוורס, מראה נגד סנוור ובלם יד חשמלי.
הקודיאק מציע מפרט דומה, עם הבדל כאמור בסעיף המולטימדיה וללא מצלמת רוורס כסטנדרט. גם חישוקי הגלגלים שלו גדולים יותר, עם קוטר של "17. אגב, גרסת הביזנס מוותרת גם על חלק מפריטי האחסון החכמים, כמו למשל התא בדלת הנהג למטריה, פסי הגומי הנשלפים להגנה על הדלתות ותא הכפפות העליון.
בתחום הבטיחות, שני הדגמים מציעים 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית. לאאוטלנדר התרעה קולית על סטיה מנתיב בעוד הסקודה מוסיף גם תיקון אקטיבי מצוין, אך האאוטלנדר משיב עם אורות גבוהים אוטומטיים.
לסיכום סעיף האבזור, הסקודה נהנה מיתרון קל בשל המולטימדיה האיכותית, הנדסת האנוש העדיפה (בעיקר בתפעול המיזוג, מחשב הדרך והמולטימדיה) והמערכת לבקרת סטיה מנתיב. עם זאת, הפערים אינם גדולים.
שימושיות ומרווח
שני הדגמים שנבחנו, כמו גם מרבית מתחריהם, מציעים מרווח לא רע ל-5 נוסעים בוגרים ועוד שני מושבים שיתאימו בעיקר לילדים. בשני הדגמים גם ניתן להזיז את מושבי השורה השניה על גבי מסילות. האאוטלנדר מציע ישיבה גבוהה, במיוחד ביחס למראה החיצוני המעט נמוך, אך המושבים שלו קצרים ופחות תומכים מאלו של הצ'כי - גם בשורה הראשונה וגם בשניה, על אף שאין פערים משמעותיים במרווח בין הדגמים. בשורה השלישית המיצובישי צפוף מהסקודה והמושבים שם יהיו פחות נוחים לנסיעה לאורך זמן.
הסקודה מציע כאמור מושבים נוחים ותומכים יותר, וגם אצלו השורה השניה תהיה מרווחת יחסית - אם כי בשני הדגמים לא יהיה פשוט להושיב 3 מבוגרים בגודל מלא. הקודיאק מציע בשורה השניה שקע 12 וולט שאין במיצובישי, אך גרסת הביזנס מוותרת על שקע ה-220 וולט שקיים בגרסאות יקרות יותר. בשורה השלישית המושבים בסקודה גבוהים ונוחים יותר, וגם הגישה אליהם קלה מעט יותר.
תאי המטען של השניים קטנים מאוד כאשר כל המושבים בשימוש - כי הרי ידוע שמשפחה עם 5 ילדים תסתדר מצוין עם תא מטען של פיקנטו. מה, לא?
בכל מקרה, הבגאז' של הקודיאק גדול במעט מזה של האאוטלנדר גם כשהמושבים בשימוש וגם כשהם מקופלים (בשניהם ניתן לקפל כל מושב בנפרד). בתא המטען סקודה לא ויתרה על פריטי האחסון החכמים, וגם בגרסת הבסיס תמצאו רשתות עגינה, ווי תליה ואפילו מחזיקי מזוודות שמונעים מפריטים להיטלטל ברחבי תא המטען.
בזכות היתרונות הקלים באיכות המושבים, במרווח השורה השלישית ובתא המטען, הסקודה מקבל ציון עדיף גם בפרק הזה.
נוחות נסיעה
המיצובישי מכויל על הצד הרך של הסקאלה, ולכן מיטיב לספוג את שיבושי הכביש הקטנים בעיר. עם זאת, על פסי האטה ופגמים גדולים יחסית הוא רוכן ומיטלטל, אבל גם אז מדובר ברמת נוחות טובה בסה"כ. בתוך העיר היפני נהנה מכושר תמרון עדיף בשל בסיס הגלגלים הקצר יותר וההגה הקל. מחוץ לעיר הוא פחות מרוסן ומהודק, ובעיקר רועש קצת יותר מהקודיאק. בכל מקרה, רמת הנוחות והבידוד של האאוטלנדר השתפרה משמעותית במהלך השנים.
הסקודה נוקשה יותר ופחות מסנן את פגמי הכביש הקטנים, אך התחושה הכללית היא של רכב מאוזן ונעים יותר - בעיקר כשהשיבושים הופכים לרצף מטריד של בורות או גלים. גם מחוץ לעיר הוא נותר מרוסן, יציב ונוח מאוד, ולזה מצטרפת רמת בידוד רעשים גבוהה מאוד.
לסיכום פרק הנוחות, המיצובישי נהנה מיתרונות מסוימים בעיר בשל הרכות ובשל כושר התמרון, אך הקודיאק מוצלח יותר על כבישים בינעירוניים, שקט יותר ויהיה נוח גם בתנאים מסוימים בעיר.
מנוע וביצועים
למיצובישי מנוע ותיק ומוכר, שמייצר 150 כ"ס ו-19.9 קג"מ מנפח של 2,000 סמ"ק. אל המנוע משודכת תיבת הילוכים רציפה, וביחד מייצר השילוב הזה תנועה חלקה ונעימה מאוד במהירויות נמוכות - ובמיוחד בולט הדבר לעומת יחידת ההנעה של הקודיאק, שלא נהנית מאותה תחושת חלקות וליניאריות במהירות עירונית. עם זאת, התאוצות של האאוטלנדר - שמספקות לכשעצמן - פחות זריזות ונחושות מאלו של הקודיאק. המנוע שלו גם רועש יותר, בעיקר בשל השילוב לתיבה הרציפה, אם כי גם בתחום הזה מורגש שחל שיפור.
לקודיאק מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטרים, עם הספק זהה של 150 כ"ס אך עם מומנט עדיף של 25.4 קג"מ ובעיקר עם גמישות עדיפה. אל המנוע משודכת תיבת ה-DSG המוכרת של קבוצת פולקסווגן, רובוטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. בתוך העיר השילוב הזה פחות מוצלח: לפעמים ישנה השתהות קלה בזינוק או רעד מכיוון תיבת ההילוכים בתמרוני חניה ובזחילה. עם זאת, הקודיאק מהיר יותר מהאאוטלנדר בכל מצב, מאיץ בנחישות ועוקף בקלילות. יחידת ההנעה של הסקודה גם שקטה יותר - וכבונוס היא גם היתה חסכונית יותר: במהלך המבחן מדדנו למיצובישי צריכה של 11.6 ק"מ לליטר, בעוד הקודיאק הציג צריכה של 12.5 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
מכלי רכב גדולים וכבדים אי אפשר לצפות ליכולת דינאמית מבריקה, אבל בהחלט צריך לצפות לאחיזת כביש גבוהה ולתחושת בטחון בהסעת המשפחה. שניהם עונים על הדרישה הזו. לאאוטלנדר אחיזת כביש מוצלחת, אך הוא רוכן בצורה מורגשת בעיקולים, ההגה שלו חסר משקל והשלדה לא מעבירה פידבק לנהג.
הקודיאק מרגיש טוב יותר בעיקולים. הוא רוכן פחות, ההיגוי שלו מדויק יותר ובעל משקל לא רע, אך הנטיה הברורה היא עדיין לתת היגוי. גרסת ה"ביזנס" מגיעה עם צמיגי "נקסן" קוריאניים, שסיפקו פחות אחיזה מצמיגים איכותיים יותר שפגשנו בקודיאק בעבר.
סיכום
שני כלי הרכב הנמכרים בקבוצתם ימשיכו כנראה להוביל את הסגמנט, בעיקר בזכות מכירות גבוהות לציי רכב. אם שתי הגרסאות האלו הוצעו לכם מקצין הרכב או שפשוט קסמו לכם באולם התצוגה, במה תבחרו?
מיצובישי אאוטלנדר מציע כמה יתרונות לא מבוטלים לאלו שחיים בעיקר בעיר. יחידת ההנעה שלו חלקה ונעימה יותר במהירויות נמוכות, חלק משיבושי הכביש נספגים אצלו בצורה יותר משכנעת וגם כושר התמרון שלו עדיף. לזכותו נציין את העובדה שבקרוב הוא יחגוג יום הולדת שמיני, והעובדה שהוא שומר על רלוונטיות בגיל מתקדם שכזה אינה מובנת מאליה.
רשימת היתרונות של סקודה קודיאק כוללת מרווח טוב יותר בשורת המושבים השלישית ובתא המטען, מפרט אבזור עדיף במעט, הנדסת אנוש מוצלחת יותר, הוא שקט מהמיצובישי, חזק יותר, מתנהג טוב יותר ונהנה מעדיפות מסוימת בצריכת הדלק.
למאמר זה התפרסמו 26 תגובות