דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי: סקודה ראפיד מול פיג'ו 301

Getting your Trinity Audio player ready...




זה קרה לאט, כמעט בלי ששמנו לב, אבל בשנים האחרונות המכוניות המשפחתיות התייקרו באופן משמעותי. כל עוד "קבוצה 2" הכתיבה את מחירי המכוניות עבור חברות הליסינג, יכולנו לרכוש משפחתיות במחיר אחיד - במשך זמן רב עמד המחיר של משפחתית ממוצעת על 114,000 שקל, למי שזוכר - אך מאז נופצה תקרת המחיר המלאכותית, שווי השימוש הפך ליניארי והמחירים של המשפחתיות טיפסו. אותה משפחתית פופולארית עולה כיום כמעט 130 אלף, מה שמרחיק אותה מהישג ידם של לקוחות רבים. אז נכון; הסטנדרטים עלו בשנים האחרונות, ומשפחתית מודרנית מציעה כיום איכויות שבעבר פגשנו רק במכוניות מנהלים. אבל מה יעשה הלקוח שבסך הכל מעוניין ברכב שישנע את המשפחה שלו במחיר סביר?



פיג'ו 301 וסקודה ראפיד מנסות לתת את התשובה ללקוחות האלו. אלו לא "משפחתיות קטנות", סופר מיני עם בגאז' כמו יונדאי i25 או שברולט סוניק. המשפחתיות החדשות של סקודה ופיג'ו מציעות מימדים שלא נופלים מאלו של המכוניות המשפחתיות, ובמקום לקצץ במטראז' הן בוחרות לחסוך בתחומים אחרים כדי להציע מחיר אטרקטיבי. על החסכון נרחיב בהמשך, אך בשלב זה כדאי לסייג ולומר כי המציאות מלמדת שמרבית הלקוחות הפרטיים יעדיפו לשלם יותר ולקחת משפחתית "אמיתית". את המשפחתיות המוזלות הללו ירכשו בעיקר חברות הליסינג, אשר לקוחותיהן יצטרכו להכריע בחודשים הקרובים בשאלה חד משמעית: האם להזמין סקודה ראפיד או פיג'ו 301?



סקודה ראפיד

עיצוב, אבזור וסגנון: כמו כל מכונית של סקודה, גם הראפיד מעוצבת בשמרנות. מלפנים היא עוטה את החזית האלגנטית והחדשה של סקודה- אך כאן מסתיימת ההשראה ומתחילה הבנאליות של הפרופיל והזנב. חוסר המעוף זולג גם לתא הנוסעים, שנראה פשוט מאוד וכולל בעיקר קוים רבועים ופלסטיקים שחורים. איכות החומרים אף היא בסיסית, ולא מאפשרת לשכוח שלא מדובר במשפחתית של ממש. מאידך, איכות ההרכבה מצוינת ונראה שאף כפתור לא יתפרק גם אחרי התעללויות ליסינג קשות. אחד הבוחנים טען שזו פשוט מכונית שמיועדת לקיבוץ. מבחינת אבזור, המצב סביר ביחס לפיג'ו הבסיסית אך קצת מאכזב לכשעצמו: בגרסת ה-Ambition  תסתפקו בשליטה מההגה על הרדיו ומחשב דרך, אך בשביל יותר מזה תצטרכו להתקרב לסכום שנוגע במשפחתיות האמיתיות.

צפייה בתוכן מבחן השוואתי: סקודה ראפיד מול פיג'ו 301


מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה: כמו הפיג'ו, הראפיד היא מכונית שהיבואן היה יכול להרוויח עליה יופי של כסף אם היא היתה נמכרת לפי מטר רץ. המימדים הנדיבים מעניקים מרווח רגליים מצוין ליושבים מאחור, לפחות לשני אנשים. הנוסע האמצעי יצטרך להתמודד עם מרווח כתפיים מוגבל וגם עם תעלת הינע שגוזלת ממרווח הרגליים שלו, ויכול מאוד להיות שהוא יעדיף פשוט לשבת בבגאז' העצום. מבחינת הנתונים היבשים, נפח ההטענה לא גדול משמעותית מזה של ה-301; אך הדלת שנפתחת כלפי מעלה (כמו באוקטביה) מאפשרת להשליך פנימה את כל הציוד המשפחתי ויותר מזה. נוחות הנסיעה של הראפיד היא ללא ספק עקב האכילס המשמעותי ביותר שלה: זה לא רק שהיא לא נוחה ביחס לפיג'ו, אלא זה גם בולט לעומת כל משפחתית אחרת. המתלה הקצר לא מסוגל להתמודד כמעט עם אף מהמורה, והתוצאה היא מכונית קופצנית ולא רגועה. זה מופיע כמובן על כבישים עירוניים רצופי מהמורות, אבל זה בולט גם על כביש מס' 1 המצוין.


מנוע, ביצועים והתנהגות כביש: כמו בקרב אגרוף, הסקודה מתאוששת בסעיף המנוע והולמת בפיג'ו במה שנראה כמו נוק-אאוט. אחרי השהיית טורבו קצרה הראפיד מזנקת מהמקום כנשוכת נחש, עפה קדימה בקלילות ומטפסת למהירויות שהפיג'ו כמעט לא מכירה. הביצועים הטובים מגיעים כמעט ללא מאמץ: על 100 קמ"ש הראפיד משייטת בפחות מ-2,000 סל"ד, ונשארת שקטה ורגועה גם כשמגבירים קצב. בתוך העיר התיבה המתוחכמת הפריעה לעיתים עם רעידות בזינוק, אך היא עדיפה בבירור על התיבה בפיג'ו. צריכת הדלק לא הרשימה: במנועי טורבו צריך לנהוג לאט במיוחד כדי לקבל נתונים טובים, וביומיום רובנו לא ננהג כך. בסעיף ההתנהגות הראפיד נופלת מהפיג'ו בשל האחיזה הנמוכה יותר, ומפצה על כך עם אבזור בטיחות עדיף שירגיע את הדואגים אך לא יספק הנאה לחובבים.


פיג'ו 301

עיצוב, אבזור וסגנון: הפיג'ו קצרה במעט מהסקודה, אך היא מרשימה ממנה בעיקר בגלל העיצוב של החלק האחורי - תחום שהוזנח מעט אצל הצ'כית. תא הנוסעים של הפיג'ו נראה מודרני ומזמין, בזכות השילוב של פלסטיקים מבריקים וחומרים מעט יותר רכים. אלו עדיין סטנדרטים נמוכים מאלו של המשפחתיות, אך היתרון באיכות הוא של הפיג'ו. במחיר ההתחלתי של הסקודה (115 אלף) תוכלו לרכוש את הפיג'ו המאובזרת וליהנות מדיבורית בלוטות', חיבורי USB, חישוקים קלים ועוד. אז האם יש פה ניצחון מוחלט לצרפתיה? רק כמעט. נסו לחפש את מתגי החלונות (רמז: חפשו למטה ומימין), הגבירו את הווליום ברדיו (רמז: זאת לא הגלגלת הגדולה) ופתחו את הבגאז' (הכפתור נמצא ליד כוונון גובה התאורה). אם עדיין לא פלטתם קללה בצרפתית, אז אולי הפיג'ו היא המכונית בשבילכם.

צפייה בתוכן מבחן השוואתי: סקודה ראפיד מול פיג'ו 301


מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה: תעשו ניסיון: קחו את כסא הנהג עד הסוף לאחור, ותעברו לשבת בספסל האחורי. אם לא נפלט לכם "וואו", כנראה שאתם רגילים למכוניות מנהלים - שכן הפיג'ו מציעה מרווח פנימי יוצא דופן לשלישיה האחורית, בעיקר לאורך (אך גם הרוחב לא רע). תא המטען גדול בכל קנה מידה, אך כמו כל מכונית סדאן הפיג'ו סובלת מפתח הטענה צר ומוגבל. אחרי שזרקתם פנימה את כל המשפחה והציוד, תשמחו לדעת שהנסיעה תעבור בנעימים גם על הכבישים הקשים ביותר: מערכת המתלים הרכה של הפיג'ו מצליחה לשכך היטב את פגעי האספלט השונים, וכמו בצרפתיות של פעם היא מציגה רמת נוחות גבוהה במיוחד. לכך מצטרפים כסאות רכים ונעימים, שמשלימים את תמונת המצב: פיג'ו 301 היא מכונית נוחה מאוד לנסיעה. הפער מול סקודה ראפיד לא היה גדול יותר באף סעיף אחר.

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש: הפסקה הזו נכתבה אינספור פעמים על מכוניות של פיג'ו-סיטרואן. המנוע דווקא בסדר; לא פסגת הטכנולוגיה, אבל 1,600 סמ"ק לגיטימי. הבעיה שלו היא תיבת ההילוכים. מדובר בתיבה אוטומטית מיושנת עם 4 הילוכים בלבד, מהסוג שמנסה להבין את כוונת הנהג ובסוף עושה מה שבא לו. החלפת ההילוכים איטית ומהוססת, בתנועה עירונית הורגשו לא פעם חבטות מכיוון התיבה, ואם זה לא מספיק אז נעדכן גם שהתיבה הזו רועשת במיוחד ואף גוזלת מכוחו של המנוע. בשיוט רגוע כנראה שלא תסבלו מהתיבה (בהנחה והרדיו יפעל), אבל כשתרצו להוציא ביצועים מהרכב תחשוף התיבה את ערוותה. כפרס ניחומים נספר על אחיזת הכביש המצוינת של הפיג'ו, שלא רק שומרת בקנאות על נתיב הנסיעה אלא גם מעניקה לנהג מעט פידבק מההגה והשלדה, ומאפשרת קצב יחסית גבוה בין פיתולים מבלי לאבד את הראש או את הזנב.



סיכום

המנצחת של המבחן הזה היא בכלל מכונית שלא השתתפה בו: המכונית המשפחתית. לא משנה אם נקרא לה פורד פוקוס, אופל אסטרה או קיה פורטה, ללקוח הפרטי נמליץ להוסיף עוד 15,000 שקל ולקנות משפחתית שלא תדרוש ממנו כל כך הרבה פשרות. במקרה של תקציב מוגבל יוכל הלקוח לפנות לחברות הליסינג שמוכרות מכוניות מיד שניה עם 0 ק"מ במחירים אטרקטיביים, ולהנות מרכב שישרת אותו באופן יעיל הרבה יותר.

לקוח הליסינג, זה שיצטרך להכריע בין פיג'ו 301 לסקודה ראפיד, יצטרך קודם כל להגדיר לעצמו את סדרי העדיפויות שלו - ואז הבחירה תהיה קלה, שכן הפערים בין מכוניות מתחרות מעולם לא היו ברורים יותר: הסקודה מנצחת בענק בסעיף המנוע והביצועים, מציגה יתרון בתא המטען ובתנאים מסוימים תהיה עדיפה גם בצריכת הדלק. היא תתאים ללקוח הצעיר שיכול להסתדר עם הקופצנות ורוצה ליהנות ממכונית זריזה, ותהיה יעילה עבור מי שמשנע ציוד על בסיס קבוע וזקוק לתא מטען שימושי.

הפיג'ו לעומת זאת מובילה בפער אדיר בנוחות הנסיעה, והיא מציגה גם תא נוסעים איכותי ומודרני יותר, מרווח עדיף ליושבים מאחור ונהנית מיתרון של 5,000 שקל במחיר הרכישה (וגם בשווי השימוש בהתאם). הלקוח האופייני של הפיג'ו יהיה כנראה הנהג הסולידי, זה ש"נוסע כמו ילד טוב" ורוצה ליהנות מנוחות גבוהה ומתחושה של מכונית גדולה ומפנקת. אותו לקוח יוכל גם לבחור ברמת האבזור הגבוהה במחיר נמוך יחסית, וליהנות ממכונית שמדגדגת מלמטה, מתקרבת אך לא נוגעת, בעולמן של המשפחתיות האמיתיות.



* הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון מאי של מגזין iCar

 

פורסם לראשונה ב- 27.05.13

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. ממתין בסבלנות  
    אדם, 28-05-2013

    לפורד אסקורט החדשה ולה על שתיהן

    סגור תגובה

  • 2. סקודה חברה מאכזבת 
    אלעד, 15-06-2013

    שימו לב מה לא יציינו בפניכם נציגי המכירות של סקודה
    קניתי לפני חודש את האוטו האלגנס שנחשב מאובזר ולא הדגם הבסיסי, ומאוד הופתעתי לגלות שאין ברכב בדלת הנהג שליטה על כל החלונות החשמליים בושה וחרפה לחברה שמשווקת רכב שעולה על הכביש 122000שח שאין את המנגנון הפשוט הזה.
    דבר נוסף אין באוטו תאורת פנים לספסל האחורי כאשר פותחים את הדלתות האחוריות.
    ושיא הזלזול הוא נותנים מפתח רזרבי ללא שלט לפתיחת הרכב
    לא אקנה יותר רכב מסקודה בושה וחרפה

    סגור תגובה

  • 3. למגיב מספר 2 
    נדב, 20-08-2013

    אם זה מה שחשוב לך באוטו, באמת עדיף שלא תקנה יותר מכוניות כמו סקודה...

    סגור תגובה

  • 4. ירושלים 
    יורי, 07-11-2013

    יש לי שקודה פביה (אני לא טעיתי- לא סקודה - אלה שקודה) - Shkoda . דגם אחי פשוט - מנוע 1400 סמ"ק 86 כ"ס -וכן יש לו שליטה על 4 חלונות חשמל ממקום של נהג. לגבי מפתח ושלט רחוק - הם מוצר אחיד. אין מפתח בלי שלט ואפך.
    אז איך יכול להיות שבדגם יותר יקר אין דברים כאילה? _ אני כבר לא מתייחס שדברים האלה ממש מישנים.

    סגור תגובה

  • 5. סקודה ראפיד !! 
    אריה , 14-02-2014

    מכונית יציבה!!משרה אמינות לכל אורך הדרך החל מהרגע הראשון לנסיעה!!את תגובתי זו אני כותב לאחר שחזרתי מאילת לחיפה!!הנוחות צריכת הדלק וביצועי המנוע השרו שלות נהיגה בילתי רגילה!!הרכב הוא סקודה ראפיד מנוע 1400 T S I מומלצת מקרב לב!!!

    סגור תגובה

  • 6. תגובה לצגיב 2 
    יהודה, 14-02-2014

    ראשית כמהנדס רכב מזה למעלה מעשרים שנה וכמישתמש בסקודה שגומעת מרחקים ארוכים מידיי חודש בחודשו !!עליי לציין ברוגזך לשוא ומדוע?כי העלות מול התועלת חייבת לעמוד מול עינייך!הרכב אמין משרה נהיגה נעימה מגלה יציבות ומאחד את כל הכללים הבטיחותיים!!התמורה מלאה !!אותו רכב מסוג מזדה יקר בלמעלה מערים ושניים שקלים וחוץ מכל מיני תוספות קוסמטיות אין בו כלום!!כך שלעניות דעתי תגובתך מרוקנת כל יסוד!!!

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה