קטגוריית הסופר מיני מעניינת במיוחד מבחינה צרכנית. בעוד שבמכוניות משפחתיות ברור שהדגש הוא על השימושיות והמרווח ובקטגוריית המיני צריך להתמקד בחסכון, מכוניות הסופר מיני הן למעשה גשר בין עולמות. יש סופר מיני'ז מרווחות שיתאימו למשפחה צעירה, יש כאלה לשני נוסעים בלבד, יש פשוטות לקהל המבוגר ויש מעוצבות ללקוחות הצעירים. אז איך בוחרים?
נאמר זאת מראש: אי אפשר להכריז על מנצחת במבחן כזה, שכן כל אחת מהמכוניות תתאים ללקוח שונה. מה כן ניתן להרוויח מהשוואה ישירה של 10 מכוניות? מסתבר שלא מעט. בכתבה שלפניכם תוכלו למצוא יתרונות, חסרונות ומאפיינים עיקריים של המכוניות שנבחנו. אבל זה, כמובן, לא הכל. המבחן ההשוואתי מאפשר לעמוד על היתרונות המובהקים של כל מכונית ביחס למתחרותיה, ולפלח את המכוניות בהתאם לסוגי הלקוחות השונים. העשיריה שנבחרה אינה כוללת את כל הקטגוריה: המכוניות שנבחרו הן החדשות, הפופולאריות והמעניינות מתוכן. המתקדמים יוכלו להעמיק ולקרוא את מבחני הדרכים המלאים שפורסמו על מרבית המכוניות באתר iCar.
כיצד בוצע המבחן?
בבוקר המבחן התייצבו עם אור ראשון 10 נהגים, תדלקו את המיכלים ובדקו את המכוניות במספר שלבים: המסלול העירוני כלל נסיעה של כל בוחן בכל רכב למשך כ-20 דקות, יחד עם שני נוסעים נוספים. המכוניות נסעו בעליות וירידות, תמרנו ברחובות צרים ונסעו על כבישים משובשים מהזן שנפוץ בישראל. לאחר מכן יצאה החבורה לנהיגה בין עירונית של מספר שעות במהלכן נגמאו כמה מאות קילומטרים.
השלב השלישי כלל מקטע קצר של נהיגה דינאמית בכבישים המפותלים של הרי ירושלים, קטע שנועד ללמד על ההנאה שמספקות המכוניות ובעיקר נועד לחשוף את אחיזת הכביש והיציבות של המכוניות. בשלב הבא עברו הבוחנים בין המכוניות, התיישבו יחד ובנפרד ובדקו את המרווח, תא הנוסעים ותא המטען. לקראת סיום תודלקו המכוניות שוב ונמדדה הצריכה הממוצעת. בסוף כל מקטע חילקו הבוחנים ציונים למכוניות בפרמטרים שהוגדרו מראש, והממוצעים יחד עם חוות הדעת של הבוחנים הם אלו שקבעו את תוצאות המבחן. שנתחיל?
לחצו למעבר לדגם שמעניין אתכם:
טויוטה יאריס - פיג'ו 208 - סוזוקי סוויפט - קיה ריו - שברולט סוניק - פורד פיאסטה - פולקסווגן פולו - יונדאי i20 - מיצובישי ספייס סטאר - רנו קליאו - סיכום
טויוטה יאריס
את היאריס לא תמצאו כמעט במגרשי הליסינג וגם הנחה לא תקבלו בקלות אצל היבואן, אך המותג "טויוטה" מביא רבים לשלם עליה את המחיר המלא. האם זה מוצדק?
עיצוב, אבזור וסגנון: היאריס היא ללא ספק השמרנית בחבורה. העיצוב החיצוני לא מרגש, ותא הנוסעים מתמקד בעיקר בפונקציונאליות ובנגישות. רשימת האבזור דלה בגרסת הבסיס, אך תוספת קטנה תעניק לכם מסך מגע מצוין עם לא מעט אפשרויות. אבל למה רק 2 חלונות חשמל, למען השם?
נוחות ומרווח: תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת, כך שקל מאוד לתמרן את היאריס ברחובות צפופים ובחניות. בתוך העיר ספיגת השיבושים סבירה, אך כשיוצאים לכביש המהיר היאריס הופכת רועשת ומפגינה חוסר נינוחות מובהק. המושב האחורי מרווח לשני מבוגרים.
מנוע וביצועים: ושוב - בתוך העיר אין טענות. היאריס נעימה מאוד לנסיעה, מאיצה בקלילות בין הרמזורים ונהנית מתיבה רציפה שפועלת באופן חלק לחלוטין. על הכביש המהיר היאריס רועשת מדי והמנוע לא מספק, ולא עוזרת לה השלדה המעולה שתקסום לכמה חובבי הגה נכחדים. זו מכונית לעיר.
בשורה התחתונה: טובה מאוד למי שחי בעיר ולא מחפש ריגושים.
פיג'ו 208
היצרנית הצרפתיה הצהירה ואמרה כי זו המכונית שתחזיר את הניצוץ וההתלהבות של פיג'ו. האם זה נכון גם לגרסת האלף ששמאוטומטית? ומה זה אומר לצרכן הממוצע?
עיצוב, אבזור וסגנון: זו מכונית מיוחדת, על כך אין מחלוקת. חלק מהבוחנים אהבו את העיצוב, אחרים עיקמו את האף, אבל לכולם היה מה לומר. מבפנים העיצוב נותר ייחודי אבל עודף כפתורים ותצוגות עלול לבלבל. רשימת האבזור מספקת בהחלט גם בגרסה הזולה.
נוחות ומרווח: לשני נוסעים זו כנראה המכונית הנוחה ביותר במבחן. ספיגת השיבושים מעולה, המושבים רכים ותומכים, והרכב יציב ונינוח על כל סוגי הכבישים. נוסעים נוספים שיצטרפו, ולא משנה אם הם בוגרים או ילדים, יסבלו ממרווח מוגבל במושב האחורי.
מנוע וביצועים: גם פה ישנה קוטביות. המנוע, מתוצרת ב.מ.וו, מספק ביצועים מעולים - אך תיבת ההילוכים המיושנת מסרסת את כוחו, מרעישה וחובטת. התיבה היא גם הגורם האחראי לצריכת הדלק הגבוהה, ומה לגבי הניצוץ? ובכן, בהרי ירושלים המפותלים הפיג'ו פשוט זרחה. לא בטוח שזה עוזר לה במבחן הנוכחי.
בשורה התחתונה: נוחה מאוד לשני נוסעים, ומומלצת עוד יותר בגרסה הידנית.
סוזוקי סוויפט
מי שלא מבחין בדקויות, יתקשה לשים לב להבדלים שבין הסוויפט הנוכחית לבין הדגם שקדם לה. אך למרות הדמיון, מדובר במכונית שונה לחלוטין - שהפתיעה לטובה את מרבית הבוחנים.
עיצוב, אבזור וסגנון: אין אמירה מיוחדת בעיצוב של הסוויפט, אך למרות זאת מדובר במכונית חמודה למראה. תא הנוסעים פחות חמוד ויותר פונקציונאלי, ויש שיגידו שגם מיושן. האבזור בסיסי אך מספק.
נוחות ומרווח: הסוויפט גרפה ציונים גבוהים בסעיף הנוחות העירונית. זו מכונית שמשככת היטב את פגעי הכביש הקטנים, ולא מטלטלת גם במעבר על שיבושים גדולים. מחוץ לעיר הנוחות מעט פחות הרשימה, וגם השימושיות המשפחתית מוגבלת: המושב האחורי צפוף, ותא המטען הוא הקטן מכולם.
מנוע וביצועים: הגרסה הידנית של הסוויפט זריזה להפליא, אך כאן אנו עוסקים באוטומטיות - ובמקרה של הסוויפט התיבה לא מנצלת את פוטנציאל הזריזות של המנוע. בתוך העיר יחידת ההנעה נעימה לשימוש, אך מחוצה לה מדובר במכונית עצלה יחסית, בעיקר בגלל תיבת ה-4 הילוכים שזמנה כנראה עבר. בכביש המפותל השתובבה הסוויפט בעליצות, אך היא לא חדה כמו הפיאסטה והקליאו.
בשורה התחתונה: מכונית נעימה וחסכונית, אך לשניים בלבד ובעיקר בעיר.
קיה ריו
הריו היא מקרה מעניין. היא נמכרת בעיקר כ"משפחתית קטנה" בגרסת הסדאן, אך למעשה מדובר בסופר מיני שחולקת מכלולים עם יונדאי i20. האם היתרונות המשפחתיים נשמרים גם בגרסת ה-5 דלתות?
עיצוב, אבזור וסגנון: המקרה הקלאסי של התיישנות. בתחילת דרכה הריו היתה יפהפיה, אך כיום העין התרגלה והקיה סתם נראית "לא רע, ודי גדולה". מבפנים העיצוב שמרני, נקי ופונקציונאלי.
נוחות ומרווח: כאן ישנה דואליות קיצונית. מבחינת המרווח לנוסעים, הריו היא אחת מהמכוניות ה"משפחתיות" ביותר במבחן עם ספסל אחורי מרווח ובעיקר עם תא מטען ענק. מבחינת הנוחות היא דווקא בתחתית הטבלה: המתלים הקשים לא מיטיבים להתמודד עם כבישי העיר ואפילו חובטים מדי פעם, כאשר בכביש המהיר ישנו שיפור קל בלבד.
מנוע וביצועים: על אף ההספק המכובד, לריו אין ממש מה לתת כשמבקשים ממנה להזדרז. המנוע עצל ותיבת ההילוכים דורשת לחיצה הגונה כדי להתעורר עם "קיק-דאון" מאוחר. בתנאים עירוניים יחידת ההנעה אמנם נעימה לשימוש, אבל זוכרים מה אמרנו על הריו כמכונית עירונית בפסקה הקודמת?
בשורה התחתונה: למי שחייב משפחתית בתקציב מוגבל.
שברולט סוניק
גם הסוניק היא מקרה שבו גרסת הסדאן מציעה פתרון זול יחסית למשפחות, כאשר ההאצ'בק מציעה מתכון מעט שונה אך עדיין נוטה לצד המשפחתי.
עיצוב, אבזור וסגנון: הסוניק נראית גדולה יחסית אבל גם צעירה וספורטיבית, כאשר את עיקר המבטים מושכים חישוקי המגנזיום, גג השמש הנפתח והחזית האגרסיבית. מרבית הבוחנים טענו שהעיצוב מצועצע, כאשר לגבי תא הנוסעים היתה הסכמה גורפת באשר לעודף הקיטש שהוכנס פנימה.
נוחות ומרווח: השברולט סובלת ממתלים קשים, אך למעשה מי שסובל מכך הם הנוסעים. בתוך העיר המכונית לא מרחמת ומעבירה כל מכסה ביוב ישירות לעמוד השדרה, כאשר מחוץ לעיר ישנו שיפור ניכר - לפחות כל עוד הכביש חלק וישר. המרווח לנוסעים מצוין, וגם תא המטען גדול ושימושי.
מנוע וביצועים: במסגרת מתיחת הפנים האחרונה קיבלה הסוניק תיבת 6 הילוכים, שעידנה את פעולת המנוע והפכה אותו ליעיל ונעים יחסית. השילוב פועל טוב בכל המהירויות (אם כי הרעש מפריע), ושימו לב להתנהגות הכביש: נשמתה של האבאו עולה בכבישים המפותלים, והסוניק מאבדת כל קשר עם הכביש. זהירות.
בשורה התחתונה: יש לה הכל, אבל רמת הביצוע עדיין לא ברמה גבוהה.
פורד פיאסטה
מתיחת הפנים שעברה הפיאסטה בתחילת השנה שיפרה את מעמדה באופן ניכר. החזית נלקחה מאסטון מרטין, המנוע שופר (אבל לא ברמה של אסטון מרטין...) ותיבת ההילוכים הוחלפה בחדשה. מה זה עשה לפיאסטה?
עיצוב, אבזור וסגנון: למעט הקליאו, הפיאסטה גרפה את הניקוד הגבוה ביותר בסעיף העיצוב. החזית החדשה נראית מצוין, והפרופיל ספורטיבי וקרבי. מבפנים, לעומת זאת, העיצוב מיושן והמסכים מזכירים את אלו של האנטרפרייז- לא בגודל, אלא בסגנון שמזכיר את האייטיז.
נוחות ומרווח: תנוחת הנהיגה היא הטובה ביותר, והמושבים קשים אך תומכים. רמת הנוחות מצוינת, ונעים מאוד לנסוע בפיאסטה לאורך זמן, על כל סוגי הכבישים שמצויים בישראל - ובעיקר מחוץ לעיר. למרות המימדים הקטנים, המרווח הפנימי מפתיע לטובה וכך גם תא המטען.
מנוע וביצועים: יחידת ההנעה החדשה עושה את מלאכתה נאמנה. הביצועים טובים מאוד, ומתקרבים לאלו של מנועי הטורבו המתחרים. תיבת ההילוכים מייצרת רעידות במהירות נמוכה, אך משתפרת ככל שהקצב עולה - ואז גם מתחיל הפאן. הפיאסטה היא המכונית המהנה ביותר לנהיגה, גם לנהג הספורטיבי וגם לנהג הסולידי.
בשורה התחתונה: נוחה ומתגמלת עבור הנהג, טובה גם לנוסעים שאיתו.
פולקסווגן פולו
הפולו היא נציגת השלישיה לבית פולקסווגן, שכוללת גם את סקודה פאביה וסיאט איביזה. הפולו היא אמנם היקרה מביניהן, אך במשך שנים היא היתה סמל לאיכות בקבוצת הסופר מיני.
עיצוב, אבזור וסגנון: הפולו נראית אלגנטית ומהודרת מבלי להתאמץ. מבפנים המכונית היא אות ומופת לשמרנות יקית, עם אפס חוש הומור וגם עם רשימת אבזור מעליבה שלא כוללת אפילו מחשב דרך. למרות זאת, נעים לשבת בתא הנוסעים שמרגיש איכותי.
נוחות ומרווח: המהנדסים היקים קיבלו הוראה לייצר רכב קטן, וביצעו. התוצאה: מכונית קטנה עם מרווח גבולי ליושבים מאחור. המתלים של הפולו גרמניים באופיים, מה שאומר שהנסיעה נוקשה ולא משככת - אך גם יציבה מאוד ולא מטלטלת. מחוץ לעיר זה מרגיש נפלא, וגם בתוך העיר זה לא רע בכלל.
מנוע וביצועים: למרות ההספק הנמוך, הפולו היא מכונית זריזה להפליא: שניה רק לקליאו בתאוצות, ועדיפה עליה בתחושות. ההרגשה היא כמעט ספורטיבית, עד כדי כך - אבל את המחיר משלמים בעיר, עם תיבה שמשתהה בשילוב ההילוך ומגדש טורבו שחושב כמה שניות לפני שמתחיל להאיץ. במהירויות חניה זה מפריע, אבל כשהכביש נפתח הפולו פשוט טסה.
בשורה התחתונה: בשביל הביצועים, קנו איביזה. בשביל האיכות, קחו פולו.
יונדאי i20
המכונית הנמכרת ביותר בקטגוריית הסופר מיני זוכה להצלחה בעיקר בציי הרכב, אבל גם לקוחות פרטיים רבים נוטים להימשך ללהיטי מכירות. האם היונדאי באמת ראויה להצלחה?
עיצוב, אבזור וסגנון: פיהוק אחד גדול. למרות מתיחת הפנים שרעננה מעט את העיצוב, היונדאי היא מכונית משעממת למראה. גם תא הנוסעים לא מרגש, אבל הפונקציונאליות טובה מאוד והכל נמצא היכן שמצפים. רשימת האבזור לא רעה בסך הכל.
נוחות ומרווח: תנוחת הישיבה, גם כאשר הכסא במצב הנמוך ביותר, גבוהה מאוד - מה שמקל על התמרון העירוני. המושב האחורי הפתיע עם מרווח מעולה, הטוב ביותר במבחן והיחיד כמעט שיתאים ל-3 מבוגרים. גם תא המטען גדול למדי. נוחות הנסיעה טובה בעיר, אבל בחוץ היונדאי קצת מרעישה וקצת מתנדנדת.
מנוע וביצועים: אם לא תצפו, לא תתאכזבו. היונדאי לא מהירה במיוחד, אבל הלקוחות הסולידיים - ואלו האנשים שרוכשים אותה - יהנו משילוב מנוע-גיר שפועל באופן חלק ונעים, במיוחד בעיר. גם כשתצטרכו לטפס לירושלים היונדאי תעשה זאת בבטחה, אפילו אם תסעו דרך הכבישים הצדדיים.
בשורה התחתונה: האופציה הסולידית מתגלה כמכונית לא רעה בכלל, במיוחד בתוך העיר.
מיצובישי ספייס סטאר
המיצובישי החדשה נכנסה למבחן הזה כמכונית שאמורה לייצג משהו מעט שונה. מצד אחד, היא קטנה מהמתחרות - אך גם גדולה ממכוניות המיני. המחיר אמור להפוך אותה לקניה אטרקטיבית; אבל על מה צריך להתפשר בדרך?
עיצוב, אבזור וסגנון: מגוון של צבעים ומדבקות הופך את המיצובישי הננסית למכונית חמודה למראה, אם כי העיצוב הבסיסי מרגיש פשוט ומיושן. גם תא הנוסעים נראה זול, אף כי שילוב הצבעים הבהיר מרענן מעט את האווירה.
נוחות ומרווח: למרות המימדים הזעירים, הספייס סטאר מתמקמת פחות או יותר במרכז הקטגוריה מבחינת המרווח לנוסעים. לפחות 4-5 מכוניות צפופות ממנה במבחן הזה, וגם תא המטען איננו הקטן ביותר. הנוחות בעיר לא מצטיינת, אך המתלים הרכים מסוגלים לספוג חלק מהשיבושים. מחוץ לעיר המיצובישי רוקדת, רועדת, רועשת ומפגינה חוסר נינוחות בולט.
מנוע וביצועים: 3 הצילנדרים של המנוע מייצרים לא מעט רעש, אך בתוך העיר הם גם מאפשרים קצב התקדמות לא רע. גם מחוץ לעיר זו מכונית זריזה יחסית, בעיקר בגלל המשקל העצמי הנמוך. ועדיין - הרעש הנוראי, הקופצנות וחוסר היציבות בסיבובים מוציאים את החשק לצאת מהעיר.
בשורה התחתונה: דרך טובה לחסוך - אבל רק אם אתם נוסעים בתוך העיר.
רנו קליאו
המתמודדת החדשה ביותר בקטגוריה הפתיעה את כולם עם עיצוב מרהיב, ויצרה ציפיות עם מפרט מעורר קנאה. האם היא באמת כל כך טובה?
עיצוב, אבזור וסגנון: ללא ספק, זו הטופ-מודל של החבורה. הקליאו נראית נהדר מבחוץ ומבפנים, וניכר שהושקעה מחשבה רבה בעיצוב. רשימת האבזור מצוינת כשבמרכז עומד מסך מולטימדיה נוח לתפעול, אך מנגד יש לציין איכות נמוכה של חלק מהחומרים והנדסת אנוש מבלבלת.
נוחות ומרווח: למרות שמדובר במכונית הארוכה במבחן, המושב האחורי התגלה כצפוף למדי - תוצאה של סדר עדיפויות שנתן קדימות לעיצוב הדרמטי. המושבים הקדמיים נוחים מאוד. שדה הראיה של הקליאו מוגבל מאוד, מה שמפריע לתמרון בעיר. רמת הנוחות טובה מאוד, אם כי לא הטובה ביותר. התחושה היא של מכונית גדולה ויציבה.
מנוע וביצועים: מנוע הטורבו של רנו ליניארי ומעודן יותר מזה של פולקסווגן, וכך גם התיבה. המשמעות היא שהביצועים אמנם פחות מרגשים, אבל בתנאים שגרתיים הקליאו תהיה נעימה יותר לנסיעה. אין לקליאו בעיה להאיץ בזריזות, לשייט במהירות גבוהה או לתקוף פניות באגרסיביות. בשילוב הכולל של המרכיבים, זו כנראה המכונית המתגמלת והמהנה ביותר במבחן.
בשורה התחתונה: לא הכי שימושית, אבל עושה חשק להסתכל ולנהוג.
סיכום: למי מתאימה כל מכונית?
לצעירים
אלו הסטודנטים שחסכו למכונית חדשה, עובדי הייטק שהחליטו לוותר על הליסינג, ובני 30-45 שרוצים מכונית קטנה שתעשה להם כיף. הדרישות, בדרך כלל, דומות: עיצוב צעיר, אבזור ומנועים זריזים - שכן החיים עדיין סוערים...
רנו קליאו החדשה היא מכונית שתענה על רוב הצרכים של הלקוח הצעיר. היא מעוצבת, נוחה, זריזה, מאובזרת ומהנה לנהיגה. מרווח מאחור? נסתדר גם עם פחות. פולקסווגן פולו היא בחירה מצוינת עבור מי שרוצה את הביצועים ונמשך למראה המוקפד, אבל קחו בחשבון את תג המחיר הגבוה ואת האבזור הדליל - יכול להיות שאפשר להסתפק בסיאט איביזה. מיצובישי ספייס סטאר תהיה מצוינת עבור מי שחי בעיר וחייב לחסוך ככל הניתן, ויש לא מעט צעירים כאלו. פורד פיאסטה היא בחירה הולמת למי שנוסע גם בעיר וגם בחוץ, ואוהב נהיגה נמרצת. אוהבים עיצוב אבל לא מתרגשים מביצועים? פיג'ו 208 היא הבחירה עבורכם.
למשפחות
בין אם זה כרכב יחיד או כרכב שני במשפחה, חלק ממכוניות הסופר מיני יוכלו להתאים לזוג עם ילד אחד ואפילו שניים. הדרישות הן קודם כל תא מטען גדול ומושב אחורי מרווח, וכמובן שגם נוחות הנסיעה נלקחת בחשבון.
המבט הראשוני לא מטעה: קיה ריו תציע לכם מרווח פנימי נדיב ואת תא המטען הגדול בקבוצה. על הכביש היא נותנת תחושה של רכב משפחתי, כך שהיא תתאים גם כרכב יחיד. יונדאי i20 מפתיעה בכל מה שקשור לתא מטען ומרווח פנימי, והמושבים הגבוהים שלה מקלים על הכנסה והוצאה של פעוטות - וכמובן, גם על הנהיגה בעיר. שברולט סוניק תהיה בחירה לא רעה למשפחה שחיה בעיקר מחוץ לעיר (תושבי הפריפריה, למשל). הילדים כבר גדולים ואתם לא זקוקים לתא מטען? שימו עין על טויוטה יאריס, שמציעה תא נוסעים שימושי, מושבים גבוהים ונסיעה נעימה בעיר.
למבוגרים
לא רק צעירים קונים סופר מיני. עם השיפור באיכות הגיעו לקטגוריה הקטנה גם אלו שכבר לא זקוקים למשפחתית לאחר שהילדים עזבו את הקן. לקוחות אלו, בגילאי 50-60 ומעלה, שמים את הדגש על הנוחות, הפשטות ואיכות החיים, ופחות על העיצוב והביצועים.
טויוטה יאריס נתפרה ללקוחות כאלו. תא הנוסעים פשוט וקל מאוד לתפעול, הישיבה גבוהה יחסית והנסיעה בעיר חלקה ונעימה. ומה אם המבוגרים נוסעים גם לבקר את הנכדים מחוץ לעיר? סוזוקי סוויפט תתאים למשימות משולבות, ופולקסווגן פולו תהיה אידיאלית עבור המבוגרים שנוסעים בעיקר בתנאים בין עירוניים. סובלים מבעיות גב, או שהתרגלתם למכוניות מרווחות ונוחות לנסיעה? הנוחות של פיג'ו 208 בולטת במיוחד בקטגוריית הקטנות, ותיבת ההילוכים לא תפריע למי שלא ממהר לשום מקום. קיה ריותתאים לאלו שחוששים מרכב קטן מדי, ויונדאי i20 תתן מענה לאלו שמתקשים לשבת ברכב נמוך. גם פורד פיאסטה תתחבב על הנהגים המבוגרים בזכות נוחות הנסיעה המוצלחת.
פורסם לראשונה ב- 28.08.13
למאמר זה התפרסמו 22 תגובות