את המיני קופר אנחנו מכירים מצוין, אבל עכשיו סוף סוף אפשר לנסוע בה בהרכב משפחתי מלא. העמסנו את הילדות ויצאנו לבחון את הקסם של המיני המחומשת
כתב וצילם: דניאל סקלי | מה כבר לא נכתב: על המיני מבית ב.מ.וו.? כל צירופי המילים של רטרו, שיק, פרימיום, כיף, אופי והנאה כבר מוצו עד זרא. היחידים שלא היו מרוצים היו כמה לקוחות פוטנציאליים, שרצו לשלב בין כל המילים הללו והמילה שימושיות. עם כל ...
פורסם 26.04.15
מה כבר לא נכתב על המיני מבית ב.מ.וו.? כל צירופי המילים של רטרו, שיק, פרימיום, כיף, אופי והנאה כבר מוצו עד זרא. היחידים שלא היו מרוצים היו כמה לקוחות פוטנציאליים, שרצו לשלב בין כל המילים הללו והמילה שימושיות. עם כל הכבוד למיני קאנטרימן המגושמת, לשני הדורות הקודמים של המיני היו חסרות זוג דלתות מאחור בשביל לגרום לבעלי משפחות לקנות אותן מבלי להשאיר את הילדים בבית. למרות שהציפיות שלי לקראת הדור השלישי של המיני לא היו בשמיים, בעיקר בגלל העיצוב, גרסת חמש הדלתות הייתה צפויה להיות הבשורה האמיתית מבחינתי. אז השארתי את המיני קופר S הפרטית שלי בבית ולקחתי לנסיעת מבחן את גרסת חמש הדלתות של המיני קופר ברמת אבזור Pure LED, בשביל להבין האם אפשר להוסיף את המילה "שימושיות" ללקסיקון של הקטנה הזו.
למרות שמדובר כבר בדור השלישי של המיני, אי אפשר להתבלבל במוצאה. נראה שב.מ.וו. נוקטים בטקטיקה של פולקסווגן עם הגולף, ומעבירים את המיני מקצה שיפורים עיצובי קליל בכל החלפת דגם. אבולוציה ולא רבולוציה. טקטיקה לא רעה בכלל, כשיש לך בסיס מקורי כמו המיני. בחניון התת קרקעי של היבואן ממתינה לה קופר כתומה עם גג וחישוקים שחורים. צבע מדליק, התחלה טובה. האף של המיני החדשה נראה לא רע אך מאחור יחידות התאורה גדולות מדי לטעמי. מעניין האם אני היחיד שהפנסים העגלגלים הללו מאחור מזכירים לו את סדרה A של מרצדס. במבט בפרופיל מהצד, הפרופורציות של גרסת החמש דלתות נכונות והיא לא נראית ארוכה מדי. קורה C קיבלה חלון שלא קיים בגרסת שלוש הדלתות. התהייה היחידה שעולה לי בראש היא: האם הדלת האחורית הקטנה למראה הזו באמת מספיק שימושית?
תא הנוסעים
נכנס ומרגיש קצת כמו בבית. העיצוב מזכיר קצת את הדגם הקודם אך איכות החומרים וההרכבה טובות יותר. למיני יש מרחב מצוין מלפנים וקל להגיע לתנוחת נהיגה טובה. את מופעי הפירוטכניקה הצבעוניים למיניהם ראינו כבר במבחנים לגרסה הקטנה והם עדיין נחמדים גם כאן. הנדסת האנוש טובה ומערכת השמע מצוינת, הן בתפעולה והם באיכות השמע. חבל רק שדיפוני הדלתות פלסטיקיים מדי. הכניסה דרך הדלת האחורית הצרה לא נוראית כמו שחשבתי. בסיס הגלגלים של מחומשת הדלתות ארוך בכשבעה ס"מ מאחותה הקטנה וזה מתבטא היטב במרחב לרגליים ליושבים מאחור. אני מתקין את שני מושבי התינוק של בנותיי היקרות, וביניהם כבר לא נשאר מקום כמעט לכלום. צריך לשים לב שבשביל להתקין כסא תינוק או סלקל בניגוד לכיוון הנסיעה צריך לקרב את המושב הקדמי די הרבה לפנים.
השימושיות של מיני 5 דלתות מצוינת אם נשווה אותה לגרסת שלוש הדלתות, אבל סופר מיני אחרות יחושו פחות צפופות. מאחור נמצא תא מטען עם רצפה כפולה. עם 278 ליטר, 67 יותר מגרסת שלוש הדלתות, לא ממש תצליחו להכניס עגלה פול-סייז אבל כל שאר הטיולונים למיניהם ייכנסו. שלושת רבעי שימושיות זה לא רע.
נוחות נסיעה
דגמי המיני הקודמים לא הצטיינו בהיבט נוחות הנסיעה, וגם בקופר המחומשת לא תתבלבלו ותחשבו שאתם נוסעים בסיטרואן C5. למרות שנוחות הנסיעה היא על הצד הנוקשה של הסקאלה ובניגוד למראה השובב שלה, המיני מספקת איכות נסיעה בוגרת. התחושה המתקבלת היא שמדובר במכונית גדולה יותר ממידותיה.
בכבישים בינעירוניים מתליה מרסנים היטב את גוף הרכב, היא לא מתנדנדת ולא מתרסקת על שיבושים קשים. ברחובות העיר, נוקשות מערכת המתלים מורגשת יותר אבל שתי הקטנות שבמושב האחורי הצליחו לישון שנ"צ איכותי גם בכביש דרום ת"א המצולקים. המושבים הקדמיים נוחים ומספקים תמיכה מצוינת לגוף. בידוד רעשי הכביש מצוין וגם רעשי הרוח נשמעים בעיקר מעל מהירות החוק. במהלך נסיעת המבחן בימים חמים מאוד, המזגן לא קירר מספיק טוב ולא ברור אם זו הייתה תקלה במכונית המבחן.
מנוע ותיבת הילוכים
בדורות הקודמים של המיני, כל מי שרצה באמת ליהנות מהנהיגה ולמצות את השילדה המצוינת של המיני, היה מחויב ללכת על גרסת ה-S. גרסאות הקופר, שלא לדבר על ה-ONE, היו פשוט עצלות מדי. בדור השלישי ב.מ.וו. הפכו את גרסאות הבסיס לרלוונטיות ע"י שידוך מגדש טורבו קטן למנוע 1.5 ליטר משולש הצילינדרים. בגרסה הזו, המנוע מספק 136 כ"ס ב-4500 סל"ד ו-22.4 קג"מ ב-1250 סל"ד ומשודך לתיבה פלנטרית עם שישה הילוכים. על הכביש, הנתונים הללו מתורגמים לכוח זמין מאוד. לשם שינוי מהדגמים הקודמים, מיני קופר היא מכונית מהירה. המפלט משמיע צליל ספורטיבי נאה כתפאורה מתאימה.
תיבת ההילוכים מגיבה בזריזות להורדות הילוכים ומשתלבת היטב עם המנוע המצוין. התלונה היחידה לגבי המנוע הייתה רעידות קלות בסרק, כנראה עקב המבנה של שלושה צילינדרים. במהלך נסיעת המבחן המאומצת גמעה הקופר בממוצע 9.1 ק"מ לליטר אוקטן 95 אחד. למרות שאפשר היה לשפר את הצריכה עם רגל קלה יותר, טווח הנסיעה לא מרשים כשמדובר במיכל דלק בנפח 40 ליטר בלבד.
התנהגות כביש
עכשיו הגענו לשאלה הקשה: האם המיני המחומשת מצליחה לשמור על הנכסים הדינאמיים של הגרסה הקטנה או שמשהו הלך לאיבוד בדרך? התשובה היא פשוטה וחד משמעית: למיני קופר חמש דלתות יש שילדה מעולה והתנהגות כביש מהנה מאוד. זו מכונית שאבאל'ה ייקח לטיול בכבישים מפותלים בזמן שאמא והילדים משתכשכים בבריכה של הצימר. למחומשת יש אחיזת כביש גבוהה, יכולת כניסה חדה לתוך הפניה והיא מאפשרת לשחק משחקי זנב עם הדוושה הימנית. קח אותה לתוך הפניה, תהדק את הקו ותבין את גדולתה של הקטנה הזו. ההגה חד ומדויק ולמרות תגבורו החשמלי, הוא מהווה שותף ראוי לנהיגת כיף עם המיני. בניגוד לדגמי קופר הקודמים, המנוע המצוין משתלב היטב עם השילדה המשובחת ובמקרה הזה בהחלט אפשר ליהנות מנהיגה במיני קופר גם בלי לוגו S מבחוץ. בזמן הנהיגה, התלונות היחידות מצד הנדסת האנוש יהיו על חסרונם של פקדים להעברת הילוכים על ההגה וכפתורי השליטה על מערכת השמע שעל ההגה שנלחצים בטעות במהלך נהיגה ספורטיבית.
סיכום
כנראה שאם כל מה שאתם צריכים הוא מרחב פנים ותנוחת נהיגה גבוהה, הייתם בודקים את המיני קאנטרימן. אבל אם אתם מחפשים הנאה מנהיגה בגובה הנכון, המיני קופר מחומשת הדלתות מאפשרת לנהג ליהנות מהנהיגה בלי להשאיר את הילדים בבית. למיני חמש דלתות אין באמת מתחרה אמיתית בקטגוריית הקטנות פרימיום כי אודי A1 לא מנסה בכלל להיות מדליקה כמוה. זו לא מכונית שקונים בשביל למלא צורך קיומי, אלא מכונית שרוכשים כי רוצים. למרות תג מחיר של 210 אלף שקל, בגרסה הזו הרצון הופך להיות קצת יותר מושכל. הדילמה הגדולה ביותר היא האם לוותר על חבילת ה-Pure LED שכוללת גג שמש פנורמי, תאורת LED קדמית וחישוקים קלים ולחסוך 30 אלף שקל, האם לוותר גם על הביצועים ולהסתפק בגרסת ה-ONE תוך חסכון של 25 אלף שקלים נוספים, או להזמין קופר S בתוספת של 2000 שקל לצילינדר אחד ו-56 כ"ס נוספים. אכן בחירה קשה.