מיני קופר S היא אחת האגדות האחרונות שנותרו בתחום הרכב, מכונית שלא עושה חשבון לפוליטקלי קורקט או להיגיון הבריא. המכונית הקטנה כיוונה במהלך העשורים האחרונים לשני קהלים מאוד מאוד שונים האחד מהשני. הראשון הוא קהל עירוני שמחפש את המכונית הייחודית והיפה שתבלוט בחוצות הכרך. השני הוא קהל של חובבי נהיגה אמיתיים שמחפשים את התחושה של מכוניות קרטינג אבל יש להם מספיק כסף (וגב תקין) כדי להסתובב איתה כל השבוע, או לפחות כשרכב א' ורכב ב' יושבים בחניון.
מתיחת פנים נוספת שעוברת המיני – כי לא באמת צריך דור חדש למכונית שאף פעם לא משתנה – מביאה איתה מספר בשורות, אך לא בטוח שכל הקהלים יזרמו איתן. העיצוב השתנה קלות, האבזור אף הוא התעדכן ואילו יחידת ההנעה איבדה 14 כוחות סוס שלמים - וכל זה קורה בזמן שהמחיר מתייקר. אז מי את מיני קופר S המתוחה והאם השינוי שעברת הוא שינוי בכיוון הנכון?
המראה האייקוני של הקופר S שומר על עצמו. הפרופורציות זהות, הפנסים העגולים עדיין כאן וכמובן גם פתח יניקת האוויר בחזית. מסגרת הגריל גדלה והיא כוללת גם את פתח האוויר והכונסים הקטנים שניצבים למטה. פנסי הערפל נעלמו ובמרכז הגריל יש פאנל מבריק בצבע הרכב.
זה אולי נשמע מצועצע, אבל החזית החדשה של הקופר S נראית מרשימה יותר וספורטיבית יותר מבעבר. בפרופיל לא תמצאו שום שינוי – אולי למעט חישוקים חדשים שמוצעים – ומאחור מישהו נגע בפגוש האחורי והוריד ממנו שתי יחידות תאורה קטנטנות. דגל אנגליה על הפנסים מגיע עכשיו כסטנדרט. זהו, פחות או יותר.
תא הנוסעים
תא הנוסעים הוא סיפור אחר לגמרי. ככל שזה נוגע למיני, מדובר במהפכה; ככל שזה נוגע לשאר העולם מדובר בשינויים קטנים למדי. אבל קונספטואלית מדובר במהפכה של ממש.
שני דברים קופצים לעין כבר במבט הראשון. קודם, כל השעונים האנלוגיים (הכבדים) ש"ישבו" על ההגה הוחלפו במסך דיגיטלי קטן ואלגנטי מאוד בעל מסגרת ניקל וגרפיקות מעולות. פגשנו אותו כבר בגרסה החשמלית. למרבה הצער הוא מציע "אפס" אפשרויות להתאמת התצוגות. לפחות הפעולה של הרמת והורדת ההגה תהיה קלה יותר.
השינוי השני נוגע למסך המולטימדיה המרכזי. המסגרת העגולה הגבילה את גודלו בעבר, והפעם פשוט שמו מסגרת עגולה הרבה יותר גדולה, כך שעכשיו נכנס שם מסך בגודל 8.8 אינץ'. המסך החדש עצום, נוח מאוד והגרפיקות בו מעולות. נכון, הנדסת האנוש יכולה להיות קצת יותר טובה לעיתים, אך מדובר בשדרוג די רציני בהשוואה לדגם שלפני העדכון.
הנדסת האנוש בכללותה נותרה מעולה עם שילוב שלל כפתורים לביצוע מרבית הפעולות הקריטיות ותוך שמירה על מערכת ה-i-Drive שמגיעה מב.מ.וו ועושה עבודה טובה בשמירת העיניים על הכביש.
הביקורת הקבועה שלנו על מיני הייתה איכות ההרכבה. מרכב שעולה כמו מכונית מנהלים ענקית + כל האיכות והפינוק האפשרי, תמיד ציפינו לאיכויות חומרים והרכבה ברמה גבוהה יותר. ציפינו והתאכזבנו.
והנה, העסק השתנה. איכות החומרים ברכב טובה מאוד, ואיכות ההרכבה פשוט קפצה כמה רמות למעלה. לא עוד פלסטיקים רופפים, לא עוד חתיכות מקרקשות – איכות.
האבזור אף הוא מרשים מבעבר. הגרסה הבסיסית מציעה חישוקי 17 אינץ' כסטנדרט, גג שמש כפול, כניסה ללא מפתח, ריפודי עור, חיישני חנייה ועד כמה דברים קטנים. לצד אלו, יש סוף סוף מערכת להתרעה על סטייה מנתיב לצד בלימה אוטונומית ותאורה אדפטיבית. נכון, הרבה ציוד בטיחות בסיסי שיש ברכבים שעולים חצי מהמיני לא תמצאו כאן, אבל לפחות נפטרנו מה"מובילאיי" בהתקנה מקומית.
תנוחת הישיבה היא אותה תנוחה נמוכה, קרבית, עם כוונון מושלם של ההגה שהופך את הכל לקרוב מאוד ולאינטימי מאוד. המרווח מצומצם ונוסעים בעלי גוף גדול יכולים להרגיש קצת עטופים מדי. לא נורא ברכב כזה. הבעיה נמצאת דווקא בשורה השנייה, או מה שמתחזה להיות שורה שכזאת. זה רכב פצפון עם שורה שנייה סמלית שמצריכה הרבה פשרות בכניסה ובעיקר בשהייה שם.
תא המטען לא ממש גדול אך הוא מציע כמה מאפיינים נוחים. יש בו רצפה כפולה שמאפשרת להיפרד מהשורה השנייה הקטנטנה ולהפוך את הרכב לסוג של טנדר מעוצב במיוחד עם רצפה שטוחה ומקום לכמה ארגזים. אפשרות נוספת היא לשים את הרצפה במצב 'נמוך' ואז מזוודה גדולה תצליח לעמוד שם. יש גם פיצ'ר חביב שמחזיק את הרצפה באוויר כשתרצו להעמיס דברים מתחתיה. ואחרי כל זה – מה כבר אפשר לעשות עם מעט יותר מ-200 ליטרים של חלל הטענה?
נוחות נסיעה
מיני מעולם לא הייתה מכונית נוחה במיוחד. עם חישוקי 17 אינץ' ומתלה קצר מתקבלת מכונית די עסוקה בנסיעה עירונית. מהמורות עוברות היטב לתוך הרכב והמתלים נסגרים פה ושם. מחוץ לעיר המצב משתפר אך לא מספיק. גם כאן המכונית מגיבה כמעט לכל פגם בכביש ומעבירה יותר מדי מהם פנימה לתא הנוסעים.
אך הפגיעה הדרמטית ביותר באיכות הנסיעה נגעה לבידוד הרעשים. אחרי מתיחת הפנים הקודמת התלהבנו מהבידוד המוצלח שגרם לה להרגיש בוגרת מאוד בנסיעות בין עירוניות מהירות. במבחן הנוכחי המכונית היתה רגישה מאוד לרעשי כביש כבר ממהירויות בין עירוניות די נמוכות – אזור ה-80-90 קמ"ש. לצד רעשי מתלים נוכחים מתקבלת מכונית רועשת ופחות נעימה.
באמת שניסינו לפתור את זה בכל דרך אפשרית. סגרנו שוב את כל הדלתות כמה פעמים, בדקנו ששום גומי במסגרות לא השתחרר, הצבנו את כיסוי תא המטען באופן מדויק, סגרנו חלונות ואת גג השמש (כולל הכיסוי). יכול להיות שמודבר בבעיה נקודתית ברכב המבחן, לצמיגים הרחבים ביחס לדגם הקודם בטוח יש חלק, וזה עדיין לא מסביר את הפער הגדול.
מנוע ותיבת הילוכים
14 כ"ס או קצת יותר מ-7%. זאת ירידת הכוח במיני קופר S מתוחת הפנים. מצד אחד, ברור ש-178 כוחות סוס זה פחות ממה שהיה קודם, אבל אל תחשבו שזה נעשה ללא סיבה טובה. המכונית הצליחה לרדת מרמת זיהום 11 לרמת זיהום 4 (נכון ל-2020). ירידה כזאת, שמלווה בהטבת מס נאה, היתה יכולה להתבטא בירידה במחיר - אבל זו לא התרחשה.
ויש ירידה נוספת. המיני החדשה, באופן מפתיעה, הורידה עשירית שניה במיאוץ המורסתי ל-100 קמ"ש ועכשיו היא עושה אותו ב-6.6 שניות! אז עכשיו כולם מבסוטים כי הקופר החדשה זריזה יותר, מגיעה לאותה מהירות סופית ולא צריך בשביל זה את אותה כמות סוסים מזהמים.
בואו נחזור מדפי הנתונים לכביש ולמיני. כי ב-90% מהזמן המנוע מרגיש זהה למנוע טרם בריחת הסוסים. המנוע נותר מאוד גמיש עם תגובה מהירה ללחיצות על הדוושה והרבה מומנט בשרני ועסיסי בטורים נמוכים. המנוע מרגיש צפוי מאוד, קל מאוד להכניס אותו לעניינים וגם כניסת הטורבו מעודנת ומסייעת לשמור על הרכב מפרצי כוח במהלך הסיבוב.
מקומות בהם השינוי מורגש הם בעיקר אי שם במעלה הסל"ד. את הפיצוי על הכוח החסר קיבלה תיבת ההילוכים עם הילוכים מעט יותר ארוכים. ככל שמטפסים במעלה הסל"ד ומושכים את ההילוך אפשר להרגיש לאן נעלמו אותם סוסים נעדרים, כי אי שם בפסגות הסל"ד המנוע מרגיש כמו אחד שישמח לעוד קצת חמצן. אנחנו מניחים שרוב הנוהגים ברכב לעולם לא יגיעו לשם, אבל אלו שכן יכולים להרגיש בפער הביצועים. לא נורא, האמת.
תיבת ההילוכים טובה מאוד, עם מעט מעברים לא חלקים בין הילוכים בתוך העיר. כמו שאמרנו גם צריכת הדלק נפגעה קלות במסגרת מתיחת הפנים אבל אצלנו במבחן היא הייתה חסכונית מאוד. בשיוט רגוע היא הצליחה להגיע ל-15 ק"מ לליטר ובתנאים הרבה יותר אגרסיביים היא עמדה על משהו שנע בין 9.5-11 ק"מ לליטר מאוד מכובדים.
התנהגות כביש
מכונית ספורטיבית מעולה נמדדת בהתנהגות הכביש שלה. המיני היא אחת המכוניות בעלות ההתנהגות הטובה ביותר, אך מתיחת הפנים חשפה תופעה מעניינת שהולכת ומתחדדת בכל שינוי שהקופר S עוברת.
הציר הקדמי, זה שאחראי על הפניית הרכב ומניעת תת היגוי, עובד כמעט באופן מושלם. מעטות המכוניות בתבל שניתן לסמוך עליהן שהן יפנו בעת קריאה. נכן, בעומס גבוה באופן חריג הצמיגים קצת צורחים והיא מרחיבה קו, אך זה נדיר וקורה בעדינות מופלגת.
כן. כבר אחרי כמה סיבובים האמון בין הנוהגים והציר הקדמי הופך להיות אבסולוטי. ואז מגיעים לסיבוב, נכנסים במהירות הרבה יותר גבוהה מהמקובל – כי אין ספק שהגלגלים הקדמיים יחזיקו – ומרפים מהדוושה.
במיני קודמות הפעולה הזאת הייתה מביאה במיידיות להידוק של הזנב מאחורי הנהג. סוג של "היגוי יתר" אבל בעיקר בתחושות, מין פסיעה צפויה ומדודה של הזנב שעוזרת לחדד את רדיוס הסיבוב.
ועכשיו? כלום. נאדה.
מעלים קצב, מעבירים קצת יותר משקל קדימה + פרובוקציה קטנה, ועדיין הזנב מסרב עושה "ברוגז". כן, החלק השני במשוואה, זנב שמח שרוצה לצאת החוצה ולהצטרף לחגיגה, הוא כבר לא חלק מהמתכון. תוכלו להוציא אותו על משטח ממש רע או אם תהיו ממש אגרסיביים, אבל אל תצפו ליותר מדי.
ההגה מצידו מהיר מאוד וישיר עוד יותר. זה קצת מעצבן מחוץ לעיר בכבישים מהירים בהם כל נגיעה מזיזה אותה מהנתיב, אך בכביש מפותל זה מושלם. הבלמים שקיבלנו היו קצת גמורים ולא בלמו בצורה מיטבית אך זה בהחלט נוגע לרכב המבחן ולא מצביע על בעיה רצינית.
סיכום
פתחנו את המבחן הזה עם שני הקהלים אליהם מיני מכוונת. יש את הקהל של חובבי הנהיגה עם הסכין בין השיניים ויש את הקהל האמיד והעירוני שרוצה מכונית נוצצת ומלאה בסטייל.
מתיחת הפנים הנוכחית של המיני מסמנת נדידה של אנשי ב.מ.וו (מיני) מהקהל הראשון אל הקהל השני. מיני קופר S החדשה היא מכונית הרבה יותר טובה מהמכונית שקדמה לה ברוב הפרמטרים שמעניינים את הקהל שמחפש מכונית אורבנית יוקרתית. איכות החומרים ובעיקר ההרכבה השתפרו לאין ערוך. האבזור עשיר יותר, העיצוב מעולה כרגיל ואם בעיית רעשי הכביש היא עניין שנמצא רק ברכב המבחן אזי מדובר במכונית ששודרגה משמעותית כמעט בכל סעיף רלוונטי.
מצד שני חובבי הנהיגה ירגישו בשנמוך מסוים. לעומת השיפור הגדול למעלה, כאן מדובר במשהו יחסית שולי. המנוע והתנהגות הכביש כולם פחות מרשימים מבעבר אך בפער קטן שרק הפונדמנטליסטים שבין חולי ההגה ירגישו ויתרגשו ממנו. בסופו של יום נראה שעבור קהל לקוחותיה הגדול והאדוק יותר, מיני קופר פסעה בכיוון הנכון.
לדגמי מיני בישראל - מיני
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות