אם היינו מבקשים מעובר אורח להצביע על אחד הרכבים החסכוניים בישראל, אין הרבה סיכויים שהוא היה מצביע על רכב פנאי גדול ומגושם מתוצרת מרצדס. אפשר להגיד הרבה מאוד דברים על מה שמשדר רכב כמו מרצדס GLE קופה, אבל חסכוני? זה?!
אבל עם נתון של 111 ק"מ לליטר קשה להתווכח, אפילו כשזה מושג באמצעות סוללה נטענת בנפח מכובד. ולפני שנבדוק אם זה באמת מספר בר השגה, נספר גם שמנוע הדיזל פלאג אין הזה של מרצדס (שילוב ייחודי לכשעצמו) זמין גם ב-GLE הקלאסי ולא רק בקופה, ונציין כי גם ב-E קלאס ישנו שילוב דומה. אז איך כל זה עובד?
מרצדס GLE קופה נע כמטוטלת בין מראה מגושם של רכב פנאי גדול מימדים, לבין משהו אלגנטי ויותר מתוחכם. על הצד המגושם אחראיים, מלבד מימדי הענק כמובן, גם חישוקי הענק בקוטר 21 אינץ', כונסי האוויר המדומים מלפנים ופתחי המפלט המדומים אף הם מאחור.
בפן האלגנטי-מעודן אפשר לדבר על יחידות התאורה הצרות יחסית בחלק האחורי, קו הגג החלק למשעי וחתימת תאורת הלד בפנסי החזית. בכל מקרה, לא משנה באיזו גישה אתם מצדדים, זה לא מהרכבים שמאפשרים לכם להיטמע בין ההמון.
סביבת הנהג מרשימה אפילו יותר עם סגנון מרצדסי קלאסי, צבעים בהירים, פתחי מיזוג רבועים וקטנים וידיות אחיזה מאסיביות שמדגישות את העובדה שמדובר ב-SUV. איכות החומרים מעולה, למרות שבחלק מהמקומות היינו מעדיפים עור מעט רך יותר. תאורת אווירה עם אינספור אפשרויות התאמה מוסיפה למראה המרשים, ובאופן מפתיע - בולטת גם ביום.
תא הנוסעים
נכנסים, מתיישבים. עמדת הנהג גבוהה מאוד, ג'יפית קלאסית, קצת לנדקרוזר סטייל. מכיוון שלא מדובר ברכב לשטח, היינו שמחים לישיבה מעט יותר נמוכה וטבעית - לפחות במצב הכי נמוך של הכסא. כזו שגם לא תפגיש בין המצח לבין משקוף הדלת בתדירות גבוהה מדי...
מושב הנהג גדול מאוד, נוח ונעים, ומציע כוונון חשמלי כולל לאורך בסיס המושב, זכרונות, חימום ואוורור. מסביב פזורים תאי אחסון גדולים ושימושיים לרוב.
מערך המולטימדיה ב-GLE מרשים ביכולותיו. לוח המחוונים דיגיטלי במלואו, והוא מציע לא מעט אפשרויות תצוגה וגם תמיכה מלאה בעברית. מעליו - וירטואלית - שוכנת תצוגה עילית עצומה, שבאופן נדיר וחריג מאפשרת התאמה בין 3 מסכי תצוגה פנימיים, עליהם ניתן לקבל כמעט כל נתון אפשרי - ואפשר גם לנקות חלק מהמידע שם ולהתמקד רק במהירות, לצורך העניין, כדי להקל על העיניים.
במרכז ישנו מסך מולטימדיה קלאסי, בגודל 12.3 אינץ' וגם הוא נהנה מרזולוציה גבוהה ומתמיכה מלאה בעברית. לא מובן מאליו בעולמות היוקרה. המסך נשלט במגע, במשטח מגע שנמצא על הקונסולה המרכזית וגם מצמד משטחי מגע קטנים על גלגל ההגה.
מפרט האבזור נדיב: תמצאו כאן גג שמש פנוראמי נפתח, מראות מתכהות, סגירת ואקום לדלתות, חיישנים היקפיים, מצלמות 360 מעלות סופר-יעילות, פתיחה חשמלית לתא המטען כולל זיהוי מחוות רגל, מערכת ניווט מקורית והרשימה עוד ארוכה.
גם בבטיחות לא חסר כלום - יש כאן מערכת לבלימה אוטונומית עם זיהוי של כל מה שזז (וגם מה שלא), שמירת נתיב מצוינת, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית משובחת, זיהוי מוקדם של מצבי חירום ועוד.
אבל כל הרשימות האלו היו נדיבות גם לפני שנתיים. מבלי להיות קטנוניים, נודה שציפינו לפגוש ב-GLE גם את הדור הבא של אביזרי הנוחות והבטיחות, כאלה שכבר פגשנו ברכבים מודרניים אחרים וזולים יותר - למשל התרעה על שכחת ילד במושב האחורי, כריות אוויר מרכזיות, תצוגת השטחים המתים בלוח המחוונים, עיסוי במושבים או הנעה מרחוק.
המושב האחורי מציע מרווח מעולה לרגליים ומאפשר גם הושבת שלושה נוסעים בנוחות. עם זאת, תצורת הקופה פוגעת קלות במרווח הראש מאחור וגם הביאה להנמכת המושב.
תא המטען גדול ומרווח, והמדף שלו קשיח במיוחד - כך שנשמרת הפרדה ברורה בין הבלגאן (והרעש) של תא המטען לבין תא הנוסעים.
נוחות נסיעה
מימדי הענק של ה-GLE קופה - 494 ס"מ לאורך, 201 ס"מ לרוחב (לפני מראות) - לא מקלים על התמרון בעיר. גם שדה הראיה המצומצם לאחור לא מסייע לכך. למרבה המזל, מערך המצלמות המצוין וזווית הצידוד הנדיבה של הגלגלים מאפשרים בכל זאת להסתדר במקומות צפופים.
רמת הנוחות הכללית טובה, אבל יש כמה כוכביות. מתלי האוויר מסייעים לספיגה מצוינת של השיבושים ה"אנכיים" - למשל בנפילה לתוך בור ביוב או במעבר על פס האטה גדול. מצד שני, פגמים בגישה "אופקית" - כמו למשל שבר חד או פס האטה שלא מוחלק היטב - מאתגרים את החישוקים הגדולים ואת מערכת המתלים.
מחוץ לעיר האתגרים הם יותר מהסוג האנכי, כאלה שה-GLE קופה מטפל בהם היטב. נעים מאוד לנסוע בו למרחקים ארוכים וגם בידוד הרעשים תורם לכך. בכבישים מפותלים, בחירה במצב הנוקשה יותר של המתלים תסייע לצמצום זוויות הגלגול.
מנוע ותיבת הילוכים
עכשיו הגענו לנושא שלשמו התכנסנו. ל-GLE קופה, בגרסת ה-350de, יש מנוע טורבו-דיזל עם 4 צילינדרים בנפח 1,950 סמ"ק, עם 194 כ"ס ו-40.8 קג"מ, שאלו משודך מנוע חשמלי עם 100 כ"ס ו-44.8 קג"מ. הנתון המשולב של שני המנועים הוא 320 כ"ס ו-71.4 קג"מ, כאשר ההנעה היא כפולה ותיבת ההילוכים היא אוטומטית עם 9 יחסי העברה.
אנחנו מתחילים את הנסיעה עם סוללה טעונה במלואה, ומנסים לרוקן אותה. במצב החשמלי הטהור ה-GLE מסוגל להסתדר ללא עזרת הדיזל גם במהירויות של 120-130 קמ"ש, וגם בתאוצות חזקות ובעקיפות. רק במאמץ ממושך יותר מתערב מנוע הבעירה הפנימית. הנסיעה במצב החשמלי שקטה מאוד, חלקה ונעימה. סוללת 31.2 קוט"ש מבטיחה טווח חשמלי של 85 קילומטרים. אנחנו הצלחנו לנסוע בכוח החשמל למרחק של 83 קילומטרים, מבלי להתחשב ברכב באופן מיוחד. מאוד מאוד מרשים.
בסוף אותם קילומטרים, מתעורר לחיים מנוע הדיזל בצורה שקטה וכמעט בלתי מורגשת. הביצועים נותרים יעילים מאוד, לא מהסוג שמדביק את הגב למושב - אבל עם שפע של מומנט שמאפשר תאוצות מסחררות כמעט בלי מאמץ.
תיבת ההילוכים חלקה ויעילה, כאשר כמעט ולא הצלחנו להשתמש בהילוכים השמיני והתשיעי. אלה הילוכי שיוט אמיתיים, שמאפשרים למנוע לעבוד בסל"ד כמעט אפסי במהירויות גבוהות. תענוג. השליטה מההגה על החלפת ההילוכים כמעט מיותרת, הודות לתגובות המצוינות של התיבה עצמה.
והאם הגענו לצריכת דלק של 111 ק"מ לליטר? לא. אבל נסביר. את 83 הקילומטרים הראשונים נסענו כאמור ללא צריכת דלק כלל. אחרי 100 קילומטרים עמדה הצריכה על 1.4 ליטרים - לעומת נתון יצרן של 0.9 ליטרים למרחק כזה. אחרי 200 קילומטרים רשם ה-GLE צריכת דלק של 4.6 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם 21.7 ק"מ לליטר בתרגום חופשי. את המבחן כולו, אחרי קצת יותר מ-300 קילומטרים ועם לא מעט שעות בפקקי התנועה של גוש דן, סיימנו עם נתון של 17.2 ק"מ לליטר.
נתוני היצרן ברכבי פלאג-אין הייבריד הם סוג של פיקציה. זה ידוע. המדידה היא למרחק מסוים מאוד, כך שהטווח החשמלי משפיע באופן דרמטי על נתון צריכת הדלק שיופיע בקטלוגים.
אבל בסופו של יום, ה-GLE קופה הוא עדיין רכב חסכוני להפליא. עד כמה חסכוני? תלוי לאיזה מרחק נוסעים, וכמובן שזה רק בתנאי שאתם מקפידים על הטעינה. אם לא טוענים אותו, אפשר לקבל צריכה של 12-13 ק"מ לליטר בסך הכל. לא רע, אבל גם לא מרשים במיוחד. אם טוענים ונוסעים למרחקים של 100-200 קילומטרים בין טעינות, ובוודאי אם נוסעים פחות מכך, מקבלים את אחד הרכבים החסכוניים ביותר בדלק שנמצאים על הכביש.
נציין גם שה-GLE הצליח להשתמש לא מעט בחשמל גם לאחר שהסוללה התרוקנה. לפי מחשב הדרך, הצטברו במהלך ימי המבחן עוד 30 קילומטרים של נסיעה חשמלית ללא טעינה, על בסיס מחזור האנרגיה בנסיעה רגילה.
אגב, באופן כמעט ייחודי, ה-GLE קופה תומך גם בטעינת DC מהירה שתאפשר למלא את הסוללה בתוך כחצי שעה. לא היינו מבצעים עצירות במיוחד בשביל זה, אבל אם כבר הגעתם למקום עם עמדה מתאימה - יותר זול לטעון מאשר לתדלק.
התנהגות כביש
ה-GLE גדול וכבד מדי בשביל להיות ספורטיבי, אבל ככזה הוא עדיין מצליח להישאר צפוי, בטוח ואוחז היטב את הכביש. ההיגוי לא ממש משדר תחושות לנהג, גם לא השלדה, אבל ביחס לציפיות - המצב כאן בסדר גמור.
סיכום
מרצדס GLE קופה הוא רכב פנאי-יוקרה מרשים מאוד. הוא נהנה מעיצוב מוחצן אך גם אלגנטי, תא הנוסעים שלו איכותי ויוקרתי, האבזור עשיר, נוחות הנסיעה טובה (בעיקר בכבישים בין עירוניים) וגם יחידת ההנעה שלו מספקת ביצועים טובים באופן שקט ויעיל.
האם זהו הרכב החסכוני ביותר בישראל? כמו תמיד בפלאג-אין, השאלה היא לאיזה מרחק תסעו. אבל עם טווח חשמלי אמיתי של יותר מ-80 קילומטרים, ועם מנוע דיזל חסכוני מאוד שממשיך לעבוד לאחר מכן, זה ללא ספק הדבר הקרוב ביותר לרכב חשמלי מלא מבחינת החסכון - ובלי שום מגבלה של טווח נסיעה או זמינות עמדות טעינה במרחב הציבורי.
לצפייה בכל דגמי מרצדס בישראל
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות