בניגוד לשחקני פוקר מתחילים או אצני מרתון מקומיים ששוטפים את רחובות תל אביב פעמיים בשנה, חובבי הרכב לא קמים בוקר אחד בגיל 35 ומחליטים שהם כאלה. האהבה למכוניות היא משהו שמתחיל הרבה יותר מוקדם. כל פריק של מכוניות יוכל לספר לכם על הפוסטר של למבורגיני קונטאש שהיה תלוי אצלו בחדר הילדים, על האלפא סוד שהיתה לאבא של החבר הכי טוב שלו בבית הספר היסודי ועל המגזינים המצהיבים של "טורבו" שהחזיק מתחת למיטה. השם "בראבוס" אולי לא אומר הרבה לאדם מן היישוב, אך אותם חובבי רכב יתייצבו בדום מתוח כשישמעו את השם הזה נזרק לחלל האוויר.
נסביר בקצרה: בראבוס היא סדנת שיפורים גרמנית, שנוסדה בשנת 1977 ומאז עורכת הסבות לרכבי מרצדס שמשום מה לא מספקים את בעליהם בצורה שבה הם יצאו מהמפעל. מלבד ערכות של הסבות חיצוניות, שכוללות שינויים קוסמטיים, מחוללת בראבוס שמות גם במנועים של רכבי מרצדס. במהלך השנים יצאו מתחת ידיה של בראבוס מפלצות כמו ה"בראבוס רוקט 800" - הלא היא CLS עם 800 כ"ס שמאיצה ב-3.7 שניות ל-100 קמ"ש; מרצדס E קלאס, שאצלנו מוכרת בתור מונית חביבה ואצל בראבוס מייצרת 850 כ"ס; מרצדס G קלאס, רכב שטח קשוח עם הנעת 6X6 ו-700 כ"ס; ויש אפילו סמארט בראבוס, עם 120 סוסים קטנים ועצבניים.
אחרי ההקדמה הזו, קל להבין למה התלהבנו כשהוצע לנו לבחון, לראשונה בישראל, רכב עם סמל ה-B על החרטום. אמנם, מדובר במרצדס ML ולא במכונית ספורט לוהטת, והמנוע דווקא לא עבר שיפורים - אבל שפע של שדרוגים קוסמטיים, הנמכות, מערכת פליטה ומערכת קפיצים חדשה אמורים להפוך אותו לרכב אטרקטיבי הרבה יותר.
מסתכלים בקנקןמרצדס ML, כמו שיצאה מהמפעל, היא רכב פנאי גדול ומרשים שנראה מצוין. מרצדס ML שעברה אצל בראבוס, לעומת זאת, היא רכב שגורם לאנשים בהרצליה פיתוח לשלוף מצלמות ולתעד. כן, הרצליה פיתוח - המקום בו מסתובבות פרארי ומזראטי משל היו יונדאי גטס בחדרה.
מה השתנה כאן? מלפנים הוחלפו הפגושים המקוריים באלו של ML מזן ה-AMG הספורטיבי (חטיבת הספורט של מרצדס). הכנפיים עברו ניפוח לטובת הרחבת המראה של הרכב, ובמרכז הגריל התמקם סמל B עצום. מהצד התווסף סט של חצאיות וכונסי אוויר יחד עם הכיתוב המפליל "בראבוס", וחישוקי ענק בקוטר 22 אינץ' מצופים בגומי בעובי מינימאלי, ספוילר אגרסיבי וסופיות אגזוז מבהיקות משלימים את המראה הנוצץ. על הרכב אין כל אזכור למונחים העממיים "מרצדס" ו-"ML". הכיתוב היחיד המופיע הוא זה של בראבוס, ולך תסביר מה זה לאנשים עם הלסתות השמוטות ברמזור.
בתוך תא הנוסעים השינויים מינוריים, והם כוללים ספי דלת מוארים, דוושות, שטיחים ומשוטים להחלפת הילוכים מאחורי ההגה. כולם עם הכיתוב, כמובן.
ספינת תענוגותמרצדס ML, ואת זה אף סדנת שיפורים מוטרפת לא תוכל לקחת לה, היא מכונית מאוד נעימה ומרגיעה. מושב הנהג גבוה ומרווח להפליא, וסביבת הנהג המרצדסית מופיעה פה במיטבה עם גוונים בהירים והחומרים הטובים ביותר שישנם. נהיגה בדגמים עדכניים יותר של מרצדס אמנם תזכיר שמדובר כבר ברכב לא צעיר, במיוחד בכל מה שקשור למערכות המולטימדיה והבטיחות; ועדיין, קשה להתלונן על פינוק ברמה של ה-ML.
המושב האחורי מרווח לא פחות מזה של מכוניות פאר ארוכות מימדים, ותא המטען לא יבייש גם רכבים מסחריים קטנים. מבין הרכבים הקיימים בארסנל של מרצדס, זהו ללא ספק השילוב המאוזן ביותר בין נוחות לשימושיות.
"זה נראה כאילו מישהו לקח ג'נטים, טבל מברשת בגומי ומרח קצת מסביב", טען אחד הבוחנים שלנו. אבל למרות החתך הנמוך להחריד של הצמיגים, ולמרות (ואולי בגלל) החלפת הקפיצים, ה-ML של בראבוס מצליחה לשמור על רמת נוחות עילאית. שיבושים מכל הסוגים נבלעים בשקט מופתי מתחת לגלגלי הענק, ועל כבישים מהירים הרכות הזו אפילו קצת מוגזמת, ונדנוד קל בסגנון אמריקאי מורגש על גלי האספלט. זה בהחלט לא מה שציפינו לפגוש ברכב שעבר אצל בראבוס, והתחושות האלו אפילו מעלות חששות לקראת פרק הנהיגה הדינאמי של המבחן.
ספורטיבי או לא?החששות בנוגע להתנהגות הכביש, שנבעו מהרכות של המתלים, מצטרפים לסימני השאלה בנוגע למנוע. מדובר במנוע המקורי של הרכב, ML350 דיזל, שמציע ביצועים טובים בסך הכל - אך לא עבר התאמה כלשהי על ידי בראבוס. דף הנתונים מספר על הספק של 258 כ"ס מנפח של 3.0 ליטר, יחד עם מומנט מרשים של 63.2 קג"מ ב-1,600 סל"ד. על משקל עצמי של 2.2 טון זה מספיק בשביל להאיץ ל-100 קמ"ש בתוך 7.4 שניות, לא רע עבור מפלצת שמנמנה שכזו - אבל זה גם לא המיטב שמסוגלת בראבוס לחלץ ממנועים של מרצדס.
כך או אחרת, על הכביש זה מרגיש מצוין. ה-ML סוחב נהדר ומשייט בקלילות במהירויות גבוהות, עוקף בזריזות ונוסע מאוד מהר ולא משנה עד כמה תלולה העליה. הדיזל במיטבו. מצד שני, זה גם לא מרגיש חווייתי: אין פה כוח מתפרץ, אין יללות בסל"ד גבוה ואין פרפור צמיגים המלווה בעשן סמיך. מנוע יעיל, מאוד יעיל, ותו לא.
קפיצי האייבאך, הנמכות המרכב (ב-3.5 ס"מ!) והצמיגים העצומים מקנים ל-ML של בראבוס אחיזת כביש מופלאה. הרכב מסרב לזוז אפילו במילימטר מקו הפניה שנקבע, ולא משנה באיזו פרובוקציה נקטנו. הרכות של המתלים אמנם יוצרת זוויות גלגול מוגזמות, ההגה המנותק בטח לא מוסיף לחוויה הספורטיבית והיציבות הפסיכית מתחילה מתישהו לשעמם את הנהג חובב האקשן, אך כל אלו לא מונעים מה-ML לשייט בקצב סופר-מהיר גם בכבישים המפותלים יותר של הרי ירושלים. חוויות ודרמות אין כאן, וזה הצד שאותנו אכזב בסיפור של הבראבוס; אבל היכולת פשוט נהדרת, וכנראה שבדיוק לשם כיוונו בסדנת השיפורים הגרמנית.
כסף זה לא הכל בחייםבואו נעשה סדר בעניינים. באולם התצוגה הרשמי של היבואנית, מרצדס ML יעלה 515,000 שקל בגרסת הדיזל שנבחנה כאן. בסכום הזה תקבלו רכב פנאי יוקרתי, מהודר ומאוד איכותי, אבל לא כזה שיגרור מבטים או יסמן אתכם באופן מיוחד על הכביש. תוספת של קרוב ל-200,000 שקל, במקרה של המכונית שנבנחנה כאן, הופכת את ה-ML המרשים לבראבוס אימתני שמזמין סלפי עם כל דבר שזז. הנראות יוצאת הדופן, יחד עם השיפור באחיזת הכביש, הופכים את עורו של ה-ML ומוסיפים המון צבע לחיים. אמנם, מבחינה כלכלית טהורה קשה להצדיק את התוספת למחיר - אבל לקוחות של בראבוס יודעים שכסף זה לא הכל בחיים.
איפה משיגים בראבוס בישראל?חברת "בווריאן מוטורס" היא המשווקת הרשמית והבלעדית של בראבוס בישראל. החברה קונה ערכות הסבה מבראבוס שבגרמניה, ומתקינה אותן בישראל על רכבים שנקנים דרכה וגם על כאלו שנקנו דרך יבואנית מרצדס. למעשה, ניתן לקחת כל פריט מהקטלוג של בראבוס בנפרד: החל מחישוקים וספוילרים, דרך ערכות הנמכה וקפיצים ועד לשיפורי מנוע אימתניים. מרבית הלקוחות, בישראל ובעולם, בוחרים בשיפורים הקוסמטיים. עם זאת, ניתן לרכוש בעלות לא גבוהה ערכות שיפורי מנוע לכל הדגמים של מרצדס. המחירים נעים בין 10,000 שקל לאביזרים בסיסיים, ועד ל-400,000 שקל וצפונה להסבות מלאות לדגמים היקרים של מרצדס.
תודה לחברת בווריאן מוטורס על הסיוע בהפקת הכתבה. www.bavarian-motors.co.il
פורסם לראשונה ב- 25.06.14
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות