"היא לא דומה לאף אחת אחרת", שר ארקדי דוכין לפני כמעט 20 שנה, בדיוק כמו הסלוגן שליווה את מרצדס בזמנו - Unlike any other. גם מרצדס S קלאס היא כזו, אחת שרכשה לעצמה תדמית של רכב הפאר האולטימטיבי שאליו כולם רוצים להידמות.
כדי להמשיך ולשמור על מיצוב ששם אותה בטופ של הטופ, היתה ה-S קלאס גם למכונית הפאר הראשונה שזכתה להנעה היברידית-נטענת. פיתוח יחידת הנעה שכזו לא נובע בהכרח מטוב ליבם של היצרנים בסיוע לחיסכון בהוצאות הדלק או כדי לשמור על עולם נקי יותר - זו פשוט אחת השיטות היעילות ביותר לצמצם פליטת המזהמים, וכך ולהימנע מקנסות שרק הולכים ומחמירים בהתאם לתקנות הזיהום של האיחוד האירופאי.
ובכל זאת, מאז ה-S הנטענת הראשונה כבר עברו כמה שנים, וכעת גם למתחרים יש יחידות הנעה כאלו. לפני לא הרבה זמן הגיעה ה-S קלאס לישראל לאחר מתיחת פנים, אותה בחנו בעבר בגרסת הבנזין, וכעת היא איתנו גם בגרסת הפלאג-אין הייבריד.
ה-S קלאס בדור השישי שלה הוצגה כבר לפני 7 שנים, לא צעירה ממש, אבל לפני כ-3 שנים היא עברה מתיחת פנים ששמרה אותה עדכנית (במקביל לדור הרביעי של אודי A8 שהוצג באותה התקופה). העיצוב החיצוני ממלכתי ואלגנטי. הכל מאוד "מדויק" ולא תמצאו כאן כל מיני קווים חדים ובולטים. סמל הכוכב עומד זקוף בקצה מכסה המנוע ולא מאפשר להתבלבל באשר לזהותה של המפוארת.
עיצוב הפנים הוא חוויה בפני עצמה. השילוב בין הקלאסי למודרני פשוט מושלם - משטחי עור, עץ ואלומיניום חוברים להם יחד למראה הרמוני וזורם, כשנגיעות טכנולוגיות פזורות במקומות אסטרטגיים כמו פקדי המגע שעל ההגה, משטח המגע, גלגלת השליטה ושני מסכים דיגיטליים ענקיים בתפקיד לוח המחוונים ומערכת המולטימדיה. לסיום ישנה נגיעת רטרו בדמות שעון אנלוגי במרכז הדשבורד. מרשים מאוד.
תא הנוסעים
המושבים הקדמיים הם מהנוחים שיש בתעשיית הרכב. יש להם שפע כוונונים חשמליים, כולל למשענת הראש, גובה ועומק התמיכה לגב התחתון וכמובן רוחב המושב והתמיכה הצידית.
בזכות כל אותם כוונונים חשמליים למושב, להגה ולמראות (כולל זכרונות כמובן) כל אחד ואחת ימצאו כאן תנוחת ישיבה טובה. שדה הראיה טוב אבל לא מושלם – בעיקר במבט לאחור, עקב שילוב של חלון אחורי קטן יחסית וקורות C שנמשכות לאחור. כאן נכנסות המצלמות ההיקפיות שמבצעות עבודה מעולה.
נזכיר את התא שבין המושבים שעושה רושם של תא גדול מאוד, במיוחד עם פונקציית הפתיחה משני צידיו (כדי חלילה לא להפריע לנוסע, כי זו S קלאס והנהג פחות חשוב), אבל בסוף הוא מכיל רק משטח טעינה אלחוטי ועוד שני שקעי USB - ללא מקום אחסון נוסף.
כשעוברים למושבים מאחור ברור לכול שזה רכב שמיועד להסעת אח"מים. לשני מבוגרים מדובר במחלקת עסקים ממש עם מושבים תומכים וכריות לראש וכמובן שני שקעי USB, כשגם פה כל דבר נשלט חשמלית – כוונון מושבים מלא, וילונות ההצללה, בקרת האקלים ועוד לא דיברנו על רשימת האבזור האופציונלית שם.
מצד שני, ברגע שמנסים להכניס שלושה אנשים (מי לעזאזל נוסע ב-S קלאס בתפוסה מלאה?) המצב יותר דומה ל"תיירים פלוס". המושבים הנהדרים שבצדדים הם מושבים נפרדים לכל דבר ועניין, מה שמשאיר מושב צר מאוד במרכז שלרגליו תעלת הינע די גבוהה. ללא ממש נוח.
מרצדס S קלאס 560e משווקת בשתי רמות גימור - Essence ו-Ultimate Essence כשלאחרונה ניתן להוסיף גם חבילת AMG. עכשיו, אפשר לפרט מה כוללת כל רמת גימור, אבל תרשו לי להתחיל דווקא בהבדלים בין שתי רמות הגימור, שיספקו מושג כמה מאובזרת גרסת ה"כניסה".
ההבדלים כוללים חישוקי 20 אינץ' (במקום 19"), תוספת גימור עץ בגלגל ההגה (במקום עור נאפה), ריפוד עור Nappa (במקום רגיל), תאורת אווירה עם 64 צבעים (במקום 8), בקרת אקלים עם 4 איזורים (במקום 2) ומבשם אוויר. ב-AMG האווירה ספורטיבית משהו עם פגושים ספורטיביים, הגה קטום, דוושות אלומינים וחישוקי 20 אינץ' יחודיים.
רשימת האבזור הסטנדרטי ארוכה במיוחד, אבל בכל זאת נזכיר מספר פריטים. נתחיל כמובן עם המסכים הדיגיטליים - לוח המחוונים הדיגיטלי הוא סוג של חוויה, עם 3 תצוגות משתנות ובתוך כל אחת ישנן כמה אפשרויות להצגת שעונים שונים (כולל תצוגות למערכת החשמלית). לצידו יש מסך מולטימדיה צמוד, גם הוא בגודל 12.3 אינץ'. יש גם סגירת וואקום לדלתות, מערכת עיסוי במושבים כולל אפשרות לעיסוי חם ואף קביעת איזורי החימום במושבים, אוורור במושבים, אפשרות שליטה חשמלית על כוונון מושב הנוסע ממושב הנהג (כדי שהאח"מ מאחור יוכל להתרווח כמובן), תצוגה עילית צבעונית, תא מטען נפתח (ונסגר) חשמלית ללא מגע יד, מתלי אוויר, מראות פנים וצד נגד סנוור, מערכת שמע של Burmester, מערכת חניה אוטומטית ועוד ועוד...
גם תחום הבטיחות שופע – בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב כולל היגוי אקטיבי ושמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים ומעבר נתיב אקטיבי, התרעת עייפות, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, התרעת רכב בשטח מת כולל התערבות אקטיבית למניעת תאונה, התרעת תנועה חוצה מאחור ומלפנים כולל בלימה אוטונומית, מערכת התרעה לפגיעה מאחור ומערכת המכינה את הרכב לקראת תאונה. מבין המערכות שנבדקו (בקרת השיוט האדפטיבית ובקרת הסטייה מנתיב), הפעולה שלהן חלקה ונעימה, מבלי לוותר על ההתרעה.
הנדסת האנוש טובה בסך הכל, אבל נדרשות כמה דקות כדי ללמוד מה כל דבר עושה.
עד כה כמעט ואין הבדל בין כל S קלאס אחרת לזו ההיברידית, אבל ברגע שניגשים לתא המטען מגלים נפח סביר בלבד של 395 ליטרים. מדובר בפער של 135 ליטרים לעומת S קלאס רגילה, ליטרים שנגרעו עקב מיקום הסוללה בתא המטען שגם יוצרת מדרגה גדולה ובולטת, מה שמצריך תכנון מוקדם כשמעמיסים כמה מזוודות בינוניות או גדולות.
נוחות נסיעה
ל-S קלאס נוחות נסיעה עירונית טובה מאוד. מעיין תחושת עידון בואכה ריחוף (גם במעבר פסי האטה) שיוצרת אווירה נעימה מאוד. זה קורה בזכות מתלי אוויר, בידוד רעשים כמעט מושלם ושקט מופתי בזכות ההנעה חשמלית.
בתמרון העירוני כמובן שמדובר ברכב גדול, מעל 5 ורבע מטרים לאורך ומעל 2 מטרים של רוחב. אך באופן מפתיע התמרון לא רע ביחס לגדול - זווית הפניית ההגה טובה, המצלמות והחיישנים ההיקפיים (שניתן אפילו לקבוע את הטון שלהם) יוצרים תמונה מלאה וקל להבין בדיוק איפה הרכב מתחיל בזכות הסמל הזקוף.
כיושצאים מחוץ לעיר הנוחות המרשימה לא מאכזבת. הרכב נותר מרוסן בכביש גלי ומרבית השיבושים חולפים כלא היו. מצד שני, שיבושים חדים ורוחביים מצליחים לעבור את מערכת המתלים, אבל זה קורה לעיתים נדירות. בידוד הרעשים המצוין מאפשר ממש לשמוע את המחשבות של עצמך, אבל כשנוסעים במצב חשמלי בכביש המהיר חודרים מעט מרעשי הצמיגים הגדולים והרחבים.
מנוע ותיבת הילוכים
עיקר המבחן הפעם נוגע כמובן ליחידת ההנעה. זו לא עוד מרצדס מתומנת צילינדים שלוגמת בנזין בכמויות מסחריות, אלא אחת כמעט ירוקה (דרגת זיהום 2 לעומת 15, רק שיהיה ברור) שיודעת לנסוע על חשמל לאורך 50 ק"מ ואפילו לעשות את זה בכביש מהיר.
נתחיל מהמנוע כמובן, שמציע נפח של 3.0 ליטרים מוגדשי טורבו ולו מחובר מנוע חשמלי. יחדיו הם מגיעים להספק משולב של 476 כ"ס ולנתון מומנט מירבי של 71.3 קג"מ שזמינים כבר מ-1,800 סל"ד. לא מעט ואפילו גבוה יותר ב-7 כ"ס ו-0.3 קג"מ מגרסת 4.0 הליטרים.
רכב המבחן הגיע עם סוללה טעונה ב-100% ומד טווח הנסיעה החשמלי הציג 50 ק"מ אפשריים. בחרנו במצב EV ויצאנו אל הדרך. נציין כי באותו היום לא נתקלנו בפקקים כלשהם, הנסיעה היתה בעיקרה בין-עירונית במהירות של כ-100 קמ"ש אך חלקה התבצע במתווה עירוני.
החשמל נגמר לאחר 42 ק"מ ו-40 דקות נסיעה. לא רע בהתחשב באופי הנסיעה שכן תחשיב הטווח של היצרן מיחס חשיבות גם לטעינות בזמן בלימה ולכן ניתן להניח שבנסיעה פקוקה יותר או עירונית שכוללת לא מעט בלימות, יהיה ניתן להגיע לטווח המקסימלי הרשמי. כשנגמר החשמל מנוע הבנזין התעורר לחיים והשתלב בצורה חלקה ולא מורגשת.
למנוע משודכת תיבה אוטומטית בעלת 9 הילוכים. פגשנו אותה בלא מעט דגמי מרצדס והיא ללא ספק אחת מתיבות ההילוכים הטובות שיש. הפעולה חלקה, התגובות מהירות והיא יודעת תמיד להיות בהילוך המתאים.
ובכל זאת, מה עם הביצועים? עם הספק של 476 כ"ס, המנוע הזה לא רק יודע להיות חסכוני ורגוע, אלא גם לספק לא מעט דחף. גם במצב Eco ניתן להגיע בנקל למהירויות גבוהות, ובמצב ספורט הוא מצליח לחלץ מספינת הדגל הגדולה ביצועי תאוצה מרשימים (5 שניות ל-100 על-פי דף הנתונים) ולהטיס אותה אל עבר האופק.
עוד נציין שהסוללה לא באמת מתרוקנת לגמרי. היא תמיד שומרת עוד קצת חשמל כדי לאפשר נסיעה היברידית, כך שבמהירות איטית מתאפשרת נסיעה חשמלית. גם לאחר שגמענו את 42 הקילומטרים החשמליים, השגנו עוד ק"מ חשמלי אחד עד שיצאנו מהרכב.
צריכת הדלק במהלך ימי המבחן עמדה על 9.8 ק"מ לליטר, כשמעל 40% מהנסועה שנצברה במהלך המבחן היתה ללא טיפת בנזין. כך לפחות על-פי מחשב הדרך. נתון הצריכה הסופי בהחלט מכובד לרכב פאר גדול וחזק ואף טוב בכ-30% מזו שמדדנו בגרסת ה-560 הרגילה (4.0 ליטרים).
התנהגות כביש
התנהגות כביש של רכב פאר לא מכויילת בהכרח לצד הספורטיבי ולבטח לא בגרסה הירוקה. הנוחות ובידוד הרעשים הם ערך חשוב יותר כשמסיעים אח"מים, ובכל זאת ה-S מסוגלת לעשות כמה פעולות מעבר למה שנתפס כאיזור הנוחות שלה.
אם תבקשו יפה מה-S קלאס PHEV שלכם היא תפתח קצב מהיר מאוד שנעשה כמעט בנונשלנטיות. הכל קורה מהר ובאלגנטיות. אחיזת הכביש כמעט אבסולוטית ובנהיגה דינאמית יותר היא אפילו תרשה לכם לשחרר קצת את הזנב. אם כבר הנעה אחורית, אז למה לא?
מצד שני, היא לא ספורטיבית בתחושות ואין כאן תקשורת אדם-מכונה כמו שפגשנו בגרסאות AMG של דגמים אחרים. התחושה דומה יותר ליאכטת מרוץ ששועטת קדימה.
סיכום
אם הגעתם עד לכאן, לבטח הבנתם שמרצדס כנראה יודעים דבר או שניים על בחירת סלוגנים. מרצדס S קלאס היא מכונית פאר מרשימה שמצטיינת כמעט בכל סעיף שרק אפשר לחשוב עליו.
אפשר להיות קטנוניים ולהגיד שהנדסת האנוש לא מושלמת וגם תא המטען לא גדול כמו שהיינו מצפים. אבל בסופו של יום גרסת הפלאג-אין הייבריד של ה-S קלאס מגישה את אותה איכות מופתית, נוחות ואבזור עשיר יחד עם טכנולוגיות מתקדמות, ביצועים מצויינים, צריכת דלק עדיפה ומחיר שנמוך במאות אלפי שקלים. אחלה דיל.
לדגמי מרצדס בישראל – מרצדס
פורסם לראשונה ב- 07.04.20
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות