דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: הדגמים החשמליים של פיג'ו

Getting your Trinity Audio player ready...

אם לפני 8-9 שנים היינו צריכים להצביע על יצרנית הרכב הבאה שתיעלם, קרוב לוודאי שהיינו בוחרים ב-PSA, קבוצת פיג'ו-סיטרואן. בתקופה ההיא היתה נתונה היצרנית הצרפתיה בצרות של ממש: ההפסדים נערמו, היצע הדגמים היה מיושן והמתחרות הגדילו את הפער בקצב מסחרר. 

באותן שנים כבשה ניסאן את אירופה עם הג'וק, סקודה החלה למכור את היטי ולהטמיע את מנועי ה-TSI ביתר הדגמים, פורד חשפה את הדור השלישי והמתקדם של הפוקוס, אופל אינסיגניה צמחה בפלח המנהלים ועל תואר "רכב השנה באירופה" התחרו דגמים כמו פולקסווגן פולו, טויוטה IQ, ניסאן ליף, אלפא ג'ולייטה, אופל אסטרה, פורד פיאסטה ואחרות. במשך 6 שנים, בין השנים 2008 ו-2013, פיג'ו-סיטרואן לא הכניסה אפילו דגם אחת לשלישיה המובילה בתחרות רכב השנה של אירופה. ב-6 השנים שלפני כן זה קרה 4 פעמים.

חשמליות פיג'ו

ואז, אחרי הפסדי עתק ותקופת דכדוך מתמשך, הגיע קרלוס טווארס. המנהל המוכשר נחת ב-PSA אחרי למעלה מ-3 עשורים בקבוצת רנו-ניסאן, ומיד החל בתהליך ההבראה. אחד הדברים הראשונים שעשה טווארס היה פשוט לנהוג בכל היצע הדגמים של פיג'ו וסיטרואן. אחד אחד הוא עבר עליהם, בדק בקפדנות והחליט מה ימשיך ומה חייב להשתנות. אחרי שנות שפל ארוכות, טווארס טיפל ביסודיות בקו המוצרים והעלה סוף סוף את PSA על מסלול הרווחיות.

בתוך שנים בודדות קבוצת PSA זינקה במכירות בסין, הקימה את מותג היוקרה DS, רכשה את אופל מידיה של ג'נרל מוטורס והתמזגה עם קבוצת פיאט-קרייזלר מתוך עמדת כוח מרשימה. לצד שורת המהלכים הדרמטיים האלו, בוצעה טלטלה גם בתוך הבית: ליין הדגמים של פיג'ו-סיטרואן עבר מהפכה של ממש, שהחלה עם השקת ה-3008 בשנת 2016 והמשיכה מאז לכל דגמי המותג - עד ל-208 החדשה שהוצגה לאחרונה.

היעדים הבאים ברשימת המשימות של טווארס הם חזרה לארה"ב, אחרי כמעט 30 שנות היעדרות, וחשמול מלא של קו הדגמים. על הכניסה לארה"ב עוד נדבר רבות בשנים הקרובות; את התוצרים הראשונים של מהפכת החשמול פגשנו לראשונה באירוע נהיגה נרחב שנערך לחופי קטלוניה שבספרד.

פיג'ו 3008 פלאג אין


האסטרטגיה

בניגוד ליצרניות רכב שמרניות כמו טויוטה או פולקסווגן, שמציגות דגמים חשמליים בקצב איטי ובכמויות קטנות, בפיג'ו החליטו ללכת על החשמל בכל הכוח. עד שנת 2023, כל דגמי פיג'ו יוצעו עם הנעה חשמלית או הנעת פלאג-אין הייבריד, כאשר המטרה המוצהרת היא לצלוח את רגולוציית ה-CAFE - שמטילה מגבלות זיהום חמורות על יצרני הרכב באירופה - בלי לשלם ולו יורו אחד של קנס.

הדרך לשם עוברת בשני נתיבים. רכבים מסגמנט B, כלומר פיג'ו 208 ו-2008, יצוידו בהנעה חשמלית מלאה - שכן הם נוסעים בדרך כלל למרחקים קצרים יחסית וחיים בעיקר בסביבה העירונית. רכבים גדולים יותר, מסגמנט ה-C-SUV ומסגמנט D, יציעו הנעת פלאג-אין הייבריד על מנת לאפשר שימושיות רחבה יותר ולהגיע לטווחים רחוקים יותר. המשמעות היא שגם ה-5008 יקבל בקרוב הנעת פלאג אין הייבריד. 

ומה לגבי הרכב שבאמצע? בפיג'ו עדיין לא מדברים על ה-308 החדשה באופן רשמי, אבל מצהירים שמבחינתם רכב בסגמנט C - כלומר, ה-308 הבאה - צריך לאפשר גם הנעה חשמלית וגם הנעת פלאג-אין הייבריד. אגב, תהליכים דומים מתרחשים גם בסיטרואן, ב-DS ובאופל, אבל אנחנו היום בענייני פיג'ו.

פיג'ו הייבריד


החשמליות: פיג'ו 208 ו-2008
 

את פיג'ו 2008 כבר פגשנו לפני מספר חודשים בצרפת. מדובר בשדרוג בולט לעומת הדור הקודם, ובקפיצת מדרגה משמעותית בכל מה שנוגע לעיצוב, לאבזור, לאיכות ולחוויית הנהיגה. גם בהיבטים הפרקטיים מדובר בג'יפון ראוי: ביחס למתחרים מסוגו הוא מציע מרווח פנימי סביר בהחלט ותא המטען לא נפגע יתר על המידה בגרסה החשמלית. נפח של 434 ליטרים הוא לגמרי נתון מרשים לקטגוריה. לוח המחוונים התלת מימדי הוא אחד המרהיבים שפגשנו, וכל זה כבר סופר בהרחבה.

הפעם נהנינו מנהיגה ארוכה יותר על הגרסה החשמלית, שהרגישה מאוד טבעית ונכונה לרכב שכזה. המנוע החשמלי, בהספק של 136 כ"ס ועם מומנט של 26.5 קג"מ, מייצר ביצועים טובים מאוד. אין כמובן השהיה ביציאה מהמקום והפעולה חלקה לחלוטין. טווח הנסיעה הרשמי, בתקן WLTP, עומד על 320 קילומטרים - ואחרי כמה עשרות קילומטרים של נהיגה, ניתן להעריך שהנתון הזה בהחלט בר השגה - בתלות כמובן באופי הנהיגה. נציין כי משקל עצמי של קצת יותר מטון וחצי, שהם 300 ק"ג יותר מגרסת הבנזין, משפיע לרעה על נוחות הנסיעה ויכולת ספיגת השיבושים.

פיג'ו 2008 חשמלי

ה-208 הקטנה מלהיבה בהרבה. אנחנו לא יודעים אם זה בגלל המשקל, שנמוך בכ-100 ק"ג, או בגלל האופי שהחדירו בה מהנדסי פיג'ו - אבל מדובר במכונית שהיא ממתק של ממש. היא מרגישה זריזה בהרבה מה-2008 (שאיננה חלשה לכשעצמה), מאיצה ל-100 קמ"ש בתוך 8.1 שניות בלבד ונהנית מהיגוי חד, שלדה נהדרת ואופי דינאמי וספורטיבי. כמו קודמתה, זו מכונית שמזכירה מאוד את דגמי פיג'ו משנות התשעים - על אף יחידת ההנעה האולטרא מודרנית.

מבחינה פרקטית לא מדובר במכונית יוצאת דופן, והיא ככל הנראה תהיה פחות מרווחת מסיאט איביזה או יונדאי i20. המרווח במושב האחורי מוגבל וכך גם תא המטען. עם זאת, החוויה לא מסתכמת רק במאפייני הנהיגה. העיצוב שלה מרשים, עם שבכה קדמית בצבע הרכב ויחידות תאורה מדליקות מלפנים ומאחור; לוח המחוונים התלת מימדי מופיע גם פה ואילו האבזור צפוי להיות עשיר.

פיג'ו 208 חשמלית

בהיבטים של טווח נסיעה, ה-208 מבהירה למה בפיג'ו בחרו דווקא בסגמנט המיני לטובת ההנעה החשמלית. סוללת 50 קוט"ש מעניקה טווח מוצהר של 340 קילומטרים - נתון שהולם את השימושים העירוניים שמאפיינים מכונית מסוגה. למעשה, זהו נתון שעדיף גם על מרבית המשפחתיות החשמליות (ניסאן ליף, יונדאי איוניק) או רכבי הפנאי הסיניים שמוצעים כיום בישראל (MG ZS, GAC).

בנהיגת המבחן מדדנו צריכת חשמל של 12.3 קוט"ש ל-100 ק"מ במצב הנהיגה החסכוני, שמאלחש את הביצועים אך יכול אפילו להשיג טווח עדיף על הנתון המוצהר. בהיבטים של עלויות, ניתן להשוות זאת למכונית מונעת בנזין עם צריכת דלק של 90 ק"מ לליטר, בחישוב גס. עם זאת, נהיגה מאומצת הביאה לצריכת חשמל כמעט כפולה של 21.3 קוט"ש ל-100 ק"מ, ואם היינו ממשיכים כך היינו מחסלים סוללה שלמה בתוך פחות מ-240 קילומטרים.

פיג'ו 208 חשמלית
 

הנטענת: פיג'ו 508

את מכונית המנהלים-קופה ציידה פיג'ו בהנעה היברידית-נטענת, שאמורה לספק טווח נסיעה שלא נופל מזה של כל 508 אחרת על הכביש. הרציונל ברור: סוללה קטנה בעלות נמוכה יחסית יכולה לספק כמה עשרות קילומטרים של נסיעה חשמלית, מה שאמור להספיק לכל צרכי היומיום, ואילו מנוע הבנזין ידאג להמשך הדרך.

מבחינה חיצונית קשה להבחין בינה לבין כל 508 אחרת. זו עדיין מכונית נאה, אפילו נאה מאוד, שנהנית מבנה דמוי קופה מרשים - ומצליחה להיות אלגנטית אפילו בגרסת הסטיישן, שנכחה בהשקה אך לא תגיע לישראל. בתוך תא הנוסעים ההבדל העיקרי הוא כפתור התצוגה החשמלית שהחליף את כפתור ההגדרות על הפסנתר המרכזי, וכן תצוגות שונות שמופיעות בלוח המחוונים. אנחנו מנתקים את ה-508 מכבל הטעינה ומגלים סוללה מלאה, אך על המחשב מופיע טווח של 34 קילומטרים בלבד. מישהו שהיה כאן קודם נהג בה באגרסיביות.

פיג'ו 508 פלאג אין

יחידת ההנעה החשמלית מספקת תנועה עירונית שקטה ונעימה מאוד. אין כניסת טורבו, אין החלפות הילוכים, אין רעש מכל סוג שהוא. סוללת 11.6 קוט"ש אמורה לייצר טווח חשמלי שנע סביב ה-50 קילומטרים. בתנאים האלו הנתון בהחלט סביר.

מנוע הטורבו-בנזין המוכר, בנפח 1.6 ליטרים, מייצר כאן הספק של 180 כ"ס - כמו בגרסת הבסיס שמוצעת בישראל. יחד עם המנוע החשמלי מגיע ההספק ל-225 כ"ס, כמו הגרסה הבכירה שמוצעת בישראל. אנחנו יוצאים מהעיר ומתחילים ללחוץ על הדוושה. הבשורה החיובית הראשונה: האיטיות של תיבת 8 ההילוכים לא מורגשת כאן, שכן המנוע החשמלי מגשר על הפערים בין ההילוכים ויוצר תנועה חלקה לגמרי. הכוח מגיע מיד ובכמויות נדיבות, בסיוע של מנוע הבנזין כמובן, אשר מאיץ את ה-508 ל-100 קמ"ש בתוך 8 שניות ולא מרפה גם במהירות גבוהה יותר.

פיג'ו 508 פלאג אין

אופי הנסיעה מזכיר מאוד את זה של ה-508 הרגילה, עם שלדה חדה שמייצרת כניסה ישירה לפניות, היגוי מהיר ואחיזת כביש מצוינת. הנוחות מעט פחות מוצלחת, בשל התוספת למשקל שחייבה שימוש במתלה קשיח יותר, אך עדיין מדובר במכונית נוחה בפני עצמה.

אחרי קצת יותר מ-40 קילומטרים, שרובם היו בנהיגה שגרתית אך בחלקם סחטנו את דוושת התאוצה, נגמרה הסוללה. בשלב הזה עברנו לשימוש עיקרי במנוע הבנזין, אך גם המנוע החשמלי - שמותקן על הציר הקדמי - תרם את כוחו לפרקים. אחרי 51 קילומטרים של נסיעה, עמדה צריכת הדלק על 23.2 ק"מ לליטר. לא רע.

פיג'ו 508 פלאג אין
 

הרב-תכליתית: פיג'ו 3008

גם ל-3008 יש הנעת פלאג-אין הייבריד, אבל מדובר בהרבה יותר מזה. נתחיל מהשורה התחתונה: מדובר בגרסה הכי חזקה, הכי חסכונית, הכי זולה לאחזקה והכי טובה בנסיעת שטח, מבין הגרסאות של ה-3008.

את ה-3008 פלאג-אין אפשר לקבל גם עם יחידת ההנעה שמוצעת ב-508, עם מנוע חשמלי בודד והספק של 225 כ"ס, אבל לצידה מוצעת גרסה נוספת - והיא זו שפגשנו. כאן יש מנוע חשמלי נוסף שממוקם בתוך הסרן האחורי, תופס את מקומו של הגלגל החלופי אך משדרג את ההספק ל-300 כ"ס ומייצר הנעה כפולה. וזו כבר בשורה של ממש.

פיג'ו 3008 פלאג אין

אנחנו מתחילים את הנסיעה גם פה עם סוללה מלאה. קיבולת של 13.2 קוט"ש אמורה לייצר טווח חשמלי של 59 קילומטרים, וגם כאן נראה שהטווח ריאלי לחלוטין. אבל הסיפור הרבה יותר מעניין מזה.

כברירת מחדל, המערכת מפעילה קודם כל את המנוע האחורי. הוא נמצא למעשה בתוך הסרן עצמו ולא מעליו כמו המנוע החשמלי הקדמי, כך שיש פחות אובדן כוח בשימוש במנוע האחורי - וכתוצאה מכך משיגים טווח גדול יותר. כאשר נדרש יותר כוח, למשל בעקיפה מהירה או בעליה, או כשנדרשת הנעה כפולה, מצטרף גם המנוע החשמלי הקדמי. בלית ברירה יונע גם מנוע הבנזין, ואז יהפוך ה-3008 למטוס קטן. למרות משקל עצמי כבד יחסית, הוא מאיץ ל-100 קמ"ש בתוך 5.9 שניות קצרצרות. זהו נתון של מכונית ספורט, והפיג'ו אמנם לא מייצר דרמה יוצאת דופן ולא מדביק את הגב למושב - אבל קל להבחין שיש כאן עתודות כוח מרשימות מאוד.

פיג'ו 3008 פלאג אין

המעבר בין שני המנועים החשמליים מתבצע בצורה חלקה לחלוטין, אך הנעת מנוע הבנזין מורגשת במידה סבירה. התנהגות הכביש המצוינת של ה-3008 כמעט ולא נפגעה, והוא מצליח לייצר תחושות טובות בהיגוי וגם בלימה יחסית טבעית. ההשהיה המוכרת של תיבת 8 ההילוכים האוטומטית, כמו ב-508, נעלמת כאן לחלוטין - שכן המנועים החשמליים מגשרים על הפערים שנוצרים בין ההילוכים. 

נוחות הנסיעה נפגעת מעט גם פה בשל תוספת המשקל, וגם תא המטען הצטמצם מעט - אך בשני המקרים מדובר בפגיעה זניחה שכמעט ולא תורגש.

פיג'ו 3008 פלאג אין

ואיך הטווח? בנהיגה הררית מאומצת מאוד, כאשר הסוללה עוד היתה טעונה ומנוע הבנזין הצטרף כדי למצות את כל 300 הסוסים, ראינו גם נתון של 8.5 ק"מ לליטר. בנהיגה מנהלתית עם סוללה כמעט ריקה הצריכה היתה קרובה יותר ל-30 ק"מ לליטר. המסקנה ברורה - צריך לנצל את הכוח בתבונה. 

את הסוללות התקשנו לרוקן גם לאחר למעלה מ-60 קילומטרים, וגם כשמד הטווח הראה על אפס עגול - המנועים החשמליים עבדו כמעט תמיד באמצעות סיוע ממנוע הבנזין, ושמרו על הביצועים הגבוהים ועל ההנעה הכפולה. 

פיצ'ר ייחודי, שקיים גם ב-508, מאפשר לטעון באמצעות מנוע הבנזין טווח נוסף של 10 ק"מ, 20 ק"מ או טווח מקסימלי, לטובת שימוש מאוחר יותר בהנעה החשמלית - למשל באיזורים עירוניים שיאפשרו נסיעה נטולת זיהום בלבד, בעתיד הלא רחוק.

פיג'ו 3008 פלאג אין

בפיג'ו הכינו עבורנו גם מסלול שטח צנוע, שנועד להמחיש את יכולות ההנעה הכפולה של ה-3008. לא מדובר עדיין במתחרה ללנדקרוזר, אך סוף סוף יש גיבוי למרווח הגחון המרשים, שגם בגרסאות הבנזין והדיזל הותיקות מתקרב ל-22 סנטימטרים מרשימים. ההנעה הכפולה מאפשרת לפיג'ו להתמודד לא רע עם שבילים. המומנט הגבוה והעברת הכוח הישירה של המנועים החשמליים מאפשרת לו, למשל, לזנק גם תוך כדי עליה בשטח ללא תנופה - שכן לא קיימת השהיה בהעברת הכוח ואין צורך לחכות ל"תחום היעיל" של המנוע. הצלבה פוטוגנית זכתה לטיפול של בקרת המשיכה, שתועד כאן בוידאו, אך בכל מקרה מדובר בשיפור קל ליכולות הטיול - ולא ברכב שידאיג את אנשי השיווק של סובארו פורסטר, למשל.

צפייה בתוכן נהיגה ראשונה: הדגמים החשמליים של פיג'ו

אז אפשר לסמן וי על שיפור קל ביכולות השטח, תוספת אדירה לביצועים וחסכון יוצא מן הכלל בעלויות - שיגיע אם רק תנצלו בתבונה את ההנעה החשמלית. כבר אמרנו שמדובר בגרסה הטובה ביותר של ה-3008?
 

הזוית הישראלית

"הצורך הוא אבי ההמצאה", אומר הפתגם הידוע שמיוחס לאפלטון. המתקפה החשמלית של פיג'ו נולדה מתוך הצורך להתמודד עם רגולציית הזיהום המחמירה של אירופה, ומתוך ההצהרה הברורה של קרלוס טווארס לפיה הקונצרן לא יחרוג מיעדי הפליטה ולא ישא בקנסות. 

כתוצאה מהרגולציה הקשוחה הזו קיבלנו סוללה של דגמים מתקדמים מבחינה טכנולוגית, יעילים, שמוזילים את העלויות ומשפרים משמעותית את חווית הנסיעה. אבל כתוצאה מאותה רגולציה בדיוק, השוק הישראלי יאלץ להמתין בסבלנות לתורו.

פיג'ו חשמלית

אנו צפויים לפגוש את הדגמים החשמליים של פיג'ו רק במחצית השניה של 2020, כאשר המועד המדויק טרם נקבע. הסיבה לכך היא שרק אחרי שפיג'ו תדע בוודאות כי היא עומדת ביעדי הפליטות לשנה הנוכחית, היא תוכל לשחרר הקצאות לשווקים נוספים - וגם אז הכמויות צפויות להיות קטנות יחסית. המחסור העולמי בחומרי הגלם לייצור סוללות מגביל את כמות הרכבים החשמליים שייוצרו, ובשנים הקרובות אירופה צפויה ליהנות מעדיפות ברורה בהקצאות הרכבים החשמליים של היצרניות השונות.

בהתאם לכך, גם המחירים לא יהיו זולים: ה-208 החשמלית לא תעלה פחות מ-130,000 שקלים, ה-2008 תתומחר קרוב יותר ל-160,000 שקלים ואילו ה-508 וה-3008 פלאג אין יעברו בקלות את רף 200,000 השקלים - ואולי גם יתקרבו לסכום של 250,000.

פיג'ו חשמלית

לקוחות שיצליחו לשים את היד על אחת מהחשמליות של פיג'ו שיגיעו בשנה הקרובה לישראל, וגם יוכלו לשלם את המחיר, יהנו מהמוצרים המתקדמים ביותר שיש לתעשיית הרכב העולמית להציע. הכינו את המטענים.

לצפייה בכל דגמי פיג'ו בישראל

פורסם לראשונה ב- 13.02.20

למאמר זה התפרסמו 16 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה