כידוע, טויוטה אייגו הקטנה היא תאומה כמעט סיאמית של הצמד הצרפתי, סיטרואן C1 ופיג'ו 108. שלושתן חולקות כמעט הכל ואף יוצאות מאותו פתח מפעל, אך העטיפה שונה. הקטנות הללו נועדו לתקוף את השוק האירופאי, שם זוכות להצלחה מכוניות כמו פיאט 500 ופולקסווגן אפ, ולהתחרות בשווקים אחרים (כמו ישראל) מול צמד הקטנות הקוריאני, קיה פיקנטו ויונדאי i10.
ארבע שנים עברו מאז הוצג הדור הנוכחי, והמוצלח בהרבה מקודמו, של טויוטה אייגו. דגם זה הביא עמו את חזית ה-X עם קו העיצוב העדכני והנוכחי של טויוטה. כשהוצג העיצוב החדש בדור השני הוא הצליח להצעיר את האייגו שהיתה שגרתית יחסית עד אז, אך בשוק המקומי שלנו זה לא הספיק לה כדי להפוך ללהיט המכירות התורן. באירופה, לעומת זאת, הסיפור שונה לגמרי.
לא היה לנו כל כך ברור למה בחרה טויוטה דווקא את קופנהגן, בירת דנמרק, כיעד להשקה. אך תוך כדי סיור קצר בעיר היפהפייה הזו נוכחנו לדעת שאם פוגשים כאן מכונית מיני, רוב הסיכויים שהיא תהיה אייגו. האירופאים באופן כללי, ובמיוחד הדנים, כנראה, מעדיפים את הקטנה שלהם מתוצרת אירופאית. במקרה זה היצרן היפני מקבל גושפנקה אירופית כזו, מעצם העובדה שהאייגו מיוצרת על אדמת אירופה.
מבחינתנו זו היתה הזדמנות שוברת שגרה לנהיגה על הכבישים הנורדיים כדי לנסות ולהבין מה השתנה באייגו, מה זה אומר על המקום שלה בקטגוריית המיני ומה זה יכול לעשות לה בתחרות החמה של ארצנו הקטנטונת.
שמה איקס
ערב לפני ההשקה אנחנו פוגשים לראשונה את האייגו בתוך לובי המלון ומנצלים את ההזדמנות לבחון לעומק את העיצוב החיצוני המעודכן. ניכר מיד שעל האיקס הם לא ויתרו, אך הוא כן מעודן ומתוחכם מבעבר. במקום צורת איקס מפלסטיק הצבועה בצבע שונה ושוברת את קו המתכת, האיקס נוצר עכשיו בעיצוב תלת ממדי מבוסס מתכת ומודגש על ידי משולשי פלסטיק שחורים מתחת לפנסים הקדמיים.
החזית עברה עדכון משמעותי, אך גם באחוריים מתגלה צורת האיקס וגם שם השינוי משתלב היטב. עיצוב פנים הפנס האחורי עודכן והוא קיבל תאורת לד מרשימה, עיצוב המקנה לאייגו מראה מעט רחב מבעבר. פסי קישוט הצבועים בצבע שונה מזה של הרכב נוספו בדלתות ובפגושים בחלק מהגרסאות, ואלו יוצרים מראה ספורטיבי. פנסי הלד של תאורת היום מלפנים שולבו עכשיו כחלק מעיצוב הפנס (כבר לא על הפגוש) והם מגבשים מראה בוגר ופחות מצועצע מבעבר.
בפנים הרכב השינוי פחות משמעותי. ישנם שינויים קלילים בחומרים ובבדי הריפוד, אבל לא מצאנו משהו שראוי לאזכור מיוחד. איכות החומרים וההרכבה לכשעצמה בסדר ולא יותר מזה, ברמה התואמת את הממוצע בקטגוריה. כן נציין שעיצוב הפנים נותר נאה וצעיר, בעיקר בזכות שילוב נגיעות הצבע החיצוני באלמנטים פנימיים כמו הדלתות, פתחי האוורור ואף בשטיחונים. על פי נציגי היצרן, הושם דגש על אפשרות שילובי הצבעים על פי טעם אישי. על הדרך נוספו שני צבעים חדשים ובוהקים למבחר: ורוד וכחול.
קטנה או קומפקטית?
האייגו, כמו רוב מכוניות המיני האירופיות (ובניגוד לספארק, סלריו, i10 ופיקנטו), כבר מהדור הראשון לא התאמצה להיות פרקטית או מרווחת. אם כבר מכונית מיני, אז עד הסוף. יש בכך פשרות כמובן. האייגו מיועדת לארבעה נוסעים בלבד והשניים שיושבים מאחור זוכים לשטח חלונות קטן, ואלה נפתחים הצידה בפתיחת חרך צר. אבל ההחלטה להשאיר זאת כך נובעת מאחר ובאירופה אלו מכוניות עירוניות שנועדו לשרת בדרך כלל נהג אחד ולכל היותר עוד נוסע.
היתרון בעיר הוא כמובן בחניה, ובהמשך המימדים הצנועים משתלמים גם בתחנת הדלק. כשמתיישבים במושב הנהג הוא מרגיש מעט קטן מידות עבור גבוהים, ובכל זאת הוא יחסית נוח. חסרה משענת יד מרכזית לנהג ואין ידיות אחיזה לאף אחד מהנוסעים. ההגה לא מתכוונן למרחק, עניין שמקשה על מציאת תנוחת נהיגה אופטימלית, אך עם זאת מתקבלת תנוחת נהיגה סבירה.
מבחינת האבזור, רכבי ההדגמה צוידו במפרט עשיר מזה שאנו מכירים בישראל: מערכת מולטימדיה המתבססת על חיבור לטלפון החכם (אנדרואיד או אפל), כניסה והנעה ללא מפתח, חישוקים קלים בעיצוב חדש, הגה מצופה עור, משוטים בצידי ההגה להחלפת הילוכים, מצלמת רוורס ומערכת התראה לסטייה מנתיב. אביזר בטיחותי חשוב נוסף הוא מערכת בלימה אוטונומית, שקיימת רק בפיקנטו ובאייגו. תא המטען כמובן לא השתנה בגודלו או צורתו, והוא עדיין קטן ןמוצע עם כיסוי בד צנוע וגישה לא נוחה עקב פתיחת החלון האחורי בלבד. עדיין לא ידוע איזה אבזור יגיע עם האייגו המחודשת לישראל.
איך אומרים טויוטה בצרפתית?
נוחות היא ברובה עניין סובייקטיבי, ומשתנה בהתאם לתנאי הכביש בין מדינה למדינה ולפעמים גם בתוך אותה עיר. כבישי קופנהגן סלולים היטב ברובם, אפילו באזורים העירוניים, אך קטעים ספורים משובשים יותר סיפקו לנו הוכחה להצהרת היצרן על כך שנעשה גם שיפור מסוים בכיול המתלים.
זה בא לידי ביטוי בנוחות טובה בהתחשב בנתונים הפיזיים של הרכב ואולי גם ביחס לקטגוריה (אבל כדי להכריע נצטרך לקיים מבחן השוואתי על כבישי ארצנו). על כבישי דנמרק, הטויוטה הקטנה מגלה גינונים צרפתיים כשהיא סופגת מצד אחד ומצליחה אף לרסן טוב מבעבר, ובסך הכל מייצרת רמת נוחות טובה על כל סוגי הכבישים שעברו תחת גלגליה במהלך ההשקה. גם מבחינת הרעש החודר לתא הנוסעים, נשמע שנעשה שיפור ובסך הכל השהיה בתא הנוסעים נעימה מבעבר. זאת למרות שרכב ההדגמה כלל גג בד מתקפל שכנראה מבודד פחות טוב את הרעשים החיצוניים. רעשי רוח נשמעים במהירות גבוהה ושאון המנוע מורגש תחת מאמץ - אך סאונד המנוע אינו צורם, אפילו בסל"ד גבוה.
הרובוט למד לנהוג
עם לא מעט מזל, הצלחנו למצוא בהשקה אייגו אחת עם גיר אוטומטי-רובוטי. לא בדיוק הגרסה המועדפת על האירופים, אך בישראל היא תופסת את עיקר המכירות. תיבת ההילוכים הזו משודכת לאחר מתיחת הפנים למנוע משופר. אמנם תוספת של שלושה סוסים קובעת את ההספק על 72 כוח סוס בסך הכל, ויש גם ירידה מזערית במומנט, אך שיא הכוח מושג בסל"ד נמוך יותר עכשיו, ובפועל המנוע מעודן ויעיל יותר.
השיפור העיקרי הוא בפיזור הכוח בעקומה שטוחה ורחבה מבעבר, הנהיגה ברכב אכן איששה זאת. פעולת המנוע הרגישה חלקה, זורמת ונעימה לכל אורך הסל"ד.
וההפתעה הגדולה: בשום מצב לא נרשמו טלטולים, רעידות או חבטות מצד התיבה. פעולת הגיר החד-מצמדי שבעבר היתה הרבה פחות חלקה ונעימה, במיוחד תחת מאמץ, מתמודדת עכשיו בקלות גם עם נהיגה אגרסיבית. ולא רק שם: בכל מצב הגיר מתפקד חלק ונעים. זה אמנם לא חלק כמו גיר אוטומטי-קלאסי, אבל אפשר לומר שזהו גיר רובוטי חד מצמדי מהמוצלחים שפגשנו. הפשרה, לפחות בהקשר של תיבת ההילוכים, שולית.
האייגו המתוחה מגיבה בזריזות לפקודות הדוושה עם השהיות קלות בלבד, רוב הזמן. צריכת הדלק אמנם מצריכה מבחן יותר מעמיק, אבל מחשב הדרך הראה צריכה ממוצעת של כ-15.5 ק"מ לליטר. נתון מרשים ביחס לתנאי המבחן.
GO AYGO, GO
הכביש חוצה את היער. ככל שהוא מעמיק הוא הולך ומתפתל, מדי פעם מפתיע בירידה או עליה קטנה, לפעמים תוך כדי סיבוב. המנוע (משולש הצילינדרים) צורח בהתלהבות ותוקף את הפניה בקלילות ובנחישות. לא התבלבלנו, לא מדובר בהשקה של מכונית ספורטיבית חדשה, אבל האייגו מצליחה להוכיח גם כאן שהגנים הצרפתיים אכן מוטמעים בה היטב. ההגה (שעודכן גם הוא מבחינת תוכנה) בעל משקל נכון, מגיב מהיר ומדויק למדי וגם השלדה משתפת פעולה. המנוע המחודש והנמרץ מצליח להיות זריז רוב הזמן. תחת הכותרת של "מכונית מיני", האייגו קורצת בזיק של שובבות ומצליחה להעלות חיוך על פניו של הנהג.
AYGO to Israel
אז מתי אצלנו? טויוטה אייגו מתוחת הפנים צפויה לנחות בישראל לקראת סוף השנה הנוכחית. השיפור בהגשת המוצר משמעותי למדי, והוא מתמקד בנקודות החשובות שתורמות לשיפור איכות החיים: הרכב נעשה שקט יותר, נעים ומעודן יותר, נוח יותר ועל הדרך מצליח להיות קצת מהנה יותר. השיפור המשמעותי ביותר הוא בתיבת ההילוכים, שמצליחה לטשטש כמעט לחלוטין את עובדת היותה רובוטית, וגם האבזור הבטיחותי מקנה לאייגו יתרון משמעותי.
ומה לגבי המחיר? ובכן, ניאלץ לחכות לתחילת השיווק בארץ כדי להבין האם בעניין החשוב הזה חל גם כן שיפור. במידה והיבואן יחליט לתמחר הפעם בצורה אגרסיבית יותר, ויחד עם השיפור הגדול שחל ברמת המוצר, ייתכן ויגדל הסיכוי לקרב נחוש יותר מול צמד הלהיטים מקוריאה.
לדגמי טויוטה בישראל -
טויוטה
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות