טויוטה הצטרפה באיחור לחגיגת הרכבים החשמלים. זו כבר עובדה מוגמרת, אבל למה בעצם זה קרה? הסיבות מגוונות - הצורך לעמוד בתקנות הזיהום המחמירות היה פחות דחוף ליצרנית עם היצע דגמים היברידיים רחב כל כך, הנוכחות בשווקים שונים היתה גם היא אתגר תכנוני לא פשוט, וגם עלויות הפיתוח הגבוהות עיכבו כנראה את היציאה לדרך.
בינתיים המתחרים הסתערו על זירת החשמל וכבר לא נותרו הרבה ברירות. טויוטה, יחד עם סובארו, החלה בפיתוח רכב חשמלי ייעודי. חלוקת העבודה עם
, כך לדברי היצרנית, הייתה שווה בשווה. בכל מקרה, על תוצר שיתוף הפעולה הקודם בין השתיים, אין לנו תלונות, ע"ע סובארו BRZ.
ההשקה הפעם התקיימה בדנמרק, אחת המדינות המובילות בעולם בתחום הקיימות. לוקיישן מתבקש לרכב חשמלי, שגם עשה את הספתח לתת המותג bZ. מדובר בראשי תיבות לסלוגן Beyond Zero, כלומר מעבר לאפס זיהום; על פי הצהרותיה, טויוטה מכוונת להגיע למצב בו תהליך הייצור של הרכב אינו מזהם ואף מעבר לכך - עד כדי להחזיר חזרה לסביבה.
עוד 6 דגמי bZ, כלומר דגמים עם מנוע חשמלי בלבד, כאשר בעתיד יהיו דגמים מוכרים שיקבלו גם כן הנעה חשמלית לצד מנועי בעירה פנימית. עד 2035 טויוטה תמכור באירופה רק רכבים לא מזהמים והיעד הגלובלי הוצב לשנת 2050.
מעל פני השטח
על העיצוב, כמו במקרים רבים, אפשר להתפלפל שעות, אבל בגדול תוכלו לזהות בקלות מאפיינים שונים מהראב 4, כמו למשל הקורה האחורית או קשתות בתי הגלגלים, וגם את יחידות התאורה הקדמיות שמזכירות את את אלו של הפריוס פלאג-אין - צרות, מלוכסנות, עם 4 קוביות הלד ופנס האיתות בקצוות. מאחור טויוטה כבר הרשתה לעצמה יותר, עם צמד יחידות זוויתיות ביותר שחודרות עמוק מאוד אל הפגוש והכנפיים, וספויילר עם שני כנפונים.
מבפנים כבר יש שפה חדשה בטויוטה, כזו שמדברת בניב לקסוסי עדכני. במרכז הדשבורד ישנו מסך מולטימדיה גדול, 12.3 אינץ', ברזולוציה גבוהה שהגיעה גם אל מערך המצלמות ההיקפיות. לשמחתנו שמרו בטויוטה על פקדים פיזיים לבקרת האקלים (עוצמה, כיוון וטמפרטורה). על גבי הקונסולה הצפה שבין המושבים ישנו בורר הילוכים ופקדים שונים בצידיו. יש גם הגה קטן עם שני משטחי כפתורים, שלמרות העומס הויזואלי שהם מייצרים, הם גדולים, ברורים וקלים לתפעול. מעליו נמצא לוח מחוונים דיגיטלי, בדומה לדגמי פיג'ו למשל.
אם אתם בגובה ממוצע ומעלה, עוד תצליחו להסתדר עם מיקום המסכים; אם אתם פחות מכך, חכו רגע עם ההזמנה ושבו קודם ברכב. בנוסף, תנוחת הישיבה גבוהה מאוד אך מרווח הראש מצומצם עקב הגג הפנורמי, גם כאשר המושב הונמך עד סופו. שבו ברכב גם אם אתם גבוהים.
איכות החומרים והרכבה טובה, אבל לא חריגה ביחס למקובל ומזכירה דגמי טויוטה אחרים. כלומר, איכות ההרכבה הרגישה מהודקת למדי, אך איכות החומרים עממית משהו - למשל התחושה הפשוטה מדיפוני העור, בעיקר זה שבדלתות, או ההצפה בפלסטיקת "שחור פסנתר" דווקא במקומות הפגיעים ביותר כמו משענות היד בדלתות, סביב ידיות הפתיחה והקונסולה המרכזית. הניסיון מלמד כי משטחים אלו צוברים במהרה סימני אבק, נגיעות ושריטות.
כשעוברים לאחור מגלים מושב מרווח מאוד. ניתן לשכן כאן 3 מבוגרים, הרצפה שטוחה, מרווח הרגליים טוב מאוד וגם מרווח הראש עדיף על זה שמלפנים. רק צריך להרים רגל גבוה כדי להיכנס, עקב מיקום הסוללה ברצפת הרכב, וגם המשקוף נמוך יחסית, אז שימו לב לראש. בפנים יש פתחי מיזוג, ווי תליה, תאורת תקרה וגם שני שקעי USB, כשאת החימום למושבים מאחור לא נפגוש במפרט הישראלי.
תא המטען ממשיך בקו המרווח עם נפח של 452 ליטרים. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל הוא שימושי מאוד בזכות דלת חמישית, מפתח רחב (עם סף העמסה גבוה יחסית) ורצפה שטוחה שכמעט ונעדרת בליטות, ומתחתיה תא שיכיל את כבל הטעינה. באופן מפתיע אין ברכב תא כפפות. מזל ששאר התאים ברכב שימושיים וגדולים יחסית.
מתחת לפני השטח
כשצוללים לטכנולוגיה עליה תוכננה ה-bZ4X מגלים שם מוכר – TNGA ובתרגום חופשי, הפלטפורמה הגלובלית החדשה של טויוטה. זו שכאן עונה לשם eTNGA והיא משנה את התמונה המוכרת. מדובר בפלטפורמה חשמלית ייעודית שמבוססת על אותם העקרונות של זו המיועדת למנועי בעירה פנימית. מכאן גם הגיעה ההנעה הקדמית, כאשר לרוב המתחרים הישירים הנעה אחורית. בטויוטה מספרים כרגיל שהעקרונות המנחים הם מרכז כובד נמוך, משקל נמוך, קשיחות ומיקסום המרווח הפנימי.
להשקה הגיעו רק דגמי ההנעה הכפולה בעלי שני המנועים, וזה המקום רגע להסביר מה טויוטה עשו כאן. לגרסת ההנעה הקדמית מנוע אחד מלפנים והוא מספק 204 כ"ס; לגרסת ההנעה הכפולה מנוע נוסף מאחור בהספק של 109 כ"ס, אך ההספק לא האמיר אל מחוזות ה-300+ כ"ס מהסיבה הפשוטה שבטויוטה החליטו לחתוך בהספק של המנוע הקדמי בגרסה הזו, שנותר בגודל זהה, אך מספק עכשיו גם כן 109 כ"ס. כל זאת במטרה להשיג הנעה כפולה יעילה וכזו שלא תגביר את צריכת החשמל של הרכב באופן משמעותי.
לבסוף ההבדלים בין השניים מסתכמים בתוספת של 14 כ"ס (218 כ"ס) ו-7.2 קג"מ (34.4 קג"מ), קיזוז של 6 עשיריות השנייה בהאצה ל-100 קמ"ש (6.9 שניות), לצד צריכת חשמל שעלתה רק ב-15 וואט שעה לק"מ (163 וואט שעה לק"מ) וטווח שירד ב-43 ק"מ (459 ק"מ).
בפועל טויוטה bZ4X מייצר תחושות זריזות וחזקות דיו. נציין שתגובת דוושת ההאצה בלחיצה עמוקה, בעיקר ביציאה מהמקום, מאולחשת בכוונה תחילה. האלחוש נועד כדי ליצור האצה ליניארית יותר, כאשר מיד לאחר מכן הרכב מאיץ באופן נחוש.
הסוללה, מתוצרת Panasonic, מגיעה כאן בנפח של 71.4 קוט"ש וכרגע מיוצר הרכב עם מטען פנימי של 6.6 קילוואט בלבד. רק ברבעון האחרון תשדרג טויוטה את רכב הפנאי החשמלי למטען 11 קילוואט, כך שהמשמעות היא שכרגע זמן הטעינה הביתית, מ-0% ל-100% אורך 10 שעות ועם המטען המשודרג יתקצר זמן הטעינה בכ-4 שעות. על הטעינה המהירה אין כל השפעה ול-80% היא תגיע בתוך 30 דקות בעמדת 150 קילוואט.
דרך אגב, הפלטפורמה תוכננה ומסוגלת לשאת סוללה גדולה יותר וגם מנוע גדול יותר, אך בשלב זה טויוטה לא מתכננת להציג bZ4X שרירי, מפאת עלויות הייצור הגבוהות ודרישות השוק הנמוכות, לטענתם.
הגרסה בה נהגנו צוידה בחישוקי "20, שמורידים את טווח הנסיעה המוצהר של הרכב ל-411 קילומטרים, 48 קילומטרים פחות מהטווח של הגרסה הישראלית, שמצוידת בחישוקי "18 גם עם ההנעה הכפולה. בטויוטה אומרים כי הפעלת המזגן תגרום לירידה של 80 קילומטרים נוספים בטווח הנסיעה. במהלך נסיעת ההתרשמות, שכללה חלוקה די שווה בין נסיעה עירונית, כפרית, דרך בין עירונית ודרך מהירה, וכללה מזגן פועל, הגענו לצריכת חשמל של 230 וואט שעה לק"מ - נתון ששווה לטווח של 310 קילומטרים בלבד.
בשטח ובכביש
לצד השיפור הצנוע בביצועים, לגרסת ה-4X4 יש גם את מערכת ה-X-Mode שהגיעה היישר מסובארו. מלבד ההבטחה לצליחת מכשולי מים בעומק של 50 ס''מ, המערכת מבטיחה גם לטפל היטב בהצלבות, בגלישה במדרון ובאובדני אחיזה מסוגים שונים. על מסלול המכשולים הסטרילי שהכינה היצרנית, הכל עבד כמובן היטב. למיטב זכרוננו, זו הפעם הראשונה בה יצרנית מיינסטרים עושה את החיבור (המעט מרתיע) בין חשמל ובין יכולות שטח, בדגם שאיננו ממוקד בנסיעת שטח.
בנסיעה עירונית הנוחות טובה. ה-bZ4X לא נוקשה מידי ומצליח להרחיק את בורות הביוב הרבים שנתקלנו בהם. המרכב מרוסן גם במעבר מהיר על פסי האטה. הנוחות הטובה נשמרת גם בדרך בין-עירונית. סביב 110 קמ"ש מצטרפים רעשי רוח בולטים, אך רעשי המנוע כמובן אינם ובידוד רעשי הכביש והצמיגים הרחבים מתבצע היטב.
בכבישים המפותלים המתלים הפגינו יכולת טובה לשמור על רכינה מינימלית ומערכת ההנעה הכפולה שמרה על אחיזה גבוהה. ההגה מדוייק אך הוא אינו מתקשר ממש. גם הבלמים עושים עבודה טובה, אך גם הם לא מעבירים ממש תחושה כלשהי. אז אומנם ה-bZ4X אינו ספורטיבי, אבל לא קשה לפתח איתו קצב גבוה ולשמור על תחושה בטוחה.
מצבי הנהיגה ברכב כוללים מצב רגיל או חסכוני שמאלחש את תגובת המצערת. בנוסף ניתן גם לבחור במצב נהיגה בדוושה אחת שמגביר את עוצמת הבלימה הרגנרטיבית, אך לא מאפשר הגעה לעצירה מלאה.
נתראה בקרוב
בטויוטה יודעים לספר שצבר ההזמנות למשלוח הראשון נמכר כולו והגעת הרכבים הראשונים ארצה תתרחש כבר בחודשיים הקרובים. על פי תכניות הייצור, לישראל הוקצו כ-400 יחידות עד מועד ייצור יולי 2022. מה יהיה בהמשך? מוקדם לדעת.
הוראות הטיפול ברכב דורשות הגעה למרכז השירות אחת לשנה או 15,000 ק"מ. עדכוני Over The Air וקישוריות לרכב עדיין לא קיימים לכל מערכות הרכב, אלא רק למערכת המולטימדיה.
ולגבי האחריות בארץ – על הרכב ישנן 3 שנות אחריות מלאות, על הסוללה ישנה אחריות ל-8 שנים או 160,000 ק"מ (המוקדם מביניהם) וכמו בעולם קיימת גם האפשרות לאחריות המורחבת על הסוללה עד ל-10 שנים או מיליון ק"מ. כרגע מציינים ביבואנית שהאחריות המורחבת אינה מתומחרת ורק בעוד מספר שנים, כאשר יצטבר מידע רלוונטי אצל היצרנית, יוחלט כיצד לתמחר אותה.
הקורולה של החשמליות?
טויוטה הגיעה בשלה מאוד לתחום החשמלי. לזכותו של ה-bZ4X עומדים נוחות נסיעה טובה, שפע של מרווח פנימי בעיקר ליושבים מאחור ובכלל שימושיות טובה למשפחה. גם הביצועים מספקים מאוד ורשימת האבזור במפרט הישראלי ארוכה למדי.
לחובתו נציין את צריכת החשמל וטווח הנסיעה הצפוי בתנאי אמת, נושא שנצטרך לבדוק לעומק בישראל. נציין גם את תנוחת הישיבה שלא תתאים לכל אחד, וכמובן את עניין המחיר – 230,000 שקלים לגרסת הכניסה ו-250,000 שקלים לגרסת ההנעה הכפולה, מספרים שממקמים את הטויוטה החשמלית בקצה העליון של טווח המחירים אל מול המתחרים הישירים.
אז האם יש לו סיכוי להפוך ללהיט? בהתחשב בביקוש הנוכחי לרכבים החשמליים, אין כאן בכלל שאלה. אבל גם בתנאי שוק רגילים, לטעמנו מדובר בדגם טויוטה המוצלח ביותר מבין אלו המשווקים כיום בישראל.
לדגמי טויוטה בישראל - טויוטה
פורסם לראשונה ב- 08.06.22
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות