קיה פיקנטו היא לא מכונית רגילה. בשנים האחרונות מכונית המיני הקוריאנית הפכה לתת מותג בפני עצמה. למעשה, כשמגדירים את קטגוריית המיני בישראל כמעט תמיד עושים זאת באמצעות הפיקנטו. השינוי הגדול של קיה בארץ בשנים האחרונות אמנם התחיל לפני הפיקנטו, אבל היא הפכה את החברה הקוריאנית לאחד החיצים המובילים בשוק הרכב בארץ.
הפיקנטו הייתה למכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנים 2013 ו-2015 ולאחת הנמכרות בשנה שעברה - למרות שזו הייתה שנת הדגם האחרונה ולמרות תחרות מצד מכוניות איכותיות כמו יונדאי i10 ושברולט ספארק. למעשה, היא תופסת במשך שנים נתח של למעלה מ-40% מהקטגוריה, ובחישוב שנתי מדובר בערך ב-7.7% מכלל הפיקנטואים המיוצרות כל שנה בעולם. ישראל הפכה להיות אחד השווקים המרכזיים של הפיקנטו בעולם - וזו גם הסיבה שקיבלנו אותה רגע אחרי החשיפה העולמית בתערוכת ז'נבה, לפני כל שוק אחר מחוץ לקוריאה.
הסיבות להצלחה מורכבות ונדון עליהן בנפרד, אבל אחת חייבים לציין. כשהיא הושקה ב-2011, הפיקנטו פשוט הרגישה כמו מכונית גדולה. היא אמנם מיני לכל דבר ועניין, אבל היא התנהגה, אובזרה ונסעה כמו מכונית מקטגוריה אחת למעלה. עם הזמן נוספו עוד מכוניות מיני שמרגישות בוגרות והיתרון היחסי הזה נעלם. עכשיו הגיע דור חדש לגמרי, שאמור להיכנס לנעלים קטנות אבל מאוד מאוד גדולות.
***
העיצוב של הפיקנטו, ובעצם הפיקנטו כולה, היא בגדר "סוס מנצח לא מחליפים". היא נראית פחות או יותר אותו דבר ואין ספק שקל לזהות אותה מיד, גם אם לא ידעתם שיצא דגם חדש. עם זאת, הנגיעות שנעשו בעיצוב נותנות לה מראה קצת יותר מודרני.
בתוך הרכב היא נראית אחרת. במרכז הקונסולה ניצב מסך מגע בשטח של 7 אינצ'. המסך גדול אבל כדי לעשות בו פעולות צריך לחיצה חזקה ומדוייקת ותוך כדי נהיגה זה לא תמיד נוח. מצד שני, אולי זה כך בגלל שזו הפעם הראשונה שמישהו משתמש במסך (רכב המבחן הגיע עם 5 ק"מ על השעון). מערכת המולטימדיה כוללת דיבורית בלוטות', רדיו ולא הרבה יותר, אבל היא מאפשרת תאימות למערכות Android Auto ו- Apple Car Play, או אז המסך שלכם יהפוך להרבה יותר שימושי.
שאר העיצוב קצת שחור, למעט פס פלסטיק רוחבי כסוף, אבל נראה שהושקעה בו מחשבה. אם הדור הקודם היה צריך רמיזות מאוד עבות ל"אף הנמר" של קיה כדי לתת השראה עיצובית, בדור השני הוא פשט נראה טוב ואיכותי מבעבר ללא כל קשר. לחיוב נציין את מתגי התפעול של המיזוג ואת פתחי המיזוג בצד. מי שעוד יקבל קרדיט הוא ההגה החדש שהגיע מרכבים גדולים יותר של החברה, ובהתאם הוא מרגיש יותר איכותי וכמעט יוקרתי. איכות החומרים לא גבוהה ורוב התא מכוסה בפלסטיקה נוקשה ומחוספסת, אבל זה לא שונה משאר הרכבים בקבוצה ובמדד ההרכבה היא מרגישה "רובסטית" יותר מרוב המכוניות.
**
תנוחת הישיבה מרגישה גבוהה מבדור הקודם. בפועל מדובר באותו גובה פחות או יותר, אך קו המותניים של הרכב הונמך וכך נוצרה התחושה.
המימדים לא השתנו. כלומר הם כן, אבל אתם לא תדעו על כך מבלי לחפור בדפי הנתונים. האורך זהה, הרוחב גם הוא נשאר אותו הדבר. הגובה עלה ב-0.5 ס"מ ובסיס הגלגלים גדל ב-1.5 ס"מ. איך זה השפיע על המימדים הפנימיים? לנהג והנוסע נוסף מרחב גדול, בעיקר לרגליים. כל אזור תא הכפפות והקונסולה המרכזית נדחפו מעט פנימה, כך שהרכב יהיה גם יותר בטוח בתאונה וגם ברך ימין לא תפגוש את הקונסולה.
מאחור נראה שלא רק שהמצב לא שופר, אלא אולי אפילו טיפה נפגע. שני מבוגרים גבוהים יצטופפו מאוד כדי לשבת האחד אחרי השני, והבעיה היא פחות במרווח הראש או הברכיים ויותר במקום המוגבל לכפות הרגליים בגלל בליטה בחלק הנמוך של המושב הקדמי. תא המטען גדל ב-55 ליטר. בעין בלתי מזויינת לא ראינו את זה אבל כשהעמסנו ציוד בהחלט הורגש יתרון ביחס לעבר.
***
ביציאה לדרך מתבררים כמה דברים מאוד מהר. ראשית, כיול המתלים של הפיקנטו מצוין. היא נוקשה ומרוסנת, אבל היא לא מתרסקת על מהמורות אלא סופגת אותן תוך דיווח ענייני לנוסעים. ליותר מבוחן אחד היא הזכירה מכוניות גרמניות, וזה יאמר לזכותה. על שיבושים או בכבישים בין עירוניים היא תהיה קופצנית אבל לא ברמה מטרידה. בדור הקודם היא סבלה מרעשי רוח מאוד נוכחים. הבעיה הזו נפתרה בדגם החדש, ועד מהירויות שיוט גבוהות היא בסדר גמור - אבל עכשיו שמים לב לרעשי הכביש. הצמיגים שלה התרחבו משמעותית במסגרת הדור החדש ואולי זאת הסיבה לכך.
יחידת ההנעה, בגרסת ה-1.25 ליטר עליה נהגנו בהשקה, כמעט זהה. פחות כוח סוס אחד וטיפה יותר בקג"מ. מצד שני, כל הנתונים כולל נתון התאוצה, נתוני צריכת הדלק והמהירות הסופית השתפרו. מתחושה לאחר נהיגה ראשונה, נראה שמה שהשתנה הוא אופן העברת הכוח. יחידת ההנעה מרגישה יותר בשרנית בטווח הביניים של מד הסל"ד והיא דורשת פחות לחץ על הדוושה כדי להשיג התקדמות בקצב ראוי.
התיבה האוטומטית לא השתנתה, וחבל. עדיין מדובר בתיבת 4 הילוכים מיושנת. ההילוכים מעט ארוכים אך לא באופן מוגזם ואת העבודה שלה היא עושה באופן טוב ורהוט בדרך כלל. תיבה מתקדמת יותר הייתה יכולה לשפר את צריכת הדלק שעמדה על 13.5 ק"מ לליטר. לגבי הצריכה, הנסיעה הקצרה בהשקה לא יכולה להוות מדד ראוי אז תצטרכו לחכות לנתונים שנפרסם לאחר המבחן המלא שנבצע לה.
***
התנהגות הכביש של הדור הקודם הייתה לא רעה, למרות שלא ממש מהנה, עם אחיזה גבוהה ומעט זוויות גלגול. הדור החדש מרגיש מעט יותר רך. נסיעת ההשקה לא אפשרה לנו נהיגה דינאמית של ממש, אבל מהמעט שהספקנו לנסות נראה שזוויות הגלגול קצת יותר גדולות, האחיזה עדיין טובה מאוד והיא נכונה לנסיעה מהירה.העובדה שהאחיזה לא נפגעה קשורה כנראה לשלדה החדשה של הפיקנטו שמציגה 32% יותר התנגדות לפיתול ביחס לדור הקודם, מה שאפשר מתלים מעט יותר רכים (אבל עדיין נוקשים באופן כללי).
נקודה מאוד חשובה היא ציון הבטיחות של הרכב. לפיקנטו ציון 7 במדד של משרד התחבורה הישראלי, ציון גבוה ביחס לקבוצה. יש לה מערכת בלימה אוטונומית עד למהירות של 80 קמ"ש, ומשם מערכת של מובילאיי תדאג להזהיר אתכם על סטייה מנתיב ומאי שמירת מרחק. בכלל, מערכת הבלימה מציגה שלל ראשי תיבות שתפקידם בעיקר להשאיר אותכם על הכביש ולוודא שהבלמים יעבדו בכל מקרה.
***
בסופו של יום נראה שקיה עשתה עבודה טובה עם הפיקנטו, טובה יותר מבעבר. במרבית הפרמטרים החשובים היא השתפרה. היא נוחה יותר, המנוע יותר גמיש ותא הנוסעים עשה קפיצת מדרגה קדימה. העובדה שהמחיר לא השתנה ושרמת הבטיחות גבוהה מבעבר, הופכת אותה שוב למכונית שנמצאת בחזית הקטגוריה. להערכתנו, היא בהחלט מסוגלת לשמור על קצב המכירות המרשים.
לדגמי קיה בישראל -
קיה
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות