ב-2013, כשהחל שיווק הדור הראשון של רנו קפצ'ור, ניסאן כבר הראתה לשאר היצרנים מאיפה משתין הג'וק ובאיזו קטגוריה כדאי להשקיע בתקופה הקרובה. רכב הפנאי הקטן של ניסאן נמכר בכמויות עתק ב-3 השנים הראשונות לחייו, כשהמתחרה הכי קרוב אליו היה סקודה יטי - אך זה האחרון התבסס על פלטפורמה של מכונית קומפקטית (גולף) ומעולם לא היה חלק אינטגרלי מקטגוריית ה-B-SUV.
בזמן שיצרנים אחרים עמדו מהצד וחשבו כיצד להגיב להצלחה של הג'וק, וחלקם הגיבו רק בשנתיים האחרונות (יונדאי, סיאט) או לא הגיבו כלל (טויוטה), רנו דווקא הגיבה מהר ושלפה את הפרשנות שלה למושג ג'יפון קטן - בהתבסס על הקליאו שהוצגה באותה התקופה.
ברנו זיהו כי לעיצוב הייחודי של הג'וק יש תרומה עיקרית להצלחה שלו ולכן בחרו גם הם להשקיע את מירב התשומות בעיצוב ובנראות. זה בהחלט היה ניכר באותם ימים. מצד שני, ההשקעה הניכרת בעיצוב באה על חשבון פרמטרים כמו נוחות הנסיעה, איכות החומרים ותחומים נוספים הנוגעים לאיכות החיים ברכב. זו, אגב, היתה בעיה של רכבי פנאי רבים בקבוצה.
הדור החדש של הקפצ'ור פותח את הפרק הבא בקטגוריית רכבי הקטנים. יחד עם האח לבית ניסאן, אלו השניים הראשונים שמציגים דור שני של רכב פנאי קטן. עכשיו כבר ברור כי לצד החשיבות של העיצוב, ישנן ציפיות גבוהות גם בתחומי האיכות. במיוחד לנוכח העובדה שבזמן שעבר מאז השקתו, מספר המתחרות הישירות בקטגוריה הלך וגדל.
אז לאחר שהתעמקנו ברקע למפגש עם הקפצ'ור החדש, בואו נפגוש אותו. במבט ראשון אפשר לטעון כי ההבדלים בין הדור החדש לקודמו לא משמעותיים, וזה נכון בעיקר במבט מהצד - שם זהות הדור הראשון נשמרת באופן ברור יותר. מלפנים ומאחור, לעומת זאת, השינויים כמעט דרסטיים. הקפצ'ור נותר נאה, אבל נפטר מאותם מאפיינים מצועצעים והעיצוב החדש הוא בעיקר בוגר יותר, קשוח יותר, שתואם את תדמית ה-SUV המתבקשת.
חתימת האות C בולטת מיד בחזית עם פנסי לד מלאים, ומאחור (לראשונה בדגמי רנו) גם כן מופיעה חתימת ה-C בעיצוב הפנסים, שם התוצאה מרשימה אף יותר: אלו פנסי לד מעוצבים למשעי, שמעניקים אפיל יוקרתי לרכב הפנאי הקטן. ישנם קווים ואלמנטים נוספים במראה החיצוני שראויים לאזכור, כגון המותניים המתרחבות מעל בתי הגלגלים התפוחים, או פס הכרום שנמשך לאורך חלונות הצד אל תוך קורת C - עליה מונח גג "צף". כך נוצרת צדודית במראה כמעט של קופה (מישהו שם חשב C-HR?).
המימדים החיצוניים גדלו בעיקר לאורך עם תוספת של כ-10 ס"מ, לעומת הרוחב שנותר כמעט זהה וגדל ב-2 ס"מ בלבד, אך קווי העיצוב מעניקים לקפצ'ור מראה של רכב רחב יותר.
בתא הנוסעים השדרוג משמעותי לא פחות. התא באופן כללי עשיר בהגשתו, כבר ברמה הבסיסית בין השתיים שפגשנו בהשקה. זה קורה בזכות שילוב צבעים מוצלח ושימוש בחומרי דיפון מרשימים ואיכותיים מבעבר. הקונסולה הצפה במרכז, עליה ממוקמת ידית בורר הילוכים קטנה ומעוצבת, היא אלמנט ייחודי בקטגוריה ומזכירה דגמים מעולמות הפרימיום.
גם הצגים מרשימים: לוח השעונים הוא למעשה צג אחד בגודל 10 אינץ' שנהנה מתצוגה חדה וצבעונית. צג המולטימדיה המרכזי ממשיך את מסורת הגרנד קופה עם מסך בסגנון טאבלט המונח לאורך ונהנה מגודל מרשים של 9.3 אינץ'. גם כאן איכות התצוגה מרשימה והמסך גם מאפשר התממשקות מלאה למכשירי אנרואיד או iOS.
ישנם גם אלמנטים שהמשיכו מהדור היוצא, כגון תא כפפות שנפתח כמגירה או הספסל האחורי שנע על מסילה ומאפשר להגדיל את המרווח במושב האחורי על חשבון תא המטען, או להיפך.
איכות החומרים מרשימה וגם האיכות ההרכבה טובה מאוד. העיצוב החיצוני יחד עם הרמה הגבוהה של תא הנוסעים מתגבשים למוצר בהחלט מרשים.
בסיס הגלגלים גדל בכ-3 ס"מ, אך הספסל האחורי לא מרגיש מרווח במיוחד - אלא אם הוא מוסט לאחור עד הקצה, רק אז יכולים לשבת בנוחות שני נוסעים גבוהים אחד אחרי השני. רוחב המושב יקשה על הושבת שלושה מבוגרים לאורך זמן.
נפח תא המטען גדל בכ-90 ליטרים ומציג כעת נתון מרשים של 536 ליטרים, שבאים לידי ביטוי בעיקר לגובה אך גם לעומק. רצפה כפולה ופרקטית מאפשרת גם היא לשלוט על גודל תא המטען בהתאם לצורך.
B.A במדעי ההתנהגותבמהלך ההשקה פגשנו שתי גרסאות מנוע ואבזור, אחת מהן עם תיבה ידנית. נציגי היבואן עדכנו כי הגיר הידני לא ישווק בישראל בקפצ'ור החדש, אך הגיר הזה שודך כאן לגרסת המנוע הרלוונטית ביותר עבור השוק שלנו. מדובר באותו מנוע מוגדש בנפח 1.3 ליטרים, שפגשנו זה מכבר בדגמי מרצדס, רנו וניסאן. כאן הוא מגיע בגרסת הספק של 130 כוח סוס ועם מומנט של 24.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד נמוכים.
המנוע הזה גמיש, מעודן ומרשים. למרות המומנט המכובד הוא לא נמצא בשיא אונו בסל"ד נמוך, אך ישנה תחושה של כוח משמעותי יותר ככל שמטפסים במעלה הסל"ד. בגרסה האוטומטית שפגשנו בהשקה הגיע המנוע הזה בגרסת הספק של 155 כוחות סוס ועם 27.5 קג"מ. הגיר האוטומטי החדש של הקונצרן הוא כפול מצמדים בעל 7 הילוכים, בדומה לתיבה העדכנית של ניסאן קשקאי. המנוע הזה מרגיש חזק, מגיב היטב ומספק ביצועים ברמה גבוהה מאוד. הגיר כפול המצמדים פועל בצורה חלקה ונעימה ללא תופעות לוואי, אך מגיב באיטיות מסוימת לבקשת קיק-דאון.
צריכת הדלק בשתי הגרסאות שנבחנו נעה סביב ה-14-15 ק"מ לליטר. לא רע.
הגרסה העיקרית שתגיע לישראל תשלב בין מנוע ה-130 כוח סוס לתיבה כפולת המצמדים. לקראת אמצע שנה הבאה צפויה להגיע גם גרסת פלאג-אין הייבריד מסקרנת.
במהלך המבחן הפגין הקפצ'ור התנהגות כביש בוגרת ואיכות נסיעה טובה. השלדה מוצלחת, יכולת הניהוג מרשימות, אחיזת הכביש גבוהה ותגובות המרכב זריזות למדי. ההגה אמנם שתקן בתשדורת לידיים, אך מדויק בפעולתו. בחלל תא הנוסעים נשמר שקט מרשים בכל הנוגע לרעשי רוח, כביש ומנוע.
רעשי עבודת המתלים, לעומת זאת, חודרים לתא הנוסעים ויוצרים תחושה מעט עסוקה. הקפצ'ור לא תמיד צולח בצורה אופטימלית בור אכזרי או רצף שיבושים מורכב. חלק מהאשמה מוטל על החישוקים הגדולים, בקוטר 18 אינץ', שאבזרו את כלי הרכב שנכחו בהשקה. ברחבי העולם יוצע הקפצ'ור גם עם חישוקי 16 ו-17 אינץ', אשר אמורים לשפר את רמת הנוחות. אך אלו לא רק הצמיגים: לקפצ'ור מתלים נוקשים, והנוחות הולכת ומשתפרת ככל שהמהירות עולה.
M.A במנהל עסקיםהיבואן מעריך כי הדור החדש של רנו קפצ'ור יגיע כחודשיים לאחר הקליאו, כלומר בסביבות מרץ 2020. היצע הגרסאות, האביזרים והמחירים טרם נקבע בשלב זה, אך על פי ההיכרות עם הדגם ניתן לנסות ולהעריך את הכיוון.
באופן כוללני, ניתן לחלק את קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים לשתי קבוצות עיקריות. בקצה התחתון נמצאים רכבי פנאי קטנים יחסית כמו סיאט ארונה, קיה סטוניק וסיטרואן קקטוס, שמציעים אלטרנטיבה לדגמי הסופר מיני במחירים של 110-120 אלף שקלים. בקצה העליון נמצאים כלי רכב שהם לא בהכרח גדולים הרבה יותר, אבל מציעים יותר בתחומי הביצועים והאבזור - בקבוצה זו ניתן למנות את מאזדה CX3, יונדאי קונה והונדה HR-V.
רנו קפצ'ור החדש, שמציע מרווח משופר (בעיקר בתא המטען), עיצוב אלגנטי, תא נוסעים איכותי ומנועים מתקדמים, ממצב עצמו לכל הפחות במרכז הקטגוריה - וכנראה שגם למעלה משם. לא נופתע אם כך גם יהיה מבחינת התמחור.
אם רשימת האבזור לא תיפגע באופן מהותי, הקפצ'ור יכול להציב אתגר לא פשוט למתחרים בשוק המקומי. הדור השני של רכבי הפנאי הקטנים יצטרך להרשים לא רק בעיצוב - והסנונית הראשונה שלו מוכיחה שזה אכן אפשרי.
לדגמי רנו בישראל -
רנוצפייה בתוכן נהיגה ראשונה: רנו קפצ'ור החדש
למאמר זה התפרסמו 9 תגובות