הונדה CR-V שהוצג לראשונה באמצע שנות התשעים נחשב, יחד עם המתחרה הגדול והמצליח שלו טויוטה ראב4, לראשון קטגוריית רכבי הפנאי הרכים. ועם יותר מ-10 מיליון יחידות שיוצרו מאז, הוא גם אחד מהדגמים הנמכרים ביותר של הונדה. בצפון אמריקה הוא זוכה לפופולריות יוצאת דופן שהעניקה לו את התואר - רכב הפנאי הנמכר ביותר כבר רבע מאה. אצלנו? פחות. בעיקר בגלל תג מחיר גבוה מדי שהופך אותו ללא כדאי, וגם מכיוון שבשלושת העשורים שחלפו מאז שהוצג לראשונה, הקטגוריה הפכה מנישה לליבת השוק. ובניגוד לשוק האמריקאי המאוד שמרן, שמאופיין בתזוזות יחסית מעטות בין מותגים, כאן בציון יש לו מתחרים משובחים מכל קצוות תבל.
ומה יש לדור השישי והחדש בשושלת להציע? פלטפורמה חדשה, מערכת הנעה היברידית מתקדמת, ידע וניסיון של עשרות שנים והיכרות מעולה עם השוק האמריקאי. אז האם יש לו סיכוי טוב יותר להצליח גם אצלנו?
איזה יופי
העיצוב החיצוני זונח את הקו הגמלוני מדי של ה-CR-V היוצא לטובת מראה דינמי הרבה יותר, בעיקר בחזית המסוגננת והעדכנית, שבה מגלים יחידות תאורה צרות, צמד כונסי אוויר ומראה כללי שמשדר אגרסיביות.
שיפור גדול עוד יותר יש בסביבת הנהג. גם בעיצוב (פתחי מיזוג מקוריים) וגם באיכות, עם חומרים משכנעים יותר ופחות פלסטיקה זולה. מושב הנהג נוח ותומך היטב, תנוחת הנהיגה גבוהה ונשלטת בהתאם לדרישת הלקוחות, שמרגישים כך בטוחים יותר. להרגשה הטובה הכללית תורם גם שדה הראייה המצוין, בזכות קורות A צרות יותר מבעבר, שמוקמו בצורה חכמה יותר.
פחות התרשמנו מהצגים הדיגיטליים הקטנים והלא איכותיים. גם מסך המגע ("9) וגם לוח המחוונים, שכולל מד אנלוגי למהירות ולצידו צג דיגיטלי קטן ("7), מאכזבים. התפעול לעומת זאת, הוא טוב מבעבר, גם בזכות המיקום הגבוה יותר של מסך המגע וגם הודות למתגי שליטה ברורים יותר לתפעול על ההגה.
בהשוואה ל-CR-V היוצא, החדש ארוך ב-9.5 ס"מ (469.5 ס"מ), רחב ב-1 ס"מ (186.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך בכ-4 ס"מ (270 ס"מ). הנתון האחרון אחראי למרחב מחיה משופר ליושבים מאחור, ולתנוחת ישיבה נוחה גם בנסיעות ארוכות; חוץ מאלה יש להם גם (כמו בדגם היוצא) פתחי מיזוג וצמד שקעי USB.
שורת המושבים השלישית (שלא מעט לקוחות ישראלים מחפשים) והוצעה בגרסאות הבנזין של ה-CR-V הקודם, לא הגיעה לחדש, אך תא המטען גדל ב-87 ליטר (1,112 ליטר על פי תקן SAE האמריקאי) אבל הוא אינו כולל גלגל חלופי.
מערך הבטיחות נותר דומה, עם בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. אבל המערכות מתפקדות טוב מבעבר, כנראה בזכות חיישנים מתקדמים יותר. ויש גם מערכת למניעת שכחת ילדים במושב האחורי, שלא ברור איך הם עדיין לא בגדר חובה בכל רכב.
איזה כוח
מערכת ההנעה היחידה עימה ישווק כאן היא ההיברידית הייחודית של הונדה, דומה לזו של ה-CR-V היוצא. עם מנוע חשמלי (181 כ"ס) שמחובר ישירות לגלגלים הקדמיים ומפקד אחראי על מלאכת התנועה. יש גם מנוע בנזין דומה למוכר (ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר עם 145 כ"ס), אבל רכיביו הפנימיים שונו והוא מתפקד עכשיו כמטעין מצברים ובשיוט מתחבר ישירות לגלגלים הקדמיים (ללא תיבת הילוכים). העברת הכוח לגלגלים האחוריים היא מכאנית, על ידי גל הינע ומצמד רב-דיסקי.
בפועל, מדובר בשיפור צנוע שלא באמת מחלץ את ההונדה מדשדוש בירכתי הקטגוריה מבחינת כוח אמיתי. מצד שני, העובדה שהמנוע החשמלי הוא האחראי העיקרי על ההנעה, מתורגמת לתחילת נסיעה חלקה ולינארית. ה-CR-V החדש הוא רכב מאוד נעים לנסיעה עירונית או לזחילה בפקקים, עם תגובה מדודה ומאוד רכה.
יש שיפור משמעותי ביחידת הכוח, אבל הוא שמור לאופן הפעולה של מנוע הבנזין בתאוצות חזקות, באופן המדמה באופן מלאכותי תיבת הילוכים רגילה. לטעמנו מוטב ללכת על הגרסה ההיברידית של הדגם היוצא, בו שולב המנוע בסל"ד גבוה וקבוע, עם כל השאון הלא נעים שמגיע בעקבות זה.
מערכת בלימה רגנרטיבית מאפשרת בחירה בין ארבעה מצבי עוצמה באמצעות המנופים שמאחורי ההגה, אבל ההבדל ביניהם אינו מובחן דיו, ואי אפשר לוותר על השימוש בדוושת הבלם ברמה המרבית, בדומה לחלק מהמתחרים.
נעים מאוד
הפלטפורמה החדשה של הונדה, המשותפת גם לסיוויק העדכנית, נהנית לדברי היצרנית מקשיחות גבוהה ב-15%. תצורת המתלים דומה (מקפרסון מלפנים, רב חיבורי מאחור), אבל מפסקי הסרנים הורחבו בסנטימטר, ותת השלדה הקדמית תוכננה מחדש. לצד שינויים אלה עמלו מהנדסי הונדה על כיול המתלים, וזה עובד להם. הדור החדש הוא ללא ספק מהמוקפדים שקיימים בקטגוריה. הוא משלב היטב בין יכולת ספיגת שיבושים במהירות נמוכה ושמירה על מרכב נטול טלטולים במהירות נמוכה, וכל זאת לצד בידוד רעשי רוח ודרך טובים משמעותית.
באופן מעט מפתיע, גם היכולת הדינמית של ה-CR-V מרשימה. זוויות הגלגול צנועות, אחיזת הכביש גבוהה והוא נטול את אותה תחושה מגושמת וגמלונית שמאפיינת את מרבית מתחריו בקטגוריה. להגה יש משקל טוב והוא חד ומדויק, וגם לבלמים יש תחושה טובה, באופן נדיר במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
עולה על קודמו
היה איזה רגע שחשבנו שה-CR-V איבד את זה, בעיקר בדור האחרון שלו, שהיה רחוק (מאוד) מלשכנע. אבל הונדה, כמו הונדה, יודעת להמציא עצמה מחדש, וה-CR-V החדש טוב מקודמו כמעט מכל בחינה. נכון, הביצועים אינם מהשורה הראשונה, וגם סביבת הנהג אינה מודרנית כפי שניתן היה לצפות בעשור השלישי של המאה ה-21. ובכל זאת.
ה-CR-V החדש נראה טוב. תא הנוסעים שלו מרווח ושימושי והוא נוסע מצוין. בעיקר בכל הנוגע לתנאי השירות ונוחות התנועה. זה אמנם לא מבחן השוואתי, אבל אנחנו מוכנים להמר כבר עכשיו שמבחינה זו, הוא מהטובים - אם לא הטוב ביותר בקטגוריה.
אבל כל המחמאות האלו לא מבטיחות לו הצלחה בכביש הישראלי. היצרנית עשתה כל מה שהיא יכולה, ועכשיו האתגר הגדול עבר ליבואנית המותג. האם היא תצליח להנחית אותו אצלנו במהרה, ובעיקר, האם היא תוכל להצמיד לו תג מחיר שיישר קו עם המתחרים? וגם, אם הוא יהיה יקר מהם במקצת, אז שזה יהיה באמת קצת... עם תמחור נכון יש להונדה - אחרי שנים של בצורת - אס אמיתי ביד.
למאמר זה התפרסמו 7 תגובות