פיג'ו 308 אולי לא הפכה מעולם ללהיט מכירות בישראל, אבל עבור היצרנית הותיקה מצרפת מדובר באחד הדגמים החשובים ביותר. בין אם בשל העובדה שהיא משתייכת לקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות - עדיין אחת הגדולות באירופה - ובין אם בשל העובדה שפיג'ו בחרה במשפחתית שלה על מנת להציג לא מעט חידושים לאורך השנים, ביניהם פלטפורמת ה-EMP2 עליה היא מבוססת. ה-308 תהיה גם הראשונה על בסיס הפלטפורמה הזו שתציג הנעה חשמלית מלאה, אבל בינתיים פגשנו אותה למבחן ראשון באירופה בגרסה היברידית-נטענת. זה קורה שנתיים לאחר שהוצגה ה-308 הנוכחית והשלישית במספר, וזמן קצר לפני שהיא צפויה להגיע לישראל.
עיצוב וסגנון
המהפך שעברה פיג'ו בשנים האחרונות, שגם סייע לה להפוך לנחשקת ופופולרית בהרבה, נובע בעיקר מהשקעה אדירה בעיצוב. ה-308 החדשה ממשיכה את הקו הזה, עם יחידות תאורה מרשימות מלפנים ומאחור וסבכה גדולה עם סמל אריה גאה וחדש בחזית. היא נראית פשוט מצויין, לטעמנו לוקחת מאחותה הגרמניה אופל אסטרה את התואר היפה ביותר בקטגוריה.
גם סביבת הנהג עברה שדרוג. עם מסך מגע ("10) המופנה לכיוון הנהג ותחתיו צג נוסף המאפשר מעבר מהיר אל תפריטים ייעודיים, סידור נוח מהמקובל בדגמי פיג'ו. איכות החומרים טובה מאוד ומגוונת, ומבחינה זו היא מסוגלת להתמודד ללא רגשי נחיתות עם משפחתיות יוקרה כמו אודי A3, ב.מ.וו 1 ומרצדס A קלאס.
אבזור ותפעול
המסכים אמנם נאים, אבל אנחנו עדיין מעדיפים מתגים פיזיים, למשל לבקרת האקלים. את גלגל ההגה הקטן אנחנו עדיין לא אוהבים, שכן הוא מסתיר את לוח המחוונים הדיגיטלי ("10, עם אפשרויות התאמה גדולות מבעבר, כולל מד סל"ד הפועל בכיוון השעון כמו כל מחוון רגיל) ומחייב מיצוב נמוך למדי. בורר ההילוכים הוא בעיצוב מתג, ובכך מפנה מקום לתאי אכסון רבים יותר וגם עובר אוטומטית למצב חניה אם הנהג שכח לעשות זאת.
מוקדם לדעת מה יכללו המפרטים שתציע היבואנית כאן בארץ, אבל רשימת האופציות של היצרנית ארוכה מאי פעם וכוללת בין היתר תאורת מטריקס-לד, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית עם זכרונות למושב הנהג, חימום ומערכת עיסוי, ריפוד אלקנטרה ועור נאפה, משטח טעינה אלחוטי, תאורת אווירה עם 8 צבעים משתנים, הגה מחומם, בלם יד חשמלי, מערכת שמע מבית Focal עם 10 רמקולים וחישוקי 16 עד 18 אינץ'.
שימושיות ומרווח
המושבים מציעים נוחות ותמיכה טובים מאוד. מרחב המחיה מאחור קצת פחות מרשים, והיא תהיה צפופה ממתחרות כמו סיאט לאון או פולקסווגן גולף. הספסל נמוך מידי והמסעד בזווית ישרה מידי שאינה נוחה לאורך זמן. כמקובל ליושבים מאחור יש פתחי מיזוג נפרדים וצמד שקעי USB. תא המטען גדול בכ-90 ליטר (361 ליטר) מגולף היברידית נטענת.
נוחות נסיעה
תוספת המנוע החשמלי והסוללות מביאות לעליה של כ-300 ק"ג במשקל העצמי בהשוואה לגרסת הבנזין הרגילה, וברוב המכוניות ההיברידיות הנטענות זה גם מביא לפגיעה קשה בנוחות הנסיעה וביכולת הדינמית. כאן זה לא המצב.
ל-308 איכויות נסיעה מהגבוהות ביותר בקטגוריה, טובות יותר מאלו של אחותה הגרמניה. עם יכולת מרשימה לשכך מפגעי סלילה עירוניים כמו מכסי ביוב או כביש מרוצף טיפוסי בערי אירופה, והכל תוך שמירה על ריסון מרכב מופתי בנסיעה על אספלט גלי במהירות גבוהה. היא גם מבודדת היטב רעשי דרך ורוח במהירויות שנחשבות לפליליות בישראל.
יחידת הנעה
ההיצע הרלוונטי לישראל כולל מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר (130 כ"ס) או היברידי-נטען כמו ברכב המבחן, המשלב בין מנוע בנזין מוגדש עם ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ליטר (150 כ"ס) למנוע חשמלי (110 כ"ס), עם 180 כ"ס העוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שמונה הילוכים אוטומטית. מצברים בקיבולת 12.4 קוט"ש מבטיחים טווח נסיעה רשמי של 60 ק"מ במהירות של עד 135 קמ"ש.
הביצועים מרשימים, עם תאוצות חלקות ונמרצות בכל מצב, גם בזינוק מהמקום (7.6 שניות ל-100 קמ"ש) וגם ביכולת לשייט בקלות במהירויות המתאימות לאוטובאן גרמני. פחות מרשים הוא מצב השליטה הידנית בגיר באמצעות מנופים מאחורי ההגה, עם תגובות איטיות מידי להורדת הילוך לצורך עקיפה למשל או בלימת מנוע. הגיר גם לא מאפשר שליטה ידנית מלאה ומעלה הילוכים אוטומטית. מצב B מגביר את עוצמת הרגנרציה ושימושי למדי בנסיעה בעיר, אבל מתג ההפעלה שלו נמצא בסמוך לבורר ההילוכים ולא במיקום נוח יותר כמו על גלגל ההגה למשל.
התנהגות כביש
גם היכולת הדינמית מפתיעה לטובה. ה-308 לא מרגישה מגושמת כמצופה מהמשקל העצמי הגבוה, עם נכונות טובה של החרטום לצלול לתוך פניות והיענות גבוהה של האחוריים להעברות משקל. להגה יש אומנם משקל טוב, אבל מהלך ארוך מידי ומייצר עבודת ידיים מרובה בכבישים עם פניות ראש סיכה חדות. הביקורת העיקרית היא לדוושת הבלם, הסובלת מדו שלביות באופן קיצוני יותר מהמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
סיכום
פיג'ו 308 החדשה היא משפחתית קומפקטית מצויינת, אחת הטובות ביותר כיום, באופן שמאפשר לפיג'ו לחזור לצמרת הקטגוריה. העיצוב מרהיב, סביבת הנהג מרשימה, הביצועים טובים ואיכויות הנסיעה סופר גבוהות. אבל יש לה גם בעיה. הקטגוריה אליה היא שייכת סובלת מירידה מתמדת בביקושים, ומרבית הלקוחות יעדיפו בסביבת המחיר שלה לבחור ברכב פנאי או במשפחתי חשמלי מסין. לכן הגרסה החשמלית שלה נראית כמסקרנת למדי, ואם פיג'ו תצליח לשמר את האיכויות הגבוהות גם בה, היא בהחלט עשויה גם לאפשר ל-308 להפוך לרבת מכר של ממש.
לצפיה בכל דגמי
פיג'ו בישראל