סוזוקי ספלאש - או: יש מכוניות קטנות בישראל?
בשנתיים האחרונות חלה מהפכה של ממש בשוק המכוניות הקטנות בישראל. למעשה, עד לתחילת שנת 2009, ההגדרה למכונית קטנה הייתה טויוטה יאריס, למשל, או רנו קליאו. מחירן של אלו התקרב למחיר של מכונית משפחתית, וגם המימדים הלכו ותפחו. רכישת סופר מיני ממוצעת, ברוב המקרים, לא הצדיקה את עצמה. עיקר הביקוש למכוניות קטנות היה מצידן של חברות הליסינג, שם כל שקל משחק תפקיד משמעותי. כך הוצפו כבישי הארץ באינספור יחידות של יונדאי גטס ושברולט אבאו, ומחירן בשוק המשומשות צנח בהתאם. ברקע אמנם ריחפה לה פיאט פנדה הקטנה והזולה, אך המוניטין של חברת פיאט יחד עם תיבת ההילוכים הרובוטית המרגיזה עמדו לה לרועץ.
סוזוקי ספלאש, 1.25 ליטר בנזין, 86 כ"ס, אוטומטית |
יתרונות | חסרונות |
מרווח ל-4 נוסעים | נוחות נסיעה |
התנהלות קלילה בעיר | רעשי לוואי |
רמת בטיחות טובה | התנהגות כביש, יציבות |
האוטו שלנו קטן וירוק. סוזוקי ספלאש / צילומים: נועם ריין
כל זה השתנה לחלוטין בתחילת שנת 2009, כאשר הגיעו מכוניות המיני לארץ הקודש. הסנונית הראשונה שנחתה בישראל הייתה יונדאי i10, ולאחריה הגיעו גם פיג'ו 107 וסוזוקי אלטו. פלח השוק הרדום קיבל לפתע זריקת מרץ בזכות המכוניות שהגיעו עם מחירים תחרותיים, אבזור עשיר יחסית למקובל, ומימדים קומפקטיים, שנראו פתאום כפתרון המתאים למצוקת החניה בתל אביב. מאז ועד היום, הספיקה היונדאי הננסית להפוך ללהיט היסטרי בציי הרכב, פיג'ו 107 רק הולכת ומרחיבה את היצע הגרסאות, וסוזוקי אלטו? חכו 4 חודשים עד שתוכלו בכלל לקבל אחת כזאת, ואנחנו מדברים על הגרסה הידנית. הקהל הישראלי הסתער בהמוניו על מכוניות המיני, והוכיח כי על אף התדמית - הוא פתוח לחידושים.
סוזוקי ספלאש - קטנה? תלוי מאיפה מסתכלים
אל הקלחת המבעבעת הזו נזרקה בקיץ 2009 סוזוקי ספלאש. למעשה, הספלאש נכנסה אל זירת הקרב של מכוניות המיני כמעט בעל כורחה. מימדיה של סוזוקי ספלאש מנווטים את דרכה אל סגמנט המיקרוואנים, אך כיוון שזה אינו קיים בישראל - נאלצה הספלאש להתמודד אל מול מתחרות מצומקות ממנה, ובראשן האחות מבית, סוזוקי אלטו. כבר במבט ראשון, ניתן להבחין שהספלאש איננה עוד מכונית קטנה. מימד הגובה החריג מושך מיד את תשומת הלב, ואנו ניגשים לבדוק את הנתונים. גובהה של הספלאש, אם כן, עומד על 159 ס"מ, שהם 9 ס"מ יותר מסוזוקי סוויפט ו-12 ס"מ יותר מהאלטו. לא מספיק? דעו כי הספלאש גבוהה גם מסוזוקי SX4 המשפחתית, והיא גבוהה משמעותית גם מכל המכונית הקטנות ואף המשפחתיות הנמכרות בישראל. אורכה של הספלאש, לעומת זאת, עומד על 371.5 ס"מ - שהם מעט פחות מהסוויפט, אך הרבה יותר מדייהטסו סיריון הקצרצרה. מימד הרוחב סביר, ולנו לא נותר אלא לבדוק כיצד ישפיע גובהה הנדיר של הספלאש על איכות החיים בתוכה.
מבואות הקניון הם סביבת המחיה הטבעית של סוזוקי ספלאש
סוזוקי ספלאש - איך אומרים איכות חיים בפולנית?
אז זהו, שלא אומרים. אתם, שמחפשים לכם איכות, תיסעו בפולקסווגן פולו ובסקודה פאביה. לא, זה באמת בסדר. סעו לכם. אני אשב פה בקור, בחושך, לבד. למה בקור? כי לסוזוקי ספלאש יש מזגן מצוין. למה בחושך? כי קורות C, קורות הגובה האחוריות של המכונית, מתמתחות לרוחב עצום, ומונעות כניסת אור לחלל תא הנוסעים (ומשפיעות לרעה גם על שדה הראיה לאחור). גם הגג המשתפל קדימה, מותיר חלון קדמי המסתיים נמוך באופן יחסי לגובהה של המכונית, ונוצרת תחושה מעט קלסטרופובית. ולמה לבד? כי סוזוקי ספלאש זו מכונית שלא הכי נעים לנסוע בה. איך דרך מנומסת יותר לומר זאת.
אמנם, הספלאש מפתיעה במרחב פנים מכובד ביותר יחסית לקטגוריה. 4 מבוגרים יוכלו לשבת בתוכה בצורה סבירה, ואף ליהנות ממרווח ראש נדיב במיוחד. עם זאת, בכל הנוגע לאווירה ולאיכות, סוזוקי ספלאש לא משדרת תחושה של 2010. איכות החומרים והדיפונים איננה גבוהה, והורגש מחסור בתאי אחסון. המושבים הקדמיים אינם נוחים במיוחד, והגובה (כן, שוב הגובה) מכתיב תנוחת נהיגה אוטובוסית משהו. ברכו השמאלית של הנהג תפגוש שוב ושוב את הפלסטיק הקשיח של דלת שמאל, ובנהיגה ממושכת זה בהחלט עלול להרגיז.
סוזוקי ספלאש - אבזור ובטיחות
בכל הנוגע לאבזור, דומה כי לסוזוקי ספלאש יש עוד לאן להתקדם. היא אמנם מצוידת במערכת שמע מקורית עם כפתורי שליטה על ההגה, אך אלו האחרונים, שנלקחו ממחסן החלפים של הסוויפט וה-SX4, הרגישו רופפים ולא נעימים למגע. צמד חלונות החשמל מאחור אינם מגיעים כסטנדרט, והם הותקנו על ידי היבואן המקומי - וזה אולי ההסבר למיקומם ההזוי של הלחצנים (על הרצפה, מאחורי בלם היד) ולקיומם של עיגולי פלסטיק כעורים במרכז הדלתות, היכן שפעם שכנה מנואלה ארכאית. ביצוע פושר למדי עבור תוספת שעולה לא פחות מ-2340 ? (!). גם תפעולו של מחשב הדרך סובל מהנדסת אנוש לקויה, ובלוח המחוונים (המעוצב באופן מקורי, יש לומר) בלט בחסרונו שעון הסל"ד. לחיוב נציין את מיקומה הגבוה והנוח של ידית ההילוכים, וכן את מראות הצד העצומות המעניקות שדה ראיה פנטסטי לאחור. תא מטען? הצחקתם אותנו. וספה עם סירה תעניק פתרון טוב יותר בתחום שינוע הכבודה.
רמת הבטיחות טובה למדי: 6 כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות אלקטרונית זיכו את הספלאש ב-4 כוכבים מתוך 5 במבחן הריסוק הפומבי של איגוד EuroNCAP.
תא הנוסעים. התיבה הידנית נשארה בארץ המוצא, הונגריה. כך גם שעון הסל"ד החביב / תמונת יצרן
סוזוקי ספלאש - ביצועים? נוחות? נו, שוין
עם תחילת הנסיעה, מתגלה סוזוקי ספלאש כמכונית נוירוטית, לפחות למראית עין. המנוע מגיב באופן מיידי ללחיצה על המצערת, והיציאה מהמקום מתבצעת בזריזות. הספלאש משתלבת היטב בתנועה העירונית, והמרכב הקצרצר מסייע לתמרון קל בתוך העיר. הנוחות, עם זאת, ממנה והלאה. הספלאש מתרסקת אל תוך מכסי בורות הביוב, ודואגת להעביר לגבו של הנהג מידע אודות כל שריטה ובליטה באספלט. לא נעים. ביציאה מהעיר, מבינים למה האנרגיות הן למראית עין בלבד. עם נתון תאוצה של 15 שניות תמימות בדרך ל-100 קמ"ש, סוזוקי ספלאש היא מכונית עצלה. המנוע הקטן, על 86 סוסיו, לא נהנה ממאמצי היתר, ואף טורח להודיע על כך. השאון נשמע היטב בתא הנוסעים, והטרטור הקולני אינו נעים לאוזן. על הכביש המהיר, בשיוט במהירות קבועה, משתפרת במעט נוחות הנסיעה - אך הרמה עדיין רחוקה מלהיות מספקת. אם זה היה תלוי בה, הייתה מבקשת סוזוקי ספלאש להישאר בפקקי הכרך. מה רע שם?
סוזוקי ספלאש - מכונית גבוהה, כבר אמרנו?
זוכרים את סובארו מסדרה E, שכונתה בישראל בשם הלא מחמיא "סוברית"? המיניוואן הקטנטן והמוארך בעל מראה המלפפון, קנה לו שם בשל עובדת היותו הרכב היחיד שמסוגל להתהפך בחניה. הסוברית הייתה צרה וגבוהה, והתנהגות הכביש שלה הייתה זוועתית בהתאם. סוזוקי ספלאש, ראוי לציין, איננה כזאת. הנסיעה בה לא מרגישה מסוכנת בשום מצב, אך מימד הגובה הבולט נותן את אותותיו בהתנהגות הכביש של הסוזוקי. בהתחשב בייעודה של הספלאש, לא לקחנו אותה להסתערות על הרי הגולן, אך גם בפניות מתונות במהירות לא מאוד גבוהה, הפגינה הספלאש חוסר יציבות בולט. זוויות הגלגול החדות הרכינו את הסוזוקי על צידה בכל פניה, וגרמו לנו להתייחס גם לפניות עירוניות במלוא הרצינות. מפחיד זה לא, אבל תחושת הביטחון לא הרקיעה שחקים. בכביש המהיר התקשתה הספלאש להתמודד עם רוחות הצד, וחוסר היציבות הפך מטריד עוד יותר ככל שהתגברו הרוחות. ההיגוי, עם זאת, היה מדויק ובעל תחושה טובה, והבלמים עשו גם הם מלאכתם נאמנה, אך במכונית המבחן שעברה בסה"כ 15,000 ק"מ נשמעו שריקות וחריקות בכל לחיצה על הדוושה. מאכזב.
מכונית גבוהה, מכל זווית
צריכת הדלק, בתנאי המבחן התובעניים, עמדה על 10.5 ק"מ לליטר. בתנאים שגרתיים ניתן בהחלט לצפות לנתון טוב יותר.
סוזוקי ספלאש - סיכום ומסקנות
במחיר של 91,500 ? סוזוקי ספלאש נמצאת במקום מעט בעייתי - ולא כי היא מכונית גרועה. לזכותה עומדים תא נוסעים מרווח, קלילות בתנועה עירונית ורמת בטיחות גבוהה. האם זה מספיק, לאור החסרונות שמנינו במהלך המבחן? ספק. מתחרותיה של הספלאש בקטגוריית המיני אמנם לא מציעות תמיד איכות גבוהה, אך הן זולות ממנה בהרבה. בקטגוריית הסופר מיני ניתן למצוא לא מעט מכוניות משובחות, ובטווח מחירים דומה. סקודה פאביה ידנית, למשל, תעלה 4,500 ? פחות מהספלאש, ופערי האיכות ניכרים. סוזוקי ספלאש, אם כן, תצטרך לעמול קשה בכדי לקנות לה מעריצים - ואלו יהיו כנראה בעלי משפחות צעירות הזקוקים לרכב שני לטובת התניידות עירונית, ואינם מסתפקים במרחב המצומצם מאחור של מכוניות המיני. ופולניות.
לדגמי סוזוקי בישראל - סוזוקי
פורסם לראשונה ב- 20.06.10
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות