בעבר הלא רחוק, מיניוואנים שיכלו לאכלס משפחה מרובת ילדים, על ציודה, היו חלק אינטגרלי משוק הרכב הישראלי. אבל ממש כמו הדינוזאורים בזמנם, גם קטגוריית המיניוואנים הגדולים נכחדה. השריד האחרון שנותר הוא הגלאקסי של פורד. הסיבה להיעלמותם של המיניוואנים אינה מטאוריט שפגע בכדור הארץ, אלא צמא לדלק, מחירי רכישה גבוהים והצורך להתנייד בכלי רכב עצום אשר מרבית הזמן מאכלס בעיקר נהג בודד. הניסיונות להחיות את שוק המיניוואנים מתחילים בימים אלו עם נחיתתה של סיאט אלהמברה בארץ. האלהמברה מנסה להוכיח שגם יצורים מסורבלים יכולים להתאים את עצמם לסביבה המשתנה.
סיאט אלהמברה, טורבו-בנזין 1.4 ליטר, רובוטית כפולת מצמדים, 150 כ"ס, 199,990 שקל |
יתרונות | חסרונות |
אבזור | מנוע |
נוחות נסיעה | עיצוב |
מרווח | השילוב בין חלון שמש ענק והקיץ הישראלי |
צפייה בתוכן סיאט אלהמברה - מבחן וידאו
עיצוב:כנראה שגם אלפי שנים של אבולוציה לא יגרמו ליצור העונה לשם המשפחה מיניוואן להראות שונה מאבותיו. האלהמברה מציג עיצוב מרובע ודי בנאלי. לא מדובר ברכב מכוער חלילה והחזית מצליחה להפתיע עם פנסים גדולים ומראה מודרני. אבל זהו, ב-90% מהמקרים לא תבדילו בין המיניוואנים השונים וגם במקרה הזה מהצד ומאחורה מדובר בקופסא חביבה ותו לא.
תא נוסעים:מדובר במכונית מאוד מרווחת, גם לשבעה נוסעים. נכון שהשורה האחרונה לא תגרום לקורת רוח אצל מבוגרים גבוהים, אך ילדים, גם בגיל ההתבגרות, יזכו למרחב מצויין לראש ולמרחב טוב לרגליים בזכות כיסאות גבוהים יחסית. כל מושבי השורה השנייה ניתנים להזחה לפנים ולאחור, וכך ניתן להגדיל עוד יותר את מרחב הרגליים של היושבים מאחור. בשורה השנייה יש שפע של מקום כך שגם מאחורי נהג גבוה, וגם אם הכיסא לא בסוף מהלכו לאחור, עדיין המרווח לרגלים טוב. הנתונים הללו לא מפתיעים. האלהמברה הוא אחד המיניוואנים הארוכים שיש בנמצא ובסיס הגלגלים שלו ארוך במיוחד, 292 ס"מ (7 ס"מ יותר מפורד גלאקסי). יושבי השורות האחוריות עלולים להיות יצורים חסרי סבלנות, לפחות עד שהם מגיעים לגיל בגרות. על מנת לחסוך בתלונות יש להם יחידת מיזוג בעלת שליטה נפרדת, וכך הריבים ישמרו רק לחלק האחורי. כל מושב ניתן לכיוון בנפרד ויש שפע תאי אחסון, כולל תא נסתר בתחתית רצפת השורה השנייה, וגם מגש נפתח - ממש כמו בטיסה האחרונה ליוון.
תא נוסעים עשיר ומפנק / צילומים: דנה גורלנדאז כאמור, הילדים לא יריבו על מקום, וגם המיזוג יחסוך מההורים ויכוחים מיותרים (שיקפאו שם מאחור וזהו). בנוסף נראה שמדובר בפעם הראשונה שהילדים ישמחו להשוויץ במיניוואן של ההורים. דלתות הזזה חשמליות, מושבים חשמליים, חלון פנוראמי ענק ומערכת מולטימדיה עם מסך מגע הם רק ההתחלה. שיא ההתלהבות תהיה כשהאוטו יחנה את עצמו לבד בעזרת מערכת החנייה האוטומטית. גם ההורים לא יצטרכו עוד את מבטי ההתנצלות האלו של "יש לי ילדים אז הייתי צריך לוותר על אוטו מפנק". תא הנוסעים מרגיש יוקרתי בזכות נגיעות כרום ופלסטיק דמוי אלומיניום ובעיקר נוכח מושבי העור המרשימים (שכדאי וצריך לקחת בגוון החום).
נוחות נסיעהכדי לקצר נציין שנוחות הנסיעה מצויינת. כאשר הסיאט-וואן צריך להתמודד עם כביש בין עירוני הוא עושה את זה תוך שילוב מרשים בין ריסון המרכב הכבד ושיכוך של מרבית המהמורות בכביש, וגם בידוד רעשי הרוח והכביש מוצלח. האיזון העדין בין הדרישות השונות מכתיב רכינת מרכב קלה אך היכולת של הרכב הגדול לשייט למרחקים מבלי לעייף או להאט הפתיעה אותנו לטובה. בתוך העיר המצב לא משתנה מהותית לרעה, למרות שהריסון של מערכת המתלים מעביר לתא הנוסעים את המהמורות. במפגש עם שברים חדים במיוחד יכולה להרשם חבטה ברורה, אבל תצטרכו לחפש את סוג השברים הספציפי כדי "להנות" מכך. המימדים הגדולים של האלהמברה בהחלט יכולים להקשות על אלו שעיקר הנסיעה שלהם היא עירונית. מדובר ברכב ארוך ורחב יחסית, עם יכולת סיבוב של ספינת תענוגות. למרבה המזל, שלל חיישני החניה, מצלמת הרוורס, וכמובן, מערכת החנייה האוטומטית מצילים את המצב.
מנוע ותיבת הילוכיםעם כל הכבוד לזה שמדובר ברכב למשפחות (ואפילו תא המטען שלו מציע נפח הטענה לא רע), צריך לזכור שאת כל הטוב הזה צריך להזיז מנקודה לנקודה. בכדי להניע את האלהמברה בסיאט בחרו בכיוון שונה מהמקובל. במקום מנוע עתיר נפח או מנוע טורבו עוצמתי, בחרו בסיאט במנוע בנפח 1,400 סמ"ק. לא, לא מדובר בבדיחה, וגם לא בטעות בנתונים. המנוע של המאזדה שלכם יותר גדול. למנוע של סיאט יש שני מגדשי טורבו והספק של 150 כוחות סוס, יחד עם נתון מומנט של 24 קג"מ. רצועת הכוח של המנוע (המרחב שבין שיא המומנט וההספק) גדולה מאוד ונעה בין 1,500 סל"ד ועד 5,800. בפועל, נסיעות רגילות יעברו בקלילות והמנוע לא יתקשה לפעול. אולם, ברגע שהכביש יהפוך תלול יותר או שהמשפחה תופיע בהרכב מלא עם כל ציודה, יכול להיות שהמנוע יאלץ להתאמץ יותר כדי לעמוד במשימתו. בשום מצב לא מדובר ב"עגלה" או באימפוטנציה של המנוע. מדובר פשוט בצורך יותר תכוף של יחידת ההנעה לפעול בטורים גבוהים או לחילופין להוריד הילוכים. לפני כניסת המגדש הטורבו המצב יותר בעייתי מכיוון ששם מדובר במנוע קטן שצריך להתמודד עם מעמסה לא פשוטה.
תיבת ההילוכים האוטומטית היא אותה תיבה רובוטית כפול מצמדים (DSG) המוכרת כל כך מכל רכבי קונצרן פולקסווגן. במקרה הספציפי של האלהמברה מדובר בגרסת 6 ההילוכים, והיא פועלת ללא רבב כמעט בכל מצב. הרעידות שאפיינו את ה-DSG והחבטות במהירויות עירוניות נעדרות כמעט לחלוטין. מעט הביקורת כלפיה נובעת מהשילוב בתחילת נסיעה שיכול להיות מעט קופצני כתוצאה מכניסת הטורבו המורגשת וכן מהנטייה של הרכב להתדרדר כאשר מערכת הזינוק בעלייה לא "נתפסת".
אם כמו רבים אחרים גם אתם נרתעים מצריכת הדלק ההיסטרית שמגיעה כעסקת חבילה עם מיניוואן עצום, המנוע הקטן אמור לגרום לכם לחשוב שוב. אך אם צצה בראשכם האפשרות להחליף את המשפחתית שלכם ברכב גדול יותר ולשמור על צריכת דלק סבירה, תשכחו מזה. בשיוט רגוע ניתן לראות נתונים מרשימים כמו 12 ק"מ לכל ליטר, אבל אם תאמצו את המנוע תגלו שצריכת הדלק ממריאה לשחקים. העובדה שמדובר במנוע קטן הנפח אשר נזקק באופן קבוע למנת טורבו מכובדת מקשה על החסכון. צריכת הדלק הכוללת עמדה על כ-8.5 ק"מ לליטר, נתון טוב ביחס למתחרות אך לא מרשים בפני עצמו.
התנהגות כביש:התנהגות הכביש מפתיעה בהתחשב במימדי הרכב. הנכונות שלו להיכנס לפנייה גבוה, ועוזרת העובדה שהמנוע קל יחסית. גם ההגה מדוייק למדי. במידה ותנסו לקחת אותו למגבלות תגלו תת היגוי נוכח, אך באופן כללי האלהמברה (כמו הגלאקסי) מעניק תחושה בטוחה בהרבה ממה שהתרגלנו לקבל מרכבים במידות הללו.
סיכום:כמכלול, סיאט אלהמברה הוא מיניוואן שמפתיע לטובה. הוא עונה בדיוק על צרכי המשפחה הגדולה: נוחות ומרווח. בנוסף הוא מפנק בכמות אבזור חסרת תחרות ומציע גם התנהגות כביש טובה. המנוע מהווה את עקב האכילס כאשר נדרשים ביצועים נמרצים, וגם צריכת הדלק ורהיטותה של מערכת ההנעה לא הפילו אותנו מהרגליים. אם אתם מחפשים רכב בו שני המושבים האחוריים לא יהיו בשימוש רק בנסיעות אקראיות אלא כחלק מצרכי המשפחה היומיומיים, האלהמברה בהחלט יכול להעניק פיתרון מצויין עבורכם.
לדגמי סיאט בישראל -
סיאט
פורסם לראשונה ב- 28.11.13
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות