סיאט תמיד הייתה החברה שמספקת את האפיל הספרדי לקונצרן פולקסווגן. במשבצת שלה, סיאט לאון נחשבה תמיד למעוצבת ופשוטה, כזו שלא הצטיינה בתחומי האיכות והנינוחות. לאהדה היא זכתה בזכות העיצוב ובזכות הגרסאות הספורטיביות. הדור החדש של הלאון מגיע כדי לשנות את המשוואה לחלוטין. המטרה: להתחרות כשווה בין שווים בקטגוריית הקומפקטיות שהופכת משמעותית באירופה וגם בישראל. בקטגוריית הקומפקטיות ניצבת אחת, פולקסווגן גולף, וזה מה שהופך את הסיפור לכל כך מעניין.
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סיאט לאון
סיאט לאון, טורבו-בנזין 1.2 ליטר, 105 כ"ס, 123,400 שקל |
יתרונות | חסרונות |
מנוע ותיבת הילוכים | עיצוב סביבת הנהג |
תצרוכת דלק | מושב אחורי |
אבזור | התנהגות כביש |
צפייה בתוכן סיאט לאון החדשה - מבחן וידאו
עיצוב
הלאון לא מעוצבת כמו הגולף. היא מעוצבת כמו סיאט. הקווים החדים והעיצוב המאורך יותר מעניקים לה מראה ספורטיבי וקליל משל הגולף. על פי המראה החיצוני, ה-DNA של הלאון נראה קרוב יותר לאודי A3, אבל המראה הפנימי לא מצליח אפילו להתקרב לכך. בפרפראזה על המשפט הידוע, כשחילקו בסיאט את התפקידים מישהו שכח את מעצב הפנים איפשהו. העיצוב קודר ופשוט, הקווים פשוטים והעסק כולו נראה קצת משעמם. לזכותה של הלאון עומדת העובדה שאיכות ההרכבה מצויינת ובניגוד לעבר ברור מי בעל הבית. גם איכות החומרים טובה מאוד.
תא נוסעיםלמרות מה שמשתמע מהביקורת על העיצוב, ממש לא משעמם בתא הנוסעים של הלאון. האבזור כבר בגרסת הבסיס (Style) מצויין ונמצא ברף הגבוה של הקטגוריה. יש מערכת מולטימדיה עם מסך מגע (קטן מדי) שמציע חיבור לבלוטות', למחשב הדרך המפורט, וכמובן למערכת השמע. בנוסף יש בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור לאחור, חישוקי מגנזיום ופנסי ערפל. ומדובר, להזכירכם, בגרסה הפשוטה והזולה ביותר. נקווה שמעבר לתקופת ההשקה לא יעלמו אי אלו פרטי אבזור ושהלאון תשמור על השפע המבורך. בנוסף, הנדסת האנוש היא מהטובות בהן פגשנו ברכבים עם מערכת מולטימדיה מתקדמת ובהחלט תתאים גם לאלו שמפחדים מעודף חידושים.
המרווח לשני הנוסעים מלפנים טוב אבל כשעוברים אחורה המצב פחות אידיאלי. כניסה ויציאה מהרכב הם פעולות לא הכי פשוטות בגלל העיצוב שמכתיב גג נמוך ובגלל הדלת הצרה. בפנים שני מבוגרים ימצאו שפע של מקום לרגליים ולראש אבל ניסיון לצרף מבוגר נוסף יהיה בעייתי. תעלת ההינע במרכז גבוהה מדי ופשוט לא מאפשרת מציאת מקום לרגליים. לפחות מעל התעלה יש פתחי מיזוג שמסייעים לקירור היושבים. תא המטען מציע נפח מספק למדי ביחס למצופה מרכב קומפקטי.
נוחות נסיעהנוחות הנסיעה בלאון לא נופלת מהגולף, ומדובר בהצהרה משמעותית. עדיין מדובר בכיול גרמני, כלומר מערכת המתלים נוקשה יחסית, אך הלאון רכה מהגולף בפער מסויים. היא מעבירה היטב את פני הכביש בנסיעה עירונית אך לא חובטת ובטח שלא מתרסקת, ובמפגש עם מהמורות גדולות היא "מעגלת" את החבטות (כמו שטוען אחד הבוחנים שלנו). מחוץ לעיר הכיול הנוקשה מספק ריסון מרכב מצויין. הריסון מונע מהלאון לנוע על המתלים יותר מדי במפגש עם גלים בכביש (וכבישים בארץ עלולים, לעיתים, להיות יותר גליים מחופים באוסטרליה). גם מפגש עם פסי חיבור כבישים או מהמורות מסתיים בחבטה קלה וקצרה שלא תשפיע על הנוסעים. בידוד רעשי הרוח והכביש טוב מאוד (בעיקר בידוד רעשי הרוח), ורק רעשים מכיוון המתלים נשמעים יותר ממה שצריך.
מנוע ותיבת הילוכיםמתחת למכסה המנוע מסתתר לו מנוע טורבו בנפח 1,200 סמ"ק. לפני שאתם קופצים ואומרים שלא מדובר בחדשה גדולה, אציין שמדובר במנוע חדש. נתוני ההספק והמומנט זהים (105 כ"ס ב-4,500 סל"ד ו-17.8 קג"מ ב-1,400 סל"ד) אבל כל השאר - אחר לגמרי. עד כמה שונה יכול להיות מנוע בעל נתונים כל כך דומים? ממש שונה. במנוע החדש כניסת הטורבו עדינה, הוא מרגיש יותר ליניארי (כלומר קצב ההתקדמות יותר עקבי ובלי פרצי כוח) והוא מצליח להמשיך ולמשוך גם בטורים בהם המנוע הקודם איבד אוויר לחלוטין (כאן התופעה פחות מוחשית למרות שהיא קיימת). אך הבשורה הגדולה מתבררת בתחנת הדלק: ה-1,200 הקודם היה חסכוני למדי בשיוט אך צמא תחת עומס. החדש חסכוני, לא משנה מה תעשו. במבחן נעה הצריכה בין 15 ק"מ לליטר בשיוט ל-12.3 כממוצע מבחן כולל. מדובר בנתונים מדהימים עבור רכב בקטגוריה הזו. לנתון הזה מסייעת מערכת דימום מנוע בעמידה שפועלת באופן משובח. תיבת ההילוכים אף היא משודרגת, והיא מעבירה הילוכים באופן חלק מבעבר ואין לה את הרעידות שאיפיינו אותה בדור הקודם.
התנהגות כבישהתנהגות הכביש סבירה, לא יותר, וזה די מאכזב אחרי הרושם המצויין שהותירה הגולף. על פי הרושם הראשוני מדובר בכיול מוצלח, האחיזה גבוהה והתגובות להעברות המשקל מדודות. אך התנהות הכביש תלויה גם ביכולת של הרכב ליצור אינטרקציה עם הנהג. לא מדובר באמירה של "חולה הגה" שנזקק לתקשורת מוחלטת אלא אמירה שתקפה לכל נהג ונהג. ההגה חסר דיוק ומקשה על מיקום הרכב במהירויות גבוהות (ושוב, לא גבוהות מדי) ותחושת הניתוק משפיעה רבות על הביטחון שהלאון מעניקה. לא מדובר במכונית לא בטוחה, חלילה, אלא במכונית שמספקת התנהגות כביש פחות מוצלחת מאחיותיה לפלטפורמה ולקונצרן (סקודה ופולקסווגן).
סיכוםככל שהתקדם המבחן הלאון התגלתה כהפתעה נעימה יותר ויותר. הנוחות, איכות הנסיעה בכבישים ראשיים ובמהירויות בין עירוניות לצד הנוחות היחסית בתוך העיר הופכים אותה למכונית מאוד מתגמלת. יחד עם האבזור הרב והעיצוב החיצוני המוצלח (לטעמי) מתקבלת חבילה מעולה. גם המגרעות בתחום הניהוג, המושב האחורי ועיצוב הפנים לא יהיו משמעותיות בעבור מרבית הרוכשים הפוטנציאלים. ולכאן נכנס המחיר. הלאון היא אחת הקומפקטיות הזולות בישראל וכששוקלים את מכלול השיקולים (ובהתייחס למחירי ההשקה) מתברר שמדובר באחת החבילות המעניינות ומשתלמות שיש כרגע בשוק הרכב בארץ.
לדגמי סיאט בישראל -
סיאט
פורסם לראשונה ב- 18.10.13
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות