כשפוגשים את גיליון הנתונים של סיאט לאון קופרה קצת קשה להאמין. המנוע מגיע ישירות מפולקסווגן גולף R המפלצתית, וכמוהו גם מערכת המתלים המתקדמת. כדי שנוכל קצת להבדיל ביניהן חסכו מאיתנו בספרדיה את ההנעה לצמד הגלגלים האחוריים. ומה עם המחיר? לא רק שהוא נמוך בסיאט בכמעט 100,000 שקל לעומת המפלצת הגרמניה, אלא הוא גם מגרד מלמעלה את הגולף GTI החלשה משמעותית. עכשיו נותר לנו לבדוק האם יש סיבה טובה לכך שהסיאט מתומחרת ככה, או שמישהו בצ'מפיון החליט שקניבליזציה היא עניין שצריך לנסות גם בישראל.
עיצוב
אל תבזבזו יותר מדי זמן על התמונות (תבזבזו, תבזבזו חופשי. פבל). רכב המבחן השחור נראה נחמד, אבל לא תצליחו להבדיל בינו ובין עשרות לאון FR שמסתובבות על הכבישים. העיצוב האנמי נעלם כשנכנסים לאולם התצוגה ומגלים גרסה לבנה עם חישוקים, מראות ומסגרת גריל כתומים וצעקניים. מסתבר שהקופרה שלכם תיראה בדיוק כמו שתרצו: זאב בעור כבש, או זאב.
סיאט לאון קופרה. בשחור נראית כמו כבש, אבל תוכלו לבחור גם עיצוב צעקני יותר
תא הנוסעים
צמד המושבים הקדמיים מחכים לנהג ולנוסע בחיבוק של אלקנטרה ועור. הם לא נוחים ולא תומכים בכתפיים, אבל נראים בהתאם למצופה מרכב עם הכיתוב "קופרה" על אחוריו. סביבת הנהג לא צעקנית או ספורטיבית במיוחד. ההגה קטן וקטום ויש דוושות אלומיניום. הפרט האחרון ברשימת הספורט הוא כפתור קטן עם אייקון של דגל מרוצים השולט ב"אופי" של הסיאט.
סיאט לאון קופרה. המושבים לא נוחים ולא תומכים מספיק בכתפיים
בכל פרמטר אחר סיאט לאון נשארת מוכרת. תא הנוסעים מעוצב באופן פונקציונאלי וקצת משעמם. המרווח טוב מאוד לארבעה. יש לא מעט אבזור ובין היתר, מסך מולטימדיה שכולל כל מה שדרוש, בקרת שיוט ומראות מתקפלות. בסעיף הנפקדות נמצאות מערכות הבטיחות. ממכונית שעולה למעלה מ-200,000 שקל (וללא קשר לכמה שהיא משתלמת) אנחנו תמיד מצפים למערכות בטיחות כמו בלימה עצמאית, בקרת שיוט אקטיבית ומערכת למניעת סטייה מנתיב.
תא המטען מעולה והצליח להכיל במהלך המבחן עגלת ילדים ענקית ומקום נוסף לציוד.
סיאט לאון קופרה. שאר תא הנוסעים לא שונה מהותית מהלאון הרגילה
נוחות נסיעה
הקוסמת. ללאון קופרה יש מערכת מתלים העונה לשם DCC – שבראשי תיבות זה בקרת שלדה דינאמית. כדי לא לסבך אתכם נסביר שמדובר במחשב שקובע את נוקשות בולמי הזעזועים ביחס לתנאי הכביש. נהגנו בגרסה של הגולף R למערכת הזו, והקופרה פשוט עושה את זה טוב יותר. היכולת של המתלים לפנות מהשטח שיבושים קטנים מעוררת השראה. לא מדובר בנוחות סטייל: "ההיית (באמפ) או חלמתי חלום" אלא יותר בסגנון "ההיית, וריחמת לי על הגב", וצריך גם לזכור שהמכונית נועלת חישוקי 19" מאסיביים. כשהשיבושים הופכים גדולים יותר, וכשהקצב עולה, נזכרים שמדובר ברכב ספורטיבי. מהלך המתלה מאוד קצר וכאשר המתלה נסגר הוא מעביר חבטה ברורה לתא הנוסעים. ההפתעה הגדולה היא שאפילו במצב הספורטיבי ביותר היא ממש לא מענישה.
שקט הוא לא הצד החזק של הלאון ולאו דווקא מהסיבות הנכונות. המנוע נשמע מתכתי ולא מלהיב. גם רעשי כביש ומתלים נשמעים היטב בתא הנוסעים. שאלו יהיו הצרות שלנו...
סיאט לאון קופרה. נוחה באופן מפתיע
מנוע ותיבת הילוכים
הנהיגה בקופרה מתחילה במנוע. יש הרבה מכוניות שמאיצות מהר עד ל-100 קמ"ש, יש מעט מכוניות שממשיכות באותו קצב בדיוק מ-100 קמ"ש והלאה. הגרסה הלוהטת של הלאון עושה בדיוק את זה. 280 כוחות סוס יש כאן והם מגיעים מ-2.0 ליטר וארבעה צילינדרים. זה לא רק נשמע הרבה, אלא באמת המון. למעט הגולף R (עם אותו מנוע) אין רכב בקבוצה שמדגדג את הנתון הזה. אם זה לא מספיק, מגיע נתון ההספק לטון ורומס את המתחרות. ללאון יש 208 כוחות סוס לכל טון, והיא המכונית היחידה בקבוצה שעוברת את ה-200. לגוף R יש "רק" 199 כ"ס לטון, לרנו מגאן ספורט יש 191 והגולף GTI מתביישת בפינה עם 160 כ"ס לטון. להזכירכם, לא מדובר בעגלה.
סיאט לאון קופרה. 280 כ"ס מ-2.0 ליטר שרומסים את המתחרות
בנוסף, המנוע מציע כמעט 40 קג"מ החל מ-1,750 סיבובי מנוע לדקה וממשיך לדחוף עם רצועת הכוח הזאת עד למעל מ-6,000 סל"ד. גם בטווח שבין שיא ההספק ועד לקו האדום המחט לא מורידה קצב, וקצת מעל הקו האדום תיבת ההילוכים חודלת את החגיגה ופשוט מעבירה הילוך.
קצת לפני המבחן של הלאון, כתבנו על הפולו GTI שהיא עוקפת מכוניות בקלילות, ואם יהיה נתיב נוסף בסביבה הלאון תעקוף את הפולו באותה קלות בדיוק. למנוע יש 4 מצבים (Cupra, Sport, Normal, Eco) ולא ברור למה צריך אותם. עוד לפני הקפה של הבוקר, ולפני שמעבירים מ-Eco ל-Normal, היא תגרום לגרסאות חזקות של יצרניות יוקרה גרמניות להסמיק. על ההבדל בין ספורט ל"קופרה" יכולים לספר רק טייסים של מסוקי המשטרה.
סיאט לאון קופרה. על ההבדל בין "ספורט" ל"קופרה" יכולים לספר רק טייסי מסוק
תיבת ההילוכים היא DSG עם שישה הילוכים. התיבה של הקונצרן עם 7 הילוכים לא מסוגלת להתמודד עם כמויות המומנט של הקופרה. התיבה מוצלחת וחלקה ברוב הזמן. המינוס היחיד שלה זה שהיא מעבירה הילוכים לבד (כאמור, אחרי הקו האדום). מצד שני, אם הנהג ישכח להעביר הילוך שום מנתק הצתה לא ימנע מהמנוע לפרק לעצמו את הצורה.
צריכת הדלק טובה יחסית: 12 ק"מ לליטר בשיוט ו-7.5 ק"מ לליטר תחת עומס כבד.
סיאט לאון קופרה. גם צריכת הדלק לא רעה
התנהגות כביש
גם סיאט לאון קופרה R בדור הקודם רמסה לא מעט מכוניות בקו ישר, אבל כשזה הגיע לסיבובים היא גילתה סרבנות מופגנת. הקופרה החדשה זורמת בין הסיבובים כמו בירה בפאב אירי. "מרחף כמו פרפר ועוקץ כמו דבורה" זה לא מוחמד עלי אלא החרטום של הלאון. הלוואי ואנשי ציבור בישראל היו נצמדים לעקרונותיהם כמו שהלאון נצמדת לקו הפנייה. מי שעד עכשיו לא הבין שהלאון חזקה, צריך משקפיים או בדיקת איי-קיו, או שהוא פשוט הדיפרנציאל המכאני ששומר על צמד הצמיגים הקדמי. גם יציאה מוקדמת וחזקה מהסיבוב לא תוביל לתת היגוי טרמינאלי.
בדרך כלל מכוניות שבולטות בכביש סדום-ערד המהיר מתקשות להבריק בהרי ירושלים הצפופים והטכניים. סיאט לאון קופרה מענגת בכל כביש ובכל מהירות. לחבילה מצורף הגה עם יחס משתנה. הקוטר שלו מאוד נכון והמשקל סביר אם העמסתם מספיק משקל על הסרן הקדמי. היינו שמחים ליותר תקשורת מצידו וגם הדיוק שלו לא מצטיין, אבל הוא בהחלט לא מפריע בנהיגה מהירה, מאוד.
ההשוואה לגולף R בלתי נמנעת. אם הגולף כפולת ההנעה הופכת את מעשי הנהג ללא רלוונטיים, הקופרה בהחלט משלבת את הנהג במעשה הנהיגה. לא רק שהיא לא מרגישה איטית מהגולף, היא נהנית מ-Turn In (כניסה לסיבוב) הרבה יותר חד ביחס לגרמניה ומרגישה הרבה יותר קלילה ומערבת.
השלדה המצוינת מתקשה במקום אחד. הזנב נטוע במקומו כאילו מישהו הדביק את צמד הצמיגים האחורי לכביש. גם פרובוקציה קיצונית לא תצליח להוציא את הזנב, וגם ה-Rotation (היכולת להדק את הפנייה באמצעות תנועה קלה של הזנב) לא קיים במפרט. זה לא פוגע ביכולת של הלאון קופרה להיות מכונית מהנה באופן בלתי נתפס, אבל היינו שמחים לקבל את הניצוץ הקטן הזה שהופך את פורד פוקוס ST ורנו מגאן ספורט למכוניות קצת יותר שובבות.
סיאט לאון קופרה. זורמת בין הסיבובים כמו בירה בפאב אירי
סיכום
קשה היה להחזיר את סיאט לאון קופרה לאחר סופ"ש ארוך. יש הרבה מכוניות מעולות לנהיגה בטווח שבין 200 ל-300 אלף שקל, אך רק מכוניות בודדות יכולות להיות מוגדרות "החבילה המושלמת". סיאט לאון קופרה היא לא מכונית מושלמת אבל היא חבילה מושלמת. הספרדיה מציעה שילוב בין מכונית משפחתית מוצלחת, יחידת הנעה מהטובות בסביבה ומוסיפה התנהגות כביש מאלפת. העובדה שהיא אחת המכוניות הזולות בקטגוריה היא לא פחות מסנסציה שרק מחכה לקונים. כן, היא עד כדי כך טובה.
לדגמי סיאט בישראל -
סיאט
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות