לידה של ילד ראשון היא סיבה לחגיגה. במקרה של כתבי רכב, זו סיבה לגיטימית לקבל למבחן מכוניות משפחתיות. אחרי שאחותה הפיז'ואית של סיטרואן C אליזה נבחנה ב-iCar, הגיע זמנה של גרסת הדיזל הידנית של המשפחתית המוזלת להתייצב למבחן. גרסה זו נמכרת ברמת גימור Pack ותיבה ידנית בלבד במחיר של 116 אלף שקלים, זהה למחיר גרסת ה-1.6 בנזין האוטומטית. האם זו מונית או משפחתית מוזלת? בשביל לבדוק את זה החלטנו לבחון אותה לפני כניסת השינויים במיסוי הירוק שיגרמו לעליית המחיר של גרסת הדיזל החל מחודש אוגוסט, הרכבנו לה את הבסיס של הסל-קל, קראנו לה עליזה ויצאנו לקרוע את סוף השבוע.
סיטרואן C אליזה, טורבו-דיזל 1.6 ליטר, ידנית, 92 כ"ס, החל מ-115,990 שקל |
יתרונות | חסרונות |
מרווח פנימי נדיב | הנדסת אנוש גרועה |
מנוע גמיש | מנוע רועש |
נוחות נסיעה גבוהה | פער מחירים לעומת גרסת הבנזין הידנית |
סיטרואן C אליזה, גרסת הדיזל. נפוצה יותר בצבע לבן עם כובע צהוב / צילומים: דניאל סקליעיצוב וסגנוןלפני כמה וכמה שנים, משפחתיות קטנות היו מכוניות האצ'בק שתא המטען הודבק לאחוריהן לאחר מעשה. מאז זרם הרבה בנזין במכלי הדלק ויצרני הרכב הבינו שיש מקום לדגמי סדאן קטנים ומקוריים. למרות שאי אפשר לומר ששתי האחיות לבית PSA הן כליל היופי, עיצובן החיצוני הוא הרמוני למדי. לעניות דעתי, גרסת סיטרואן נאה יותר מגרסת פיז'ו אבל ההבדל הוא כבר עניין של טעם. גרסת המבחן הגיעה בצבע כסוף מתכתי עם חישוקים קלים מקוריים ונאים. בלבן היא תיראה פחות טוב אבל אם כבר דווקא חסרונם של פסי חיכוך פלסטיים שחורים בפגוש יציק יותר לנהגי המוניות, או לבעלי המשפחות. נגיעות הניקל בקו החלונות מתאימות לעיצוב הכללי ובסך הכל אפשר לומר שעליזה נראית לא רע.
תא הנוסעיםבמבט ראשון תא הנוסעים של הסיטרואן מרווח ונראה לא רע. הבעיה היא שבמבט שני רואים את משטחי הפלסטיק הנוקשה והזול למגע. הנדסת האנוש לא מרשימה: מתגי חלונות החשמל ממוקמים גרוע וחסרונם של תאי אחסון מורגש. לא נורא, נהגי המוניות ישלימו את החסר בסוככי השמש. המרחק בין לוח המחוונים לשמשה הקדמית קצר והוא תורם לחלל תא הנוסעים. הודות לבסיס גלגלים גדול של 265 ס"מ, היושבים במושב האחורי נהנים ממרווח רגליים מכובד. אין שום בעיה להתקין מושב לתינוק בלי שהנוסע במושב הקדמי יצטרף להידחק לפנים, כמו שקורה בפורד פוקוס למשל. חלקם העליון של המושבים הקדמיים קצר למדי והודף מעט את היושבים בהם. לחיצה על כפתור תא המטען החשמלי מפגישה אותנו עם תא מטען ענק בנפח 507 ליטר שלרעתו עומדים גימור פשוט ומפתח טעינה צר יחסית. האם נהגי המוניות יוותרו על הגגון?
מנוע ותיבת הילוכיםסיבוב של המפתח השמנמן מעיר את מנוע הדיזל. לעליזה יש מנוע דיזל, שנקרא HDI בפיז'ואית, בנפח 1.6 שמספק 92 כ"ס צנועים. המנוע הזה לא מביא עימו שום בשורה חדשה: למרות שהוא לא רועד, הוא עדיין מגרגר ונשמע כמו מונית. הנתון המעניין הוא שהמנוע הזה מספק 23.5 קג"מ בשרניים ב-1750 סל"ד נמוכים. על הכביש זה עובד היטב: המנוע גמיש ומספק היטב את מה שיש לו לתת החל מ-1500 סל"ד. אם תקשיבו היטב, תוכלו גם אתם לשמוע את שריקת מגדש הטורבו בתא הנוסעים. אין מה למשוך את המנוע מעל 4000 סל"ד, מאחר ואין שם הרבה בשר למעלה. המנוע משודך לתיבת הילוכים ידנית קלילה לתפעול בעלת חמישה הילוכים. שילוב המנוע והתיבה יכולים להעלות חיוך על פניו של מי שנוהג בעליזה.
נוחות נסיעהאחרי שהבנו שעליזה לא מביאה איתה בשורה בהיבט המנוע, יצאנו לראות איך היא מסתדרת על הכביש והופתענו. הסיטרואן היא מכונית נוחה. בעיר מתגלה כי כיול המתלים שלה רך וזאת מבלי להיכנס לרכרוכיות יתר. היא משככת היטב את שברי הכבישים העירוניים ורק לעיתים רחוקות חולפות מהמורות רציניות שמוציאות אותה משלוותה. במעבר על פסי האטה גדולים המתלים מרסנים היטב את גוף הרכב. מחוץ לעיר, אותה רכות פוגמת מדי פעם בנוחות הנסיעה הבינעירונית. שילוב של מהירות גבוהה ורוחות צד יכול לתת תחושת חוסר בטחון קלה ולטלטל מעט את הסיטרואן. בסך הכל, נוחות הנסיעה היא אחד היתרונות המשמעותיים של עליזה.
התנהגות כבישעליזה לא מתיימרת להיות מכונית לנהג אבל השילוב של מנוע גמיש, תיבה ידנית ושילדה סבירה יכול לספק מעט הנאה. התנהגות הכביש נוטה לתת היגוי לקראת מגבלות האחיזה של הצמיגים הירוקים. הרפיית דוושת התאוצה תוציא את הזנב קצת החוצה בעת הצורך ותהדק את הפנייה. ההיגוי מאכזב קצת בהשוואה לשילדה: הוא לא משדר מידע לידי הנהג, משקלו לא אחיד ולעיתים הוא לוקה ברגישות יתר.
סיכוםאז מה היה לנו? לקחנו את עליזה לסוף שבוע בצפון, העמסנו בתא המטען בריכה לגינה ואת העגלה של הילדה ופרט לשיהוק קל במזגן שהפסיק לקרר לכמה דקות, עליזה עמדה בנסיעה בכבוד. לאחר יותר מ-400 ק"מ, מחשב הדרך האופטימי הראה צריכת דלק של 15.4 ק"מ לליטר. זו משפחתית בהחלט סבירה, אבל כשחושבים על זה הבעיה הגדולה של סיטרואן C אליזה היא התמורה. 116 אלף שקלים לגרסת דיזל ידנית מקשים עליה להוות אלטרנטיבה למשפחתיות אחרות בשוק הפרטי, במיוחד כשהשינויים במיסוי הירוק עומדים בפתח. גרסת ה-1.2 הידנית עולה 23 אלף שקלים פחות ויכולה להוות חלופה מעניינת לרוכשי המשפחתיות המוזלות.
לדגמי סיטרואן בישראל -
סיטרואן
פורסם לראשונה ב- 22.07.13
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות