יש לא מעט הגיון בגרסת סטיישן מוארכת של מכונית סופר מיני קטנה. מצד אחד, מסתפקים בממדים צנועים יחסית למכוניות משפחתיות פופולריות, מתנהלים במשקל קל, מסתדרים עם אבזור לא עשיר מדי ובסופו של דבר - רוקדים בדרך אל הבנק עם עלויות אחזקה נמוכות יחסית ומחיר רכישה נמוך. לא שיצא לנו אי פעם לרקוד בדרך אל הבנק, אבל למה לא בעצם?
אצל סקודה, גרסאות סטיישן מתבקשות. אין לסקודה מכוניות ספורט פתוחות, רכבי שטח מגודלים או רכבי פאר. אבל יש לו כמה מתאי המטען הכי טובים בתעשייה וכמה מפתרונות האחסון הכי מקוריים והכי שימושיים שרק אפשר לבקש. היצרן הצ'כי של פולקסווגן ידוע בהחלט במשנתו השימושית.
היות שכך, היה זה אך הגיוני שנפגוש פנים מול פנים את גרסת הסטיישן העוד-יותר-שימושית של סקודה פאביה. קוראים לה, איך לא, סקודה פאביה ספייס (Skoda Fabia Space). את הפאביה הקצרה אהבנו - מצד אחד היא אינה מרגשת: לא מסובבת ראשים בעיצוב מהפנט, אבל נוחה מאוד, נוסעת מצוין, מאובזרת כדבעי, מוצפת בפתרונות אחסון מקוריים, וזה כולל את תא המטען הנפלא שלה, למרות ממדיו הסטנדרטיים לקבוצת הסופרמיני.
עניין אותנו איך גרסת הפאביה ספייס שומרת על היכולות שלה בתנועה, למרות הסרח העודף, עד כמה היא נוחה והאם תא המטען המוגדל באמת משפר משמעותית את היכולת השימושית שלה.
עיצוב
הפאביה הקצרה עוד מעוררת דיונים מלומדים באשר ליופיה או סתמיותה, בכל הקשור בעיצוב. לגבי סקודה פאביה ספייס נראה שהדיון מוכרע מראש. מי שמחפש יופי, נוכחות ואמירת סטטוס כזאת או אחרת, עדיף שיעשה זאת בסביבה מוטורית אחרת. סקודה פאביה ספייס משורטטת בקווים רבועים, קובייתיים, די סתמיים. נראה שליום העיצוב שנקבע למכונית, המעצב לא הגיע מפאת מחלה או משהו, והמהנדס הקפדן התיישב במקומו ליד שולחן השרטוט.
המצב בתוך תא הנוסעים הרבה יותר טוב. לא שהעיצוב כאן בלתי נשכח, אבל הקו הפרקטי בפנים הרבה יותר נעים לעין, הרמוני ואלגנטי. ההגה הקטום, משטח הצבע מלפנים והסיומת המעודנת של הפאנל הקדמי נראים טוב, ועדיין נשמרת הזהות הפשוטה והקלה להבנה ולתפעול.
כך הנדסת האנוש מצוינת: המחוונים פשוטים, גדולים וברורים, התפעול מההגה מצוין ואפילו מערכת המולטימדיה פשוטה יחסית להבנה ולהפעלה.
תא הנוסעים
גישת ה"ישר ולעניין" של סקודה פאביה ספייס נמנעת מפינוקים בדמות חומרים רכים ומעודנים. אבל הקשיחות והנוקשות שלהם אינן רומזות על איכות לקויה. להיפך, איכות החומרים בפאביה ספייס גבוהה מאוד ונראה שהדברים מחוברים זה לזה באופן מהודק ואיכותי.
סקודה היא סקודה ועל כן לא נשכחו אינספור פתרונות האחסון מחוץ למרכב המוארך. התאים בדלתות גדולים ומסודרים טוב, בין כפתורי המיזוג וידית ההילוכים נמצאים צמד מחזיקי כוסות טובים וגם תא יעיל לאחסון הטלפון. נוסף על כך, סביב הנהג והנוסע מפוזרים תאים שונים ומשונים, בתצורות וגדלים שונים, כמו רשת בדופן מושב המושב, תא במשענת היד, מגירה מתחת למושב, מנשא למשקפיים על התקרה ומגרעת נוספת מתחת לידית בלם היד.
אם ממדי הגוף שלכם מזכירים את אלו שבמרכז או צפון אירופה, ייתכן שהמושבים בפאביה ספייס יהיו לכם מעט צפופים. נוסף על כך, הגישה העניינית מביאה גם נוקשות מסוימת במבנה שלהם. מצד שני, האפשרויות לכוון את המושב וההגה מעלה-מטה ופנימה-החוצה העניקו לנהג תנוחת נהיגה שולטת וטובה.
המושבים האחוריים אינם רכים ומפונקים יותר, אבל המרווח שהם מציעים מעולה. המבנה הרבוע שתכנן המהנדס ההוא מאפשר מרווח ראש וברכיים מצוינים, גם ליושבים גבוהים יחסית. עם זאת, גם גרסת הספייס של הפאביה צרה יחסית, וכך המרחב מאחור ידידותי לשניים ולא לשלושה. לישובים מאחור מוצעים תאי אחסון טובים ונורות קריאה.
ואיך תא המטען? ובכן, קשה לנו לחשוב על תא מטען יעיל יותר מהבגאז' הזה, בטח בסביבת הממדים של הפאביה הקטנה. הדבר מתבטא ראשית בנפח המוצלח ובדלת שמנגישה את הנפח הזה למשתמשים. שנית, ישנה הגמישות בשימוש - אפשר לקפל את המושבים האחוריים במבנה 40:60 להובלת מטענים גדולים או ארוכים, ואפשר להתקין ולקפל אביזרי אחסון, כמו רשת על הרצפה או מחיצה גמישה להובלת שמנים וכדומה. ולסיום, ישנם כמה תאי אחסון קבועים בצדי התא וכיסוי יעיל מעליו.
נוחות נסיעה
נהננו מתוספת השימושיות בגרסת הסטיישן, אבל נוחות הנסיעה אינה יוצאת נשכרת מהשינוי. כיול שונה של המתלים, שנועד לשפר את יכולתה של הפאביה ספייס לשאת משקלים גדולים יותר, פוגם בשיכוך ובריכוך בנסיעה יומיומית דלת מטען. הפאביה מרקדת מעט על גבי פגמים על הכביש ואינה סופגת היטב מעברים לא זהירים על פסי האטה. נוסף על כך, עבודת המתלים וגם התהודה המוגברת בתוך המרחב המוגדל מעמיסים על האוזן האנושית ברעשים מועצמים. התלונות הן בעיקר יחסית לסקודה פאביה הרגילה, שרמת הנוחות שלה מצוינת. חשוב לציין שכלפי עצמה, סקודה פאביה ספייס אינה בלתי נוחה.
מנוע ותיבת הילוכים
את גרסת הספייס, סטיישן, של סקודה פאביה אפשר לקבל עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1,200 סמ"ק, שמייצר 110 כ"ס. טכנולוגיית הטורבו בנזין הזרקה ישירה מספק לא רק הספק נאה, אלא גם זמינות כוח (מומנט) גבוהה, 17.8 קג"מ, בשלב מוקדם מאוד של מאמץ המנוע, 1,400 סל"ד.
המשמעות היא שהמנוע הזה, קטן ככל שיישמע, אינו משאיר את המכונית הזו מאחור. המנוע מציע אופי פעולה נעים מאוד, והוא חלק ושקט ברוב המצבים. תיבת ההילוכים שלצידו היא אוטומטית-רובוטית כפולת מצמד. התיבה והמנוע פועלים בהרמוניה ברוב המצבים. במצבי שגרה התחושה היא שהמנוע אינו חזק במיוחד, אבל כשצריך להאיץ לעקיפה, הגיר נדרך ומנצל את המנוע היטב. במצבים איטיים במיוחד, יציאה מהמקום וחניה צפופה, פעולת התיבה אינה מהחלקות.
צריכת הדלק במהלך מבחן הדרכים עמדה על כ-13 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
אהבנו מאוד את אופי ההתנהגות של סקודה פאביה הקצרה. גרסת הסטיישן פחות ידידותית לחובב ההגה. נראה שעודף הממדים והמשקל, וגם הכיול השונה של המתלים, מכבידים מעט על הנהיגה בעיקולים ובפיתולים. באותם עיקולים הרגשנו את הרכינה המשמעותית של המרכב המוגדל וההגה היה פחות חד ומדויק, ולא הצליח לחבר אותנו למה שקורה על הכביש.
סיכום
אנחנו מאמינים שמי שמחפש פרקטיקה יוצאת דופן, יודע שהוא צריך לוותר מעט על פנים אחרים במכונית שלו. סקודה פאביה ספייס היא דוגמא טובה לפשרה ראויה שכזאת. מצד אחד היא נוחה מעט פחות, אינה מהמצודדות-למראה והתנהגות הכביש שלה אינה מחודדת ומהנה במיוחד. מצד שני, היא תתאים מאוד למי שיחפש את אחד המרכבים השימושיים והיצירתיים ביותר בתחום המכוניות הקטנות, עם שלל פתרונות אחסון בתוך תא הנוסעים ועם תא מטען שראוי להלל ושבח. המנוע והגיר המעולים יכולים להירשם כבונוס נאה.
לדגמי סקודה בישראל -
סקודה
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות