בדורות האחרונים פולקסווגן גולף GTI לא הייתה הדגם "הכי הכי" מבין שאר משפחתיות ה"הוט-האצ'". היא התמודדה מול דגמים חזקים ממנה מיפן (סובארו אימפרזה STI הונדה סיוויק Type-R), צרפת (פיג'ו 308GTi, רנו מגאן RS) ואפילו מבית, עם סיאט לאון קופרה שהפכה מאז לקופרה לאון.
ולמרות השיפור המתמיד של המתחרים, הגולף תמיד ידעה לשמר את המסורת (בדרכה שלה), עם קהל מאמינים שהלך אחריה עוד מהדור הראשון והבלתי נשכח. עכשיו היא מגיעה אלינו בדור שמיני ומסקרן כתמיד: האם גם הוא ממשיך בקו "ליטוש היהלום" של הגולף או שמא מדובר בחיה אחרת הפעם?
העיצוב החיצוני לא צעקני, בדיוק כמו בעבר. אין פה ספויילרים ענקיים, חצאיות מוגזמות או כונסי אוויר של F-15. בחזית ישנו פס אדום (ששוב לא ממשיך לתוך הפנסים) וגם תשכחו מאותן יחידות תאורת-יום במקום בו יש בדרך כלל כונסי אוויר - גם הן לא עשו עלייה. במקום זה תסתפקו בפס תאורת לד שעובר לרוחב הסבכה. מהצד ישנן חצאיות פלסטיק שחורות (אפילו לא בצבעי הרכב) שהרגישו כמו חלק "אפטר מרקט" וחישוקים נאים שמזכירים את אלו שהוצעו בעבר גם בפולו GTI. מאחור אנו פוגשים בצמד יציאות מפלט נוצצות וכמובן בתגית ה-GTI המוכרת שקיבלה גופן מעודכן והחליפה את מקומו של שם הדגם (לא שמישהו יתקשה לזהות שמדובר בגולף). העיצוב אם כך ספורטיבי-סולידי אבל בהחלט משודרג לעומת גולף רגילה.
מבפנים הקו הספורטיבי-סולידי ממשיך כשהאווירה הספורטיבית לא מוחצנת. יש כמובן לוגו GTI בחישור המרכזי שבהגה והמושבים הספורטיביים נראים נהדר, כששילוב העור בצבעי אפור ואפור בהיר עם התפירה האדומה מחמיא מאוד. כדי לקבל את ריפוד המשבצות האייקוני כבר תצטרכו לבצע הזמנה מיוחדת.
תא הנוסעים
המושבים הקדמיים נוחים מאוד עם תמיכה צידית מצויינת (למותניים וגם לירכיים), כשמושב הנהג מתכוונן חשמלית (עם זכרונות ומערכת כניסה קלה) ויש גם כוונון חשמלי לתמיכת הגב התחתון (מגיל מסוים זה מתחיל להיות חשוב). רק חבל שוילון גג השמש לא אטום, כך שבשעות הצהריים החמות תרגישו היטב את השמש הישראלית.
המרווח טוב לרגליים ולראש למרות הגג הפנוראמי, אך תנוחת הישיבה לא מאפשרת ממש לשבת "בתוך הרכב", גם כאשר המושב הורד עד הסוף, ויש תחושה שתמיד רואים את מכסה המנוע. שדה הראייה טוב לפנים וגם לאחור המצב סביר למרות קורה C עבה.
הנדסת האנוש לא מצטיינת, בעיקר עקב שימוש נרחב במקשי מגע (ועל ההגה הם גם לחיצים) או בשל ריכוז פקדים שונים בתוך מסך המולטימדיה. כך למשל, כמעט תמיד צריך להסיט מבט כדי ללחוץ בדיוק על כפתור בורר מצבי הנהיגה או כדי להיכנס אל מסך בקרת האקלים. נציין גם כי פתחי המיזוג ממוקמים נמוך (לפחות המזגן חזק). גם פאנל תפעול התאורה לא אינטואטיבי במיוחד, אך הוא שוכן משמאל ללוח המחוונים, ולעומת הפאנל של הלאון הוא גבוה מספיק כך שתמיד אפשר לראות מה מצב התאורה. לפחות הכפתורים הדיגיטליים גדולים.
גם אל תתפלאו אם תעבירו יד סוררת על כפתור המגע להפעלת חימום ההגה ששוכן, ובכן, בדיוק בקצה צבר הכפתורים הימני על ההגה, שבעצמו כולל 3 כפתורים ייעודיים (ללא כפל שימוש) לשינויי התצוגות בלוח השעונים הדיגיטלי. מרכב ספורטיבי אפשר היה לצפות שעל ההגה דווקא יהיה כפתור בורר מצבי הנהיגה במקום כפתורים למעבר בין התצוגות השונות.
הכניסה למושב האחורי די נוחה. המושב עצמו מעוצב כשני מושבים נפרדים, כך שלשלושה די צפוף. מרווח הברכיים נפגע עקב מושבי הספורט הקדמיים אך הוא עדיין סביר, מרווח הראש טוב וליושבים בצדדים יש גם תמיכה טובה. יש פה שליטה נפרדת על המיזוג, תאורת תקרה נפרדת, ידיות אחיזה, משענת יד עם שני מחזיקי כוסות, כיסים בגב המושבים, כולל עוד שניים קטנים לטלפון הנייד או לארנק ועוד שני שקעי USB. מכובד.
כמו בשנותיו האחרונות של הדור הקודם, גם הגולף GTI החדשה משווקת ברמת גימור אחת. החדשות הטובות הן שהיא מאובזרת יותר מהדור היוצא וכוללת פריטים כמו מושבים קדמיים מחוממים ומאווררים, 3 איזורי אקלים, משטח טעינה אלחוטית, חיישני חנייה אחוריים וקדמיים (עם מצלמת רוורס), כניסה והנעה ללא מפתח שכבר מזהה התקרבות ופותחת את הרכב ותאורת אווירה עם בערך אין סוף שילובים שונים, כי לא רק שתצטרכו לבחור צבע שגם ישפיע על לוח השעונים הדיגיטלי והמולטימדיה, תוכלו גם לבחור בשני צבעים שונים לשתיים או שלוש קומות של תאורה. ספויילר (יש, אבל לא זו הכוונה) – יש מצב שהייתי מוותר על כל השואו הצבעוני הזה עבור בולמים אדפטיביים... עוד נגיע אליהם.
גם תחום הבטיחות עשיר יותר לעומת הדור הקודם וכולל בנוסף לבלימת החירום האוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, גם התרעת רכב בשטח מת ואילו בקרת השיוט האדפטיבית משודרגת וכוללת מערכת Travel Assist המאפשרת שמירה על מרכז הנתיב וזחילה בפקקים. נצין כי בפקקים היא עבדה מצויין, אך לא תמיד הצליחה לשמור על מרכז הנתיב בשיוט על כביש 6 למשל.
איכות החומרים טובה, בעיקר בחלקו העליון של תא הנוסעים עם גומי עבה ורך ודיפון עור בדלתות, כאשר מתחת לקו תאורת האווירה כבר ישנה פלסטיקה פשוטה וקשיחה כמקובל, אך הגולף לא מוותרת על דיפון בד לתאי האחסון שבדלתות. איכות ההרכבה טובה מאוד.
תא המטען בנפח 374 ליטרים והוא שימושי למדי. יש בו שניי וויי תלייה, שני תאים בצדדים וגם מדף לפיצול גובה, כאשר מתחתיו שוכן הגלגל החלופי, אז בעיקר אפשר לפזר שם חפצים קטנים יחסית.
נוחות נסיעה
הגולף הספורטיבית מכוילת על הצד הנוקשה, זה לא מפתיע במכונית ספורטיבית. לצערנו, גם בדור הזה היא לא מגיעה ארצה עם בולמים אדפטיביים שקיימים באחות הספרדיה. למרות שיש בבורר מצבי הנהיגה מצבי Comfort ו-Sport וגם במצב האישי אפשר לבחור (לכאורה) כיול שונה לשלדה, אין באמת השפעה על מערכת המתלים והבולמים באופן שיצור רמת נוחות שונה. ה-GTI מספקת נוחות עירונית סבירה, היא לא מתרסקת או סוגרת בולם בעצבנות, אך מרגישים מפגעים מסוגים שונים.
הנוחות משתפרת על כביש בין-עירוני, אך עדיין לא מדובר במכונית נוחה מאוד. ה-GTI נהנית מריסון טוב, אבל היא קופצנית בכביש גלי. בידוד הרעשים לא מצטיין עם רעשי כביש נוכחים למדי.
מנוע ותיבת הילוכים
המנוע מוכר לנו היטב מהדור הקודם - נפח של 2.0 ליטרים ומגדש טורבו שמספק 245 כ"ס ו-37.7 קג"מ, כשגם נתון ההאצה ל-100 קמ"ש נותר זהה עם 6.2 שניות. לישראל טרם הגיעה גרסת ה-GTE ההיברידית-נטענת.
יש לגולף 3 מצבי נהיגה ובכולם המנוע מפגין גמישות טובה, עם תאוצות מהירות וליניאריות במצב Comfort ויותר עצבניות (וזריזות) במצב Sport (ולשכנה שהעירה על הרעש – מצטער, זה לא אני, זה הרכב). מצב Eco מאלחש את דוושת הגז ומזדרז להעלות הילוכים. יש לגולף GTI מתחרות חזקות יותר; אבל את הביצועים המשופרים היא משאירה לגרסת ה-R שבדור השמיני מציעה כבר 320 כ"ס. כך או אחרת, מדובר במכונית מהירה מאוד, אך לא כזו שמרשימה בביצועים ביחס למתחרותיה.
לתיבה כפולת המצמדים 7 הילוכים והיא פועלת בצורה חלקה ומהירה ולא ממש משנה לה באיזו מהירות אתם. גם בזמן שיוט בכביש מהיר, קיק-דאון יאפשר הורדה של 3 הילוכים כהרף עין והגולף תטיס אתכם למהירות שכבר אינה חוקית בעליל.
צריכת הדלק בנסיעה בין-עירונית מהירה ולא ממש חסכונית, הניבה תוצאה נהדרת של 13 ק"מ לליטר. אחרי כמה סשנים דינאמיים כבר ירדנו ל-10 ק"מ לליטר ובסיום ימי המבחן עמדה צריכת הדלק על 11.4 ק"מ לליטר. נתון מרשים.
התנהגות כביש
השמועה מספרת על חיבתם של דגמי פולקסווגן לנייטראליות קיצונית, שלא לומר תת-היגוי. אבל כמו בגרסת ה"פרפורמנס" של הדור היוצא, גם כאן דאגו בפולקסווגן לספק אחיזה גבוהה עם דיפרנציאל מכני (שנשלט אלקטרונית) שפועל במינון המתאים וכמעט שלא תרגישו את הסיוע שלו. לפחות עד היום בו תצטרכו להחליף סט צמיגים קדמי, כי דיפרנציאלים שכאלה אוהבים לאכול דפנות, וזה יקרה מהר.
אין לגולף שום בעיה להיכנס לפניות ולשמור על הקו הרצוי, עם זוויות גלגול נמוכות. להגה משקל טוב והוא מדויק מאוד וגם קצר עם שני סיבובים בדיוק מנעילה לנעילה, אם כי הוא פחות מתקשר. מערכת הבלמים יודעת לחתוך במהירות והם לא הראו סימני דעיכה גם בסופו של סשן דינאמי במיוחד וסייעו בהעברות משקל נהדרות עם תחושה טובה מהדוושה.
מהצד השני, היכולת של הגולף לתפור עיקולים בקצב מהיר לא נעשית באופן ש"מרתך" את הנהג לרכב - לא תרגישו את השלדה דרך העכוז כמו בפיג'ו 308 GTI זצ"ל. הגולף לעומתה לא דורשת מהנהג להיות ב-100% ריכוז בכל פיתול. הפניית הגה מהירה מדי, חזרה מוקדמת מדי לגז או משיכת בלימה ארוכה מדי - היא יודעת לגבות את הנהג ולדאוג לו שימשיך בקו הנכון. זו מכונית מהירה ובטוחה, סלחנית במידה ולא סנסציונית.
סיכום
פולקסווגן גולף GTI היא מכונית משפחתית ספורטיבית שנושאת על שלדתה עשרות שנים של מסורת. בשנים האחרונות קמו לה מתחרות חזקות וחדות יותר יותר, לפחות בתחום ביצועי המנוע והיכולת הדינאמית.
אך הגולף החמה היא לא מכונית נחותה. היא ממשיכה בשלה וממשיכה להציע ביצועים מצוינים עם יכולת לתפור קטעי אספלט במהירות ובבטחון, ולצד זה גם שימושיות טובה ביום-יום, אבזור מפנק וצריכת דלק חסכונית באופן מפתיע. ממשיכה ראויה לשושלת המפוארת.
לדגמי פולקסווגן בישראל – פולקסווגן
פורסם לראשונה ב- 24.05.21
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות