אין סוף מילים נאמרו על פולקסווגן חיפושית החדשה. אמרו שהיא יקרה, שהיא לא באמת רטרו-שיק ושהיא חוטאת לערכי המותג, אך לא מעט, בעיקר בחו"ל, הצביעו ברגליים ופשוט קנו אותה בזכות העיצוב וההצהרה האופנתית. בניגוד לחיפושית המקורית שנמדדה בפרמטרים פרקטיים, החיפושית החדשה נבחנת מנקודת מבט אחרת לחלוטין. בתור מתחרה של מכוניות כמו מיני קופר וסיטרואן DS3 החיפושית לא מנסה להיות שימושית אלא אופנתית, והמדדים על פיהם צריך לבדוק אותה שונים לחלוטין.
הדור החדש של החיפושית החדשה (כלומר הדור השני) הוצג כבר ב-2011 אך הוא מגיע אלינו באיחור מאוד אופנתי. מכיוון שהיא מכונית די ותיקה, היא מבוססת על הדור הקודם של הגולף ולא על הדור החדש. הנקודה האחרונה משמעותית מאוד ויש לה הרבה השלכות.
עיצוב
ה"ביטל" היא אחת המכוניות המקסימות והמיוחדות שניתן לפגוש על הכביש. לעומת הדור הקודם והעגלגל העיצוב החדש מזכיר יותר את המכונית המקורית. היא כבר לא נראית כמו בונבון שמנמן אלא יותר כפרשנות מודרנית ויפה לעיצוב המקורי. בכל פיסת מתכת עגלגלה ופנס היא מתכתבת עם הסבתא שלה, והתגובות ברחוב בהתאם.
עגלגלה ומקסימה. החיפושית החדשה / צילומים: עומר דוידיתא הנוסעים
למרבה הצער, הרצון להיצמד למקור נשאר מחוץ לרכב. בפנים ישנן כמה נגיעות קלות של "רטרו" כמו מסגרת עגולה וגדולה ללוח המחוונים וידיות אחיזה מעור. מעבר לזה, הכל מרגיש מאוד פולקסווגני וכנראה שזו המכונית היחידה בה המשפט הזה הוא יותר ביקורת מקומפלימנט. בנוסף, איכות החומרים שבגולף הקודמת הייתה גבוהה מאוד, לא מרשימה כאן. ברוב חלקי התא תפגשו פלסטיק פשוט ומחוספס. גרסת המבחן היא הגרסה הבסיסית של החיפושית ועונה לשם "ביטל". בגרסת ה"דיזיין" היקרה יותר חלקי פנים רבים מגיעים בצבע הרכב ויש תא נוסף בדשבורד שמאוד מזכיר את המקור. מי שהנוסטלגיה חשובה לו אולי ימצא לנכון להוסיף עוד כמה אלפי שקלים כדי להרגיש בבית גם בחיפושית החדשה.
האבזור לא רע ביחס למה שמקבלים בדרך כלל ברכבים של פולקסווגן. החיפושית מגיעה עם מערכת מולטימדיה ושליטה מההגה על מערכת השמע, מחשב בדרך ובקרת השיוט. גם חישוקי מגנזיום ופנסי ערפל הם חלק מהאבזור הבסיסי. מצד שני, אפילו בגרסה המאובזרת דיבורית הבלוטות' מגיעה בתוספת תשלום מרגיזה. מי שמוכן לשים את אותם אלפי שקלים על גרסת האבזור הגבוהה (כיום ההפרש עומד על 15,000 שקל) יקבל בנוסף לפריטי העיצוב גם גג פנוראמי גדול ופנסי קסנון.
תנוחת הישיבה בחיפושית מעניינת. הדשבורד ממוקם מאוד גבוה ולא ממש מאפשר ישיבה נמוכה. מצד שני טווח הכיוון של ההגה רחב מאוד וכך גם המושב ולכן קל מאוד להגיע לתנוחת ישיבה נוחה. מי שאוהב לשבת על הרצפה יצטרך להיות מאוד גבוה או לוותר לחלוטין על שדה הראיה קדימה. ובכל אופן, העובדה שהחרטום משתפל קדימה בחדות בקושי תאפשר לדעת איפה הרכב מסתיים.
המושבים נוחים גם מלפנים וגם מאחור, אך כדאי לזכור שיש רק שני מושבי ישיבה בספסל האחורי. אם תנסו להכניס את שחורציאניטיס או אפילו שחקן כדורסל במימדים אנושיים יותר, תגלו שמדובר בעניין מורכב. כל אדם אחר, מבוגר או צעיר יוכל למצוא מספיק מקום גם לרגליים ובעיקר לראש. מכיוון שהחלון האחורי מאוד גדול ומשופע וחלונות הצד גדולים גם כן, שדה הראיה, לכל מקום שאינו ישר קדימה, מצויין.
נוחות נסיעה
בעולם הרכב מקובל שמתכנניהם של מכוניות רטרו לא ממש שמים את הדגש על נוחות הנסיעה. מי שקונה רכב רק בגלל איך שהוא נראה, מגיע לו לשלם טונות של כסף לכירופרקט. עוד הנחה מקובלת היא שמכוניות גרמניות נוטות להיות די נוקשות - נו, גרמניות. לפי ההנחות האלו החיפושית אמורה להיות מכה "תרתי משמע" לנוסעים. ובפועל? בפועל החיפושית היא מכונית שמפתיעה מאוד לטובה. בתוך העיר היא מצליחה לספוג היטב את מרבית השיבושים. היא אולי לא מגהצת את הכביש אך פעולת המתלים ברורה ומרגישה אפילו מעט רכה בתחילת מהלך המתלה. הנוחות היחסית בעיר לא גורמת לחוסר ריסון מחוץ לעיר, ומערכת המתלים מצליחה לטפל גם במפגעים בכבישים בין עירוניים בצורה טובה ובעיקר מאוד מרוסנת.
בידוד הרעשים טוב אך יכל להיות טוב יותר. הביקורת הקלה שיש לנו נוגעת לרעש שעולה מבתי הגלגלים, בעיקר במהירויות גבוהות.
מנוע ותיבת הילוכים
את העובדה שהחיפושית מבוססת על הדור השישי של הגולף הזכרנו בתחילת הכתבה, וסעיף המנוע והגיר הוא הסעיף המשמעותי ביותר בהקשר הזה. לחיפושית יש את הגרסה הקודמת של מנוע ה-1.2 ליטר טורבו של קונצרן פולקסווגן וגם את הגרסה הקודמת של תיבת ההילוכים כפולת המצמדים (DSG). בדור החדש של רכבי פולקסווגן יש גרסאות מודרניות יותר של המנוע והתיבה. היתרון הגדול של המנוע שמגיע עם החיפושית מגיע בסעיף התחושות. היציאה מהמקום חזקה וטובה ולעיתים היא אפילו מסחררת גלגלים בגלל זמינות הכוח והחיבור האגרסיבי של המצמד (האוטומטי כמובן). למרות שהחיפושית היא לא מכונית קלה, היא מרגישה חזקה ביחס לבנות מינה. תיבת ההילוכים מאוד מוצלחת במהירויות גבוהות ובתנאי שימוש רגועים. בתוך העיר היא עשויה להתבלבל מדי פעם בהעברות הילוכים, להעביר חבטות וגם לרעוד מעט בתחילת נסיעה. צריכת הדלק אינה טובה כמו ביחידת ההנעה החדשה של רכבי פולקסווגן. אם תנהגו רגוע אמנם תראו נתונים מאוד יפים, ובשיוט עדין מאוד היא כמעט ולא תשתה דלק. אך אם תצמידו את הדוושה לרצפה או שתבלו הרבה בתוך העיר צריכת הדלק תהיה גבוהה יחסית למקובל. במבחן שלנו שהיה רגוע ועמוס לפרקים עמדה צריכת הדלק על 11 ק"מ לכל ליטר דלק.
התנהגות כביש
החיפושית לא תוכננה כמכונית מהנה לנהיגה, והיא באמת לא כזאת. בבסיס מדובר במכונית מאוד צפוייה ואוחזת שתעקוב אחרי דרישות הנהג באופן עקבי, מסוג המכוניות שקשה להניח שיפתיעו אי פעם את בעליהם בזריקת זנב. מהעבר השני, ברגע שלוחצים את ה"ביטל" הקטנה בסיבובים מופיע תת היגוי ברור והחיפושית מעט רוכנת על מתליה. בנהיגה דינאמית היא מרגישה קצת כבדה וההגה קל מדי ולא מספיק מדוייק. למרבית הרוכשים איכות הניהוג של החיפושית לא תהיה קריטית ולכן מדובר בעניין שיפריע רק לחולי הגה ואניני נהיגה שונים.
סיכום
למרות שעל פניו החיפושית היא לא מכונית מדהימה בפרמטרים רגילים של מרווח, שימושיות ותמורה, ה"ביטל" הקטנה מצליחה להיות מכונית מאוד מוצלחת. הסיבה לכך היא העובדה שהיא עושה את המטלות שלה בצורה משכנעת מאוד. מבחוץ היא אמירה אופנתית שמושכת מבטים ותגובות, מבפנים במדובר במכונית נישה מאוד מרווחת ביחס למתחרות הישירות ובעיקר זהו רכב נוח למדי. נכון שהיינו שמחים לקבל כאן תא נוסעים עם יותר אופי, וגם ליחידת הנעה יותר רהוטה לא היינו מתנגדים, אך בסופו של יום החיפושית מצליחה להציע חבילה שלמה ומוצלחת למי שמחפש מכונית רטרו אופנתית.
* תודה רבה לרענן תורג'מן ממועדון החיפושיות על ההשתתפות במבחן עם החיפושית המקורית.לדגמי פולקסווגן בישראל -
פולקסווגן פורסם לראשונה ב- 30.08.14
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות