עד לפני 10 שנים, אם רצית להשתדרג ולעבור ממשפחתית הליסינג שלך לשלב הבא, הבחירה היתה פשוטה – מכונית מנהלים. אבל הזמנים השתנו והיום רבים מתחילים את המסלול עם איזהSUV קטן ומשם ממשיכים בסדרת רכבי הפנאי הבלתי נגמרת אל השקיעה. ומה לגבי משפחתיות גדולות, או מכוניות מנהלים כפי שקוראים להן בארץ? ובכן, כיום לא תמצאו הרבה מנהלים שיסכימו לשבת חצי מטר מתחת לכולם.
מצד שני, אם אתם באמת מעריכים איכות ותסכימו לוותר על מראה קשוח או תנוחת ישיבה גבוהה, יכול להיות שתסכימו בכל זאת להישאר עם רכב המנהלים. נכון שקטגוריית רכב המנהלים נעלמת מהר יותר מדובי קוטב ונכון שאם כבר נשאר מישהו שמוכן לנהוג במשפחתית גדולה אז באה סקודה סופרב וחטפה אותו. ובכל זאת, פולקסווגן פאסאט, המכונית שבמשך שנים היתה אחת הבולטות והאיכותיות בקבוצה, חוזרת אלינו לסיבוב נוסף אחרי הפוגה ארוכה. בדרך היא עברה מתיחת פנים, וזאת כבר הזדמנות טובה להבין מה מכונית מנהלים נודעת שכמותה יכולה להציע ללקוחות.
פולקסווגן פאסאט אף פעם לא היתה המכונית הכי מיוחדת בסביבה. ממש כמו איש או אשת עסקים רציניים, כדי להיות מרשים לא צריך להיות דוגמן. אפקט ההגעה של מכונית המנהלים הזו מרשים מאוד. הקווים הרוחביים בחזית מעניקים לה תחושה רחבה, קו ברור שנמתח לאורך הדלת מקנה לה תחושה שרירית וחזות אלגנטית רק האחוריים נראים קצת בנאליים ולא ממש מרתקים.
תא הנוסעים
תא הנוסעים ממשיך בדיוק באותו הקו. לא מדובר בתא נוסעים אוונגרדי, סטייל פיג'ו 508. הישיבה בתוך הפאסאט מעניקה תחושה מכובדת. אין ספק שהמטרה של המעצבים הייתה לתת תחושה עניינית ככל שניתן. לרוחב התא נמתחות 3 רצועות – הראשונה מורכבת מרעפים שבתוכם מוטמעים פתחי האוורור והשנייה עשוייה מפלסטיק בצבע אלומיניום. מערכות הרכב השונות ובהן בקרת האקלים ומסך המולטימדיה נמצאות מתחת. איכות החומרים גבוהה מאוד ואיכות ההרכבה מושלמת, ויחד הן מעניקות תחושה איכותית מהמדרגה הראשונה.
רכב המבחן שלנו הגיע ברמת האבזור הבסיסית ביזנס, שמציעה בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, מצלמת רוורס, בקרת אקלים עם 3 איזורי טמפרטורה, מסך מולטימדיה בגודל "8 עם קישוריות סלולארית, טעינה אלחוטית, חיישני חניה מלפנים ומאחור, תאורת לד מלאה, כניסה והנעה ללא מפתח וכיסא נהג מתכוונן חשמלית.
בתחום מערכות הבטיחות לא נרשמו תלונות – יש מה שצריך. בקרת השיוט האדפטיבית מעולה, הבקרה האקטיבית לסטייה מנתיב עובדת נפלא, ותודה לאל שלא היינו צריכים לבדוק את הבלימה האוטונומית.
התפעול, כמו בכל פולקסווגן, טוב מאוד. המסך נוח וגדול, האייקונים ברורים וקל לעשות הרבה פעולות באופן מהיר או באמצעות כפתורים פיזיים (במערכת המיזוג לדוגמא). בניגוד לרכבים אחרים של המותג, הכפתורים על ההגה קצת פחות אינטואיטיבים ויש קצת יותר מדי מהם.
לנהג תנוחת ישיבה יחסית נמוכה. מושבים עם ריפודי בד אולי לא נשמעים יוקרתיים, אבל הם מעולים. הם גדולים מספיק, מאוד נוחים ומאוד תומכים. שדה הראיה מצוין, במיוחד בהתחשב בעובדה שמדובר במכונית לא ממש גבוהה. לנוסע מרחב נפלא וכך גם ליושבים מאחור. המושבים מאחור נוחים וזווית המשענת מעניקה גם ישיבה יותר נינוחה וגם יותר מרווח לראש – שהוא טוב מאוד אך לא יהיה מושלם לאנשים שהתברכו בגובה יוצא דופן. הרכב רחב ולא תהיה שום בעיה להושיב שלושה, אפילו מבוגרים. המושב האמצעי בולט קדימה ומשענת הגב שלו נוקשה כך שלא היינו ממליצים על נסיעות ממש ארוכות בהרכב מלא.
תא המטען גדול יחסית אבל ביחס למרכב הנוצ'בק של האחות הצ'כית פתח ההטענה מעט יותר קטן ופחות נוח. אם לא ידעתם שיש בעולם סקודה סופרב, כנראה שתהיו מאוד מרוצים מהגודל והנגישות של תא המטען בפאסאט.
נוחות נסיעה
לפאסאט אין את הבולמים האדפטיביים שמוצעים בחלק מהגרסאות של הסופרב, למשל, אבל יש לה מתלים טובים מאוד בפני עצמם. המתלה של הפאסאט מציג טווח תנועה די גדול בשביל רכב שכזה, והכיול שלו נמצא אי שם בין רכות לנוקשות מאוזנת. כפועל יוצא, נוחות הנסיעה המתקבלת טובה מאוד. בתוך העיר מכונית המנהלים הגדולה מתנהלת באלגנטיות מרשימה ומבודדת את רוב הפגעים באופן משביע רצון. לא הכל מושלם ולעיתים רצף שיבושים יכול להזיז אותה באופן פחות ממלכתי. בורות ביוב גדולים או שברים בלתי צפויים גם יעברו באופן פחות "עגול" לנוסעים.
בכביש בין עירוני הפאסאט מתנהלת באלגנטיות ראויה לציון. המכונית הגדולה מרוסנת באופן מרשים. הגוף נשלט מאוד ברוב המצבים וגם פגמים בכביש לא גורמים לו לנוע על מתליו. אפילו גלי ענק מטופלים באופן משביע רצון בסך הכל.
מה שבולט לטובה הוא בידוד הרעשים, שמתבצע ברמה יוצא דופן לקבוצתה. אחת הביקורות שהעברנו על המתחרות בקבוצה היה מחסור בבידוד והפאסאט עושה זאת באופן נהדר. רעשי רוח מתחילים להישמע רק במהירויות גבוהות מאוד ואילו רעשי כביש עולים מכיוון הצמיגים רק על כבישים באיכות סלילה מחפירה.
מנוע ותיבת הילוכים
פולקסווגן פאסאט היא לא מכונית קלה - למעלה מ-1.4 טון לפני נהג וציוד. אבל מנוע ה-1,500 סמ"ק טורבו של קונצרן פולקסווגן לא רק שמניע את הפאסאט הגדולה בצורה נהדרת, הוא גם כנראה מהמנועים הטובים ביותר בנפח הרלוונטי.
לא מדובר במנוע מאוד ספורטיבי. הוא לא ממהר לטפס בקשת הסל"ד, ולא מלווה את המסע צפונה בצליל מרנין. המנוע הזה פשוט בא לעבוד. הנתונים מצביעים על מומנט של 25.5 קג"מ מ-1,500 סל"ד ושיא הספק שמגיע ב-5,000 סיבובי מנוע צנועים. כבר בתחילת התנועה מורגשת הגמישות הזאת והמנוע מתקדם באופן אחיד ונחוש לעבר שיא ההספק. מעל השיא לא תקבלו תוספת כוח או אובדן אוויר פתאומי. המנוע יתחיל לאבד קצב והתיבה תעביר אתכם אחר כבוד להילוך הבא.
תיבת ה-DSG מעבירה הילוכים באופן חלק רוב הזמן. מי שמצפה לתיבה מהירה יגלה שגם במצב ספורט היא לא טסה בין ההילוכים. הכיול שלה רגוע ולא מעודד האצות מסמרות שיער, אך מצד שני התיבה לא רועדת ולא מעבירה הילוכים בגסות במהירויות עירוניות או במצב ספורט.
כפועל יוצא של תיבת ההילוכים היעילה והמנוע היעיל עוד יותר התקבלה בנסיעת המבחן בפאסאט צריכת דלק מצוינת של 13.5 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
מכונית המנהלים של פולקסווגן עושה הכל טוב ושום דבר מרגש. הפאסאט צפויה מאוד, האחיזה שלה גבוהה, ההגה מדויק ואפילו בעל משקל סביר. לצד כל אלו יש לרכב הגדול רכינת מרכב קלה שלא תפריע לרובכם. המכונית נכנסת לפניה באופן בטוח וצפוי אך אין לה Turn In מרגש או חד.
הפאסאט היא מהרכבים בהם אתה מגיע לפניה באמצע הלילה, מופתע שהסיבוב נסגר וכל מה שצריך לעשות כדי להימנע מתאונה הוא להעביר מעט משקל קדימה או לתקן קלות בהגה והסיפור מאחוריך.
סיכום
פולקסווגן פאסאט היא אחת המכוניות הכי פחות מרגשות שאפשר לנהוג עליהן. היא צפויה עד כדי הירדמות, מעוצבת בצורה יותר שמרנית ממשפחת המלוכה באנגליה והיא ללא ספק מציעה חווית נסיעה עם פחות אירועים מאלו שמתרחשים בגבול בין שוודיה ונורווגיה.
אבל זה ממש לא משנה, כי פולקסווגן פאסאט מזכירה לנו כמה איכותית יכולה להיות חוויית הנסיעה במכונית שהיא לא רכב פנאי. אילוצי הגובה והעיצוב פשוט לא נמצאים בסביבה וזה אפשר למהנדסים להתמקד במקומות החשובים ביותר – נוחות נסיעה, בידוד רעשים, התנהגות כביש בטוחה ותא נוסעים מעולה. גם בגילה המתקדם, הפאסאט ממשיכה להוות אמת מידה בכל מה שנוגע לאיכות המוצר.
לדגמי פולקסווגן בישראל - פולקסווגן
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות