עולם הוואנים ורכבי ההיסעים מתחלק לכמה קבוצות. יש את הוואנים האמריקאיים שחלקם הפכו לרכבי פנאי - למשל קיה קרניבל, שברולט טראוורס, פורד אקספלורר וטויוטה סיינה. אלו נהנים בדרך כלל מרמת נוחות גבוהה, אך מוגבלים ל-7-8 מקומות ישיבה וסובלים מצריכת דלק גבוהה. למולם יש את הוואנים המסחריים, שבתוכם ניתן למנות את סיטרואן ג'מפי, רנו טראפיק, יונדאי i800 וטויוטה פרואייס. בקבוצה הזו ניתן ליהנות מעד 9 מושבים בדרך כלל, מחירי הרכישה נוחים יחסית וצריכת הדלק נמוכה, אך הנוחות לנוסעים בינונית בלבד וגם הנהג ירגיש כמו פועל ברכב מסחרי - ולא כמו נהג של רכב היסעים מכובד.
לצד שתי הקבוצות האלו התפתחה באירופה קבוצה שלישית, שמבוססת על הטובים שבוואנים המסחריים, ומשדרגת אותם כך שיציעו רמת נוחות גבוהה מספיק. בישראל, נציגי הקבוצה הזו הם פולקסווגן קראוול ומרצדס V קלאס. באירופה יש להם מתחרים נוספים.
פולקסווגן קראוול הוא למעשה גרסת ביניים של ה-T6 (כלומר, דור שישי לוואן של פולקסווגן): הוא מהודר ומפואר יותר מהטרנספורטר הבסיסי, אך מעליו יש את המולטיוואן האולטרה-יוקרתי. במחיר של כ-400,000 שקלים, כפול מסיטרואן ג'מפי וקיה קרניבל, הוא מנסה להציע הכל מהכל - למי שזקוק לגודל וליכולות המגוונות.
עיצוב
בדרך כלל זה לא הסעיף שמתעכבים עליו ברכבי היסעים עם אוריינטציה מסחרית, אבל כאן זה שווה בכל זאת כמה שורות. הקראוול נראה מצוין: אלגנטי במידה רבה, הודות לחזית עם פסי הניקל הרוחביים והחלונות הכהים. הצבע של רכב הההדגמה, או למעשה כל צבע שאיננו לבן, יבהיר כי לא מדובר כאן במסחרית לחלוקת דברי דואר.
אפשרויות העיצוב מגוונות: ניתן לבחור ב-17 אפשרויות צביעה בסך הכל, מתוכן 6 אפשרויות לצביעה דו-גוונית. יש גם אופציה לחישוקי "17 בעיצוב המכונה "יהלום שחור" ואפילו אופציה לחלון שמש בגג. בכלל, כמעט כל מה שמציע הקראוול מוגדר כאופציה בתשלום נוסף. אם כבר הוצאתם מהכיס את הסכום הלא נמוך אך בחרתם בגרסת הכניסה, דעו שתקבלו רכב בסיסי למדי.
מבפנים הסגנון פשוט יותר, עם צבעים כהים וסגנון תכליתי שמזכיר דגמים פרטיים של פולקסווגן מלפני כמה שנים. קצת כמו הג'טה, וזאת יכולה להיחשב מחמאה.
תא הנוסעים
הטיפוס למושב הנהג קל ונוח. יש מדרגה שעוזרת להתמודד עם הגובה, ויש גם ידית על משקוף דלת הנהג שניתן לאחוז בה. התמקמות מהירה בכסא המרווח, ואנחנו מגלים סביבת עבודה נעימה מאוד: המושב עצמו מציע שילוב טוב בין רכות לתמיכה, מגוון של אפשרויות כוונון וגם צמד משענות יד מתכווננות. על אף שהמושב איננו הידראולי, נעים להעביר בו נסיעות ארוכות - וכך גם במושב הנוסע בגרסה שנבחנה. ניתן להזמין את הקראוול גם בגרסה עם 3 מושבים מלפנים, ואז מושבי הצוות נראים ומרגישים אחרת.
איכות החומרים בקראוול לא גבוהה, על אף המיצוב שלו כגרסה מהודרת של הטרנספורטר. על הדשבורד והדלתות ישנו פלסטיק מחוספס וקשה, כאשר רק ציפוי העור הנעים שעל ההגה מציל במשהו את המצב.
הנהג יהנה מהיצע של לא פחות מ-14 תאי אחסון, רובם רחוקים מעמדת הנהג. ביניהם ניתן למנות תא גדול למסמכים בגודל דף A4 על הדשבורד, תאים ענקיים בדלתות, חללי אחסון קטנים למטבעות ומפתחות וגם שני מחזיקי כוסות שממוקמים באופן לא אידיאלי. הם ניצבים בחלק העליון של הדשבורד, קרוב לשמשה ורחוק מהנהג, ויתקשו לשמור על טמפרטורת השתיה הקרה שהבאתם.
בין שני המושבים הקדמיים ישנו חלל גדול ריק. ניתן להניח בו תיק גב או ארגז כלים, וגם לעבור דרך השטח הזה אל המושבים האחוריים. אנחנו מניחים שיש נהגים שיעדיפו שם חלל אחסון גדול ומאורגן, אולי אפילו מקרר.
רשימת האבזור הסטנדרטי כוללת מערכת "עצור וסע" לדימום מנוע בעמידה, מערכת מולטימדיה קטנה, דיבורית בלוטות', מערכת התרעת עייפות ומחשב דרך בסיסי. פריטים שפגשנו ברכב המבחן, כמו מסך מולטימדיה, מצלמת רוורס, בקרת שיוט, חיישני חניה ואפילו שקע USB - מוצעים כולם בתוספת תשלום. ברשימת האופציות האחרות יש גם מערכת בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ריפודי עור ועוד.
במכונית המבחן הותקנה, באופן די מפתיע יש לומר, מערכת שמע באיכות מעולה. לא מקובל לפגוש עוצמות כאלו של סאונד ברכב מסחרי, גם אם האיכות והדיוק לא תמיד היו ברמה הגבוהה ביותר.
מעבר למושב האחורי חושף את הייחוד של הקראוול, לעומת גרסאות פשוטות יותר של הטרנספורטר. בשורת המושבים השניה יש 3 מושבים נפרדים, נוחים ומרווחים מאוד; לכל אחד מהם יש פתח מיזוג נפרד ויחידת תאורה משל עצמו, ובתקרה יש גם יחידת שליטה נפרדת על הטמפרטורה ועוצמת האוורור מאחור.
במשיכת ידית קלה מתקפל אחד המושבים ומאפשר מעבר נוח לשורה השלישית. שם אמנם לא מדובר ב-3 מושבים נפרדים, אך המרווח והנוחות גם כן ברמה גבוהה מאוד. הנוסעים מאחור יהנו גם מוילונות נגללים.
מי שמסיע ילדים או קשישים, יצטרך כנראה לבחור באופציה של דלתות הזזה חשמליות - שכן פתיחת הדלתות באופן ידני דורשת הפעלה של מעט כוח. גם פתיחת חלונות ההזזה לא קלה. הנוסעים מאחור יהנו מראות מעולה החוצה, הודות לחלונות גדולים ונמוכים.
תא המטען מציע נפח גדול מאוד, גם מאחורי 8 או 9 מושבים. אפשר לאכלס בו לא מעט מזוודות, תיקים וחפצים, ובמשיכת רצועות פשוטה ניתן לקפל חלק מהמושבים ברכב. האתגר המשמעותי הוא הדלת האחורית הענקית והכבדה: קשה לפתוח אותה, קשה עוד יותר לסגור, ובהרבה מאוד מקומות חניה כלל אין מקום בשביל לפתוח אותה. אנחנו ממליצים על החלפה לשתי דלתות כנף בתשלום נוסף.
נוחות נסיעה
למרות מימדים לא קטנים, קל יחסית לתמרן את הקראוול בעיר. מי שנהג עד היום ברכב פרטי, לא יתקל באתגרים גדולים מדי במעבר למסחרית כמו הקראוול. ההגה מעט כבד וזה עלול לעייף בתמרוני חניה מרובים, אך רדיוס הסיבוב קטן במפתיע והראות החוצה מצוינת. לא מסובך לבצע פניית פרסה בלי תמרונים מיותרים.
את מרבית שיבושי הכביש סופג הפולקסווגן בצורה מצוינת. הוא נוח מאוד ביחס לכלי רכב מסוגו ואפילו ביחס לרכבים פרטיים רבים. רק על דברים באמת גדולים, כמו פסי האטה גבוהים או בירידה ממדרכות, יעבור טלטול מסוים לרכב הגבוה.
מחוץ לעיר רמת הנוחות נותרת גבוהה מאוד. נעים לנסוע בקראוול למרחקים ארוכים. רמת היציבות מצוינת ובידוד הרעשים טוב מאוד, כאשר רק מנוע הדיזל מדי פעם משמיע צליל מחוספס. זה דווקא קורה בעיקר במהירויות נמוכות יותר.
מנוע ותיבת הילוכים
הקראוול התייצב למבחן עם מנוע 2.0 ליטרים, טורבו דיזל, עם הספק של 150 כ"ס ב-3,250 סל"ד ומומנט של 34.7 קג"מ ב-1,500 סל"ד. תיתב ההילוכים היא ה-DSG, רובוטית כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים.
כל הנתונים האלה מיתרגמים בשטח לביצועים טובים מאוד. במונחים של רכבי היסעים, ניתן אפילו לומר שהביצועים מעולים. היציאה מהמקום נחושה, מהירה, ובקלות רבה מצאנו את עצמנו ראשונים כמעט בכל מיאוץ רמזורים טיפוסי. הכוח נותר שם גם כאשר מטפסים למהירויות גבוהות, והקראוול משייט בנינוחות ובקלילות במהירות עקיפה על הנתיב השמאלי של כביש 6. אין לו שום בעיה להיות הרכב המהיר בסביבה שלו, למרות משקל עצמי של יותר משני טונות.
אגב, בחירה במצב הספורטיבי של תיבת ההילוכים לא משפרת את הביצועים, מהסיבה הפשוטה שלמנוע כזה אין הרבה מה לחפש בסל"ד גבוה. שיא ההספק מושג עד ל-3,750 סל"ד, ומשם והלאה יש בעיקר רעש.
המקומות בהם יחידת ההנעה של הקראוול פחות מצטיינת הם דווקא האיזורים הצפופים בעיר. שם, בפקקים ובמהירויות זחילה, הורגשו לא פעם החלפות הילוכים פחות חלקות ואפילו חבטות מכיוון הגיר. גם המנוע פחות מוצלח בתנאים האלו, שכן עד לכניסת הטורבו ב-1,500 סל"ד הוא לא מאיץ בנחישות מספקת.
צריכת הדלק במבחן, בתוואי שכלל גם לא מעט פקקים ורמזורים ברחבי גוש דן, עמדה על 10 ק"מ לליטר. נתון טוב לרכב בגודל כזה.
התנהגות כביש
הקראוול, כבר אמרנו, ירגיש מאוד נוח גם לנהגים שלא מורגלים בנהיגה על רכב בגודל שכזה. זה נכון גם לתמרונים בתוך העיר וגם לנהיגה בכבישים מפותלים. הוא אמנם דורש קצב נמוך יותר מזה של מכונית פרטית, בשל מרכז הכובד הגבוה, אך הוא מדויק, נשלט, בטוח וצפוי מאוד. אחיזת הכביש שלו גבוהה ביחס למקובל בקטגוריה, ההגה מקבל משקל נכון במהירות גבוהה וקל לתכנן איתו את נתיב הנסיעה המתוכנן ללא הפתעות של תת היגוי.
סיכום
מי שצריך רכב היסעים בגודל שכזה, ימצא בקראוול פתרון מתאים מאוד. אנחנו לא חושבים שהוא יהיה הבחירה הראשונה עבור המשפחות: אלו יעדיפו לשלם חצי מהסכום על מכוניות כמו קיה קרניבל או שברולט טראוורס, וליהנות מאבזור עדיף ומרמת נוחות גבוהה.
הלקוחות של פולקסווגן קראוול נמצאים בעולם ההיסעים, התיירות והמלונאות. שם ימצאו לקוחות שמעוניינים מצד אחד להסיע 8-9 נוסעים בנוחות גבוהה, עם האביזרים הנדרשים ועם תא המטען הגדול - אך מצד שני צריכים את היעילות של רכב עם אופי מסחרי, וזה כולל את צריכת הדלק הטובה ואת המבנה הרבוע שמאפשר העמסה נוחה של נוסעים ומטען. לרוכשים נמליץ שלא לוותר על חלק מהתוספות האופציונליות, ובהן מערכות הבטיחות הייחודיות, דלתות הצד החשמליות ודלתות הכנף מאחור. אלו ישפרו את חוויית השימוש בקראוול, ויהפכו את החיים איתו לנוחים ונעימים יותר מתמיד.
לדגמי פולקסווגן בישראל -
פולקסווגן
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות