הפוקוס, לטעמי, נראית מצוין. בשלב זה היא משווקת בישראל רק בגרסת ה"אקטיב" המוגבהת, שלטענת היצרנית ממקמת אותה בקטגוריית הג'יפונים. לדעתנו זו אכן תוספת נאה למראה של הפוקוס, אך השינוי לא בולט עד כדי הגדרתה של הפוקוס בקטגוריה שונה. התוספות של גרסת האקטיב כוללות פגושים בעיצוב "קרבי", קשתות שחורות מעל בתי הגלגלים, צמיגים בחתך יחסית גבוה, פסי גגון וגם הגבהה של כ-3 ס"מ ביחס לפוקוס רגילה (שכאמור, עדיין לא משווקת בישראל נכון למועד פרסום הכתבה, אך צפויה להצטרף בהמשך). איפור השטח לא פוגע לטעמנו במראה החלק והספורטיבי של הפוקוס, שנותרת נאה - במיוחד בגרסת הסטיישן שנבחנה. וזה רק אנחנו, או שהיא באמת נראית קצת כמו דג?
בתוך תא הנוסעים הפוקוס מסגירה את העובדה שהיא לא לגמרי חדשה. בשנתיים האחרונות השתנו כמה דברים בעיצוב כלי רכב, וברכבים מודרניים יותר ייתכן והיינו מוצאים לוח מחוונים נקי יותר, סידור שונה לכפתורים שעל ההגה או מולטימדיה אחרת. בכל מקרה, החומרים איכותיים והתחושה ברכב נעימה. היינו שמחים לשילוב צבעים בהיר יותר.
תא הנוסעים
מושב הנהג בפוקוס מציע תמיכה מצוינת לצידי הגוף, ויחד עם אופי נוקשה יחסית מתקבל מושב שלופת את הגוף היטב ויהיה נוח גם לנסיעות ממושכות. תנוחת הישיבה מצוינת, אך ודאי לא גבוהה כמו ברכבי פנאי.
סביב הנהג ישנו היצע רחב של תאי אחסון - כולל תא משמאל להגה, תאים מרופדים בדלתות (כדי שהחפצים לא יקרקשו), תא בתוך משענת היד ותא נוסף לפניו, תא מתחת ליחידת המיזוג עם משטח לטעינה אלחוטית וצמד מחזיקי כוסות עם תאורה תכלכלה ונאה בתוכם. מה שאפשר את ההיצע הרחב הזה הוא המעבר לידית הילוכים אלקטרונית ולבלם יד חשמלי. שניהם נוחים מאוד לתפעול, אך על ידית ההילוכים נרחיב עוד בהמשך.
מערכת המולטימדיה של הפוקוס נראית קטנה מכפי שהיא. היא מציעה מבחר מצומצם יחסית של אפשרויות - למשל, אי אפשר לשלוט ממנה על מערכות הבטיחות, על מאפייני הרכב השונים או לצפות דרכה בנתוני צריכת הדלק. כל אלו מתאפשרים דרך מסך קטן ועמוס במרכז לוח המחוונים. המערכת לא תומכת כלל בעברית ולא תציג את שמות אנשי הקשר ששמורים בעברית, אך היא כוללת קישוריות שימושית של אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי. מצלמת הרוורס מציעה גם תצוגת 180 מעלות, שלטעמנו לא מסייעת להבנה של תמונת המצב מאחורי הרכב.
מפרט האבזור של הפוקוס עשיר למדי, וכולל בנוסף לאמור גם תאורת לד מלאה, קיפול מראות חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח ופונקציית "אוטו הולד" לבלם היד החשמלי (שלא צריך להפעיל מחדש בכל נסיעה - הללויה!).
היצע מערכות הבטיחות מרשים לא פחות, עם מערכת בלימת חירום אוטונומית שמזהה הולכי רגל ורוכבי דו גלגלי, התרעת עייפות, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ואורות גבוהים אוטומטיים. בנוסף יש גם מערכת להתחמקות לפני התנגשות ואפילו אפשרות לשלוט על מאפייני בטיחות דרך מפתח הרכב (מיועד להורים לנהגים צעירים).
המערכת לתיקון סטיה מנתיב מגיבה מעט באיחור בתנאי נהיגה רגילים, אף כאשר בקרת השיוט האדפטיבית פועלת היא משנה את אופיה ומצליחה לשמור על הרכב במרכז הנתיב - ולמעשה לאפשר נהיגה אוטונומית למרחקים לא מבוטלים, גם בכבישים מעוקלים. מרשים.
המושב האחורי היה מנקודות החולשה של הפוקוס היוצאת, אך כאן המצב שופר דרמטית. בסיס הגלגלים גדל ל-270 ס"מ והמרווח לרגלי הנוסעים מצוין בהתאם. גם המרווח לראש טוב מאוד, ואפילו שלושה נוסעים יסתדרו לא רע הודות לרצפה כמעט שטוחה. הנוסעים מאחור יהנו גם מרשתות אחסון, תאורה נפרדת בתקרה ושקע 12 וולט לטעינה, אך פתחי מיזוג נעדרים מהמפרט. חבל.
תא המטען של הפוקוס סטיישן (טורר, בשפתה של פורד) מציע נפח יוצא מן הכלל של 575 ליטרים - עד גובה המדף, כאשר מעליו ניתן להעמיס עוד לא מעט. מתחת לרצפת תא המטען ישנם חללי אחסון נוספים וישנם גם תאים קטנים נוספים בצד, שקע 12 וולט וצמד תאורות.
נוחות נסיעה
פורד פוקוס היא מכונית נוקשה, אבל לא נוקשה-קופצנית כי אם נוקשה-מוצקה ואיכותית. בתוך העיר ייתכן ויש משפחתיות טובות ממנה - היא ארוכה ולכן מעט מגושמת בתמרונים צפופים, והמתלים הנוקשים שלה מעבירים את שיבושי הכביש לתא הנוסעים. עם זאת, השיבושים השונים עוברים בצורה מעודנת ומרוסנת, ובאף שלב לא עוברת טלטלה מטרידה לתא הנוסעים. זו חווית נסיעה בוגרת ומוצלחת.
מחוץ לעיר רמת הנוחות טובה אף יותר. הפוקוס יציבה, רגועה ומרגיעה, צמודה לכביש ולא מתרגשת מכבישים גליים, מחיבורי רוחב של גשרים או מנסיעה במהירות גבוהה במיוחד. גם בידוד הרעשים טוב מאוד, במיוחד בהתחשב בעובדה שמכוניות סטיישן סובלות לעיתים מתהודה מציקה. כאן ישנם מעט רעשי רוח, אך מלבדם הפוקוס שקטה מאוד.
מנוע ותיבת הילוכים
יבואנית פורד בחרה לשווק את הפוקוס עם יחידת הנעה אחת בלבד בשלב זה - החזקה ביותר בהיצע. מדובר במנוע טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטרים, עם הספק של 182 כ"ס ומומנט של 24 קג"מ. המנוע החריג מביא את הפוקוס ל-100 קמ"ש בתוך 8.6 שניות - נתון מצוין, אם כי יש רכבים נוספים בקטגוריה שמציגים נתונים דומים.
למעט הצליל המחוספס (שהח"מ אוהב), אין זכר לעובדה שמדובר במנוע משולש צילינדרים. הפעולה שלו חלקה ונטולת רעידות.
תחת עומס מייצר המנוע הקטן ביצועים יוצאים מהכלל עם יציאה מהירה מהמקום, שיוט קליל במהירויות גבוהות, עקיפות נחושות וחיסול עליות תלולות ללא מאמץ. זה לא מרגיש כמו מנוע ספורטיבי - אולי בשל העובדה שהמנוע לא חש מתאמץ באף שלב, ומעניק תחושה מאוד אלגנטית ומעודנת.
תיבת ההילוכים היא אוטומטית פלנטרית עם 8 יחסי העברה. לעיתים מורגשת החלפת ההילוכים במהירויות נמוכות ובפקקי תנועה, אך במרבית הזמן היא מחליפה הילוכים בצורה חלקה למדי. התגובות שלה מעט איטיות במצב "אקו", אך זריזות מאוד במצב הספורטיבי ולא רעות גם במצב הנהיגה הרגיל. לאור ריבוי הכוח וההילוכים, הצטערנו לגלות שאין אפשרות לשליטה ידנית בהחלפת ההילוכים. מצב ה-L של בורר ההילוכים לא תמיד מספק את בלימת המנוע הנדרשת בירידות, ובוודאי שלא עונה על הצורך לשליטה עצמאית בנהיגה ספורטיבית. אגב, בשימוש יומיומי מתגלה הגלגלת כפתרון נוח מאוד.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 13.5 ק"מ לליטר בשיוט או 11 ק"מ לליטר במתווה שכלל גם נסיעות עירוניות. המנוע מנתק צילינדר אחד בשיוט במטרה לחסוך בדלק; הניתוק לא מורגש במהלך הנסיעה, אך גם לא בתחנת הדלק...
התנהגות כביש
פורד פוקוס נחשבה מאז ומתמיד לאמת מידה בכל מה שנוגע להתנהגות כביש של מכוניות קומפקטיות. גם הדור החדש מציג יכולת דינאמית מצוינת, אם כי לא מושלמת. אחיזת הכביש טובה מאוד, אך לא אבסולוטית; אין בכך כדי לפגוע בתחושת הבטחון. מגבלות האחיזה רחוקות, ויפגשו רק את מי שינסה לאתגר אותן במהלך נהיגה ספורטיבית-מאומצת. אהבנו.
גם השלדה מצוינת ומעניקה את המידע הדרוש לנהג, הסרח העודף של זנב-הסטיישן לא יוצר את תחושת המטוטלת ובסך הכל ניתן לנהוג בפוקוס במהירות ובהנאה. ההגה הוא היחיד שלא מצטרף לחגיגה: הוא אמנם מדויק למדי, אך התחושה שלו קלילה ומלאכותית, רחוקה שנות אור מההגאים המצוינים שפגשנו בדגמי פורד בעבר.
סיכום
פורד פוקוס חוזרת, ובגדול. בפעם הרביעית, מצליחה פורד לייצר משפחתית יוצאת מן הכלל שמתמקמת מיד בטופ של הקטגוריה. הפעם גם היבואנית משלימה את התמונה ומציגה חבילה שלמה מאוד שכוללת אבזור עשיר ותג מחיר תחרותי.
הפוקוס הרשימה אותנו עם מרווח פנימי נדיב, רמת בטיחות גבוהה, נוחות נסיעה נהדרת, בידוד רעשים מעולה, יחידת הנעה אדירה והתנהגות כביש בטוחה ומהנה.
אנחנו לא בטוחים שהיא עברה לקטגוריית הג'יפונים כפי שטוענת היבואנית, וגם לא חושבים שהיא צריכה לשחק בזירה של רכבי הפנאי כדי לשכנע את הלקוחות לחזור אליה. עם מה שהפוקוס מציעה בתמורה למחיר שלה, מדובר בחבילה מעולה עבור הצרכן הישראלי. ההגבהה הקלה ופריטי העיצוב של גרסת ה"אקטיב" הם רק הבונוס.
לדגמי פורד בישראל - פורד
פורסם לראשונה ב- 24.05.20
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות