דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פורד פוקוס אקטיב X - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

הסיפור של פורד פוקוס בישראל הוא סוג של טלנובלה. הדור הראשון, שהגיע בתחילת שנות ה-2000, נולד אחרי רצף של רכבים לא מאוד מוצלחים מצידה של פורד - אבל מהר מאוד הפך לחביב ציי הרכב שגדלו במהירות באותן שנים, וגם הרשים את חובבי הרכב עם התנהגות כביש הנפלאה. הדור השני התבגר יפה והתלונות נסובו בעיקר על מנוע חלש בדגם ששווק בישראל. הדור השלישי התחיל בתוך הצלחה אדירה והיה לשנה אחת הדגם הנמכר בישראל. אך אז החלו הקשיים. הפוקוס ההיא היתה מכונית מעולה שהתרסקה בגלל בעיות אמינות, בעיקר מצידה של תיבת ההילוכים. זה חבל כי בהרבה פרמטרים אחרים היא היתה מבריקה. 

לקראת סוף חייו של הדור השלישי הוא עוד הגיע לארץ עם תיבה אוטומטית פלנטרית אבל הנזק כבר נעשה והדגם לא זכה להצלחה. הדור הרביעי הושק ב-2018 ואחרי שנתיים כבר לא האמנו שנזכה לראות אותו. 

אבל עכשיו הוא כאן, ולא רק שהוא כאן, הוא מגיע עם יחידות הנעה מגוונות ומתקדמות ושלל גרסאות בהן ה-ST ליין הסמי-ספורטיבית, הסדאן עם מנועי דיזל או בנזין והאקטיב, עם קישוטי השטח, בגרסת סטיישן - שאותה בחנו לפני מספר שבועות - ובגרסת האצ'בק שהתייצבה למבחן הפעם. 

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פורד פוקוס אקטיב


פורד פוקוס אקטיב, 1.5 טורבו-בנזין, 182 כ"ס, אוטומטית 8 הילוכים, 131,900 שקלים

יתרונות

חסרונות

נוחות נסיעה

מערכת מולטימדיה

אבזור ובטיחות

אין פתחי מיזוג מאחור

יחידת הנעה

  היגוי לא מוצלח

פורד פוקוס אקטיב X

עיצוב

העיצוב של הפוקוס החדשה הוא סוג של אבולוציה של הדור הקודם, וזה לא רע. הגריל גדול אך עם מראה פחות אגרסיבי ויותר אלגנטי. העיצוב ממשיך עם פנסים גדולים, מכסה מנוע ארוך יחסית וספויילר קטן בגג שיוצרים פרופורציות נאות שמעניקות לרכב מראה די ספורטיבי. המותניים מרגישים קצת שריריים בזכות קו שנמתח לאורך הדלתות בקו החלון ומאחורה יש צמד פנסים גדולים, כיתוב פוקוס באותיות קידוש לבנה ואגזוז בולט. כל אלו משכנעים שהדור החדש מתחיל בכיוון הנכון. 

כדי למשוך קהלים שונים מאפשרים בפורד לקנות את הפוקוס בשלל וריאציות: ST ליין האצ'בק במראה ספורטיבי, סדאן אלגנטית וגרסאות אקטיב בתצורת האצ'בק או סטיישן, שפונות להמונים שמחפשים קרוסאובר, או לפחות משהו שאולי יראה קצת כמו רכב פנאי.

הפוקוס שהתייצבה למבחן היא בדיוק כזאת. בחזית, בצד ומאחור נוספו פלסטיקים בצבע אפור שאמורים לדמות מגיני גחון וספי כניסה. לבתי הגלגלים נוספו קשתות מושחרות ומרווח הגחון גדל ב-3 ס"מ. לטעמנו, המראה לא ממש משכנע שיש פה רכב שטח קשוח – אבל מצד שני התוספות (וצבע היין המהמם) מקנים למכונית קונטרסט מעניין ומראה מוצלח למדי. 

פורד פוקוס אקטיב X

תא הנוסעים

בתוך תא הנוסעים הפוקוס מזכירה מעט את הדור הראשון. לא מדובר בעיצוב דומה אך ממש כמו לפני 20 שנה גם כאן המכונית שואלת מעט מהעיצוב החיצוני. איפה? תביטו על אזור פתחי המיזוג ועל המסגרת של לוח המחוונים ותראו את הדימיון לצורה החדשה של הגריל. חביב. הצבעים בתא קצת קודרים ואין פה שילובים מעניינים שיעירו קצת את האווירה או יעניקו תחושה מרחב אוורירית. 

במרכז הקונסולה יש מסך מולטימדיה עם מסך לא ממש גדול. הגרפיקות לא מרהיבות ואף מרגישות מיושנות. אבל אחרי הרבה שעות נסיעה בפוקוס למדנו להעריך את מערכת המולטימדיה ובעיקר את הכפתורים הגדולים, שאולי נראים מיושנים גרפית אך מאוד נוחים לתפעול בנהיגה. עם זאת, כמות הכפתורים על ההגה והלוגיקה בה הם מסודרים קצת בלבלה אותנו. 

פורד פוקוס אקטיב X

האבזור עשיר, במיוחד ביחס למחיר של הדגם. המפרט כולל בקרת אקלים, חישוקי 17 אינץ' קלים, פנסי LED, משטח טעינה לסלולארי, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, מראות מתקפלות חשמלית, בורר מצבי נהיגה, מצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפתח ועוד. בסעיף הבטיחות יש בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, יש בלימה לאחר תאונה לצמצום תאונות משניות, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה אקטיבית מהנתיב כולל שמירה על מרכז הנתיב, מערכת להתחמקות ממכשול, אור גבוה אוטומטי ומערכת להתערה על עייפות הנהג. מרשים! 

בתא הנוסעים יש חוגה חדשה שמחליפה את ידית ההילוכים ומסייעת בהשגת שפע מקום ותאים מסביב לנהג ולנוסע. תנוחת הישיבה פחות גבוהה ממה שמצפים לפגוש ברכב הטוען לחוויית פנאי זו או אחרת. צריך לבחור במצב מאוד גבוה של המושב כדי לראות את קצה מכסה המנוע המשתפל. למרות זאת, קו מתניים נמוך יחסית מספק תחושה של ישיבה "על הרכב" ולא עמוק בתוכו. קורות A והמראה הגדולה קצת חוסמות את שדה הראיה. הראות לאחור סבירה בלבד בגלל הזנב הגבוה.  בניגוד לעבר טווח התנועה של ההגה פחות גדול ותנוחת הישיבה שמתקבלת קרובה ממה שהיינו רוצים. המושב עצמו מאוד נוח, גם בנסיעות ארוכות. 

פורד פוקוס אקטיב X

ועכשיו נעבור אחורה. המושב האחורי היה נקודת התורפה של הדגם הקודם והמצב היום משמעותית יותר טוב. ראשית, בסיס הגלגלים הוארך אז המרווח לרגליים טוב מאוד. המרווח לראש טוב אך לא מעולה. הרוחב גם הוא השתפר כך ששני אנשים ישבו בנוחות ואפילו שלושה יוכלו להסתדר שם. בסיס המושב לא מאוד ארוך כך שיכול להיות שמה שיפריע בנסיעות ארוכות הוא המחסור בתמיכה לירכיים. הנקודה הכי מפתיעה במושב האחורי היא דווקא חסרונם של פתחי המיזוג, דבר שמצפים לקבל ברכב משפחתי כיום. 

תא המטען בכלל לא קטן ביחס להאצ'בקים. הוא מציע 341 ליטר סבירים לגמרי עם מבנה רבוע ונוח, ווים לתליית שקיות אך ללא רצפה כפולה שהייתה יכולה לכפר על סף ההטענה הגבוה. 

פורד פוקוס אקטיב X

נוחות נסיעה

כשהופיעה הפוקוס בתחילת המילניום היא היתה הראשונה להציג מתלה רב חיבורי. כיום גרסאות האקטיב מציגות את מערך המתלים הרב-חיבורי, בניגוד לסדאן או ל-ST ליין שמצוידות במתלה פשוט יותר. האקטיב X מציגה מתלה רך יחסית בעל טווח תנועה לא ארוך מדי. במתווה עירוני המכונית סופגת היטב שיבושים ומפגינה נוחות נסיעה טובה. למרות זאת, פה ושם שיבושים גדולים עוברים לרכב. הם לא עוברים כזעזוע לתוך תא הנוסעים אלא נספגים ע"י הבולם שממהר להחזיר את הגלגל למקומו באופן פחות אלגנטי. הדבר יוצר נדנוד של הרכב ואיזשהו חוסר ריסון מפתיע.

פורד פוקוס אקטיב X

גם כשהמהירות עולה, מפגש עם מהמורות גדולות גורם לאותה תופעה, סוג של חוסר ריסון באופן בו המתלה חוזר למצבו הראשוני. בשאר הזמן הפוקוס מפגינה נוחות די טובה. 

אולי הנקודה הבולטת ביותר בפוקוס היא בידוד הרעשים. לאורך המבחן היא הפגינה שקט מרשים מאוד בתנאי הנסיעה המשתנים. זה בולט במיוחד על כבישים באיכות סלילה נמוכה. במהירויות מאוד גבוהות מתפתחים רעשי רוח נוכחים. 

פורד פוקוס אקטיב X

מנוע ותיבת הילוכים

בחזית של הפוקוס ניצב לו מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים, אך לא מדובר במנוע ששירת את הפוקוס הקודמת. המנוע ההוא הסתפק ב-150 כ"ס, אבל למרות שהמכונית איבדה צילינדר במעבר לדור החדש - המנוע הנוכחי מציג תוספת כוח משמעותית – 182 כ"ס נספרים לו בסך הכל. למנוע משודכת תיבה אוטומטית בעלת 8 הילוכים. 

פורד פוקוס אקטיב X

המנוע נכון מאד לטפס בקשת הסל"ד. עבור מכונית משפחתית מדובר במנוע חזק ולעיתים הוא אפילו ברוטלי. המנוע מגיב באופן מאוד חד ונחוש לכל נגיעה בדוושה. מרגע היציאה מהמקום המנוע מושך באופן עקבי לאורך כל קשת הסל"ד ומנצל רצועת כוח רחבה במיוחד. 

פורד פוקוס אקטיב X

השילוב עם תיבת ההילוכים פחות מבריק. התיבה מעבירה לא פעם הילוכים באופן לא ממש חלק, היא קצת מהססת אבל בעיקר גסה. היות ולא מדובר במכונית ספורט, אפשר לצפות להחלפות יותר איטיות שיתאימו לאופי של הרכב. 

ביחס לכוח המרשים של המנוע ובהתחשב בתיבת ההילוכים הפלנטרית, לא ציפינו לצריכת דלק מבריקה. הנתון הסופי שמדדנו עומד על 11.8 ק"מ לליטר; לא רע, אם כי פגשנו משפחתיות חסכוניות יותר. 

פורד פוקוס אקטיב X

התנהגות כביש

פורד פוקוס תמיד היתה אמת מידה מבחינה דינאמית. אם חשבתם שמרווח גחון גדול יותר או מתלים רכים עלולים לשנות משמעותית את התנהגות הכביש - תחשבו שוב. 

פוקוס אקטיב היא מכונית נפלאה לנהג. בראש ובראשונה היא מספקת אחיזה נפלאה. הצמיגים הדביקים תופסים את האספלט בנחישות. השלדה עצמה צפויה מאוד – היא מגיבה באופן מבריק להרפיות דוושה ובעצם לכל צורת העברת משקל אחרת. אפשר ממש לנהוג את הפורד המשפחתית באמצעות הרפיות דוושה וליהנות מהכניסה המהירה של החרטום לתך הסיבוב. 

המכלול היחיד שמעט מאכזב הוא ההגה. גרסאות האקטיב זוכות להגה בעל משקל קל – קל מדי אפילו. קשה מאוד לדייק בהפנייה של ההגה כשהוא מסתובב בקלות ובמהירות מצד לצד. כך, ההגה הוא האלמנט היחיד במכונית המהנה שפוגם בחוויה. 

פורד פוקוס אקטיב X

סיכום

פורד פוקוס החדשה היא כבר לא מכונית שחושבת קודם כל על ציי הרכב - לפחות לא בגרסת האקטיב X. אמנם, לא מדובר במכונית שצפוייה לאיים על סגמנט הג'יפונים, גם לא במראה הקשוח והאטרקטיבי שלה. זו מכונית נאה מאוד אך בוודאי לא ג'יפון.

מצד שני, היא מעניקה את אחת החבילות המשתלמות היום בשוק הרכב. במחיר של משפחתית סטנדרטית היא מציעה יחידת הנעה חזקה, אבזור נדיב, מרווח פנימי מוצלח, נוחות טובה במרבית הזמן, תחושה איכותית והתנהגות כביש שקשה למצוא לה תחרות. הכל בתוספת כמה קישוטי "כמו שטח" שיעזרו לעם ישראל להבין שזאת לא עוד משפחתית גנרית. 

כל עוד המחיר ישאר בעינו, פורד פוקוס אקטיב היא עסקה שחייבים לבדוק כאשר שוקלים לקנות מכונית בטווח המחירים הרלוונטי. 


פורד פוקוס אקטיב X

לצפייה בכל דגמי פורד בישראל

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה