אין הרבה מכוניות שאני מכיר טוב כמו את פורד פוקוס. 150 מכוניות שונות נבחנות מדי שנה ב-iCar, אבל פורד פוקוס היא היחידה ששימשה אותנו במשך כמעט שנתיים. מעבר לשימוש האינטנסיבי בפוקוס של המערכת, נבחנו כאן בעבר לא פחות מ-7 גרסאות שונות שלה במבחנים בודדים והשוואתיים, ולדור הקודם של הפוקוס ביצענו מבחן ארוך טווח. אם כך, הציפיות מהדור המחודש של הפוקוס גבוהות במיוחד, וכך גם מדד הסקרנות שנרשם בקרב הבוחנים (וגם בקרב השוק כולו).
מתיחת הפנים של פורד פוקוס החזירה אותה לשוק הישראלי אחרי שנה של היעדרות. התלונות של לקוחות פרטיים וציי רכב על תקלות בתיבת ההילוכים הרובוטית נעשו תכופות יותר ויותר, והיבואנית היתה חייבת לעשות מעשה. כך קיבלנו את הפוקוס לסיבוב נוסף כשהיא מצוידת בתיבת הילוכים אוטומטית למהדרין, וגם חמושה במנוע טורבו שרירי בהספק של 150 כ"ס. האם נפתרו הבעיות? קשה עדיין לדעת, אבל יש לנו לא מעט דברים אחרים לספר לכם על הפוקוס החדשה.
עיצוב
לפי התמונות, חשבנו שמתיחת הפנים תיצור שינוי משמעותי הרבה יותר בחזות של פורד פוקוס. בפועל - מרבית האנשים ברחוב כלל לא הבחינו בכך שמדובר בדגם מחודש. הצללית והחלק האחורי מזוהים עם הדגם המוכר והותיק של הפוקוס, ורק בחלק הקדמי ניכר שינוי בגריל הקדמי ובפנסים. זה הופך אותה לנאה יותר, לטעמנו, ובגרסת ההאצ'בק גם מחזק את הקשר המשפחתי לפורד פיאסטה.
הגרסה שנבחנה, בצבע שחור ועם חישוקי "18 ענקיים, משדרת גם אמירה ספורטיבית. יש כאלו שיאהבו, היתר יבחרו בסדאן או בסטיישן.
פורד פוקוס. מרבית האנשים בכלל לא שמו לב שהיא התחדשהתא הנוסעים
מי שנהג בעבר בפורד פוקוס ירגיש פה בבית. תנוחת הנהיגה ספורטיבית משהו, עם טווח כוונון רחב של ההגה, קונסולה שתוחמת מימין את סביבת הנהג והרגשה של מכונית ש"עוטפת" את הנהג. הסגנון הזה לא יתאים לכולם, אבל אנחנו מאוד אוהבים את הגישה.
מתיחת הפנים טיפלה בעיקר בקונסולה המרכזית וניקתה לא מעט כפתורים מיותרים. הספרות והחיצים הבלתי נגמרים פינו את מקומם לטובת 6 כפתורי-מגע ברורים המפעילים אפשרויות שונות במערכת המולטימדיה. התפעול כעת מסודר ונוח בהרבה.
פורד פוקוס. מי שנהג בקודמת ירגיש בבית
המולטימדיה עצמה, בהתקנה מקומית, כוללת מסך גדול במיוחד ("9) ברזולוציה מצוינת, אך היא לא חפה מפאשלות של התקנות מקומיות. למשל, הכיתוב "המכשיר הינו מנותק" היבהב לנו לאורך שלבים רבים של הנסיעה (על איזה מכשיר מדובר ולמה הוא מנותק?), הרדיו האינטרנטי נתקע לא פעם והניווט השתיק את הרדיו לפרקי זמן ממושכים מדי. עם זאת, המערכת מציעה את מה שהנהג צריך כיום: דיבורית בלוטות', מצלמת רוורס, ניווט של Waze ואפליקציית פנגו מובנית.
מכאן והלאה, הפוקוס לא שונה מזו שהכרנו עד היום. הכפתורים על ההגה עדיין רבים מדי (5 בכל צד, ועוד 6 נפרדים רק לבקרת השיוט), איכות החומרים טובה מאוד ואף השתפרה, ובעיקר מדובר בגלגל ההגה שרך יותר מבעבר ונעים מאוד לאחיזה. מערך תאי האחסון השתכלל, והפוקוס מציעה כיום משענת יד מרכזית עם מקום לאחסון ושקעי טעינה, מחזיקי כוסות מתכווננים שיתאימו לכל גודל של כוס או בקבוק, וגם תא לסלולארי לפני ידית ההילוכים.
פורד פוקוס. המושב האחורי מרווח, אבל לא מאוד
המושב האחורי מציע מרווח מספק (אם כי לא נדיב במיוחד, כמו בעבר). המרווח לרגליים טוב, לראש מעט פחות, והכסאות עצמם נוחים מאוד. הדלתות הקטנות יקשו מעט על חגירה של ילדים במושבי בטיחות.
תא המטען של פורד פוקוס גדול למדי גם בגרסת ההאצ'בק, והמבנה שלו נגיש ושימושי. מצאנו ברחבי הבגאז' 4 ווים לשקיות סופר, 2 תאורות ו-2 רצועות לעיגון חפצים שונים. לא רע.
פורד פוקוס. תא המטען גדול ונגיש
נוחות נסיעה
פורד פוקוס, כמו כל משפחתית אירופאית אחרת בשנים האחרונות, שמה במרכז הכוונת את פולקסווגן גולף. בכל מה שקשור לנוחות הנסיעה, הפוקוס כיום היא יותר גולף מגולף, שלא לומר יותר פאסאט מגולף: היא נוקשה, מרוסנת להחריד והופכת לנוחה יותר ויותר ככל שמצטברים הקילומטרים.
ספיגת השיבושים הקטנים בתוך העיר לא תמיד מרשימה, ולכך כנראה אחראים גם חישוקי הענק של גרסת הטיטניום. השברים בכביש מורגשים היטב, אם כי לא גורמים לטלטלה או זעזוע יוצאי דופן. ככל שהשיבושים גדלים או ככל שהמהירות עולה, הפוקוס הופכת להיות נוחה יותר ויותר. היא יציבה, שומרת על איזון וכמעט מנתקת את הנהג מהנעשה סביבו. זו מכונית שניתן להעביר בה שעות ארוכות של נהיגה מבלי להתעייף. גם בידוד הרעשים השתפר משמעותית במסגרת מתיחת הפנים.
פורד פוקוס. יותר גולף מגולףמנוע ותיבת הילוכים
זה הסעיף שבו הפוקוס עברה את השינוי המשמעותי ביותר. במקום מנוע 1,600 סטנדרטי ותיבה רובוטית, מוצעת כיום הפוקוס עם מנוע 1,500 סמ"ק טורבו ותיבת הילוכים אוטומטית. המנוע מחניף לנהג עם צליל באס ספורטיבי, כזה שמזמין לחיצה על הדוושה. רוב הזמן ניסינו לא להתפתות ולשמור על נהיגה רגועה בסל"ד נמוך, ועדיין קיבלנו ביצועים מעולים - תאוצה קלילה ונעימה, עקיפות מהירות והמון כוח זמין מתי שמתחשק. מדי פעם דרכנו בעוצמה על הדוושה הימנית וקיבלנו תאוצה מצוינת.
אבל מי שחושב שהמנוע הזה הופך את הפוקוס לספורטיבית, שיחשוב שוב. ביחס למנועי 1.6 ליטר אחרים, או ביחס למנועי ה-1.2 ליטר טורבו של הגולף / אוקטביה או של פיג'ו 308 ורנו מגאן, מדובר במנוע חזק למדי. בכך אין ספק. אבל אם נשווה את הפוקוס הזו לגרסאות חזקות יותר של המתחרות, למשל מאזדה 3 2,000 סמ"ק או אפילו גולף 1.4 ליטר, לא בטוח שהפוקוס תהיה חזקה מהן. מנוע מצוין יש לה, בהחלט - אבל לא מסעיר. גם נתון התאוצה, של 9.2 שניות, מסביר זאת.
תיבת ההילוכים האוטומטית פועלת באופן חלק משמעותית מהתיבה הרובוטית שקדמה לה, אם כי גם היא לא מושלמת. התיבה גוזלת כוח מהמנוע בדרך לגלגלים וקצת מסרסת את התחושות, ולא תמיד היא מספיק חלקה. מדי פעם הורגשו חבטות קטנות ולא משמעותיות, בעיקר ביציאה מהמקום או בתמרוני חניה.
צריכת הדלק אכזבה אותנו. במהלך המבחן הרגוע ברובו מדדנו לפוקוס 9.7 ק"מ לליטר, זאת לעומת 12.5 ק"מ לליטר שהתרגלנו לקבל בפוקוס שלפני מתיחת הפנים.
פורד פוקוס. המנוע חזק, אבל לא הופך אותה לספורטיבית
התנהגות כביש
היכולת הדינאמית, שהיתה הקלף החזק של פורד פוקוס במהלך השנים, רק הולכת ומשתבחת. אחיזת הכביש כאן טובה ממה שזכרנו מהדגם היוצא, כנראה בשל חישוקי הענק בגרסת המבחן. ההגה עדיין לא מספיק מתקשר, אבל הוא עדיף על פני לא מעט הגאים אחרים ויש לו גם משקל מוצלח ורמת דיוק גבוהה. ובסוף, מה שהופך את הפוקוס למשפחתית מהנה כל כך, זה החיבור בין המכונית והנהג, ויכולת השליטה של זה האחרון בהידוק קו הפניה ובפסיעת הזנב המעודנת. אפשר להשתעשע מאחורי ההגה של הפוקוס, אפשר גם לתפור פניות בקצב מאוד גבוה. יש מעט מאוד משפחתיות ברמה הזו.
פורד פוקוס. היכולות הדינאמיות רק הלכו והשתפרו
סיכום
פורד פוקוס מציגה שיפור ענק למכונית מצוינת. אהבנו את העיצוב המחודש מבחוץ ומבפנים, תוספת האבזור מבורכת אף היא, והנוחות הטובה של הדגם היוצא ביצעה כאן קפיצת מדרגה של ממש. אבל יותר מכל, פורד פוקוס במהדורת 2016 מציגה שדרוג משמעותי של יחידת ההנעה. יש לה ביצועים מעולים בכל קנה מידה, היא רגועה ומטריפה בו בזמן, ותיבת ההילוכים האוטומטית שלה אמנם לא מושלמת - אך פוטנציאל האמינות גבוה יותר, ורק הזמן יגיד אם השיפור המיוחל בתחום הזה אכן הושג. בינתיים אפשר ליהנות כאן מאחת המשפחתיות הטובות והמהנות ביותר בשוק.
לדגמי פורד בישראל -
פורד
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות