פורד פוקוס הגיעה לישראל זמן קצר אחרי הגעתה של הקורונה, ובפורד מקווים שהמשפחתית החדשה שלהם תתפשט באותו קצב בשוק הרכב הישראלי. כשמדברים על הגרסאות ללקוחות פרטיים יש סיכוי כזה או אחר שזה יקרה. האקטיב בתצורת האצ'בק או סטיישן וה-ST ליין מציעות מנוע טורבו בנזין אדיר (182 כוחות סוס) לצד אבזור מרשים ותג מחיר תחרותי. חבילה יוצאת דופן.
לצד הגרסאות הללו משווקות שתי גרסאות בתצורת סדאן. אלו מכוונות לא רק ללקוח שמביא את הכסף מהבית, אלא גם לזה שמקבל את הכסף ממנהל הרכש. הלקוחות המוסדיים, או כמו שאתם מכירים אותם – ציי הרכב – מגיעים עם סט שיקולים אחר לגמרי. צריכת דלק, הנחה, ערך הגרט וגובה התשלום החודשי הם פרמטרים משמעותיים הרבה יותר עבורם מאשר הביצועים או האבזור.
היבואן דלק מוטורס מכיר היטב את הלקוחות האלו. במשך שנים הוא שלט בשוק הליסינג עם מכוניות כמו פורד פוקוס, מאזדה 3 ואחרות, אך הפוקוס הקודמת על בעיותיה וההתייקרויות של מאזדה הקטינו את כוחה של היבואנית בגזרת הציים. הפוקוס החדשה אמורה לתת לו את הכלים להאבק מחדש על לקוחות הציים. האם גרסת הדיזל היא המוצר המושלם עבורם?
גרסת הסדאן של הפוקוס לא מציעה את הייחוד של הגרסאות האחרות. ה-ST נראית ספורטיבית במידה והאקטיב מרשימה בדרכה הקרוסאוברית. אך למרות שנקודת הפתיחה של הסדאן לא מלהיבה, עדיין מדובר במכונית מאוד נאה.
המוטיב הבולט פה, משהו שמרגיש מוכר ממכוניות כמו רנו גרנד קופה, הוא הגג המשתפל קצת מוקדם ומעניק לסדאן הארוכה מראה מעט יותר ספורטיבי ודינאמי.
החזית היא פורד מודרנית קלאסית עם פני הדג. על הפרופיל כבר אמרנו משהו והזנב קצת יותר טוב מהמקובל בקטגוריה המאוד גנרית הזאת. ובכן, כל עוד לא כוללים בה את מאזדה 3 היפהפיה...
תא הנוסעים
הפוקוס החדשה היא מכונית שמציבה סטנדרט די גבוה בפרמטרים רבים. תא הנוסעים, לעומת זאת, הוא לכל היותר במקום טוב באמצע. הדבר הבולט ביותר הוא היעדר הגיוון בצבעים. סביבת הנהג מרגישה קצת כהה ולא מספיק מזמינה. איכות החומרים טובה בדרך כלל אבל לא מצטיינת. העיצוב של מסך המולטימדיה ה"צף" מסגיר את גילה של המכונית הזו, שכבר הושקה לפני כשנתיים.
הגרפיקה במסך המולטימדיה גם היא לא מרהיבה, אבל אחרי המון שעות נסיעה אפשר להגיד שהנדסת האנוש במוסך המולטימדיה ובכלל ברכב – מצויינת. הכפתורים הפיזיים ברורים מצד אחד אבל אין יותר מדי מהם מאידך. רק על ההגה תפגשו כמות עשירה מדי של כפתורים שעלולה לבלבל.
האבזור נדיב ביחס לקבוצה. המפרט כולל בקרת אקלים, חישוקי 17 אינץ' קלים, תאורת LED, משטח טעינה אלחוטית, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, בורר מצבי נהיגה, חיישני חניה ומצלמה, כניסה והנעה ללא מפתח ועוד. בסעיף הבטיחות יש בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, יש בלימה לאחר תאונה לצמצום תאונות משניות, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה אקטיבית מהנתיב כולל שמירה על מרכז הנתיב, מערכת להתחמקות ממכשול, אור גבוה אוטומטי ומערכת להתרעה על עייפות הנהג. .
תנוחת הישיבה מקדימה מצויינת. היא לא נמוכה ביחס למכונית משפחתית ומציעה שדה ראיה טוב מאוד. היא אולי טיפה פחות גבוהה מהאחות שנושאת את השם Active אבל הפער באמת לא משמעותי. נציין גם כי החוגה שממנה מחליפים הילוכים אולי קטנה וחוסכת מקום, אבל יש משהו פחות נוח בתמרוני חנייה צפופים איתה כי הסיבוב בין D ו-R פשוט פחות אינטואיטיבי ממשיכה ודחיפה של ידית גדולה.
במושב האחורי תקבלו מרווח רגליים מצויין. גם הרוחב מרשים ביחס למשפחתיות מתחרות והמושב אפילו לא נמוך מדי כך שאין את הכיפוף המעצבן של הרגליים בנסיעות ארוכות. מרווח הראש גם הוא טוב, אך לחובתה של הפוקוס נציין את היעדר פתחי המיזוג מאחור.
תא המטען מרגיש הרבה יותר פשוט מזה של גרסת ההאצ'בק. מבחינת ליטרים נטו הוא כמובן גדול בהרבה ויש המון מקום לציוד, אבל דווקא דברים קטנים כמו ווים לתלות שקיות, רשתות ודברים דומים לא נמצאים פה.
נוחות נסיעה
פורד פוקוס סדאן מציעה כיול מתלים רך יחסית ופחות אופייני לרכבים אירופאיים. הרכות באה לצד מתלה לא מאוד ארוך. בתוך העיר כל עוד השיבושים לא גדולים או תכופים מדי המערכת מטפלת בהם באופן מרשים. הרכות לעיתים מביאה לנדנוד קל אחרי מעבר על שיבושים ולעיתים היא מעבירה מכה לא אופיינית כשהמתלה הקצר נסגר.
מחוץ לעיר היא שוב מפגינה נוחות טובה אבל גם כאן היא מתנועעת מעט אחרי מפגש עם גל או שיבוש גדול. בכל מקרה, המבחן ההשוואתי שערכנו לאחרונה הראה כי לפוקוס סדאן יש רמת נוחות טובה במיוחד ביחס למתחרותיה.
בידוד הרעשים של הפוקוס הוא אחד מהטובים שאפשר למצוא בקטגוריה, אם לא הטוב ביותר. רעשי הכביש מנוטרלים באופן מוצלח וכך גם רעשי הרוח. בשני המקרים מדובר בבידוד שלא עומד ברף הגבוה של גרסת ההאצ'בק-אקטיב, אך הוא ללא ספק מהטובים בקבוצה.
מנוע ותיבת הילוכים
פורד פוקוס עם 1,500 סמ"ק טורבו זה נשמע כמו גרסת ביצועים, אבל אז נזכרים שמדובר בלוגם סולר. ההספק עומד על 120 כ"ס והמומנט על 30.6 קג"מ.
המנוע הוא מנוע פשוט ויעיל. באמצעות תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 8 הילוכים הכוח עובר לגלגלים הקדמיים. אבל כרגיל, הנתונים הבאמת מעניינים נמצאים קצת יותר בעומק דף הנתונים. למנוע יש רצועת כוח די צרה, צרה אפילו בסטנדרט של מנועי דיזל. שיא המומנט מגיע ב-1,750 סל"ד די נמוכים אך שיא ההספק צץ רק 1,850 סל"ד מאוחר יותר (3,600 סל"ד). רצועת הכוח הצרה והילוכים די ארוכים גורמים לתיבה לעבוד קשה יותר ולרגל של הנהג להיות קצת יותר כבדה. אין פה את אותה גמישות מקסימה שמאפיינת רכבי דיזל.
התיבה מצידה חלקה מאוד, היחסים של התיבה עם המנוע כאן מרגישים טובים ביחס לגרסאות ה-1.5 טורבו וההילוכים עוברים באופן חלק ונעים יותר.
צריכת הדלק בסופו של המבחן עמדה על 15.6 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
אם יש מקום שפוקוס תישאר פוקוס – זה המקום. המכונית אוחזת באופן מאוד מרשים ולצד זאת מגיבה באופן מדויק להרפיות דוושה ולהעברות משקל אחרות. היא מתנהגת באופן צפוי מאוד ומהנה באופן לא שגרתי. יש רכינת מרכב גדולה מהמקובל אך הפוקוס מפצה בסיוע השלדה המדוייקת והמערבת.
אולי זה המשקל העודף מקדימה ואולי אלו סיבות אחרות, אבל להגה, בעיקר במצב ספורט, יש יותר משקל ביחס להגה המאכזב, יש לומר, של גרסת האקטיב. ההגה מרגיש קצת "מלאכותי" באופן בו הוא מגיב אך עדיין הוא עדיף על שאר גרסאות הפורד המשפחתית.
סיכום
פורד פוקוס סדאן, בטח בגרסת הדיזל, היא מכונית משפחתית מעניינת ושונה מאוד משאר גרסאות הפוקוס שהגיעו ארצה, גם אם פחות ייחודית. מרכב הסדאן לא מספק בשורות מרגשות בעיצוב או בשימושיות, וגם המחיר שלה משקף תמורה פחות מרשימה לשקל ביחס לגרסאות האחרות המפתיעות.
ועדיין, מדובר במכונית נוחה ומבודדת, אוחזת ומהנה לנהיגה, מאובזרת היטב ובטוחה מאוד. אמנם ביצועי המנוע לא מרגשים, אך שיפור של קרוב ל-50% בצריכת הדלק לעומת גרסאות הבנזין האחרות עשוי להפוך את הפוקוס הדיזלית למכונית משתלמת מאוד.
לצפייה בכל דגמי פורד בישראל
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות