רחשים אודות חזרתה של פורד פוקוס אל השוק הישראלי החלו כבר לפני שנתיים, כאשר נחשף הדור הרביעי בתחילת 2018. בינתיים חלפו שנתיים תמימות עד שהפוקוס סוף סוף נחתה בישראל, אבל את הקאמבק היא עושה בגדול.
עם אבזור עשיר, מנוע חזק ותמחור אגרסיבי, כששבועות ספורים לאחר מכן הצטרפו גרסאות הסדאן עם מנועי 1.0 ליטר טורבו-בנזין ו-1.5 ליטר טורבו-דיזל. בנוסף הגיעה גם גרסת ההאצ'בק במהדורת ה-ST ליין, שקצת מזכירה את הפוקוס אקובוסט הידנית ששווקה כאן ב-2011-12. אבל לעומת המקרה ההוא, שבו נמכרה הפוקוס החמימה עם תיבה ידנית בלבד ובמחיר גבוה, הפעם מגיעה הגרסה המקבילה עם תיבה אוטומטית ועם תג מחיר מאוד מפתה. האם זהו מקרה של "אל תסתכל בקנקן" או שמא מדובר רק בפנים יפות? או במילים פשוטות יותר: איך הרכב?
עיצוב
כשלראשונה נתקלתי בתמונות הפוקוס החדשה "לא עפתי". העיצוב הוא אבולוציה של הדור הקודם ולא משהו מהפכני או שומט לסתות. אבל אנחנו כאן עם גרסת ה-ST ליין שבמציאות נראית טוב עוד יותר מבתמונות. הקווים דינאמיים, החזית מחודדת עם גריל גדול, עיצוב בתי פנסי הערפל המחודד מזכיר כונסי אוויר, חצאיות הצד נאות, החישוקים מהממים והצבע הכחול המזוהה עם חטיבת הביצועים של פורד משלים אווירה ספורטיבית במיוחד.
לעומת החוץ, עיצוב הפנים שגרתי למדי גם בגרסת ה-ST ליין. קצת מזכיר את זה שביונדאי i30 עם המסך הצף במרכז, מאפיין המשושה שמתחתיו ואפילו ההגה עם הגימור הכסוף בחישור המרכזי. אבל זה לא דבר רע, כי בסך הכל העיצוב מוצלח, אך פרט להגה מצופה העור המחורר והמושבים עם התפירות בצבע אדום-כתום, חסרים מאפיינים ספורטיבים נוספים (הגימור דמוי הקרבון לאורך הדשבורד לא מרשים במיוחד). אפילו במצב הספורט ישנה רק S קטנה בלוח השעונים. ומה עם איזו תגית ST Line על ההגה הקטום?
תא הנוסעים
הכניסה אל מושב הנהג נוחה ולמרות שמרווח הגחון של ה-ST ליין נמוך מזה של ה"אקטיב" ב-4 ס"מ (16.3 ס"מ באקטיב) אין תחושה של "נפילה" אל תוך הרכב. שדה הראיה טוב יחסית, קורות A לא עבות במיוחד אבל בסיסן רחב - בעיקר עקב מראות הצד. המושבים הקדמיים נוחים ותומכים, למושב טווח כוונון רחב מאוד (כולל כוונון גב תחתון) וגם ההגה יוצא המון לפנים. ההגה נעים לאחיזה ורך למגע. פשוט תענוג.
המרווח מאחור בהחלט יספיק לשלושה מתבגרים, כאשר גם שלושה מבוגרים יצליחו לשבת פה. לנוסע במרכז תעלת הינע לא גבוהה וגם רחבה מספיק כך שניתן להניח עליה את הרגליים. יש גם ידיות אחיזה, תאורת תקרה נפרדת, שקע 12V (מה קרה ל-USB?) וכמו בשאר הגרסאות גם כאן אין פתחי מיזוג מאחור. חבל.
אם חפצה נפשכם בפורד פוקוס האצ'בק, תוכלו היום לבחור רק בין גרסת הפנאי "אקטיב" לבין גרסת ה-ST ליין. האבזור בין הגרסאות זהה וכולל מסך מולטימדיה בגודל 8 אינץ' עם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, שקע USB, משטח טעינה אלחוטי, בקרת אקלים מפוצלת, תאורת לד מלאה, מצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפתח, מראות צד מתקפלות, מראה פנימית נגד סנוור, בורר מצבי נהיגה ובלם יד חשמלי כולל פונקציית עמידה.
לשתי הגרסאות גם מגוון מערכות בטיחות הכולל בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, התרעת סטייה מנתיב עם היגוי אקטיבי, התרעת עייפות, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, מערכת סיוע להתחמקות מפני התנגשות ובקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים שלא פועלת בצורה רהוטה במיוחד. במהירות גבוהה יותר המצב משתפר.
הנדסת האנוש טובה. כל הכפתורים גדולים וברורים וכך גם אלו שעל ההגה. מסך המולטימדיה קל ופשוט לתפעול, אך התצוגות מרגישות מעט מיושנות והוא גם לא שולט על מערכות הרכב השונות. אלו נשלטות ממחשב הדרך, גם הוא פשוט לתפעול אך מרובה תפריטים וטקסטים צפופים.
איכות החומרים טובה. הדשבורד עשוי גומי עבה, וכך גם חלקן העליון של הדלתות יחד עם דיפון עור ומשענות בד. חלקו התחתון של הרכב עשוי פלסטיקה פשוטה יותר, אך היא מרגישה איכותית יחסית. איכות ההרכבה לא הצטיינה, לא הכל מהודק ונשמעו זמזומים שונים ברכב.
לפוקוס יש גם כמה תאי אחסון שימושיים, כמו תא נפתח משמאל להגה, מחזיקי כוסות בגדלים שונים בין המושבים עם תאורה כחולה, עוד כמה תאים בין המושבים ומשענת יד מתכווננת עם תא בתוכה (ועוד שקע USB). כבונוס התאים בדלתות מרופדים, אז שום דבר לא ירעיש שם.
תא המטען בנפח 341 ליטרים והוא שימושי למדי, אך ללא תאי אחסון מיוחדים פרט לתפס גומי קטן בצד שמאל. יש גם תאורה אחת בצד ימין ושני ווי שקיות. לחובתו נציין שידיות הסגירה שבחלקה הפנימי של הדלת בולטות, כך שאם העמסתם את התא לעייפה, שימו לב שהן עוד ידחקו פנימה את הציוד ובמקרה הפחות טוב לא תוכלו לסגור את דלת תא המטען.
נוחות נסיעה
הפוקוס בגרסה הזו מרגישה נוקשה יחסית, אבל לא מתרסקת על שיבושים ומצליחה לרכך אותם בדרך כלל. הרכב מרוסן רוב הזמן, אך על כבישים מהירים באיכות סלילה לא גבוהה, כדוגמת כביש החוף על שלל שיבושיו, הפוקוס מרגישה עסוקה ולעיתים קופצנית. לצד זאת, ככל שהפוקוס ST ליין תפעל תחת עומס בנהיגה דינאמית, אותה נוקשות וריסון מרכב יפעלו לטובתה. אבל על כך בהמשך.
לגרסה זו ולגרסת הסדאן מתלה אחורי מסוג זרוע נגררת, לעומת מתלה רב-חיבורי בפוקוס אקטיב האצ'בק וסטיישן. לעומת הסדאנים, ה-ST ליין מקבלת הקשחה נוספת והנמכה לטובת היכולות הדינאמיות, כך שזו ללא ספק הגרסה הפחות נוחה של הפוקוס מבין אלו שמוצעות בישראל - אם כי עדיין מדובר בנוחות לא רעה בכלל.
בידוד הרעשים טוב עד 100 קמ"ש לערך, אז מצטרפים רעשי רוח וכביש, שבולטים על רקע שיוט שקט מכיוונו של המנוע שמתייצב על כ-1,700 סל"ד. הרעשים עצמם לא ברמה מטרידה.
מנוע ותיבת הילוכים
כמו לגרסאות האקטיב, גם ל-ST ליין מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטרים המספק 182 כ"ס, 24.4 קג"מ מ-1,600 סל"ד נמוכים והאצה ל-100 קמ"ש שאורכת 8.4 שניות. לעומת מנועי ה-1.5 ליטר של קונצרן פולקסווגן, לזה של פורד רק 3 צילינדרים והוא משמש בין היתר גם את הפיאסטה ST (שם בהספק גבוה יותר של 200 כ"ס).
למנוע גמישות גבוהה וזמינות כוח פשוט נהדרת. זה מתחיל מיציאה חזקה מהמקום, דרך תאוצות ביניים זריזות לעקיפה ועד כושר נשימה בסל"ד גבוה. מאוד. אין לו שום רגשי נחיתות על היותו משולש צילינדרים, הוא לא רועד ואפילו נהנה מצליל ספורטיבי.
למנוע משודכת תיבה אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים. במצב רגיל או חסכוני, הפעולה שלה לא תמיד חלקה בהחלפות הראשונות. ל-ST ליין יש גם מנופי שליטה מההגה, שלא מוצעים בגרסאות הפוקוס האחרות. המילה "מנוף" מחמיאה להם מאוד ובעצם מדובר בכפתורים יחסית קטנים, אבל הם עדיין מוסיפים ערך חשוב בזמן נהיגה דינאמית או אפילו אם רוצים לנצל אותם כדי לסייע לבלימת מנוע בירידה.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 10 ק"מ לליטר. נתון סביר בלבד, אך הגיוני ביחס לביצועים ולאופי הנהיגה.
התנהגות כביש
נתחיל מההגה. יש לו משקל טוב, הוא מדויק ומבצע בדיוק את הפקודות שניתנות לו, אך הוא לא מספק תקשורת ברמה אותה אנחנו זוכרים מדורות פוקוס קודמים. חבל.
תגובת הבלמים טובה מאוד, ולא מדובר באיזה סט מיוחד. הם חותכים מהירות באופן חד וחלק, אבל לאחר סשן נהיגה דינאמית כבר הורגשה דעיכה שדרשה הורדת קצב. רכינת המרכב מינימלית ומסייעת להבין מהן המגבלות.
לעומת ההגה, השלדה היא כבר ממתק אמיתי. ככל שמגבירים את הקצב, הפוקוס מרגישה קלילה יותר. כל שינוי כיוון והעברות משקל מתבצעים באלגנטיות של נגינה בפסנתר. מינון הלחיצה על הבלמים בעיקול משדר בדיוק מה מצב הרכב אל ישבנו של הנהג. הרכב לא בקו שרציתם? אין בעיה - מגבירים קצת את עוצמת הבלימה והרכב פשוט פונה. לא צריך לנהוג בה באגרסיביות. היא תספק חווית נהיגה כמעט בכל קצב שתבחרו.
סיכום
כמו שאר הגרסאות של פורד פוקוס, גם ל-ST ליין יש אבזור עשיר, שימושיות גבוהה ומערך בטיחות מרשים. מאידך, רמת הנוחות לא מושלמת וגם לא איכות ההרכבה, וגם ההיגוי מאכזב - במיוחד בגרסה עם יומרות ספורטיביות.
אבל בכל הנוגע למאפיינים של מכונית סמי-ספורטיבית, הפוקוס ST-Line היא אחד המוצרים הכי מדויקים שיש. ליחידת ההנעה שלה ביצועים נהדרים, התנהגות הכביש דינאמית ומהנה וגם העיצוב ספורטיבי בדיוק במידה הנכונה (לפחות מבחוץ). ואם זה לא מספיק, יש לה גם תג מחיר אטרקטיבי שנמוך באלפי שקלים גם לעומת משפחתיות סטנדרטיות.
לצפייה בכל דגמי פורד בישראל
למאמר זה התפרסמו 9 תגובות