פורד פיאסטה, 1.4, אוטומטית, Trend |
יתרונות | חסרונות |
נוחות | תיבת הילוכים |
עיצוב | איכות בתא הנוסעים |
מנוע | מרווח מאחור |
החזאים הבטיחו שזה יהיה אחד מסופי השבוע החמים ביותר של הקיץ. נציג המכירות של פורד מודיע לי בחגיגיות שהוא התניע את הפיאסטה ושהיא ממתינה בחוץ עם מזגן דולק. פורד פיאסטה בצבע מרענן בשם "ירוק-ליים" יכולה להתאים בול לסוף שבוע של קיץ. הדור השישי של הפיאסטה הושק לפני שנתיים והוא נחת בארצנו כבר לפני יותר משנה, בגרסא אחת בודדת: Trend 1.4 ליטר עם תיבה אוטומטית. מעבר לים היא נמכרת גם עם מנועי בנזין בנפח 1.2 ו-1.6 ליטר ומנועי דיזל נוספים. בארץ נסתפק בגרסת ה-1.4, היחידה אליה משודכת התיבה האוטומטית. בארה"ב, מוצעת הפיאסטה עם תיבת ה-PowerShift כפולת המצמדים, הגרסא הפורדית ל-DSG. האם הפיאסטה יכולה לרענן אותנו בסוף שבוע חם שכזה?
האם הצבע הולם את המכונית או שמא המכונית הולמת את הצבע?
הצבע המרענן מתאים לעיצובה של הפיאסטה. העיצוב שלה משדר תחושה דינאמית, למרות סרח העודף הגדול מלפנים. יחידות התאורה הגדולות מלפנים, שמתחברות לקו החלונות המשתפל, ממשיכות את הקו העיצובי ה"קינטי" בו מתהדרת פורד. חיפויי הניקל שמוצמדות למסגרת החלונות בדגמים המפוארים יותר בחו"ל מרגישות חסרות במראה הכללי. חישוקי 15 אינץ' עם חיפויי פלסטיק נאים ממלאים היטב את בתי הגלגלים המנופחים. הדלתות הגדולות מלפנים נפתחות לחלל פנים מכובד, אך הגישה למושבים האחוריים לא מספיק נוחה. מחירו של העיצוב, כנראה. מסגרת הפלסטיק של לוחית הרישוי נושאת את הסלוגן העדכני של פורד "feel the difference". אז בואו נרגיש.
פורד פיאסטה. הצבע מתאים לרכב / צילומים: טל ברונפר
האם נרגיש את ההבדל באיכות?
תא נוסעים מרווח מקבל את פני הנוסעים מלפנים. הנוסעים מאחור יסבלו ממושב אחורי צפוף מעט וממחסור בתאי אחסון לחפציהם. אין בשורות גדולות בצבעים או בטיב החומרים. לוח המחוונים מעוצב באופן נאה: שני צבירי מחוונים מופרדים בתוך קונכיות פלסטיק נאות ומצחיית פלסטיק רכה משמשת להם כגג. משום מה, כל הקומפלקס הזה נראה טוב יותר במבט מצד הנוסע. לנהג זה נראה בסדר גמור ולא יותר מזה. איכות החומרים סבירה, למרות שאין מספיק שימוש בבד בדיפוני הדלתות. האבזור מספק: ארבעת חלונות חשמל, כאשר רק חלון הנהג נפתח בנגיעה אחת, מערכת השמע האינטגראלית מצוינת ורק התאורה הפנימית חשה ענייה מדי. הנדסת האנוש בסדר גמור, פרט לתפעול פקדי מערכת המיזוג המיניאטוריים ולקונסולה המרכזית שמרכזת את כל המדיה ברכב, שאינה מספיק אינטואיטיבית לשימוש. הפרוספקט טוען ש" לוח הבקרה המרכזי מקבל את ההשראה מהעיצוב של הטלפונים הסלולאריים המתקדמים ביותר". זו תזכורת טובה להמחשת הקידמה בעולם הטלפונים הסלולאריים בשנתיים האחרונות, בהשוואה לעולם הרכב שעומד במקום. התמקמות במושב הנהג: ההגה והמושב מתכווננים לכל הכיוונים ואפשר למצוא תנוחת נהיגה טובה. קדימה לדרך.
פורד פיאסטה. תא הנוסעים לא איכותי מספיק / צילום: דניאל סקלי
את ההבדל תרגיש בכביש, אמר לי פעם מישהו...
לא צריך להתניע את מנוע הדוראטק, תודות לאותו נציג מכירות יקר. מנוע ה-1.4 מספק 96 כ"ס ב-6000 סל"ד ומומנט מירבי של 12.7 קג"מ ב-4500 סל"ד. לא רע על הנייר. על הכביש, המצב פחות טוב. הפיאסטה אמורה להיות מכונית זריזה והיא אכן כזו רק על הכביש המהיר. במהירויות בינעירוניות המנוע והתיבה פועלים בסינרגיה מצוינת. אז מה הבעיה? אין תלונות לגבי המנוע המצוין, אבל תיבת ההילוכים פשוט עושה לו עוול במהירות עירונית: הזינוק מהמקום מעט מהוסס, התיבה מושכת את ההילוך הראשון יותר מדי וישנן חבטות במעבר בין ההילוכים הנמוכים. היה ניתן לתלות את האשם במכונית המבחן הספציפית שגמעה 7000 ק"מ בלבד, אך ההתנהגות הזו זכורה לי ממכונית המבחן הקודמת שנהגתי בה לפני כשנה. כשנוהגים בפיאסטה בעדינות ומתינות מוגזמת, בליטוף קליל מאוד של דוושת התאוצה, התנהגות התיבה מתמתנת, אך זה עדיין לא זה. חלופה של תיבה ידנית או תיבת ה-Powershift החדשה הייתה יכולה להתקבל בברכה ולנצל יותר את הפוטנציאל שטמון במנוע החביב. ההיזון החוזר מדוושת הבלמים טוב, אך מהלך הדוושה ארוך מדי. נראה שמכונית ההדגמה עברה חיים קשים בנסועה הקצרה שהיא עברה.
אז חשבתם שמכונית קטנה היא מכונית לא נוחה. תרגישו את ההבדל...
נתחיל מהסוף: נוחות הנסיעה של הפיאסטה הקטנה טובה. הפיאסטה מדלגת היטב מעל שיבושי האספלט העירוני. היא איננה מתרסקת עליו, למרות שמהלך הבולם הראשוני מכויל על הצד הנוקשה. המיתלים מרסנים היטב את תנועת המרכב במהירות בינעירונית ולא נופלים למלכודת יתר-הרכות, כפי שפגשנו בפולקסווגן פולו החדשה. נוחות הנסיעה, בשילוב עם המושבים הנוחים, הופכת את הפיאסטה לבת לוויה טובה למרחקים ארוכים. נוחות הנסיעה הטובה פוגעת לבסוף במישהו: נהג שתר אחרי ריגושים והנאה מנהיגה לא ימצא בדגם הזה של הפיסאטה את מבוקשו. התנהגות הכביש רהוטה ומשדרת תחושת ביטחון אך אינה מתגמלת את הנהג. זוויות גלגול תלולות למדי והיגוי מנותק אינם מתכון טעים להנאה מנהיגה. תיבת ההילוכים, על ארבעת הילוכים הארוכים והחסכוניים, לא תורמת למשוואת ההנאה מנהיגה. אולי עם הגה משופר ותיבה ידנית הפיאסטה הייתה יכולה להעלות חיוך. הירוקה הזו לא עושה את זה.
אז מה יותר: מרעננת או שונה?
סוף השבוע עבר בשלום. שרדנו את "עומס החום הכבד", למרות שמדי פעם הפיאסטה עשתה קצת קונצים עם המזגן הבינוני. הפיאסטה הנוכחית היא בסך הכל מכונית טובה: היא נראית טוב, היא בנויה לא רע והחשוב מכל: היא נוחה מאוד. הבעיה היא שכיום לא מספיק להיות מכונית טובה, במיוחד בסביבת המחירים של 105 אלף ש"ח. יחידת הכוח לא עומדת באותה רמה של המתחרות העדכניות (פולקסווגן פולו וסקודה פאביה) ותא הנוסעים לא מספיק איכותי ומרווח כדי לתת לה יתרון על המתחרות. אחרי שהחזרתי את המפתחות לאותו נציג, פתחתי את הקובץ שכתבתי עליה בשנה שעברה. הציטוט הזה מתאים גם להיום: "...אז כשהגענו לסוף, למראית עין פורד פיאסטה היא אחת המתמודדות הבולטות לתואר הסופר מיני הנבחרת, רק שחסר לה ברק שיעניק לה יתרון על פני המתחרות."
לדגמי פורד בישראל - פורד
פורסם לראשונה ב- 06.07.10
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות