בדרך כלל תמצאו ב-iCar סקירות ומבחנים על מכוניות הנמכרות בישראל. רמת האבזור, היצע המנועים והמחיר שקבע היבואן הישראלי הם חלק חשוב מהביקורת, שאמורה בסופו של דבר לשמש כלי עזר לרוכשי רכב. הפעם, לעומת זאת, החלטנו לחרוג ממנהגנו, ולפרסם מבחן דרכים למכונית שמעולם לא נמכרה בישראל. מפגש שהזדמן לנו עם פורד קא על כבישי שוויץ עורר בנו סקרנות בנוגע למכונית הקטנה ביותר בהיצע של פורד, והחלטנו לחלוק עמכם את הרשמים.
לפני שנתחיל, נציין כי מדובר במכונית ותיקה למדי. הדור הנוכחי והשני במספר של פורד קא הושק כבר בשנת 2008. המכונית מיוצרת במפעלי פיאט שבפולין, וחולקת מכלולים רבים עם פיאט 500 ופיאט פנדה. אז למה אותן זכינו לראות בארץ הקודש, ואילו פורד קא לא עלתה ארצה מעולם?
עיצוב
דווקא מכונית חמודה. פורד קא נושאת את הגנים העיצוביים של פורד מסוף העשור הקודם, ומזכירה מאוד את הפיאסטה שלפני מתיחת הפנים. אין לה את הגריל האסטון-מרטיני שפורד אימצה כיום, אבל סביר להניח שנוכל לפגוש אותו בדור הבא של המכונית. מאחור היא דווקא הזכירה לנו את הפיאסטה של שנות התשעים. זוכרים?
מבפנים יש נגיעות מוצלחות של פלסטיק לבן מבריק על הדלתות, ההגה והקונסולה המרכזית, עם הכיתוב "KA" במרכז. האלמנטים העגולים של כפתורי ופתחי המיזוג, יחד עם המשושה שממסגר את ידית ההילוכים, נותנים לה מראה צעיר ושמח.
תא הנוסעים
תנוחת הישיבה בפורד קא גבוהה וזקופה מאוד, בדיוק כמו באחות פיאט 500. זה יתרון משמעותי בתנועה עירונית, וגם נותן תחושה של מכונית גדולה יותר, בסגנון סוזוקי ספלאש למשל. ידית ההילוכים ממוקמת גבוה ונופלת בדיוק ליד, וגם יתר הפקדים מסודרים בצורה ברורה והגיונית - למעט כפתורי חלונות החשמל, שממוקמים בקונסולה המרכזית במקום על הדלתות. הופתענו לגלות שבמכונית זולה כל כך החלונות מציעים פתיחה אוטומטית בלחיצה קצרה אחת.
מעבר לכך, המכונית השכורה שקיבלנו לא אובזרה בנדיבות יתרה. מערכת השמע בסיסית וכוללת רק חיבור AUX (ללא USB וללא שליטה מההגה), יש גם מחשב דרך מפורט שמוכר מדגמי פיאט, מערכת "עצור וסע" לדימום מנוע בעמידה וזהו פחות או יותר. איכות החומרים בתא הנוסעים פשוטה מאוד.
פורד קא משווקת רק בתצורת 3 דלתות, וזו אחת הסיבות המרכזיות שבגללן היא לא הגיעה לישראל. במכונית שיקית כמו פיאט 500 זה עוד יכול לעבוד, אבל באופן כללי מעטים הלקוחות בישראל שרוכשים מכוניות ללא גישה נוחה למושב האחורי.
כמו בפיאט 500, גם המושב האחורי של פורד קא מציע מרווח מינימלי לשני נוסעים מאחור, וגישה לא ממש נוחה דרך הדלתות הקדמיות. תא המטען דווקא מציע נפח לא רע ביחס למכונית מיני, והגישה אליו קלה ופשוטה.
נוחות נסיעה
מכונית עם בסיס גלגלים קצר כל כך לרוב לא תוכל לספוג שיבושים בצורה אידיאלית, והמצב בפורד קא לא שונה. היא מעבירה את מרבית פגמי הכביש לתוך תא הנוסעים, וכבישי אירופה במרבית המקומות לא עדיפים על אלו שבישראל - כך שבהחלט יכולנו להרגיש בכך. מצד שני, מרבית מכוניות המיני מציעות נוחות נסיעה דומה. היתרון של הקא, לפחות על חלקן, הוא בריסון המרכב המוצלח. המשמעות היא שגם אחרי רצף שיבושים המכונית לא מיטלטלת ולא יוצאת מאיזון, ועל כבישים מהירים וגליים נוחות הנסיעה מוצלחת למדי. בכך היא עדיפה, לטעמנו, גם על האחות פיאט 500 (לפחות בדגם שלפני מתיחת הפנים).
בידוד הרעשים, כמצופה, לא אידאלי. רעשי רוח וכביש חודרים באופן משמעותי מעל 80-90 קמ"ש, ובמצבים האלו התקשינו לנהל שיחת טלפון שגרתית.
מנוע ותיבת הילוכים
יחידת ההנעה של פורד קא מורכבת ממנוע בנזין בנפח 1.2 ליטרים המשודך לתיבת הילוכים ידנית. הגיר הידני הוא האופציה היחידה, וזו עוד סיבה משמעותית שמנעה מהקא להגיע לישראל. המנוע עצמו הוא אותו אחד של פיאט 500, ולא זה שמותקן בפיאסטה - ולטעמנו טוב שכך. הסחיבה טובה כבר מסל"ד נמוך, ולמרות שהספק של 69 כ"ס זהה למנועי 1,000 סמ"ק מקבילים - לפורד הקטנטנה אין בעיה להאיץ למהירויות גבוהות ולהתמודד גם עם עליות בכבוד.
תיבת ההילוכים נוחה לתפעול, עם ידית הילוכים שממוקמת גבוה וחלוקת הילוכים מוצלחת ששומרת על המנוע בתחום היעיל - למעט "בור" קטן בתחילת ההילוך השלישי.
יחידת ההנעה של הפורד היא אחת המוצלחות בקטגוריית רכבי המיני, שלרוב מוצעים עם מנועי 1,000 סמ"ק. גם צריכת הדלק לא נפגעת מהגדלת הנפח - במהלך 3 ימי נהיגה אינטנסיביים, שכללו נהיגה הררית לצד שעות ארוכות בפקקי תנועה, מדדנו 15.1 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
באופן מעט מפתיע, התנהגות הכביש של פורד קא טובה יותר מזו שזכרנו בפיאט 500. הכיול של המתלים מעט יותר נוקשה וגם ההגה ישיר ומתקשר יותר, והכניסה לעיקולים חדה ומיידית. קל לשלוט בזוויות הגוף שלה, קל לנווט אותה בקצב מהיר בין הפיתולים, והיא מזכירה לנו למה כיף לנהוג במכוניות קטנות וקלות.
סיכום
פורד קא היא אחת ממכוניות המיני היותר מוצלחות שיצא לנו לנהוג בהן, למרות שמדובר בדגם ותיק למדי. היא נאה, זריזה, חסכונית, נוחה יחסית (בעיקר על כבישים מהירים) ומשרה תחושה בטוחה של מכונית הגדולה ממידותיה.
עם זאת, אנחנו בהחלט מבינים למה היא לא מתאימה לשוק הישראלי: העובדה שהמכונית משווקת בגרסת 3 דלתות בלבד, ללא אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית, תאפשר ליבואנית למכור מכוניות בודדות בלבד מדי שנה. אבל אם מציעים לכם אחת כזו בחברת השכרה באירופה, נמליץ לכם בהחלט לבחור בה.
לדגמי פורד בישראל -
פורד
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות