אם אתם מחפשים רכב עם 7 מקומות ישיבה, אתם בדרך כלל נתקלים בקופסאות מרובעות ומשעממות למראה. לא תמצאו את תואמת מאזדה 3 הסקסית בפלח המיניוואנים, לכל היותר סיטרואן בסגנון חללי.
אם אתם מחפשים רכב עם 7 מקומות ישיבה, הוא בדרך כלל יהיה עם מנוע בנזין גדול יחסית, סביב ה-2,000 סמ"ק. לא תמצאו בפלח המיניוואנים את תואמת סקודה אוקטביה או רנו פלואנס החסכוניות, לכל היותר טויוטה היברידית לא זולה.
ואם אתם מחפשים רכב עם 7 מקומות ישיבה, כנראה שלא תגיעו לאולם התצוגה של פיאט - חברה שמתמחה בדרך כלל במכוניות קטנות לשימוש עירוני. וחבל, כי דווקא באולם של פיאט מצאנו מיניוואן מעוצב לתפארת עם קריצה לפיאט 500, שבשילוב עם מנוע דיזל ותג מחיר לא-גבוה עשוי להיות אופציה מעניינת לרוכשי המיניוואנים הקומפקטיים. תכירו: פיאט 500L ליוינג.
עיצוב
ברגע שאמרנו את מילת הקסם "פיאט 500", אמרנו כמעט הכל. המיניוואן השמנמן של פיאט שואב מסגנון הרטרו המצליח של ה-500, אך כמובן - שונה ממנה בתכלית. הוא קצת עגלגל וגמלוני למראה, הפנסים משרים אווירה "של פעם", והוא ללא ספק ייחודי ומעניין. גם מבפנים העיצוב מקסים, עם קריצות רטרו, פלסטיקים לבנים מבריקים וריפודים נאים עם הכיתוב "500L".
תא הנוסעים
אם קראתם את המבחן שערכנו לפיאט 500L, אתם יכולים לדלג לפסקה העוסקת בשורה השלישית - כי מדובר במכוניות זהות. אם טרם הספיקותם, הצטרפו אלינו לסקירה זריזה.
ובכן, פיאט 500L ליוינג מציע מושבים קדמיים גדולים יחסית בתנוחת ישיבה גבוהה, אך ההגה לא מתקרב מספיק לגופו של הנהג, ונוטה להסתיר את לוח המחוונים בחלק מהזוויות שניסינו. ידית כוונון המושב נמצאת בצד שמאל וקרובה מדי לדלת, כך שתצטרכו לפתוח אותה בכל פעם שתתמקמו מחדש אחרי נהג אחר.
רשימת האבזור סבירה בלבד: יש כאן כמה פריטים מתבקשים כמו מערכת מולטימדיה עם דיבורית בלוטות' ושליטה מההגה, חיבורי USB ו-AUX, בקרת שיוט, חישוקים קלים ופנסי ערפל, ואפילו כוונון חשמלי חלקי לתמיכת הגב התחתון; מצד שני, אין במפרט בקרת אקלים, וגם לא מצלמת רוורס כסטנדרט.
הנדסת האנוש טובה, בעיקר בכל מה שנוגע למערכת המולטימדיה שנוחה מאוד לתפעול. גם בוררי המיזוג גדולים וברורים, ותאי האחסון גדולים ושימושיים. החסרונות נמצאים במסך המידע שבמרכז לוח המחוונים, שמרכז המון מידע בתצוגה מאוד קטנה וצפופה, ומשענת היד של הנהג - שמתנגשת עם אבזם החגורה ובלם היד המגודל. כדי לחגור תצטרכו בכל פעם להרים את משענת היד.
הכניסה לשורה השניה נוחה מאוד, שכן הדלתות גדולות והספסל גבוה. מהסיבות האלו יהיה נוח מאוד לחגור ילדים בכסאות בטיחות. מצד שני, הספסל עצמו שטוח ופשוט, ולא מורכב מ-3 מושבים נפרדים כמו בטויוטה ורסו או קיה קארנס. מרווח הרגליים טוב (השורה השניה נעה על מסילה), המרווח לראש מעולה, ולרוחב המושב ייתכן ותתקשו לדחוס 3 ישבנים בריאים.
השורה השלישית מאוד מאוד צפופה, גם ביחס למיניוואנים קומפקטיים מתחרים. המושבים מאוד קטנים ומאוד נמוכים, ולמרות שחיצונית הרכב לא נראה כל כך קטן - זו אחת משורות המושבים האחוריות היותר צפופות בהן נתקלנו ברכבים מסוגו של פיאט 500L ליוינג. הכסאות עצמם הרגישו מעט רופפים ונטו להתנדנד על צירם, וזאת ברכב שעבר כ-20,000 ק"מ.
תא המטען של הפיאט קטן מאוד, כמקובל ברכבים מסוגו. קיפול השורה השלישית מתבצע בקלות באמצעות משיכת רצועה, ואז נוצר חלל הטענה ענק.
נוחות נסיעה
בתוך העיר, פיאט 500L ליוינג מרגיש לעיתים כמו רכב מסחרי. כיול המתלים רך יחסית, והוא סופג היטב שיבושים קטנים - אך הרכב זז כולו במעבר על בורות גדולים או פסי האטה, ודורש הורדת קצב במקטעים עירוניים מאותגרי סלילה. הראות טובה מאוד, וההגה קל - כך שעל פניו המיניוואן של פיאט היה אמור לתמרן היטב בעיר הצפופה, אך בסעיף המנוע תבינו למה אנחנו מסתייגים מהקביעה הזו.
מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה בהרבה, אך כאשר הכביש הופך גלי הפיאט מתנדנד יותר מהרצוי.
מנוע ותיבת הילוכים
עם כל הכבוד למומנט המכובד של מנועי דיזל, הצורך בהספק לא מתבטל כאשר עוברים ללגום סולר. פיאט 500L ליוינג מצויד במנוע טורבו-דיזל קטן בנפח 1,250 סמ"ק, עם הספק של 85 כוחות סוס בסך הכל - מעט מאוד בשביל רכב במשקל של 1.3 טון לפני נוסעים.
בתוך העיר אמנם לא מורגש מחסור בכוח, אך ההתנהלות עם יחידת ההנעה הזו מאוד מסורבלת. כדי לצאת מהמקום נדרשת לחיצה כבדה על הגז, שתעורר את מערכת ה"עצור וסע", תכניס את מגדש הטורבו לפעולה ותתחיל להזיז עניינים. עד שהגיר הרובוטי (מצמד יחיד) מגיב לדרישת הכוח, עוברת עוד שניה - כך שכל תמרור עצור בסמטה קטנה, שלא לדבר על חניה או פקק תנועה, מלווה ברעש מוחשי של מנוע דיזל מתאמץ, ובחוסר נינוחות.
בהחלפת הילוכים הגיר מטלטל את הרכב, ולא קל לתזמן את הרמת הרגל מהגז לשניה של החלפת ההילוך - שכן זאת מתבצעת בשלב מאוחר יחסית. בסופו של יום, הנסיעה עם פיאט 500L ליוינג בשטחים עירוניים היא מאוד לא חלקה.
כשרוצים לצאת מהעיר, פיאט 500L ליוינג מאיץ בצורה איטית - נתון רשמי של 16.3 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש הוא אחד מהמספרים האיטיים ביותר שקיימים בשוק הישראלי. כשמגיעים למהירות גבוהה, אין ל-500L ליוינג בעיה להישאר שם לזמן ממושך - וגם עקיפות מתבצעות בקלות יחסית. במקומות האלה תיבת ההילוכים מפריעה פחות, וגם הרעש פחות מציק.
התנהגות כביש
פיאט 500L Living הוא רכב רך יחסית, ואם נוסיף לכך את מימד הגובה הבולט שלו - נקבל רכינה משמעותית, ועידוד להורדת קצב בכבישים מפותלים. אחיזת הכביש הבסיסית אמנם טובה לכשעצמה, אך כל כניסה לסיבוב דורשת האטה, ומקשה על הגברת הקצב לאחר מכן. בנוסף, ההגה לא מדויק ולא מתקשר.
במהלך המבחן מדדנו צריכת דלק של 14.6 ק"מ לליטר. נתון מצוין עבור מיניוואן.
סיכום
פיאט 500L ליוינג, ואת זה מבינים כבר מעיון בדו"ח המסירות, הוא לא כוכב בשמי המיניוואנים. יש לו חסרונות בתחומי הנוחות והמרווח, ובעיקר בסעיף יחידת ההנעה. עם זאת, הוא יעיל מחוץ לעיר, חסכוני מאוד בדלק ולא כל כך יקר לרכישה. לקוח שזקוק לרכב עבודה עם יכולת מסחרית וסגנון נעים יותר לעין, וצריך גם אופציה להסעת 6-7 נוסעים, יכול למצוא כאן תחליף מעניין לסיטרואן ברלינגו ודומיו.
לדגמי פיאט בישראל -
פיאט
למאמר זה התפרסמו 11 תגובות