פיג'ו 108 היא מכונית מיני, מחליפתה של פיג'ו 107 המוכרת. ה-107 היתה מכונית עירונית, נפוצה מאוד בצרפת וביתר חלקי אירופה, שם היא שווקה במשך 9 שנים. אצלנו היא נמכרה רק ב-5 שנותיה האחרונות. כמו ה-107, גם פיג'ו 108 החדשה היא תולדה של פרויקט משותף בין פיג'ו, סיטרואן וטויוטה לייצור מכונית מיני עירוניות בעלת מספר מאפיינים משותפים - ואם קראתם את המבחן על סיטרואן C1, סביר להניח שמרבית הביקורות שלנו ישמעו לכם מוכרות. המכונית הגיעה לישראל לקראת סוף 2014 ונמצאת כעת במבצעי הוזלות של היבואן.
שוק מכוניות המיני (והסופר-מיני) הידניות הוא אחד הסגמנטים שגדלו בצורה הדרמטית ביותר בשוק הרכב בישראל בשנים האחרונות. יצאנו לבחון את ה-108 הידנית (עם מנוע 1.2 ליטר) ולראות האם החבילה העדכנית שהיא מציעה מהווה תמורה טובה למחיר, והיכן היא ממצבת אותו בזירה התחרותית של פלח מכוניות המיני.
עיצוב פיג'ו 108 ממשיכה את השפה העיצובית של פיג'ו 308, שבאה לידי ביטוי בעיקר בעיצוב חזית המכונית – פנסי הרכב הקדמיים מזכירים עיניים של חתול, ואולי גם את לוגו האריה המפורסם והותיק. ה-108 נראית נאה ועדכנית.
תא הנוסעים מדובר ברכב קטן, לטוב ולרע, עם אורך כולל של פחות מ 3.5 מ' ורוחב של כ-1.6 מ'. מתאים לקטגוריה. מושב הנהג נוח למדי, אף שהוא עשוי מחומרים סינטטיים ולא מאוד תומך. המושב מאחור זקוף מדי ונוקשה, אבל מתאים לשני נוסעים ומספק מרווח רגלים סביר. כמו בקודמתה, גם בפיג'ו 108 לא תמצאו מאחור חלונות עם פתיחה רגילה, אלא לכל היותר לכדי חרך צר.
האבזור הפנימי עשיר, וכולל מסך בגודל 7 אינץ', שליטה על הטלפון ומערכת הקול מגלגל ההגה, מגביל מהירות, מערכת לניטור לחץ האוויר בצמיגים, בקרת אקלים (עם מיקום מוזר של פתחי המזגן), בלוטות' מובנה ומערכת Mirror Link – (שלא כל כך הצלחנו להפעיל – אולי כי הסמארטפונים שלנו מעט מיושנים) המאפשרת שיקוף צג הטלפון הסלולרי על גבי המסך הראשי של המכונית. בנוסף יש ברכב 6 כריות אויר, בקרות יציבות ובלימה, הגה מתכוונן לגובה ואפילו תא ככפות סביר, בניגוד ל-107. בסך הכל האבזור מרשים ביחס למחיר.
תא המטען קטן (196 ליטר) עם סף הטענה מעט גבוה. המושבים האחוריים מתקפלים בקלות ובנפרד ליצירת משטח הטענה די גדול (780 ליטר).
נוחות נסיעה שיכוך המהמורות של פיג'ו 108 מפתיע לטובה ביחס לגודל הרכב, והוא גם עדיף על פני מה שזכרנו מסיטרואן C1. המתלים אולי לא מסננים את כל השיבושים, אך ה-108 מתמודדת היטב אפילו עם בורות גדולים או פסי האטה.
מחוץ לעיר רמת הנוחות משתפרת, ועדיין - לא מדובר במכונית שיוט למרחקים ארוכים. בידוד הרעשים סביר: רעשי מנוע ורוח בהחלט קיימים, אם כי הם לא מטרידים מאוד.
מנוע ותיבת הילוכים פיג'ו 108 מגיעה בשתי גרסאות מנוע: האחת עם בנפח של 1.0 ליטר, עם תיבת הילוכים רובוטית, והשנייה (אותה בחנו) עם מנוע Pure-Tech בעל נפח של 1.2 ליטר, עם תיבת הילוכים ידנית בלבד ו-82 כ"ס. מדובר באותו מנוע שמותקן גם בפיג'ו 208 ואפילו בג'יפון 2008. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת כ-11 שניות קצרות ב-108, נתון מרשים ביחס לסגמנט.
המנוע הזה, אותו כבר פגשנו בעבר, יעיל וגמיש. שיא המומנט מתקבל כבר ב-2,750 סל"ד והכוח זמין כל הזמן. הביצועים של המנוע, בשילוב עם התיבה הידנית, יאפשרו השתלבות טובה בכל תנאי הדרך. כמו מנועים אחרים משולשי-צילינדרים, גם כאן יש מעט רעידות בסרק. תיבת ההילוכים מדוייקת למדי.
צריכת הדלק סבירה בהחלט: כ-13 ק"מ לליטר במבחן מאומץ, וכ-15 ק"מ לליטר בתנאים רגילים בשימוש משולב.
התנהגות כביש ההגה של פיג'ו 108 מעט רך מדי ולא נותן מספיק מידע, אך הוא נעים לשימוש וגם מדויק. השלדה מעולה (אם כי לא מתעלה לרמות של ה-208) וניתן להשתעשע עם הרכב במסלולים מאתגרים, אך כי אין ספק שלא לשם זה הוא תוכנן. אחיזת הכביש בהחלט סבירה.
סיכום פיג'ו 108 היא מתחרה ראויה בקטגוריית המיני. היא מכונית עירונית נוחה למדי, מאובזרת מאוד ויכולה לשמש כרכב צעירים או מכונית שניה במשפחה. בגרסה הזו, עם מנוע 1.2 ליטר מצוין ותיבה ידנית, היא גם מעניקה ביצועים מצוינים. מחיר המחירון שלה, נכון ליום כתיבת המבחן, עומד על 70,000 שקלים - כמו מכוניות סופר מיני מתחרות, אך במסגרת מבצעים מתמשכים היא נמכרת גם תמורת 65,000 שקלים. במחיר זה ואף פחות ישנן מתחרות ראויות בקטגוריה זו, חלקן מרווחות וגדולות מהפיג'ו, אך יתרון הביצועים שלה בגרסה הזו הוא כמעט חסר תחרות.
מתחרה מעניינת נוספת של פיג'ו 108, לטעמנו, היא אחותה מבית - פיג'ו 208. היא מגיעה עם אותו מנוע, אך עם מימדים של סופר-מיני מרווחת, נוחות נסיעה עדיפה ומחירי מבצע אטרקטיביים. התלבטות לא פשוטה.
בחודשים האחרונים בנסיעה רגועה יחסית..
90 קמ"ש בכל כביש (ללא בלימה...).
20-21.2 ק"מ לליטר....
ולחובבי הקוריאניות ?
30 ס"מ הבדל באורך... זה כבר יונדאי גטס..