בכל מבחן למכונית חדשה ישנה התייחסות למכונית הקודמת אותה היא החליפה. ההשוואה המתבקשת בין הדור החדש והקודם של הרכב מאפשרת ללמוד על השיפור או ההתדרדרות של הדור החדש. בדרך כלל הקורא מכיר ברמה זו או אחרת את הדור הקודם, והצבת שתי המכוניות אחת לעומת השניה תסייע לו להכיר לעומק את המכונית החדשה שנחתה.
אבל לא זה המקרה כשמדברים על פיג'ו 208 GTI. את הקוראים ואותנו ממש לא מעניין האם ה-208GTI יכולה להכנס לנעלי קודמתה (פיג'ו 207 GTI). לנעלים שה-207 השאירה גם רקדנית בלט תכנס. ל-208 יש משימה הרבה יותר קשה: להיכנס לנעלי הסבתא רבא האלמותית – פיג'ו 205 GTI.
פיג'ו 208 GTI, טורבו-בנזין 1.6 ליטר, גיר ידני, 200 כ"ס, 159,990 שקל |
יתרונות | חסרונות |
נוחות נסיעה | תנוחת נהיגה |
ביצועי מנוע | היעדר תקשורת מהשלדה |
התנהגות כביש | תיבת הילוכים מעורפלת |
העיצוב נאה, אך לא צעקני / צילומים: עומר פרלמןעיצובלא נכביר במילים על ה-205. העובדות הן שמדובר במכונית קאלט, ואת האישוש הרשמי אני מקבל ברחוב. פיג'ו עם כיתוב GTI מתנוסס מושכת מבטים בעיקר מגברים, ולאו דווקא צעירים. כאלו שהכירו והוקירו את GTI ההיא. הגדיל לעשות אחד שפשוט בהה בה במשך דקות עד שהרמזור התחלף לירוק. ולא שיש סיבה מיוחדת. ה-208 היא מכונית יפה והתוספות של גרסת הספורט (חישוקים קלים, ספויילר קטן ואגזוזים קרביים) בהחלט תורמות. ועדיין לא מדובר במכונית שתצהיר בריש גלי על היעוד הספורטיבי כמו אופל קורסה OPC. גם הצבע הכחול הכהה מעלים את הקימורים ספורטיבים. תא הנוסעים מעביר מסר ברור בהרבה: דוושות אלומיניום, מושבי עור עוטפים ותפרים בצבע אדום מספרים למי היא מיועדת.
תא הנוסעיםפריט שנשמר מה-208 הרגילה הוא כיוון ההגה המעניין. ההגה נמוך ביחס ללוח המחוונים ומתכוונן בנפרד. המושבים סוגרים על הגוף ויחד מתקבלת תנוחת ישיבה טובה ונוחה. אני, באופן אישי, אוהב לשבת "על הרצפה" וגם במצב הנמוך ביותר תנוחת הישיבה הייתה גבוהה מדי עבורי. מצד שני, למרות הישיבה הגבוהה החרטום שמשתפל בחדות מקשה על הראות קדימה. איכות החומרים מרגישה מעט פחות טובה מגרסאות אחרות של ה-208. אולי זה הזיכרון שלנו שהכזיב ואולי זהו חסכון בעלויות שנועד לשמור על מחיר הגיוני ל-GTI. כניסה למושב האחורי היא עניין פשוט בזכות הדלת הגדולה והכיסא שנפתח באופן משמעותי, ו-2 מבוגרים יוכלו לאתר לעצמם מקום לרגליים ולראש. מצד שני הראות החוצה כל כך מוגבלת שהנוסעים ירגישו בתוך זינזאנה. תא המטען זהה בגודלו לתא ה-208 השגרתית וגודלו טוב ביחס לקבוצה.
אם כשאתם חושבים על מכונית ספורטיבית עולה בראשכם תמונה של שלדה, ארבעה גלגלים ומנוע (כמו הקליאו ספורט הקודמת למשל), תחשבו שוב. את מרכז הקונסולה תופס מסך מגע ענק ונוח לשימוש (יחסית כמובן), מערכת שמע מקורית, כניסות לנגני USB ו-AUX, דיבורית בלוטות', מושבי עור, חיישני חנייה ועוד ועוד. באספקט הזה ה-208 GTI מצדיקה את מחירה ובגדול.
נוחות נסיעהבהמשך לסעיף הקודם, אם אתם מצפים שמכונית ספורטיבית תהיה נוקשה וחובטת, תצפו אחרת. ה-GTI היא מכונית שניתן להתנייד איתה ביום יום ללא חשש. בכביש הבין עירוני מדובר ברכב מבודד יחסית ובעיקר מאוד מרוסן. נוחות הנסיעה עצמה טובה והמתלים מצליחים לספוג את מרבית התחמושת שכבישי ישראל זורקים לעברה. מהמורות מאוד חדות יכולות להגיע אל הנוסעים אבל המכלול מאוד מוצלח. בתוך העיר ובכבישים מאוד משובשים הפיג'ו כבר מתקשה לשמור את הנוסעים מנותקים משלל המהמורות, ועדיין לא מדובר באוטו קופצני או חובט בצורה קיצונית אלא רק רכב שהוא מעט פחות נוח מהממוצע.
מנוע ותיבת הילוכיםרגע של וידוי. יש לי חולשה למנוע הטורבו 1,600 סמ"ק של פיג'ו-סיטרואן (שפותח בכלל ע"י ב.מ.וו). במקרים הקודמים פגשתי אותו עם 156 כוחות סוס. ב-GTI מגיע הגיבור הקטן עם 200 כ"ס מכובדים. שיא ההספק מגיע ב-5,800 סל"ד בעוד ששיא המומנט המכובד לא פחות (28 קג"מ) מגיע כבר ב-1,700 סל"ד. מדובר ברצועת כוח שנמתחת לאורך 4,100 סל"ד, והיא ארוכה כמו דוגמנית ושטוחה כמו פליטת ריאליטי. יחד עם הילוכים קצרים הפיג'ו מזנקת קדימה במהירות מפתיעה. יחסי ההעברה הקצרים מאפשרים לה להאיץ בחוזקה גם בהילוך שישי. מצד שני, מעל לשיא ההספק הדחף מעט נחלש וגם ה"סאונד" של המנוע לא ניצב בליגה של המנועים הטובים באמת. מהלכה של תיבת ההילוכים הידנית לא מספיק חלק ומדוייק תחת אש אבל ברוב המצבים האחרים המצב סביר בהחלט. אבל אלו ביקורות מאוד שוליות. צריכת הדלק נעה בין צריכה שפוייה במהירויות שיוט מתונות ועד לאיום בפשיטת רגל במידה והרגל תחליט להדבק לדוושה.
התנהגות כבישאם אתם מקווים שמדובר ביורשת ראויה ל-205 ההיא, ובכן... בואו נסתכל על העניין מזווית קצת שונה. מכונית מודרנית לא יכולה להיות מתקשרת וחדה כמו המכוניות ההן. במבט פחות נוסטלגי, מבחינתי לפחות, ה-208 GTI היא אחת מחוויות הנהיגה המיוחדות והמהנות של התקופה האחרונה. בפיג'ו הצליחו לשחזר בהצלחה את ההתנהגות שהפכה את המכוניות שלהם ל"חובה" בקרב נהגים צעירים. מצד אחד, ה-GTI יודעת "לשחרר" ישבן במהירות שתשפיל רקדניות במועדונים בבורסה. מצד שני, במצבי הקיצון היא נשלטת וקל לקבוע מתי תתחיל ומתי תסתיים החלקה. במקביל החרטום עוקב אחרי קו ההפניה בנחישות של נרקומן שרכש מנה. תת היגוי נפקד לחלוטין, לפחות כל עוד לא תערבו את המנוע. במידה ותאיצו בחוזק כוחות הפיסיקה יזכירו לכם שצמד גלגלים עלול להתקשות לרסן עדרי סוסים גדולים והרכב יתחיל לפתח תת היגוי. בכבישי הרי ירושלים ה-208 זורחת כמו יהלום משוגע ואפשר לחשוב שהיא פותחה על הכבישים החלקלקים האלו.
הפער מול סבתא GTI ומול המכוניות של פעם נפער בסעיף התחושות. ההגה הקל דווקא מעביר מעט מידע, אבל דווקא השלדה, נקודת חוזק של פיג'ו מאז ומעולם, לא מצליחה לספק את כמות המידע הנדרשת. בגלל הקלות שבה ניתן לשלוח את ה-208 להחלקה כבר אפשר לצפות מתי זה יקרה, אבל אי אפשר לצפות לדיווח ישיר כמו שתקבלו בקליאו ספורט הקודמת או בסובארו BRZ. במהירויות מאוד גבוהות (כמו בכביש סדום-ערד המתבקש) ישנו שטח מת קטן בהגה והמיידיות בה היא פונה עלולה להרתיע מעט. גם במקרה הזה מדובר בביקורות מאוד שוליות ובעניין שיפריע לנהגים מאוד מיומנים. בשאר הזמן מדובר באחת החוויות הישירות והמתגמלות שמציע שוק ההוט-האצ' המודרני.
סיכוםפיג'ו 208 GTI היא אחת המכוניות המהנות והמיוחדות שיצא לנו לבחון לאחרונה (ובחנו הרבה מכוניות מהנות, תודה לאל). תא הנוסעים מוצלח, המנוע נפלא, נוחות הנסיעה סבירה בהתחשב ביעוד והתנהגות הכביש טובה למדי. בהתחשב בעובדה שמדובר במכונית לא יקרה ביחס למתחרות (159,900 שקל) ה-208 GTI היא מכונית כיפית להפליא. אבל רק אם לא נהגתם ב-205 GTI ההיא...
לדגמי פיג'ו בישראל -
פיג'ו
פורסם לראשונה ב- 18.11.13
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות