במסגרת מהפכת רכבי הפנאי, הפך פיג'ו 5008 ממיניוואן בעל 7 מושבים לג'יפון בעל אותו מספר מקומות ישיבה. עד כמה זה מהותי? מבחינת המרווח ונהוחות לא בטוח שזה מה שיביא את השינוי, אבל מבחינת היכולת למכור מכוניות - מדובר בלא פחות ממהפכה. ההצלחה של האח הקטן, פיג'ו 3008, שעבר את אותו התהליך בדיוק, היא הוכחה ניצחת לכל מי שסבר אחרת. יחי המלך החדש.
בארץ ה-5008 מוצע בקונסטלציה מאוד מעניינת. גרסאות הדיזל והבנזין מוצעות באותו מחיר בדיוק. אז אחרי שפגשנו לראשונה את גרסת הבנזין, נותר לנו לבדוק מה עדיף: מנוע בנזין חזק עם 165 כוחות סוס ורצועת כוח רחבה, או מנוע דיזל עם 120 כוחות סוס אך עם הרבה קג"מ וצריכת דלק עדיפה?
עיצוב
באמת שהרבה יצרנים ניסו לייצר ג'יפון 7 מושבים מרשים. הסרח העודף שדורשים 2 המושבים מאחור מקשה על מעצבי הרכבים, ורובם נכשלים במשימה כישלון חרוץ. כלומר, המתחרות נראות טוב, טוב מספיק בשביל מי שחייב רכב עם 7 מושבים, אבל ה-5008 פשוט נראה מצויין. אנחנו לא זוכרים את הפעם האחרונה שמישהו עצר אותנו ברחוב כדי לשאול על רכב בעל שבעה מושבים, בטח לא כזה שעולה פחות מ-400 אלף שקל.
תא הנוסעים
העיצוב יוצא הדופן ממשיך פנימה, ולא רק שהוא לא מתמתן בפנים, הוא אפילו מקצין. שלל קווים וזוויות הופכים את הקוקפיט של ה-5008 לאחד הדברים הכי קרובים למטוס. הנהג עטוף במערכות מידע מכל כיוון. מצד ימין יש את מסך המולטימדיה שניצב על גבי הדשבורד, מעל ההגה הקטן יש מחוונים דיגיטלים (i-cockpit) מעולים שמאפשרים התאמה אישית לכל נתון קריטי. בעולם הרכבים העממיים ספק אם תמצאו תא נוסעים כל כך ייחודי ואיכותי, ובהחלט, ה-5008 מצליח להעביר תחושת פרימיום שאופיינית בדרך כלל לרכב יוקרה.
באופן מפתיע, תנוחת הישיבה קצת שונה מזו של ה-3008. המושב מעט יותר גבוה וההגה לא יוצא מספיק רחוק כדי להימנע מתחושה אינטימית מדי ביחס לקונסולה ולמחוונים. לחלק מהנהגים תנוחת הישיבה הייתה גבוהה מדי, לחלק ההגה היה קרוב מדי. אם אתם חושבים לקנות את הרכב, חשוב שתעשו נסיעת מבחן ותראו שאופן הישיבה נוח ומתאים לכם. איכות החומרים מעולה, איכות ההרכבה קצת פחות, למרות שהיא לא נוראית.
רמת האבזור הבסיסית מציעה כמה דברים יחודיים כמו מצלמת רוורס הכוללת פונקציית "מבט על" וחיישני חנייה מלפנים ומאחור. רמת האבזור הבאה - Premium - מכניסה את ה-5008 לעולם אביזרי הבטיחות האקטיביים – שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מעבר אוטומטי מאורות דרך לאורות גבוהים ומערכת בלימה אוטומטית משודרגת. כאן תפגשו גם בקרת אקלים מפוצלת, מגשים בגב המושבים הקדמיים, מושב נהג חשמלי ועוד ועוד.
האם התוספת שווה את 20 אלף השקלים? שאלה של עניין אישי. צריך רק לציין שהמתחרות בקטגוריה מציעות את מרבית אביזרי הבטיחות כבר בגרסת הבסיס.
המרווח לשני הזוכים במושבים הקדמיים טוב מאוד, כמובן עם כוכבית לגבי תנוחת הנהיגה. שורת המושבים השנייה מחולקת ל-3 מושבים נפרדים. זה מעולה ומאפשר גמישות בהושבה של נוסעים והטענת מטענים. נוח מאוד גם להתקין כיסאות בטיחות, ושלושה תינוקות במושבי בטיחות יסתדרו בלי צורך לזרוק אחד למושב האחורי.
רכב המבחן צוייד בגג שמש פנוראמי ענק שמכניס המון אור לרכב (ובטח לא מעט חום בקיץ) אבל הגג מקצץ משמעותית את מרווח הראש של הנוסעים בשורה השנייה. נוסעים בגובה 1.80 ומעלה עלולים שלא להנות מישיבה במושב הזה. השורה השלישית מציעה אמנם מרווח ראש עדיף, אבל המרווח לרגליים והמושב שנמצא צמוד צמוד לרצפה הופך אותה לשורה שתתאים בעיקר לנסיעות קצרות ולילדים קטנים.
תא המטען קטן מאוד כאשר כל המושבים בשימוש, וזה לא מפתיע ולא חריג ביחס לקבוצה (למעט הקודיאק והסורנטו). כאשר מקפלים שורה אחת המרווח טוב מאוד ואנחנו הצלחנו להעמיס אותו בכמות ציוד עצומה ששווה למשהו כמו 6 עד 8 מזוודות גדולות. הקיפול של הכיסאות וההוצאה שלהם מתבצעים בקלות ובפשטות.
נוחות נסיעה
נתחיל בנהיגה בעיר. שדה הראיה לפנים לא מוצלח. קורות A ומראות גדולות, וחוסר יכולת לראות את קצה הרכב, מקשים על הובלת הכלי המגודל בסביבה צפופה. למרבה המזל חיישני החניה ההיקפיים עוזרים מאוד. מצלמת הרוורס מעולה. יש מצלמה שמוצגת לצד תצוגת "מבט על". כשהרכב ממש קרוב לרכב מאחור, מבט העל עושה Zoom In ומקל על החנייה. פיצ'ר מגניב שראינו בעיקר ברכבי יוקרה.
הכיול של פיג'ו 5008 רך מאוד. הרכות הזאת דואגת לוחות נסיעה מעולה, לא פחות. היכולת של הפיג'ו לרכך ולשכך עומד ברף הגבוה בקטגוריה. בתוך העיר כמעט כל מהמורה נעלמת תחת המתלים המפנקים של הרכב ואפילו חישוקי 18 אינצ' גדולים לא מצליחים לפגוע באידיליה, חוץ מבמקרים של שברים קשים במיוחד.
מחוץ לעיר הנוחות נשמרת. מה שלא מובן מאליו הוא הריסון שמצליח לשמור את הרכב הגדול מנדנודים שאופייניים לרכבים רכים מאוד. למעשה, רק גלים ממש גדולים על הכביש מצליחים להזיז את הרכב הגדול מצד לצד.
בידוד הרעשים גם הוא לא רע. יש רעש כביש נוכח שנובע הרבה מהעובדה שחלל הרכב גדול, ומעט רעשי רוח במהירויות כביש 6 וצפונה.
מנוע ותיבת הילוכים
בנזין או דיזל? זאת השאלה. אז למבחן התייצבה גרסת הדיזל ועם 120 כוחות סוס יש לה הרבה מה להוכיח. בסעיף הקג"מ יש לה יתרון של כ-20% על לוגמת הבנזין, אבל רצועת הכוח שלה צרה משמעותית (2,000 סל"ד לעומת 4,600 סל"ד בבנזין).
בשטח המנוע מרגיש גמיש בהרבה מ-30 קג"מיו. בכל מצב בו המנוע בתחום היעיל, הרכב מגיב במיידיות מפתיעה. למרות שהעמסנו על הרכב הרבה משקל, בשיוט מהיר הוא מרגיש קליל ומגיב היטב.
בתחומים שמחוץ לרצועת הכוח, מתחת ל-1,750 ומעל 4,000 סל"ד, המנוע נושם הרבה פחות טוב, והוא מחפש את ההילוך הבא כדי לשמור על קצב. התיבה לא הכי מהירה אבל מעבירה הילוכים באופן חלק. במצב ספורט כל העסק יותר חד והתיבה מקפידה לשמור את הרכב באופן יותר יעיל בתוך רצועת הכוח. ועדיין, עקיפות מהירות בעלייה הם לא הלחם והחמאה של ה-5008 בגלל הצורך של המנוע לעבור להילוך הבא ובגלל הפעולה האיטית יחסית של התיבה.
ככל שהקילומטרים עוברים הרכב משדר לנהג מסר ברור – תנהג ברגוע. הרכב אוהב את זה והפעולה של מערכת ההנעה פשוט נועדה לנהיגה בקצב שליו. ההערה הזאת נאמרת במובן החיובי ביותר, כי גם במצבים נמרצים יותר, ל-120 הסוסים של האריה יש מספיק פאנצ'.
צריכת הדלק נאמנה לאופי של מערכת ההנעה. בשיוט הרגוע ראינו גם 15.8 ק"מ לליטר, וגם לאחר הרבה לחץ המבחן הסתיים עם נתון מרשים ביותר של 14.5 ק"מ לליטר. וזה כשהאוטו נסע עמוס בציוד ונוסעים.
התנהגות כביש
בכביש המפותל מפגין פיג'ו 5008 רכינה מורגשת. אפשר לקבוע איתו קצב לא רע, והוא נוטה בעיקר לתת היגוי עדין. הרכינה שלו מוציאה כל חשק לנהיגה ספורטיבית יותר. בדיוק במקום הזה ההגה מרגיש לא קשור. הוא קטן מאוד, מפנה את הרכב באופן חד ודורש הרבה עבודה בסיבובים הדוקים. ההגה הקטנטן מעולה לרכבים כמו ה-208 או ה-308, אבל ב-5008? פחות מתאים לטעמנו.
סיכום
הסיפור של פיג'ו 5008 בגרסת הדיזל מאוד פשוט. אם אתם נוסעים הרבה, בעיקר עם ילדים מאחור (גם בשורה השנייה) ותנוחת הישיבה מתאימה לכם, מדובר באחת המכוניות הכי טובות שתוכלו לרכוש בקבוצה.
כן, יש אילוצים, ה-5008 לא מתאם לכל אחד. המינוסים שלו גם הם ברורים מאוד. בניגוד לאאוטלנדר שכל אחד יכול להסתדר איתו, ה-5008 הוא שחור או לבן, כן או לא. אבל אם זה כן, זה חתיכת כן.
כי בסעיף העיצוב הוא מקבל 10 בקלות. הוא מקבל ציון גבוה גם בנוחות, יש לו תא נוסעים אוונגרדי, אבזור מרשים וצריכת דלק מעולה. בנוסף לכל זה תוכלו לבחור בין גרסת בנזין חזקה למנוע הדיזל שליווה אותנו במבחן ועשה עבודה מושלמת כל עוד הדרישות הן משפחתיות סבירות למדי. מי שיחפש ביצועים מוחצים יותר, ימצא אותם בגרסת הבנזין או במתחרות חזקות יותר. בקרוב המבחן ההשוואתי...
לדגמי פיג'ו בישראל -
פיג'ו
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות