במשך הזמן עלתה הדרישה גם לרכבי פנאי קטנים יותר, ובשנים האחרונות הצטרפו לאודי Q3 וב.מ.וו X1 הותיקים גם רכבי פנאי קטנים מתוצרת וולוו, יגואר, לקסוס ואפילו DS. החל משנת 2018 גם לקאדילק יש רכב פנאי יוקרתי וקטן. יחסית כמובן, כי כמעט כמו כל דבר מאמריקה - גם ה-XT4 מציג מימדים מהקצה העליון של הקטגוריה.
עיצוב
העיצוב החיצוני ממשיך את שפת העיצוב הנוכחית של קאדילק והוא לגמרי מצליח לשדר יוקרה - אבל גם שומר על הסגנון הצעיר. הגריל הענק בחזית מגיע בגרסאות הרגילות עם גימורי כרום ובגרסת הספורט שנבחנה צבוע כולו שחור.
יחידות התאורה מזוהות מיד כקאדילק עם פס תאורת הלד האנכי. הפרופיל כבר יותר סטנדרטי ומאחור הוא קצת יותר מיוחד עם פנסים אחוריים שמתחילים מתוך דלת תא המטען ועולים עד לגג, ספויילר חביב וצמד יציאות מפלט מלבניות להשלמת האווירה.
עיצוב הפנים מודרני ונעים לעין, סוג של התפתחות מה-XT5 הגדול. אהבנו את המשטחים הרחבים, פסנתר כפתורי השליטה המעוצב של בקרת האקלים, מסך המולטימדיה הטרפזי שהוטמע בזווית לתוך הדשבורד ואת גלגלת השליטה החדשה. סוף סוף.
תא הנוסעים
המושבים הקדמיים נוחים וקל למצוא תנוחת נהיגה. תנוחת הישיבה גבוהה כמקובל והמושבים מתכוונים חשמלית עם זכרונות. כבר בגרסת הכניסה מושב הנהג מתכוונן חשמלית ב-8 מצבים, כולל כוונון חשמלי לתמיכה הצידית והגב התחתון. היינו שמחים אם ההגה (שמתכוונן חשמלית גם כן) היה יוצא יותר החוצה.
שדה הראיה לפנים טוב בסך וההתאקלמות למידותיו של הרכב היתה מהירה. מצד שני, שדה הראיה לאחור כבר הופך את התמונה: קורות C רחבות מאוד והחלון האחורי קטן יחסית. מזל שיש כאן מראה מרכזית שהיא בעצם מצלמה ומערך מצלמות היקפיות מעולה, עליו עוד נרחיב בהמשך.
הכניסה למושב האחורי מתבצעת בקלות אך המושב עצמו קצר ונמוך יחסית. המרווח לשניים סביר אך פגשנו רכבי פנאי יוקרתיים מרווחים יותר - למשל וולוו XC40, ב.מ.וו X1 או אודי Q3. לשלושה מבוגרים כבר יהיה צפוף מאוד. ולמרות זאת, די נעים לשהות כאן - יש פתחי מיזוג, שני שקעי USB (כשאחד מהם הוא Type C), ידיות אחיזה, ווי תליה, תאורת תקרה נפרדת, משענת יד עם מחזיקי כוסות, ו... חימום למושבים האחוריים (החל מרמת Premium Luxury).
קאדילק XT4 משווק בישראל ב-3 רמות גימור וכולן עשירות מאוד. כל רמות הגימור כוללות אבזור בטיחותי מרשים עם 8 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, התרעת רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור כולל בלימה אוטונומית במהירות נמוכה, חיישני חניה היקפיים ומערכת חניה אוטומטית, מראה מרכזית באיכות HD מעולה שמצליחה לצמצם לא מעט שטחים מתים, ומערך מצלמות היקפיות מעולה באיכות HD הכולל מבט מעוף הציפור ומגוון אפשרויות תצוגה. את התרעות הבטיחות אפשר לקבל באופן קולי, חזותי וגם כרטט לישבן - אפקטיבי מאוד.
מלבד אבזור הבטיחות, רמת הכניסה Premium כוללת מושבי עור מתכווננים חשמלית, בקרת אקלים מפוצלת, בלם יד חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח כולל אפשרות הנעה מרחוק (פיצ'ר נהדר להפעלת מיזוג ביום חם), גג פנורמי נפתח חשמלית, משטח הטענה אלחוטי, מסך מולטימדיה בגודל 8 אינץ' כולל קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי וגם חיבור NFC מהיר לטלפון החכם, מערכת ניווט (טובה למדי), מערכת שמע מצויינת מבית Bose עם 13 רמקולים, תצוגה עילית צבעונית עם תצוגה מתחלפת (מהירות, מערכות בטיחות, מד סל"ד), תאורת לד מלאה, חיישני גשם ואורות, תא מטען נפתח חשמלית וחישוקי 20 אינץ'.
רמת הגימור Premium Luxury מוסיפה חימום ואוורור למושבים הקדמיים, אפשרות כוונון רחבה יותר למושב הנוסע ומערכת עיסוי נחמדה (אך לא מתקדמת כמו אלו שפגשנו בדגמי אודי למשל), מושבים אחוריים מחוממים, גלגל הגה מחומם ופתיחת דלת תא מטען בהושטת רגל.
רמת הגימור Sport שנבחנה מובדלת עיצובית בחישוקי 20 אינץ' יחודיים, הגה בעיצוב שונה, דוושות אלומיניום, צביעה שחורה לחלקי חוץ כגון השבכה הקדמית, מסגרת החלונות, ספי הצד, הפגושים ומסילות הגג, ויחידות תאורה אחוריות שקופות בחלקן. כמו כן היא היחידה המוצעת עם הנעה כפולה ומערכת מתלים שונה, עליה נרחיב בפרק הנוחות.
הנדסת האנוש טובה למדי, שיפור ביחס לדגמי קדילאק קודמים. ניתן לתפעל את מרבית הפונקציות ממסך המולטימדיה, מגלגלת השליטה או מההגה. בהתחלה זה נראה כמו כפילות מיותרת, אבל בפועל זה נהדר מאחר ולכל פיצ'ר ולכל נהג יש את הדרך שמתאימה לו.
איכות החומרים טובה: העור נעים למגע (יש מספר צבעים לבחירה) וכך גם מרבית חלקי הפלסטיק. לצד זאת איכות ההרכבה פחות מרשימה. מצאנו לא מעט משטחים שלא חוברו באופן מושלם, וגם כמה תפרים שהחלו להיפרם.
תא המטען בנפח 637 ליטרים, כך לפחות מספר דף הנתונים. זהו נתון חריג לטובה, אך בפועל זה לא הרגיש ככה. בפועל הוא קטן יחסית לשימושים משפחתיים ובוודאי קטן מזה של וולוו XC40 או ג'יפ קומפאס. זו לא הפעם הראשונה בה מכוניות של GM מציגות נתוני יצרן שנראים אופטימיים. התא עצמו נמוך מאוד וגם עמוק.
נוחות נסיעה
גרסת ה-Sport שנבחנה מצוידת במערכת CDC – Continuous Damping Control. זוהי מערכת בולמים מתוחכמת הדוגמת את פעולת הבולם 500 פעמים בשנייה ומתאימה את קשיחות הבולם בהתאם לתנאי הדרך. ואיך זה עובד?
קאדילק XT4 הוא רכב נוח בסך הכל, אבל בכל זאת הוא לא סופג שיבושים בצורה רכה כמו ב.מ.וו X1 או וולוו XC40 למשל. על רצף שיבושים קטנים הוא יהיה קופצני ועסוק. בנסיעה בין-עירונית נוחות הנסיעה משתפרת, ושם ה-XT4 סופג טוב יותר ומפגין ריסון הולם.
בידוד הרעשים מוצלח, וגם במהירות כביש 6 רעשי הרוח נשארו מחוץ לרכב. זאת בין היתר בזכות מערכת לנטרול רעשי חוץ וזיגוג כפול לשמשה ולחלונות הקדמיים. ובכל זאת, רעשי מתלה נשמעו מידי פעם.
מנוע ותיבת הילוכים
ל-XT4 מנוע חדש לגמרי, טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטרים. ההספק עומד על 237 כ"ס מכובדים ונתון המומנט מירבי עומד על 35.7 קג"מ שזמינים מ-1,500 סל"ד ועד 4,000 סל"ד. נתון ההאצה ל-100 קמ"ש עומד על 7 שניות (ו-0.2 שניות יותר בגרסת הספורט הכבדה יותר).
הנתונים האלה מגובים גם בתחושות במהלך הנסיעה. קיימת אמנם השהייה מורגשת בלחיצה על הדוושה, אבל המנוע מושך את הרכב בכל מצב ומייצר ביצועים מרשימים, כמעט ספורטיביים.
התיבה האוטומטית החדשה, בעלת 9 הילוכים, פשוט מושלמת. היא פועלת בצורה חלקה בכל מצב – בין אם בנסיעה שגרתית בעיר או תחת עומס והאצות חזקות. גם במצב הידני (ישנם מנופי העברה מגלגל ההגה) היא מאפשרת להוריד כמה הילוכים שרוצים (בגבולות הטעם הטוב כמובן).
בסך הכל נהנה ה-XT4 מיחידת הנעה מעולה, אחת הטובות בקבוצתה. השילוב בין המנוע והתיבה עובד בהרמוניה ונראה שליחידת ההנעה יש יכולת מופלאה לספק הנאה משני העולמות - פעולה נינוחה ביום-יום או חוויה ביצועיסטית כשרוצים.
צריכת הדלק במהלך ימי המבחן עמדה על 9 ק"מ לליטר, נתון סביר בהתחשב בביצועים. למנוע החדש גם מערכת לניתוק צילינדרים לצמצום צריכת הדלק. הפעולה של המערכת לא מורגשת בכלל, לטובה או לרעה.
התנהגות כביש
קאדילק בשנים האחרונות שמה לנגד עינייה את המתחרות מגרמניה, ובמיוחד את ב.מ.וו. כבר ב-ATS וב-CTS חווינו את היכולות המרשימות שהשיגו האמריקאים בתחום הדינאמי, וה-XT4 מצליח גם הוא להרשים.
משקל הרכב לא נמוך כלל (כ-1.7 טון) אבל הוא ממש לא מרגיש כבד. השלדה מפתיעה עם תקשורת ותגובות נהדרות. במצב הנעה קדמית ישנה נטייה ברורה לתת היגוי, אבל ברגע שעוברים להנעה כפולה האחיזה הופכת אבסולוטית ורכב הפנאי הקטן מפגין Turn-In מעולה, כמעט וצולל לתוך פניות. ההגה מדויק אבל משקלו קל והוא רגיש מאוד.
סיכום
קאדילק נכנסת לראשונה (ובאיחור יש לומר) לקטגוריית רכבי הפנאי היוקרתיים והקטנים, אבל היא עושה את זה עם מוצר שהוא פשוט חוויה.
ה-XT4 נראה מצוין, הוא מאובזר למכביר ומרשים במערכות הבטיחות ובנוסף הוא גם נהנה מהתנהגות כביש מוצלחת ומיחידת הנעה נהדרת.
במקביל, אי אפשר להתעלם מהחסרונות הברורים שלו: הוא לא הכי מרווח מאחור, רמת הנוחות בעיר לא מצטיינת, תא המטען שלו קטן יחסית והוא משווק עם יחידת הנעה אחת, חזקה מאוד - אך גם יקרה לרכישה ולא חסכונית בדלק. אם החסרונות האלו לא מטרידים אתכם ואתם מחפשים ג'יפון יוקרתי קטן שפשוט יעשה לכם כיף – יש פה רכב שאתם חייבים לקחת עליו סיבוב.
לדגמי קאדילק בישראל – קאדילק
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות