אמצע חודש יוני זו העונה של הפרידות. בימים אלו קבוצות הווטסאפ רועשות בדיונים על מתנת סוף שנה לגננת ולמורה, מסיבות הסיום של החוגים והנשפים של בוגרי התיכון. בעולם הספורט מסכמים את הליגות השונות בעולם ונכנסים לעונת המלפפונים, ואפילו החורף נשאר איתנו יותר מהרגיל - אך נראה שגם הוא מראה סימנים של פרידה.
אנחנו נפרדים כעת מקיה נירו, אחרי קצת יותר מחצי שנה של מבחן ארוך טווח. קיבלנו אותו בנובמבר 2017 עם 16,680 קילומטרים על השעון. החזרנו אותו, בלי אף תקלה בדרך, עם 34,444 קילומטרים. כלומר - נסענו בו 17,764 קילומטרים בתקופה הזו, כמעט כפול מממוצע הנסועה הארצי למכונית פרטית.
שימושיות ופרקטיקה
הנירו התגלה כרכב קלאסי למשפחה. במהלך תקופת המבחן נסעו בו בוחנים עם ילד אחד, שניים או שלושה - וכולם יצאו מרוצים מהמרווח הפנימי שלו. אמנם מימד הרוחב שלו לא מתבלט, אך בכל פרמטר אחר התגלה הנירו כרכב מרווח מאוד: יש המון מקום ל-4 מבוגרים, תא המטען גדול והמבנה שלו נגיש ושימושי, וסביב הנהג מפוזרים תאי אחסון רבים. בזכות המבנה הריבועי שלו, הצלחנו לא פעם להעמיס בתוכו חפצים גדולים כמו מיטת ילדים, למשל.
צפייה בתוכן קיה נירו במבחן ארוך טווח: שלב הסיכומים
אבזור ובטיחות
על רמת הבטיחות של הנירו כבר דיברנו רבות: יש לו מערך מקיף של חיישנים ורדארים, שיחד מפעילים לא מעט מערכות חשובות. ביניהן אפשר למנות מערכת לבלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת מצוינת לתיקון סטיה מנתיב. זו האחרונה היא מהטובות ביותר מסוגה, וזה כולל מערכות תיקון סטיה שפגשנו במכוניות שעולות חצי מיליון שקל ויותר. מערכת בקרת השיוט האדפטיבית גם כן פעלה מצוין, אך צריך לקחת בחשבון שהיא לא פועלת במהירויות זחילה ולכן לא נתנה מענה בפקקי התנועה.
צפייה בתוכן קיה נירו במבחן ארוך טווח: שלב הסיכומים
מבחינת אבזור הנוחות הנירו גם כן מציע מפרט נדיב למדי. במהלך תקופת המבחן שדרגנו את מערכת המולטימדיה לזו החדשה שמציעה כיום קיה, ונהנינו מתמיכה מלאה בעברית וגם ממערכת ניווט של ווייז. המערכת החדשה היא תענוג אמיתי למשתמש. מעבר לזה מציעה הנירו בקרת אקלים יעילה עם פתחים מאחור (יתרון חשוב למשפחה), מצלמת רוורס מצוינת ומושבים נוחים עם ריפוד משולב עור. כיום היא משווקת גם עם מערכת לכניסה והנעה בלי מפתח, שלא היתה קיימת במכונית המבחן שלנו (מודל 2016).
צפייה בתוכן קיה נירו במבחן ארוך טווח: שלב הסיכומים
מנוע וביצועים
יחידת ההנעה ההיברידית של הנירו, בדיוק כמו באחותה האיוניק, היא שינוי מרענן בנוף ההיברידי. עד היום פגשנו מנועים היברידיים בעיקר בטויוטה ובהונדה - ושם הדגש היה על חסכון ועל נסיעה רגועה ואיטית, ולכן השילוב עם הגיר הרציף היה הבחירה הרלוונטית. מצד שני, המכונית ההיברידיות ההן הרגישו שונות לעומת רכב "רגיל".
הנירו מגיעה אחרת. יש לה מומנט גבוה מאוד של 27 קג"מ, הספק מכובד של 141 כ"ס וגם תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. יחד נוצרת תחושה זריזה ובשרנית, שלא נופלת בהרבה ממנועי טורבו מודרניים. הנירו התגלתה כזריזה מאוד גם תחת עומס, וטיפסה בקלות בעליות של רמת הגולן, ירושלים והרי הנגב. בתוך העיר ההנעה ההיברידית העניקה פעולה חלקה ושקטה.
צפייה בתוכן קיה נירו במבחן ארוך טווח: שלב הסיכומים
צריכת דלק
לאורך תקופת המבחן מילאנו בנירו 986.3 ליטרים של בנזין; כלומר, צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 18.01 ק"מ לליטר. הנתון הטוב ביותר שהגענו אליו היה 19.9 ק"מ לליטר, כשבחלק מהנסיעות (שלא היו על מיכל מלא) רשמנו גם 21.5 ק"מ לליטר; הנתון הכי פחות טוב שמדדנו היה 14.7 ק"מ לליטר, בנהיגה אגרסיבית מאוד - וגם זה נתון מעולה ביחס לאופי הנסיעה.
בדקנו גם את ירידת הערך שספג הנירו, לא בתקופת המבחן - כי זו תקופה קצרה מדי בשביל לבדוק ירידת ערך - אלא את ירידת הערך הכללית שלו בשוק. לאחר ניתוח של מחירונים ומודעות באינטרנט, נראה שנירו בן שנה נסחר בכ-115-120 אלף שקלים. כלומר, ירידת הערך לשנה הראשונה נעה בין 12% ל-16%, נתון נמוך מאוד.
במהלך התקופה הכנסנו את הנירו לטיפול שני במוסך. הטיפול הראשון בוצע לרכב לפני שקיבלנו אותו למבחן. עלות הטיפול במוסך המרכזי של קיה עמדה על 1,059 שקלים - לא הכי זול, אבל צריך לזכור שמדובר בטיפול שני שכולל לא רק שמן ומסנן שמן, אלא גם נוזל בלמים ומסנן אוויר.
צפייה בתוכן קיה נירו במבחן ארוך טווח: שלב הסיכומים
סיכום
במהלך תקופת המבחן למדנו לאהוב את הנירו. למרות כל התחכום הטכנולוגי של מכונית היברידית ושפע מערכות העזר הבטיחותיות, התחושה היא ביומיום של מכונית ידידותית, ביתית ונעימה. קל להתחבר אליה, היא עונה היטב על הצרכים המשפחתיים והיא שירתה אותנו נהדר במהלך תקופת המבחן בכל משימה שהעמדנו בפניה.
מכוניות מסוגה של הנירו הן אלה שיוצרות את המהפכות. אמנם, לפעמים אנו פוגשים באיזו מכונית עתידנית ומעוצבת שמביאה בשורה טכנולוגית חדשה, אך הקדמה הטכנולוגית הופכת למהפכה של ממש רק כאשר היא יוצאת מה"חלליות" ומגיעה למכוניות של היומיום. והנירו היא בדיוק כזו: יעילה מאוד בשגרה, אבל מביאה לנהג את מרבית היתרונות הטכנולוגיים המתקדמים.
יש לי נירו מהעבודה, אני מרוצה מאוד מהאוטו. אמין , מערכת סטריאו טובה, ומערכות בטיחות, שהצילו נהג אחר, מחניה בבגאז' של האוטו לפניו. נתוני הדלק בכתבה הם גם בערך הנתונים שאני מגיע אליהם, עם רגל די כבדה על הגז.
שני חסרונות לנירו, האחד הבגאז' מגבלתי למשפחה עם שלושה ילדים בטיול. שניים, האוטו ממש לא זריז, נסבל במקרה הטוב.
קיבלתי את הרכב מעבודה, היתה החלטה שכל מי שרוצה לקחת רכב, לוקח היברידי, הרב לקחו את הנירו כי הוא מתאים למשפחה. חייב לומר שמאוד אוהב את הרכב ולא הייתי בטוח שאתחבר, והוא מעולה יש ים מקום לכסא תינוק ובוסטר יחד עם כל הדברים שתינוק צריך. אני נוסע כ-55 קמ ליום (קצת יותר עם אני נוסע לגנים), צריכת הדלק מעולה, מאוד נוח וציוד הבטיחות הרבה יותר טוב מרכבים משפחתיים אחרים. מעולה לדעתי
פשוט לראות ולהתפעל מצריכת דלק המרשימה הזאת שעומדת על 1:18 לא מכיר הרבה רכבים ועוד גדולים שיכולים להגיע לצריכת דלק כזאת מרשימה. גם מאוד מרשים לראות שלא הייתי תקלה אחת ברכב מראה על אמינות גדולה מאוד. לא סתם הוא הרכב בין הנמכרים היום.
הרכב חסכוני , ובטיחותי , אולם ההגנה של הקוראנים מפני הקרינה שנוצרת מהזרם החשמלי העובר מתחת למכונית בין המנוע ( מקדימה) למצברים הגדולים ( מאחורה ) והקרינה המסכנת ילדים , מונעת אישית ממני לשקול רכב זה
משום מה רק בארץ התפתחה פאניקה מקרינה אלקטרומגנטית ברכבים היברידיים... אין שום ביסוס רציני, מחקרי-מדעי לאמירה הזאת. אם היה פה משהו - כבר מזמן היינו שומעים משהו מהאירופאים או האמריקאים.
אם הקרינה מדאיגה אותך - תוציא מהבית שלך את הראוטר, קח לילדים שלך את הסלולרי וכן הלאה... אין לזה סוף.
במצב eco האוטו פשוט מרגיש לי 'עצלן'. המנוע החשמלי עם הקלאצ' שלו פשוט עוצר את המכונית ואתה מרגיש שאתה לוחץ ולוחץ על הגז ולא קורה כלום חוץ מרעש...ברגע שמעבירים את המצערת למצב ספורט מתגלה המנוע בנזין עם השרירים שלו, אבל אז גם היתרון של האוטו הזה נמחק לגמרי. לדעתי הביאו לארץ את הנירו בגרסת החשמל החלשה ביותר של קיה אולי בשביל לשמור על רמת מחירים ומיסוי שפויה.
במצב eco האוטו פשוט מרגיש לי 'עצלן'. המנוע החשמלי עם הקלאצ' שלו פשוט עוצר את המכונית ואתה מרגיש שאתה לוחץ ולוחץ על הגז ולא קורה כלום חוץ מרעש...ברגע שמעבירים את המצערת למצב ספורט מתגלה המנוע בנזין עם השרירים שלו, אבל אז גם היתרון של האוטו הזה נמחק לגמרי. לדעתי הביאו לארץ את הנירו בגרסת החשמל החלשה ביותר של קיה אולי בשביל לשמור על רמת מחירים ומיסוי שפויה.
קיה הוא חיקוי זול לרכב יפני..
לא קלישאה פשוט אמת לאמיתה..
אני קובע כך אחרי 2 קיות במשך 5 שנות ״במבחן״ ו 2 יפניות מקבילות ...
חייבים להודות..המעצבים של קיה טובים יותר מהיפנים .
אחרי קצת יותר מחצי שנה עם הנירו, ועברתי כבר כמעט 13,000 ק"מ, אין לי מה לומר חוץ מזה שאני מאוהב ברכב!
צריכת דלק נהדרת, איבזור בשפע, סביבת נהג ונוסעים נעימה, והכי חשוב מערכות בטיחות שכבר הצילו אותי מכמה תאונות...
אחרי המחמאות באות החסרונות:
קצת כבדה ובהאצות (כמובן במצה החסכוני), אבל כבר התרגלתי ובאמת שהרכב הזה הפך אותי לנהג יותר רגוע! מתנהל לאיטי וכשרוצה קצת להתעורר לחיים מעביר למצב ספורט.
לגבי הקרינה, אני רוצה לציין שזו נקודת התורפה של הרכב, וחבל שלא מתנהלים בצורה קצת שקופה יותר מול הלקוחות.
יש קרינה די גבוהה במושב מאחורי הנהג (40 מיליגאוס שמשתנה לפי מהירות הנסיעה).
כל מי שרוצה להתווכח עם זה מוזמן אבל זו עובדה! אני מהנדס חשמל, וקרינה זה המקצוע שלי ובדקתי את זה בכל הצורות האפשריות.
יחד עם זאת, יש לציין שהקרינה הזו (קרינת ELF- אלקטרומגנטית), היא מסוכנת רק בחשיפה ארוכת טווח. אצלי הילדים נוסעים כל יום 10 דקות בפיזור/איסוף לגנים/בתי ספר ובסופש"ים מקס' שעה-שעתיים. במצטבר זה בערך 10 שעות בחודש. לא חשיפה רצינית.
אני אישית מתכוון לבצע מיגון של המושב האחורי רק כדי להשקיט את המצפון.
4.5 ליטר למאה קילומטר, שזה 22.2 קילומטר לליטר. בנסיעות בינעירוניות זה דווקא יותר חסכוני לי. היו לי כמה נסיעות שבהן עשיתי 40 קילומטר לליטר. הרכב גם מרווח ובטוח מאוד. כולל מגוון רחב של מערכות בטיחות אקטיביות. שאפו לקיה וליבואן. ממליץ בחום
חושב שלהקוח הישראלי לא מבין ברכב
בית ממסרים שמקצר ונשרף סוללות שצריך
להחליף לעיתים קרובות עדכוני תוכנה ללא הפסקה
בקיצור רכב צרה
באירופה לא מכניסים את הזבל הזה
נסענו כבר 19,000 ק"מ בחצי שנה. היא עושה 22.5 ק"מ לליטר בממוצע. לפעמים בשיוט שטוח של 100 קמ"ש היא עוברת לתפעול חשמלי. מבחינת נוחות, חסכון ואמינות, אני מאוד מרוצה.
חוגגת שנה עכשיו.
ירדתי מרכב מנהלים דיזל לקיה נירו פלאג אין כי הוצאות הדלק , גם של דיזל, היו כבדות.
הוצאות הדלק ירדו לשליש - רבע. חשבתי שתהיה פשרה גדולה בנוחות אבל לא מרגישה כזו. המינוס היחיד שהנסיעה כל בנזין קצת רועשת והרכב לא מבודד טוב את רעשי החוץ. הנסיעה על הסוללה שקטה בתענוג. נהנית מכל רגע.
הרכב לא מרשים חיצונית, אבל נעים. מרוצה מאוד.
מקווה שהדגם הבא יהיה חשמלי לחלוטין (וזה בתנאי שהטווח יהיה לפחות 400 -450 קמ לסוללה מלאה).