קטגורית רכבי הפנאי הקטנים צומחת בקצב אקספוננציאלי, עם מקדם הדבקה גבוה במיוחד. בישראל נוצרו, הלכה למעשה, שתי קבוצות בתוך הקטגוריה הזו: המכוניות הזולות יותר, שלרוב הגרסאות הבכירות שלהן עולות פחות מ-125 אלף שקלים - קיה סטוניק, יונדאי וניו, סיאט ארונה, סיטרואן C3 איירקרוס ואופל קרוסלנד, והמכוניות היקרות יותר שמחירן מתחיל ב-125 אלף שקלים ומטפס מעלה. הקבוצה הזולה יותר מציעה פתרון שפעמים רבות מתחרה גם במכוניות סופר-מיני.
במסגרת מתיחת הפנים של קיה סטוניק התרחש אירוע חריג: המכונית הקוריאנית איבדה 20 סוסים. מדובר באותו מנוע בדיוק אך עם אורווה קצת יותר קטנה. במקביל, התווספה להיצע גרסת GT ליין בעיצוב ספורטיבי, שאמורה להשיב את רוחם של הסוסים האבודים, גם אם לא את כוחם. האם הוא עדיין ג'יפון מוצלח?
מעבר לשינויים הבסיסיים, שנוגעים בעיקר ליחידות התאורה, אין הבדל גדול ביחס לדגם שלפני המתיחה. הגרסה שהתייצבה אצלנו הגיעה בצבע אדום בוהק בשילוב עם גג שחור - נאה בהחלט. אין ספק שהסטוניק בגרסה הזו היא מכונית די מרשימה ואפילו בולטת. הנקודה המרכזית לרעתה, ככל שזה נוגע למראה, היא גובהה הנמוך, כך שלמרות פסי הגגון - קשה להגיד שהיא נראית כמו ג'יפון. אפשר ליחס לה יותר מאפיינים של רכבי פנאי שהתווספו למכונית סופר-מיני שגרתית, מעט גבוהה יותר מהרגיל.
תא הנוסעים
אותה נקודה לחובתה של הסטוניק בולטת כשמתיישבים ברכב. מי שיתמקם במושב הנהג יגלה תנוחת ישיבה די נמוכה. צריך להגביה את הכסא לא מעט כדי לקבל את התחושה של ישיבה "מעל" הרכב ולא בתוכו. לעומת מושב הנהג, לנוסע אין אפשרות לכוונון גובה המושב ומהצד שלו הרכב לא מרגיש שונה מסופר מיני רגילה.
שדה הראיה סביב מצוין. החרטום שוקע קדימה וקל לראות איפה הרכב מסתיים. בצדדים קו המותניים נמוך. גם השמשה האחורית מאפשרת להבין איפה הסטוניק נגמר כך שאפשר להכניס אותו לחניות די בקלות. אפילו קורה C גדולה לא ממש מפריעה.
בנוגע לתנוחת הישיבה עצמה – קשה להתלונן. המושבים נוחים יחסית ומציעים שילוב עור ובד שלא היה כאן קודם, ההגה יוצא הרחק החוצה, מושב הנהג מציע טווח תנועה נדיב לגובה ולמרחק וקל מאוד למצוא תנוחת ישיבה מתאימה. הנוהגים יהנו גם מהנדסת האנוש המצוינת של קיה: מסך המולטימדיה גדל במעט וכל הפקדים בו גדולים ונוחים ללחיצה גם בתנועה. לא מדובר במערכת מולטימדיה מהירה או מתוחכמת במיוחד, אבל היא תומכת בקישוריות למכשירי אנדרואיד ואייפון.
האבזור השתפר קלות. הבלימה האוטונומית מזהה גם רוכבי אופניים, ויש תיקון סטייה מנתיב הכולל היגוי אקטיבי מעולה. נוספה גם מערכת חשובה למניעת שכחה של ילד ברכב. בסעיפים הרגילים של האבזור תפגשו חלון שמש בגג שהצטרף במתיחת הפנים, בקרת אקלים, מראות מתקפלות חשמלית, בקרת שיוט לא אדפטיבית, חיישני חנייה מאחור ועכשיו גם מלפנים וכניסה והנעה ללא מפתח.
חלק מהמתחרות האירופאיות מציגות במקרים רבים פריטי אבזור נוספים כמו לוחות מחוונים דיגיטלים, בלם יד חשמלי ועוד, אך לאור פערי המחיר בינם לבין הסטוניק - אפשר לומר שזה האחרון בהחלט לא סובל מנחיתות מהותית.
נקודה אחרונה לפני שנעבור למושב האחורי. החומרים בתוך תא הנוסעים לא מצטיינים - עניין מקובל בקבוצה. לרוחב הדשבורד יש פלסטיק בגימור שמזכיר קרבון-פייבר וההגה נעים במיוחד לאחיזה, אבל כל השאר מורכב מפלסטיק פשוט ומחוספס. איכות ההרכבה מצויינת.
המושב האחורי סביר. מצד אחד, אפשר להושיב בו 2 מבוגרים בנוחות סבירה ומעלה. יהיה להם מספיק מרווח לראש ולרגליים כל עוד לא מדובר באנשים גבוהים מדי. נוסע שלישי אפשר למקם אבל זה לא יהיה נוח במיוחד. הכניסה והיציאה פחות נוחות בגלל דלתות לא ממש גדולות.
תא המטען קטן ביחס לקבוצה ויש לו "מדרגה" שמקשה על הוצאה של ציוד כבד. המבנה שלו רבוע כך שקל לסדר בו דברים ויש מספיק ווי אחיזה ונקודות עיגון.
נוחות נסיעה
קיה סטוניק לא השתנתה מהותית מבחינת נוחות הנסיעה במסגרת מתיחת הפנים. הכיול של המתלים מכוון בתפיסה לאירופה עם נוקשות יחסית. למרות העובדה האחרונה, נוחות הנסיעה עצמה סבירה. הרכב עסוק על שיבושים וזז לא מעט בגלל תגובה ברורה מצד הבולמים בכל מעבר על מכשול. מהעבר השני, הוא לא נוטה לסגור את מהלך המתלה ובוודאי שלא מתרסק על מתליו. העניין האמיתי שהופך אותו לממוצע ברמת הנוחות הוא רעש מתלים מאוד נוכח. גם אם לא בהכרח מרגישים כל מהמורה באופן ברור, שומעים אותה תמיד.
בתוך העיר, ההגה הקל ורדיוס הסיבוב המוצלח מאפשרים לו להשתחל למקומות צרים בקלות.
מחוץ לעיר הוא נותר די עסוק אך כמובן שפחות מאשר בתוך העיר. גם כאן מפגשים עם פסי חיבור או מהמורות יזיזו את הסטוניק באופן לא הכי אלגנטי, אך בעיקר תשמעו את רעש המתלים.
בידוד הרעשים הוא נקודת חולשה משמעותית של רכב הפנאי הקטן. לאורך הנסיעה ובעיקר במהירויות גבוהות רעשי כביש היו נוכחים בחלל הרכב.
מנוע ותיבת הילוכים
אובדן של 20 כוחות סוס בכל רכב הוא סיפור, במיוחד ברכב שיש לו בסך הכל 120 כאלו מלכתחילה. אבל בעולם מנועי הטורבו בו אנחנו חיים, נתון של 100 כ"ס הוא בהחלט מספיק עבור רכב במימדים של הסטוניק. במיוחד כאשר נתון המומנט לא השתנה, ועומד על 17.5 קג"מ.
כשנוהגים בסטוניק מתחילים להרגיש שמישהו עבד פה על מישהו. את הלקוחות הפוטנציאלים אני יכול להרגיע - לא עבדו עליכם. אולי רק על הבחור שכותב את המספרים בקטלוגים.
הקיה הקטנה מרגישה נמרצת. המנוע הקטן דוחף באופן החלטי, ובעיקר ליניארי, את הרכב, ואפילו עליות תלולות בקצב גבוה לא גרמו לו להתנשף ולאבד כוח. אולי תחת עומס מלא של 4 נוסעים מבוגרים ומטען, במאמץ ממושך, יורגש מחסור מסוים בכוח - אבל באמת שקשה להבין אם הסוסים באמת עזבו את האורווה או שהם פשוט נתקעו בשירותים כשמדדו את ביצועי המנוע.
הביצועים הטובים באים במחיר מסוים. ראשית, תיבת ההילוכים מעט מחוספסת והמנוע פועל את פעולתו היעילה באופן קצת גס ועם צליל לא משובב. במצב ספורט ובתוך העיר התיבה לעיתים נשמעת ולעיתים מעבירה מכה קטנה. לא עניין דרמטי, אך החווייה הכוללת פחות אלגנטית ביחס לחלק מהמתחרות.
צריכת הדלק טובה מאוד, על אף שהמערכת המיקרו-היברידית שהוצגה במסגרת מתיחת הפנים לא הגיעה לישראל. המבחן היה תובעני בשני קטעים מרכזיים: נהיגה הררית דינאמית וארוכה מהרגיל ונהיגה עירונית פקוקה. בנוסף נהגנו במתווה בין עירוני די ארוך ושלו. בסופו של דבר צריכת הדלק הסופית עמדה על כ-13.5 ק"מ לליטר. בשיוט רגוע תוכלו לראות בקלות גם 16 ק"מ לליטר ובנהיגה עירונית מרובת עצירות ופקקים הצריכה ירדה לאזורי ה-8.5 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
הסטוניק שייכת לאותם רכבי פנאי קטנים שלא ממש קיבלו שמרים. הגובה המצומצם יחד עם ריסון המתלים מוביל לזוויות גלגול די צנועות. כל העניין הזה הופך את הרכב הקטן לרכב בעל התנהגות כביש טובה יחסית למקובל בקבוצה.
קודם כל, האחיזה מספקת ומעלה, בטח ככל שזה נוגע לדרישות מרכב פנאי קטן. מעבר לזה, התנהגות הכביש מאוד צפויה. אין פה זנב שובב או תת היגוי דרמטי. רק התנהגות צפויה ובטוחה על המגבלות. בצד הפחות מוצלח נרשם הגה מעט קל ועם שטח מת גדול במרכז. זה מפריע בעיקר במהירויות גבוהות ובקטעים דינטמיים שרוב הרוכשים לעולם לא יפגשו.
רכב המבחן הגיע אלינו כשהוא חדש לחלוטין. הבלמים, כתוצאה מכך, הרגישו מעט ספוגיים וקצת פחות נחושים מהרצוי.
סיכום
כרכב פנאי קטן, קיה סטוניק מביא איתו כמה ערכים מאוד חשובים, במיוחד בגרסת ה-GT ליין. הוא מאובזר יחסית בנדיבות, המרווח לזוג הורים וזוג ילדים יהיה מספק, תא המטען גדול ממכונית סופר מיני וההתנהלות בתוך העיר נעימה להוציא את נושא המתלה הלא-שקט.
זה גם רכב שיכול לבצע משימות בין עירוניות בצורה לא רעה: יחידת ההנעה, הנקודה החשודה לפני המבחן, התגלתה כמוצלחת אפילו אם כתוב לה 20 פחות בתעודה. גם התנהגות הכביש בטוחה וגם מחוץ לעיר עיקר התלונות הן על בידוד רעשים ונוחות לא מספיק גבוהה. לא משהו יוצא דופן ביחס למתחרים.
הנקודה המשמעותית ביותר שמבדלת את הסטוניק ממתחריו היא מימד הגובה שלו. רבים מרוכשי הג'יפונים הקטנים בוחרים בהם בגלל תנוחת הישיבה הגבוהה והמראה האופנתי. בעוד שהמראה ללא ספק עונה על הציפיות, במיוחד בגרסה הבכירה, תנוחת הישיבה לא מרגישה כמו בג'יפון. אם זה לא עניין קריטי עבורכם, תוכלו לקבל כאן מוצר שמעניק תמורה מצוינת למחיר.
לצפייה בכל דגמי קיה בישראל
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות