האמת היא שלא רק שלא ברור לנו לאיזו קטגוריה צריך לשייך את קיה K2500, אנחנו אפילו לא בטוחים איך קוראים לו. הרי עד שהיבואנית טלקאר החלה לשווק אותו, בחודש מאי האחרון, הוא נמכר בישראל ביבוא מקביל - ואז בכלל קראו לו קיה בונגו.
עיצוב
אם ה-K2500 נראה לכם מוכר, זה לא במקרה. הוא מיוצר בעולם כמעט ללא שינויים מאז 2005, וגם נמכר אצלנו בעבר תחת השם "קיה סופרטראק". החלק האחורי כמעט ולא השתנה מאז, ניתן לראות זאת בעיקר בעיצוב הפנסים. מלפנים חל עדכון מסוים כאשר ה-K2500 מציג את "אף הנמר" שמוכר מדגמי קיה הפרטיים, בעוד יחידות התאורה נותרו אנכיות כבעבר.
גם מבפנים המראה תכליתי, כאשר ריפודים דמויי עור בגוון בהיר משפרים מעט את הנראות, אך נוטים להתלהט לאחר חניה בשמש. איכות החומרים בסיסית כמצופה.
תא הנוסעים
קיה K2500 משווק בישראל רק בגרסה אחת, עם קבינה בודדת ו-3 מקומות ישיבה. הטיפוס למושב הנהג מעט מסורבל: הכסא גבוה מאוד והמדרגה ממוקמת בנקודה שממנה קשה להעביר את הרגל לרצפת הרכב.
תנוחת הישיבה יעילה, כאשר הנהג קרוב לפקדים העיקריים (תיבת הילוכים וההגה) אך רחוק ממתגי הרדיו והמיזוג. שדה הראיה יוצא מן הכלל הודות לשטח החלונות הגדול, והראות לאחור מייתרת את הצורך במצלמת רוורס.
שלא כמו במסחריות אחרות, כאן תמצאו מעט מאוד תאי אחסון. יש תא כפפות בגודל סביר, תא קטן לפני ידית ההילוכים, תא בתקרה למשקפי השמש ועוד מאפרה. זהו. קיפול של המושב האמצעי חושף עוד כמה תאים קטנים, אך אין מדף אחסון בתקרה או תאים גדולים לניירת בראש הדשבורד. התאים בדלתות צרים.
מימין לנהג ישנם שני מושבי צוות; הימני בגודל סטנדרטי, אך המושב המרכזי קטן יחסית. חלק ניכר ממרווח הרגליים לנוסע במרכז נלקח לטובת הקונסולה של תיבת ההילוכים. בנוסף, הוא זוכה לחגורת "בטן" בלבד.
רשימת האבזור של קיה K2500 כוללת את המינימום הדרוש: מערכת שמע מקורית עם חיבורי AUX, USB וקישוריות בלוטות', שליטה מההגה על המערכת, מחשב דרך בסיסי ושני חלונות חשמל. לא מצאנו כאן פריטים כמו מראה בסוכך השמש, כוונון חשמלי למראות הצד או מאותתים בנגיעה, שלא לדבר על אבזור מתקדם יותר. בתחום הבטיחות כולל המפרט כרית אוויר בודדת ומערכת Movon בהתקנה מקומית, כנדרש בחוק.
נוחות נסיעה
אחד הפלאים שהרכב הזה מחולל הוא ביכולת שלו לתמרן בשטחים צפופים. זה לא רכב קטן במיוחד - הוא מתפרש לאורך של 512 ס"מ, ארוך יותר אפילו מטויוטה לנד קרוזר ואודי Q7, וקצר ב-10 ס"מ בלבד ממרצדס S קלאס. אבל ההנעה האחורית מאפשרת לגלגלים הקדמיים לפנות בזווית כמעט לא הגיונית, ומייצרת רדיוס סיבוב של 5.1 מטרים בלבד. לשם השוואה, קיה ספורטז' נדרש לרדיוס סיבוב של 5.5 מטרים. כושר התמרון הזה, יחד עם שדה הראיה המושלם ועם מימד רוחב מצומצם של 174 ס"מ בלבד (11 ס"מ פחות מטויוטה היילקס), מאפשרים ל-K2500 להסתדר בקלות גם בחניונים צפופים או בסמטאות. צריכים להוביל ספה מחנות רהיטים ברחוב הרצל, בג'ונגל של דרום תל אביב? קטן עליו.
מנגד, רמת הנוחות של הרכב לא מצטיינת. כושר ההעמסה הגבוה דרש התאמה של מערכת המתלים למשקלים כבדים, וכאשר הרכב ריק הוא מייצר נסיעה קופצנית במיוחד. העמסת משקל משפרת במשהו את המצב, אם כי לא בדקנו אותו תחת משקל שמתקרב למגבלות.
בכביש המהיר הנוחות סבירה כל עוד האספלט איכותי, אך בידוד הרעשים איננו מבריק. הנהג יושב מעל המנוע ולתא הנוסעים חודרים רעשים נוכחים מכיוונים שונים.
מנוע ותיבת הילוכים
קיה K2500 מצויד במנוע טורבו-דיזל בנפח 2,500 סמ"ק, עם הספק של 130 כ"ס ב-3,600 סל"ד ועם מומנט של 26 קג"מ ב-1,500 סל"ד. תיבת ההילוכים היא ידנית עם 6 יחסי העברה.
המנוע מזכיר קצת טנדרים מפעם, עם יותר נפח מכוח - מה שיוצר צליל נוכח בתא הנוסעים. אבל האמת היא שגם כוח יש כאן מספיק בהחלט. המסחרית הקוריאנית מייצרת תאוצות לגמרי לא רעות ומתנהלת בקלילות בין רמזורים, בתוך העיר ומחוצה לה. במהירויות גבוהות כבר נגמר לה האוויר, אך בקצב רגיל היא מסתדרת בנינוחות.
תיבת ההילוכים קלה מאוד לתפעול, עם בורר נוח ודוושת מצמד רכה. אין לה אמנם מערכת עזר לזינוק בעליה, אך נהג מנוסה יסתדר איתה היטב גם בשיפועים תלולים.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 9.7 ק"מ לליטר - קרוב מאוד לנתוני היצרן, שמבטיחים צריכה של 10.2 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
רכבים מסוגו של ה-K2500, ששמים את הדגש על נשיאת משקלים, לרוב לא מציגים יכולת דינאמית מלוטשת - וזה המצב גם כאן. נדרשת הורדת קצב משמעותית בעיקולים ובירידות ממחלפים, על מנת לשמור על רמת האחיזה הנדרשת. שימו לב לשלוליות על הכביש, שעלולות לגרום לזנב להחליק מעט. הנעה אחורית, בכל זאת.
העמסה
זהו התחום בו יש לקיה K2500 יתרון ברור על פני המתחרים. שטח הארגז שלו מתפרש על אורך של 311 ס"מ ורוחב של 163 ס"מ, מה שאומר שיש כאן ארגז גדול משמעותית בהשוואה לטנדרי הטון היפניים. גם כושר ההעמסה שלו גבוה בהרבה משלהם, ועומד על 1,420 ק"ג - נתון שמוצאים בדרך כלל במסחריות גדולות בהרבה.
דלתות הארגז נפתחות מכל הכיוונים ומאפשרות העמסה נוחה וקלה, ובדפנות ישנם ווי עיגון רבים לטובת רצועות קשירה. מנגד, כושר הגרירה של ה-K2500 נמוך בהשוואה לרוב הטנדרים, ועומד על 1,200 ק"ג בלבד לנגרר עם בלמים.
סיכום
קיה K2500 לא יתאים לכל אחד. בעלי עסקים רבים עלולים לפסול אותו בגלל הקבינה הבודדת, היעדר ההנעה הכפולה או ההסתפקות בתיבת הילוכים ידנית. מנגד, לעסקים מסוימים הוא יתאים כמו כפפה ליד: תחשבו עליו כעל רכב תפעולי לחברת השכרת אופניים חשמליים, שצריכה לתמרן בערים הצפופות ולפזר אופניים בנקודות שונות; או למשל על מובילי רהיטים, זגגים, גננים ובעלי מקצוע אחרים שזקוקים לרכב עבודה יעיל עם ארגז גדול וכושר העמסה גבוה. אלו יקבלו כאן תמורה גבוהה מזו שמציעים הטנדרים המסורתיים, במחיר רכישה נמוך משמעותית.
לצפייה בכל דגמי קיה בישראל
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות