בקרב עולם רכבי הפנאי היוקרתיים, לריינג' רובר שמור מקום של כבוד בהיכל התהילה. זהו דגם שמתפתח עקב בצד אגודל, שלא ממהר להציג דורות חדשים כל כמה שנים, ובמקרה של שלושת הדורות האחרונים (מתוך חמישה בסך הכל מאז 1969), הקצב עומד על דור חדש רק בכל עשר שנים.
הדור החמישי אם כך הוא התפתחות שנמשכה עשור שלם מהדור הקודם. במהלך השנים צבר הריינג' רובר קהל לקוחות נאמנים שהפרוטה מצויה בכיסם, כיכב בלא מעט סרטים וכמובן גם משרת את בית המלוכה הבריטי, כיאה למעמדו. ועכשיו הוא מגיע אלינו למבחן, מנסה להוכיח פעם נוספת שמדובר ברכב שטח מליגה אחרת.
עיצוב
העיצוב החיצוני ממשיך את הקו המוכר של הריינג' רובר עוד מהדור הראשון. מכסה מנוע ארוך עם שם הדגם, שמשה קדמית זוויתית, חלון הצד האחורי וזווית קורה D עם דלת תא המטען. יש עוד כמה מאפיינים שהצטרפו עם השנים כמו למשל הגימורים בכנפיים / דלתות הקדמיות מהדור השלישי וכמיטב צו האופנה יש ידיות דלתות נשלפות. ועוד דבר אחד – הגודל. הריינג' הוא פשוט רכב ענק שמצליח לשדר ממלכתיות לצד עוצמה, וזה לא משהו שתמיד קל לעשות.
מבפנים נפגוש בתא נוסעים אלגנטי מאוד עם משטחים ישרים ונקיים, מסך מולטימדיה 13.1" שנראה כמרחף במרכז הדשבורד והגה בשני צבעים. אין פה יוקרה מוחצנת, כמו למשל בחלק מדגמי מרצדס וגם לא כזו מסורתית כמו אצל לקסוס, אלא שילוב מדויק בין הקשיחות של מותג השטח היוקרתי לבין עידון מלכותי וחומרים באיכות גבוהה, כמו עור, עץ ואלומיניום, שמשתלבים יחד באופן הרמוני. זהו תא נוסעים עם אווירה רגועה שנעים מאוד לשהות בו בנסיעות ארוכות.
תא הנוסעים
הכניסה אל מושב הנהג מצריכה טיפוס, שכן הריינג' הוא לא רכב נמוך. מושב הנהג נוח מאוד, רחב ותומך עם שפע כוונונים חשמליים, אפילו למשענת הראש בשני הצירים. יש גם כוונון לרוחב משענת הראש (ידני), אך באופן מפתיע אין כוונון גובה לחגורת הבטיחות.
מרווח? כן, והרבה. עד כדי כך שיש לנהג ולנוסע עוד משענות יד מתכוונות. עם משענת מרכזית גדולה הן לא ממש היו בשימוש, אך יש כאלו שהדבר מצא חן בעיניהם.
הנדסת האנוש טובה, אך לא מצטיינת. תפעול המולטימדיה פשוט עם אייקונים גדולים כשגם תתי התפריטים של ההגדרות מסודרים היטב ועם גופנים גדולים, ולוח המחוונים הדיגיטלי ברור וקריא גם בשמש.
מאידך, תפעול בקרת האקלים לא אינטואטיבי, בדומה לשאר דגמי לנד רובר הנוכחיים. צריך למשל למשוך את גלגלת השליטה על הטמפרטורה כדי לעבור לשינוי העוצמה או לדחוף אותה פנימה כדי לשלוט בחימום ובאוורור המושבים. אפשר גם לתפעל זאת מהמולטימדיה ואז תצטרכו כמה לחיצות ובאופן אישי העדפתי זאת כך. גם תפעול מחשב הדרך מההגה לא אינטואטיבי במיוחד עם כפתורים פיזיים שיש צורך ללחוץ עליהם, אך הם חלקים ורק נקודה קטנה בולטת עליהם, מה גם שמחשב הדרך דורש כמה לחיצות כדי לעבור בין התפריטים השונים או לשנות הגדרות תצוגה טרוויאליות כגון צריכת הדלק או תצוגת הבטיחות.
הכניסה למושב האחורי דורשת הרמת רגל גבוהה והמרווח אף טוב יותר מזה של היושבים מלפנים. ואם בכל זאת חסר מקום, לחיצה במסך המולטימדיה על מצב Chauffeur (נהג) תזיז את מושב הנוסע לפנים ותקפל את משענת הגב שלו עד כמה שניתן.
יש כאן מושבים עם שליטה חשמלית על המסעד, לכל צד בנפרד כמובן, עם וילונות חשמליים ואפשרות לשלוט על פתיחת וילון הגג הפנורמי (כפתור ביטול השליטה על החלונות מעמדת הנהג מבטל גם את זה), בקרת האקלים מפוצלת גם מאחור, יש חימום ואוורור במושבים, פתחי המיזוג יוצאים ממרכז הקונסולה שמלפנים וגם מהתקרה. פשוט תענוג.
יש כמובן גם פריטים סטנדרטיים יותר כמו שני ווי תליה בכל צד, תא בדלת עם מחזיק כוסות שיתאים יותר לבקבוק סודה קטן, אבל יש עוד שניים נשלפים בתוך משענת היד ועוד תא בתוכה, שני שקעי USB, שקע 12 וולט וגם 230. כדי להנעים את הנסיעה עוד יותר, יש גם שתי נורות קריאה נפרדות לכל נוסע, האחת בגוון חם והשנייה בגוון לבן, לטובת קריאה נוחה יותר של של מסך הטאבלט או הספר.
רמת הגימור ה"בסיסית" הנבחנת (אם אפשר לקרוא ל-1.3 מיליון שקל "בסיסית") היא ה-HSE ונפתח דווקא עם מערכת השמע – יש כאן מערכת מבית "מרידיאן" עם 19 רמקולים וסאבוופר, ואחרי לא מעט קילומטרים בעוצמות משתנות וסגנונות מוזיקליים שונים, היא ללא ספק אחת הטובות בשוק אם לא הטובה שבהן. ואם בכל זאת זה לא מספק אתכם, ברמת הגימור הבאה Autobiography כבר תקבלו 35 רמקולים... יש גם תא קירור בין המושבים, ולא מדובר בעוד תא עם פתח מיזוג בתוכו, אלא ממש מקרר קטן, כזה שבעוצמתו הנמוכה בימי המבחן החמים שמר על בקבוק השתיה כמעט קפוא.
בנוסף לכל פרטי האבזור שכבר הוזכרו, מצאנו גם תאורת מטריקס לד משובחת, "דיגיטל-לד" בלנדרוברית, סגירת ואקום בדלתות ומראה מרכזית דיגיטלית נהדרת עם זווית רחבה.
בבטיחות נמצא את כל המערכות המקובלות ונציין כי מערכת הסטייה מנתיב פעילה רק ממהירות פרברית וגם אז לא פעם היא מגיבה באיחור, למשל אחרי שהרכב כבר על או אחרי סימון השוליים. מפרטי האבזור המלאים מחכים לכם בקטלוג.
תא המטען בנפח 1,050 ליטרים. כן, קראתם נכון. כשאין שורה שלישית יש מקום למטען, והרבה ממנו. התא נפתח כמובן חשמלית ובעל דלת מפוצלת שחלקה התחתון נפתח מטה, חשמלית כמובן, ויכול לשמש כספסל ישיבה. כשהיא פתוחה קשה לגשת לעומקו של התא וכשהיא סגורה גובה המדרגה סביר.
בנוסף ישנם כפתורי שליטה על מתלי האוויר לטובת הנמכת הרכב והעמסה קלה יותר, מדף עליון קשיח ומתקפל, ווי תליה, גומיות ולא פחות מ-6 תאורות לד (4 בפנים ו-2 בגב הדלת העליונה).
נוחות נסיעה
בנסיעה עירונית הנוחות טובה מאוד – לא משנה אם מדובר ברצף שיבושים קטנים או ברחוב הולנדי, כמעט ואין דבר שמאיים על הענק הבריטי. שדה הראייה טוב יחסית, אבל במקומות צפופים תמיד טוב לתת מבט בתצוגת המצלמות ההיקפיות המצויינות שגם יודעות ליצור תצוגת תלת-מימד ובמקביל להציג מבט-על שקוף ואת מצב הקרבה מהחיישנים. תוסיפו לזה גם היגוי לגלגלים האחוריים, ומעולם לא היה קל יותר להכניס רכב באורך של מעל 5 מטרים ורוחב של מעל 2 מטרים לתוך חניות צפופות.
הנוחות הבין-עירונית מצוינת אף היא, עם תחושת ערסול המורגשת בעיקר בכביש גלי כאשר הריינג' הגדול כמעט ומגהץ את הכביש. וכן, זה אומר שלא תקבלו פה ריסון מושלם.
בידוד הרעשים טוב מאוד, גם בזכות מערכת נטרול רעשים אקטיבית, אך בכל זאת אוושת רוח חודרת במהירות בין עירונית, כי בסוף לעיצוב המרובע יש מס. יש גם רעשי מתלים נדירים שמופיעים אחרי מעבר שיבוש חד ורוחבי, דבר המוכר לנו מרכבים אחרים עם מתלי אוויר. בכל מקרה, מדובר בעניינים שלא יפריעו באופן מהותי לאיכות הנסיעה.
מנוע ותיבת הילוכים
לריינג' רובר 3 יחידות הנעה המוצעות בישראל כיום. החזקה ביותר היא טורבו-בנזין עם 8 צילינדרים בנפח 4.4 ליטרים ו-530 כ"ס. לאחרות רק 6 צילינדרים ונפח של 3.0 ליטרים - לבנזין 400 כ"ס ואנו מסתפקים בגרסת הדיזל הצנועה עם 350 כ"ס "בלבד" ומומנט מרשים של 71.4 קג"מ, שהם 15.3 קג"מ יותר מגרסת הבנזין, כשאת ההאצה ל-100 קמ"ש הוא מסיים ב-6.1 שניות.
צלילו של הדיזל נשמע בעיקר תחת מאמץ, וגם אז הוא עובר עמעום בדרכו אל תא הנוסעים, עד כדי שבנסיעה עירונית ורגועה, נוסע שישב מאחור שאל אם הרכב חשמלי...
פרט למתומנת הצילינדרים לכולן יש מערכת מיקרו-היברידית שמסייעת למנוע ביציאה מהמקום או בשיוט, אך במקרה דנן היא אינה מכבה את המנוע בשיוט. בזמן כיבוי המנוע בעקבות מערכת ה-Stop & Start עוצמת המזגן נחלשת אך נראה שהקירור ממשיך לעבוד. כך או אחרת, בקרת האקלים ביצעה עבודה מצויינת במהלך המבחן.
תיבת ההילוכים פלנטרית עם 8 הילוכים שעוברים באופן חלק במרבית הזמן ורק לעיתים רחוקות תרגישו אותם, בעיקר בהורדת הילוכים.
התחושה הכללית מיחידת ההנעה אינה של כוח מתפרץ, ואף ישנה השהייה מורגשת מרגע הלחיצה העמוקה על דוושת ההאצה ועד היציאה מהמקום או ביצוע עקיפה. הריינג' אוהב לצבור את הכוח שלו בהדרגה, אך באופן מהיר, כך שבקלות תוכלו למצוא את עצמכם משייטים במהירויות גבוהות.
את המבחן סיימנו עם צריכת דלק של 9.1 ק"מ לליטר – לא רע בכלל ביחס לגודל.
התנהגות כביש
ספינת הצי הבריטי המנומסת פועלת בדיוק על בסיס חוקי ניוטון. כלומר, הרכב הגדול שגובהו 1.87 מטר וגם שוקל מעל 2.4 טון, איננו חובב ידוע של התגרויות ופרובוקציות.
התחושה מההגה מנותקת, הנטייה לתת-היגוי קיימת גם קיימת, הבלמים רכים, חסרי נשיכה ועם מהלך דוושה ארוך. אך מנגד האחיזה גבוהה, הריינג' רובר מקנה תחושה בטוחה וכל אותן רכינות יאותתו לנהג מה מגבלותיו.
שטח
ובסוף זה לנד רובר, אז איך הוא בשטח? למען האמת, עם תג מחיר של 1.3 מיליון שקל מעטים יהיו הלקוחות שירצו לאתגר אותו, אך בכל זאת נספר שמרווח הגחון כאן במצב סטנדרט עומד על 22 ס"מ, לא נתון חריג מרכבי פנאי אחרים, אך בסיוע מתלי האוויר והרמת הרכב למצבו הגבוה ביותר מגיעים כבר ל-29.5 ס"מ, שזה כמעט ס"מ יותר מהדור הקודם. נוקשות המתלים במצב זה יוצרת נסיעת שבילים לא נוחה וכמעט כל סלע קטן ידרוש מצו מצפונכם לרדת ולבחון היטב את זווית הגישה. אז יש לו יכולות שטח כלשהן, בוודאי יותר ממתחריו הישירים בפלח היוקרה-עילית, אבל לא כאלו שיאתגרו את הדיסקברי למשל.
סיכום
ריינג' רובר הוא רכב פנאי יוקרתי ומפואר עם מעלות רבות לצד חסרונות מעטים. תחושת היוקרה מדוייקת, איכות החומרים וההרכבה מצויינת, איכות הנסיעה גבוהה בזכות הנוחות, המרווח ושלל הפינוקים לכל היושבים ברכב, הביצועים טובים וגם צריכת הדלק הגיונית לגמרי.
נכון, צריך להתרגל להנדסת האנוש, חובבי התנהגות הכביש הדינאמית פחות יתחברו וגם יכולות השטח לא מתקרבות לאלו של הדיסקברי למשל (ולא שכחנו גם את תג המחיר). אבל בתחום המצומצם של רכבי השטח המפוארים במיוחד, הריינג' רובר החדש מציע חבילה כמעט חסרת תחרות.
לדגמי לנד רובר בישראל – לנד רובר
פורסם לראשונה ב- 28.07.22
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות