לטעמי גרנד סניק הוא אחד מכלי הרכב המרשימים על הכביש בימינו, בעיקר ביחס לקטגוריה שלו. ברנו אומרים שהעיצוב שלו קורץ לכיוון של קרוסאוברים. לטעמי הוא נראה הרבה יותר כמיניוואן-קונספט בועתי ועתידני מאשר כקרוסאובר, אבל בלי ספק הוא מושך הרבה מבטים. ההצלחה כאן היא לא רק בעיצוב החיצוני הכללי, אלא גם בפרטים - הפנסים המפוסלים ב-LED מלפנים ומאחור, קו המותניים הבלתי שגרתי, הגג הכהה וגלגלי ה-20 אינץ', שהם סטנדרטיים בשתי רמות האבזור, אינטנס ואקזקיוטיב.
כניסה לתא הנוסעים מנטרלת לא מעט מהרעש והצלצולים של העיצוב החיצוני. כאן העיצוב הרבה יותר פשוט ושקט, עמדת שליטה מרכזית עם מסך מגע ניצב, כפתורים וידית הילוכים, וזהו, פחות או יותר. לא מרשים, כן נעים ואלגנטי. אבל מתוך כל הפשטות הזאת נשלפים לא מעט תאי אחסון שימושיים ביותר, בעיקר בגרסת אקזקיוטיב היקרה - מגרה נשלפת במקום תא כפפות, קונסולה מרכזית ענקית בין המושבים הקדמיים, עם קירור, שנעה על מסילה וגם תאי אחסון בתוך הרצפה, בשורות המושבים הקדמית והאמצעית.
תא הנוסעים
העיצוב הפשוט אינו אומר שתפעול המערכות פשוט, וכבר פגשנו בהנדסת אנוש טובה יותר. כפתורי הפעלת בקרת השיוט האדפטיבית שבאקזקיוטיב, למשל, מסתתרים מעבר לידית ההילוכים, בזמן שאחרים נמצאים על ההגה. כפתורי ה"בית" ותפעול מערכות הבטיחות הם כפתורי מגע קטנים ורחוקים מיד הנהג.
נוסף על כך, מערכת המולטימדיה דורשת לא מעט דפדוף וחיפוש כדי למצוא את הפרט המבוקש, וגם אז לא תמיד ברור שמצאנו אותו. למשל, כדי לשנות את מצב הנהיגה מ"אקו" חסכוני ל"ספורט" נמרץ, צריך לדעת ללחוץ על הכיתוב MultiSense עם אייקון של פרח. הכיתובים בעברית עשויים גם הם להטעות, ניהול התצוגה העילית מסתתר מאחורי הכותרת "תצוגת אזהרה" וכדי להפעיל את המסאז' הסופר-נעים, צריך ללחוץ על ההגדרה "הודעה".
ואם הזכרנו את המושבים הקדמיים, נציין שהם נוחים ונעימים מאוד, בעיקר באקזקיוטיב - כאן לצד המסאז' המשובח מצטרפים ריפודי עור איכותיים, תמיכה מתכווננת לרגליים, לגב התחתון וגם כוונון חשמלי, וכל זה גם לנהג וגם לנוסע.
האבזור בשתי גרסאות הגרנד סניק כוללות בלימת חרום אוטונומית, אורות גבוהים אוטומטיים ומראה מתכהה. באקזקיוטיב יש גם התרעה מפני רכב בשטח מת וגם בקרת שיוט אדפטיבית שעובדת מעל 40 קמ"ש, פחות או יותר. אבזור נוסף - שתי הגרסאות כוללות מראות מתקפלות חשמלית וגם "מפתח חכם" עם כניסה והתנעה ללא מפתח. בגרסת אינטנס מסך המגע הוא בגודל 7 אינץ', באקזקיוטיב כמעט 9 אינץ'. בגרסה הזו מקבלים גם גג זכוכית קבוע עם וילון חשמלי.
מעבר לשורת המושבים האמצעית מגלה סידור אלגנטי להסעות. השורה הזו מחולקת לשלושה מושבים נפרדים, שנעים קדימה ואחורה על שתי מסילות, כדי שיהיה אפשר להגדיל ולהקטין את מרחב השורות השונות. המרחב כאן מצוין לילדים ולמבוגרים לא גדולים במיוחד, שלהם עלול להיות קצת צפוף, בעיקר גבוה שיושב מאחורי גבוה. ליושבים בשורה הזו יש וילונות נשלפים בכל הגרסאות וגם פתחי מיזוג ושקעי USB. באקזקיוטיב מקבלים גם מדפים מסיביים נשלפים.
כדי להיכנס לשורה השלישית מסיטים את המושב האמצעי וכך נפרשת גישה מרווחת ונוחה למושבים השישי והשביעי. את הישיבה בשורה השלישית כדאי להתאים לנוסעים צנועי ממדים, בעיקר ילדים ובעיקר אם בשורה האמצעית יושבים מבוגרים, בשל המרחב הצנוע שם. בשורה הזו אין פתחי מיזוג, אבל יש מחזיקי כוסות ושקע 12V.
הבגאז' מאחור הוא בנפח סביר כשכל המושבים בשימוש, אבל אם מקפלים לפחות חלק מהם מתקבל מרחב פנים גדול מאוד, שימושי ושטוח, עם מקום ייעודי לכיסוי תא המטען, מתחת לרצפה. בגרסת האקזקיוטיב קל עוד יותר לקפל את המושבים, דבר שמתבצע באופן חשמלי, הן מפאנל כפתורים בבגאז' והן ממושב הנהג, דרך צג המגע של המולטימדיה.
נוחות נסיעה
העיצוב הבועתי מספק לנהג ולנוסעים ברנו גרנד סניק חוויית נסיעה נהדרת, בזכות החלונות הגדולים והישיבה הגבוהה. בחניה קצת קשה עם העיצוב הזה בכל זאת, כי קשה להבין איפה הרכב נגמר, בעיקר מלפנים, וגם מראות הצד דורשות הסתגלות. עם זאת, אפשר ליהנות מקוטר סיבוב קטן וטוב, מחיישני נסיעה לפנים ולאחור ובאקזקיוטיב גם ממצלמת רוורס ואפילו ממערכת חניה אוטונומית.
מתלי המיניוואן הצרפתי לוקחים אותו לכיוון רך יחסית, דבר שמעניק נסיעה מערסלת ונעימה. זאת כל עוד לא פוגשים בשיבושים, בורות ופסי האטה בולטים, שאינם משוככים ומרוככים במיוחד, בין היתר בשל גלגלי ה-20 אינץ'.
מחוץ לעיר רמת הנוחות משתפרת. עדיין מרגישים את השברים והבורות גם במהירויות גבוהות יותר, אולם אפשר ליהנות כאן לא רק מהמתלים המרוככים אלא גם מיציבות רבה ומבידוד מוצלח מרעשים.
מנוע ותיבת הילוכים
את רנו גרנד סניק אפשר לקבל בישראל עם אחת משתי גרסאות של אותו מנוע. מדובר ביחידת ההנעה, טורבו בנזין בנפח 1.3 ליטר, שנולדה משיתוף פעולה בין קבוצת רנו-ניסאן ובין דיימלר-מרצדס. גרסת האינטנס מגיעה עם הספק של 140 כ"ס והאקזקיוטיב עם 159 כ"ס. המנוע הזה משובח, חלק ונינוח, יעיל וגם בשרני, עם צליל נעים. בכל זאת, המרכב כאן גדול וכבד יחסית וגם בגרסת ה-159 כ"ס אין תחושה נמרצת מדי מצד המנוע.
תיבת ההילוכים היא אוטומטית רובוטית כפולת מצמד ולה שבעה הילוכים. התיבה הזו מעבירה את ההילוכים באופן חלק ויעיל, אם כי היא מכוונת יותר לחסכון מאשר לביצועים, דבר שמורגש ביחסי העברה ארוכים יחסית. הגבלה נוספת לעוצמה נמצאת בתגובות מעט איטיות של התיבה הזו, בעיקר ביציאה מהמקום, וכך היא אינה מנצלת היטב את כוח המנוע.
צריכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן לגרסת ה-159 כ"ס היתה טובה יחסית למיניוואן עם שבעה מושבים, כ-12 ק"מ לליטר. גרסת ה-140 כ"ס עשויה להיות חסכונית יותר.
התנהגות כביש
רנו גרנד סניק לא נולד לספק את חשקיהם של חובבי נהיגה ספורטיבית, והוא אינו מתגמל את מי שכן יחפש זאת אצלו - ההיגוי מעט מנותק וקל והנהג אינו מקבל הרבה אינפורמציה מהקורה במתלים ועל האספלט. מאידך, לנהג המשפחתי הוא מצוין, אוחז היטב, יציב ובטיחותי ויאפשר נסיעה בטוחה גם במהירות גבוהה מאוד.
סיכום
אחת הסיבות העיקריות שאנשים אוהבים כל כך את הקרוסאוברים הוא בזכות העיצובים הייחודיים שלהם (שמרוב קרוסאוברים הם כבר פחות ייחודיים), כך שאולי דווקא עיצובו המהפנט של רנו גרנד סניק ימשוך אליו כמה מלקוחות הקרוסאוברים.
כך או כך, מי שיצליח לראות מבעד לאופנת רכבי הפנאי, וילמד את תפעול המערכות והמולטימדיה, ימצא בגרנד סניק כלי רכב משפחתי שימושי במיוחד - לאו דווקא במרחב הפנימי, אלא במגוון הרחב של סידורי הפנים, תאי האחסון והאפשרות המגוונת לבחור בין הסעת נוסעים והובלת מטען.
לדגמי רנו בישראל - רנו
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות