רכבי פנאי שטח, ג'יפונים, קרוסאוברים, כל אלא הם נקודה לא פשוטה בהיסטוריה של רנו. כבר מההתחלה, כניסתה של רנו לפלח השוק המתפתח לא הייתה חלקה. זה התחיל בשנת 2000 עם גרסת ההנעה הכפולה של רנו סניק (RX4) והמשיך עם הקוליאוס, שבכלל יוצר עבור רנו בידי סמסונג.
אבל נראה שעם הדור הנוכחי, אולי בזכות הידוק שיתוף הפעולה עם ניסאן ואולי בזכות הלמידה מטעויות העבר, רנו כבר מצליחים ללכת לכיוון שפונה ומושך הרבה יותר לקוחות. הקפצ'ור הקטן היה דוגמא טובה לכך והפעם נבדוק איך עומד רנו קדג'אר בפני האתגר הלא פשוט שמוצב מולו.
רנו קדג'אר חולק את הפלטפורמה עם ניסאן קשקאי, ואת העיצוב עם רנו קליאו. התוצאה היא משהו בסגנון של קליאו מוגבהת בממדים של קשקאי. כלומר לא ג'יפי וקשוח, וגם קטן ביחס לג'יפונים האחרים בקטגוריה דוגמת מאזדה CX5 או קיה ספורטאז', אבל עדיין מעניין ומרשים מכל זווית שתסתכלו עליו.
תא הנוסעים של הקדג'אר הוא הראשון מתאי הנוסעים מהדור החדש של רנו שמגיע לישראל. העיצוב מוקפד יותר, נעים יותר, ובעיקר עמוס פחות. החומרים איכותיים מאוד, גם מאלה של האח התאום, והתחושה בתא נעימה מאוד.
עיקר תשומת הלב נמשכת אל מסך המולטימדיה ואל זה שבלוח המחוונים. שניהם דיגיטליים, שניהם גדולים, ושניהם מדברים עברית שוטפת (כמעט). לא מדובר פה על תרגום בעזרתה האדיבה של Google Translate - דבר שנפוץ אצל לא מעט יבואנים אחרים - וגם לא רק היכולת להתמודד עם שמות אנשי קשר ואפילו יותר מאשר הצגת תפריטי המולטימדיה בעברית. הקדג'אר מביא לישראל ממשק עברי אמיתי, מלא ואפילו נכון תחבירית, ולא רק במערכת המולטימדיה, אלא גם במחשב הדרך.
המערכת קלה ואינטואיטיבית לתפעול מבלי לוותר על הרבה מאוד אופציות התאמה אישית, כגון שינוי עיצוב הממשק, הצבעים, ואפילו מסכי הבית. גם כמות המידע שהמערכת מציגה לא דל בכלל. החל באנשי קשר מועדפים, דרך חלון קטן עם מסך הניווט וכלה במד איכות האוויר מחוץ לרכב.
ממדיו של רנו קדג'אר כמעט זהים לאלו של ניסאן קשקאי: הוא מעט יותר ארוך (444.9 ס"מ לעומת 437.7) ומעט יותר רחב (183.6 ס"מ לעומת 180.6), אבל בסיס הגלגלים למעשה זהה (264.7 ס"מ לעומת 264.6). התוצאה היא ממדים פנימיים שמזכירים מאוד את אלו של הקשקאי.
המושב הקדמי מספק די והותר מקום לשני מבוגרים, עם תנוחת נהיגה גבוהה מאוד גם במצב הנמוך ביותר של המושב. המושב האחורי יהיה מעט צפוף לשלושה מבוגרים, אך לשלושה ילדים או לשני מבוגרים לא צפויות בעיות צפיפות מיוחדות. בג'יפונים אחרים כנראה שתמצאו מושב אחורי מרווח יותר. תא המטען גדול יותר מזה של הקשקאי, אך עדיין קטן ביחס לקטגוריה של 472 ליטר.
רשימת האבזור של הקדג'אר היא משהו ששווה להתעכב עליו. הוא משווק בארבע רמות גימור לכל אחד משני המנועים, כלומר שמונה גרסאות בסך הכל. גרסת Life הבסיסית מציעה רשימה קצרה יחסית של אביזרים, כאשר הבולטים במיוחד הם בלם יד חשמלי ומערכת מובילאיי.
גרסת Zen כבר מציעה רשימה ארוכה הרבה יותר, והיא לטעמנו גם זו שמציעה את התמורה הטובה ביותר. כאן מצטרפים לרשימה גם מערכת המולטימדיה שהוזכרה לפני כן, בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני חניה קדמיים ואחוריים ומצלמת רוורס, אבל חשוב מכך גם חבילת מערכות בטיחות אקטיבית עם ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורים, התרעה על סטיה מנתיב והחלפה בין אור גבוה לנמוך.
גרסאות Dynamique ו-Intense מוסיפות גג שמש פנורמי ומסילות גג, וריפוד עור וחישוקי 19 אינץ' בהתאמה. שתיהן עדיין מציעות תמורה טובה הודות למחיר אבסולוטי נמוך, אך ההפרש בינן לבין גרסת Zen קטן בהרבה מזה שבינה לבין גרסת הבסיס.
נוחות נסיעה
למרות הממדים החיצוניים הקטנים יחסית - תנוחת הישיבה הגבוהה, המתלים הרכים וההגה הארוך יחסית גורמים לקדג'אר להרגיש מאוד גדול ומאסיבי בתמרונים בעיר. זה טוב למי שאוהב את תחושת הגודל והביטחון (הלאו דווקא מוצדק, אבל זה נושא לשיחה אחרת), אבל מקשה על תמרונים צפופים. לשם כך טוב שהג'יפון של רנו מצויד במערך חיישנים מקיף שעוזר בתחום הזה.
הקדג'אר רכב נוח יחסית, אך יש נוחים ממנו. המתלים עובדים ונותנים לנהג לדעת שהם לא מתבטלים שם למטה, אך הם כן מצליחים לסנן חלק גדול מהשיבושים. ביציאה לכביש הבינעירוני הוא כאילו נכנס לסביבת המחייה הטבעית שלו. בידוד הרעשים מצוין, והנוחות משתפרת פי כמה וכמה.
מנוע ותיבת הילוכים
רנו קדג'אר, בדיוק כמו האח לבית ניסאן, משווק בישראל עם שתי יחידות הנעה - טורבו בנזין וטורבו דיזל. אך מעבר לסוג הדלק, יחידות ההנעה שונות בצורה די מהותית.
למרות נפח זהה של 1.2 ליטר, הקדג'אר מפיק ממנוע הבנזין 130 כ"ס ו-20.5 קג"מ לעומת 115 כ"ס ו-16.8 קג"מ בקשקאי. כתוצאה מכך, גם נתון התאוצה למאה קמ"ש, שעומד על 10.7 שניות, מקובל הרבה יותר מ-12.9 השניות של הניסאן. גם תיבת ההילוכים שונה - רובוטית כפולת מצמדים בצרפתי לעומת רציפה ביפני.
בגזרת הדיזל המצב הפוך, עם יתרון נפח (1.6 לעומת 1.5), הספק (130 מול 110) ומומנט (32.6 מול 25.5) לקשקאי. שני המנועים משיגים את ההספק והמומנט בנקודות סל"ד זהות (4,000 סל"ד להספק ו-1,750 למומנט). גם כאן תיבות ההילוכים זהות - רובוטית ורציפה.
למבחן התייצב הקדג'אר עם מנוע הטורבו דיזל, והוא גם זה שהיינו ממליצים לכם לקנות, אפילו אם אתם לא עונים לקריטריונים הקלאסיים של רוכשי מנועי דיזל (נסיעה מרובה, עסק או מונית). המנוע שקט מאוד, חלק ונעים, ומושך מעולה עם לחץ מינימלי על הדוושה הימנית. אבל הכי טוב? הוא שקט. אולי לא שקט ביחס למנועי הבנזין השקטים באמת, אבל ברגע שסוגרים את הדלתות, כמעט ולא נותר זכר לאופיו וצלילו הדיזלי של המנוע, שכשעומדים לידו מחוץ לרכב, דווקא לא ממהר לשמור על זכות השתיקה.
הדבר שפגם - במידת מה - בחלקות הנסיעה דווקא הייתה תיבת ההילוכים. ברוב הזמן היא פועלת היטב, מעבירה הילוכים בזמן ואופן חלק למשעי. אבל היא נופלת בזחילות עירוניות איטיות, שם היא נוטה למשוך את ההילוך הראשון יתר על המידה מה שגורר בלימות מנוע מורגשות מאוד במקרה של עזיבת הדוושה.
הדבר שהכי הפתיע אותנו במהלך המבחן היה צריכת הדלק - 16 ק"מ לליטר נרשמו בסוף 48 השעות שלנו עם הקדג'אר. נתון לא סתם מרשים, אלא פנומנלי לרכב במידותיו ובמשקלו.
התנהגות כביש
אחרי הנסיעה בעיר, ותחושת הכבדות והמסורבלות המסויימת שהפגין שם הקדג'אר, קשה להגיד שהופתענו מנימוסי הכביש שלו. גם בכביש מפותל הוא מרגיש מגושם וכבד ומדגיש בריש גלי שנסיעה מהירה וספוגת אדרנלין היא ממש לא כוס הסולר שלו.
אבל, קשה גם להגיד שהופתענו מהאופי בו הוא איבד אחיזה כשזה קרה. הוא יוצא לתת היגוי נשלט ומדוד, שמתוקן בין רגע בהרפיה של דוושת הגז. כך או כך, אחרי כמה נסיעות תבינו את "הראש" שלו, תורידו קצת את הקצב, ותעברו להינות מהנוף.
סיכום
רנו קדג'אר הוא רכב שניצב בפני קרב לא פשוט בשוק הרכב נוטף הסטריאוטיפים והדעות הקדומות שלנו. אבל בתכלס, אין לו - חוץ ממרווח שנופל מהמתחרים והתנהגות מהוססת של תיבת ההילוכים - שום חסרון מהותי. וזאת חתיכת אמירה על מכונית שנמצאת בקטגוריה ששמורכבת רובה ככולה ממכוניות שדורשות פשרות לא מעטות.
הקדג'אר של רנו מאובזר יפה מאוד (ומדבר עברית, בואו לא נשכח), מוצע במחיר לא פחות ממעולה, מצויד במנוע דיזל חזק וחסכוני להפליא, נותן את האפשרות לשבת גבוה מאוד. ואתם יודעים מה? הוא גם מאוד מרשים ונראה ממש טוב, אבל מזה לאף אחד לא אכפת כשקונים ג'יפון, נכון?
לדגמי רנו בישראל -
רנו
למאמר זה התפרסמו 20 תגובות