תעשיית הרכב הסינית כבר עברה כמה נסיונות להתבססות בשוק הרכב הישראלי. גרייט וול שיווקה כאן עד לפני מספר שנים את הטנדר "סטיד" ואת מכונית הסופר מיני C10, ושתיהן כבר לא נמצאות איתנו כיום. המותג הבריטי-לשעבר MG, שכיום שייך לחברת "סאיק" הסינית ומיובא על ידי קבוצת דוד לובינסקי, ניסה את מזלו מספר פעמים: בשנת 2010 עם מכונית המנהלים MG550, בשנת 2012 עם המשפחתית MG350 ובשנת 2014 עם הסופר מיני MG3 - שעד השנה שעברה עדיין נמכרה כאן כחדשה.
עד כה, אף אחד מהנסיונות לא הוכתר כהצלחה - ואף אחת מהמכוניות שהוזכרו כאן לא ממשיכה להימכר כחדשה. הסיבות רבות: איכות המוצרים לא תמיד היתה גבוהה במיוחד, מאמצי השיווק של היבואניות היו מוגבלים, הדגמים לא תמיד התאימו להעדפות הצרכן הישראלי (חלקם שווקו רק עם גיר ידני) וגם היעדר מוניטין בישראל הציף לא מעט חששות.
הנסיון הנוכחי של מעצמות הרכב מסין נראה הרבה יותר רציני. MG ZS מגיע לישראל במראה הג'יפוני האופנתי, עם מנוע מתקדם, אבזור עשיר, אחריות ארוכה ותג מחיר אטרקטיבי. האם הפעם הסינים יצליחו לפרוץ את מגבלות התודעה, ולהצליח היכן שעשו זאת קודם היפנים והקוריאניים?
עיצוב
הרכב הזה נראה טוב מאוד. הוא שומר על פרופורציות מוצלחות למרות שיש לו מימדים קצת יוצאי דופן: מבחינת בסיס הגלגלים, הוא נמצא בסביבת המחיה של רכבי הפנאי הקטנים (שברולט טראקס ורנו קפצ'ור); הרוחב דומה למיצובישי אאוטלנדר וסובארו פורסטר הגדולים, והאורך מזכיר את דאצ'יה דאסטר וסוזוקי קרוסאובר הבינוניים. אם כל הסלט הזה לא מספיק, מגיע הגריל הקדמי עם דמיון ברור למאזדה CX5, והחלק האחורי שלחלקנו הזכיר את שברולט אקווינוקס ולדעת אחרים היה דומה לזה של רנו קדג'אר.
כך או אחרת, MG ZS הוא רכב נאה. הגריל הקדמי קשוח ומרשים הודות למבנה האנכי ולשבכה הצפופה, גימורי הניקל נעימים ולא עמוסים יתר על המידה, פסי הגגון תורמים למראה הג'יפי ואהבנו גם את הצביעה הדו-גוונית של חישוקי הגלגלים בגרסה הבכירה. פחות אהבנו את המרווח בין הצמיגים לבתי הגלגל, שגורם לגלגלים להיראות קטנים מכפי שהם (17 אינץ').
תא הנוסעים
גם כאן המראה מודרני ונעים לעין, וגם כאן יש אלמנטים שפגשנו כבר במכוניות אחרות. בסך הכל סביבת הנהג נאה: המתכות הכסופות שוברות את גווני השחור, ההגה הקטום עבה ונעים למגע, הקווים עדינים וברורים. היינו מוותרים על הגימור דמוי הקרבון שמסביב למולטימדיה, וגם פתחי המיזוג דומים מדי לאלו של מאזדה או אודי. ובכלל, יצרנית גדולה כמו סאיק יכולה לאמץ קו עיצובי משלה, לא?
איכות החומרים מפתיעה לטובה. מרבית החומרים ברכב רכים ונעימים למגע, וגם איכות ההרכבה עושה רושם טוב. כשאנחנו נזכרים במתחרות שלה ברכבי הפנאי הקטנים, ה-ZS גורפת עוד כמה מחמאות על איכות תא הנוסעים.
רשימת האבזור בסיסית למדי בגרסת ה-NET, אך בגרסת ה-NET UP מצטרפים אליה כמה פריטים יחודיים. פגשנו ברכב גג שמש פנוראמי, מושבים בריפוד דמוי עור, בקרת שיוט ומצלמת רוורס באיכות בינונית עם חיישני חניה שכוללים גם תצוגת מרחק בסנטימטרים על גבי המצלמה. באף גרסה אין מערכות בטיחות אקטיביות, וזה יחד עם ציון ריסוק של 3 כוכבים מציג את ה-MG באור לא מחמיא מבחינת הבטיחות.
מסך המולטימדיה גדול למדי (8 אינץ') והוא כולל דיבורית בלוטות' עם הצגת אנשי קשר בעברית, אפל קאר פליי (אך לא אנדרואיד אוטו) וגם כמה אפשרויות להגדרת מערכות הרכב - למשל מידת קשיחות ההגה. התפעול של המסך לא אינטואיטיבי: היינו רוצים גם כפתור בית או כפתור לחזרה לתפריט הקודם, לכל הפחות. גם מחשב הדרך מסובך לתפעול.
מהבחינה הפרקטית, ה-ZS מתאים בהחלט להתניידות משפחתית - לא פחות ואולי אף יותר ממרבית מתחריו. אמנם, המושבים הקדמיים אינם אידאליים: הם אמנם רכים יחסית, אך קטנים וקצרים. ההגה לא מתכוונן לעומק וכך קשה להגיע לתנוחת ישיבה מוצלחת. מלפנים ניתן למצוא מגוון רחב יחסית של תאי אחסון, כולל תא לסלולארי מתחת למערכת המיזוג, שני מחזיקי כוסות, תא נפתח בין המושבים ותא למשקפי שמש בתקרה.
מאחור המרווח מצוין, גם לרגליים וגם לראש - על אף הגג הפנוראמי. גם כאן המושב עצמו קטן, קצר ונמוך, מה שיפגע בנוחות הנסיעה לאורך זמן. רוחב המושב מוגבל (למרות מימד הרוחב הנדיב של הרכב) ואין מאחור פתחי מיזוג או שקעי טעינה.
תא המטען גדול מאוד, עם נפח של כמעט 450 ליטרים. הוא גם מציע מדף שימושי לחלוקת הגובה, שני תאים בצדדים ותאורה, אך אין בו ווי תליה וסף ההטענה גבוה מאוד.
נוחות נסיעה
נתחיל מהחדשות הטובות: קל מאוד להסתובב בעיר עם MG ZS, גם באיזורים צפופים. הוא מתמרן בקלות הודות להגה קל ותנוחת ישיבה גבוהה, ורק סובל מראות מוגבלת לאחור. בעיר הוא גם מתגלה כרכב נוח בדרך כלל. הוא רך במיוחד, וכך הוא מצליח לספוג בקלות שיבושים חדים ואכזריים.
הבעיה ברכות הזו היא שלא תמיד היא מועילה. על שיבושים גדולים במיוחד, פסי האטה או סתם על רצף שיבושים, ה-MG נוטה להתנדנד ולקפץ. בכביש הבינעירוני הוא נוח רק כאשר הכביש מעולה. בכל סיטואציה אחרת הוא נוטה לנדנוד פה ושם.
בידוד הרעשים בינוני, לא יותר. המנוע אמנם שקט, אך רעשי כביש נוכחים כל הזמן בחלל הרכב ורעשי מתלים מקנים תחושה של רכב פשוט. בנוסף, אחת לכמה דקות נשמע רעש משונה של שריקה מכיוון מערכת המיזוג.
מנוע ותיבת הילוכים
יחידת ההנעה של MG ZS כוללת את מנוע ה-1,000 סמ"ק טורבו המודרני, שהולך ונעשה אופנתי כל כך. לקבוצת פולקסווגן יש מנועים כאלה, גם להונדה, קיה ויונדאי, ועכשיו אפשר גם לקנות אחד כזה מייד אין צ'יינה.
זה לא מנוע רע בסך הכל. הוא מאוזן, שקט ופחות רועד ממה שהתרגלנו לקבל במנועי 3 צילינדרים. הוא גם מאיץ את הרכב בקלילות יחסית במהירות התנועה היומיומית, בין הרמזורים בעיר ובעקיפות השגרתיות.
אבל כשרוצים לחלץ מהמנוע הזה קצת יותר, מגלים שהביצועים נותרים בינוניים. התאוצה לא מהירה במיוחד - רק 12.4 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש - וגם בעקיפות הביניים הוא חסר מחץ. מנועי ה-1,000 וה-1,200 טורבו של הג'יפונים המתחרים יעניקו חווית ביצועים טובה יותר.
האשמה העיקרית בכך היא תיבת ההילוכים. מדובר בתיבת 6 הילוכים אוטומטית של "אייסין" היפנית. ההילוכים שלה ארוכים והיא מגיבה לאט, וכך לא מיטיבה לנצל את כוחו של המנוע. לזכותה נציין שהחלפות ההילוכים שלה חלקות.
גם צריכת הדלק סבירה בלבד. 11.5 ק"מ לליטר מדדנו במהלך המבחן, בנהיגה מתונה בין עירונית.
התנהגות כביש
המתלים הרכים יצרו חששות בנוגע ליכולת הדינאמית של ה-ZS, חששות שהלכו והתאמתו ככל שהתקדם המבחן. זו לא מכונית מהנה במובן הספורטיבי של המילה, זה ברור, אך גם בפן הבטיחותי יש לה מספר חסרונות.
היא רוכנת לצדדים באופן מוחשי בפניות, ההגה שלה מנותק ובגלל היעדר התקשורת היא מאבדת אחיזה באופן פתאומי שעלול להיות מבהיל. בנהיגה יומיומית לא נפגוש את זה, אבל בלימת חירום או תמרון מהיר בכביש רטוב עלולים להסתיים בהחלקה מפתיעה.
סיכום
MG ZS היא לא מכונית מושלמת. ספק אם נוכל למצוא מכונית מושלמת כלשהי בקטגוריה הזו. רכבי הפנאי הקטנים נוטים מטבעם לפשרות בתחומים שונים, וסט היתרונות והפשרות של ה-ZS הוא משהו שבהחלט מציב אותה במרכז הקטגוריה. היא נראית טוב, מרווחת, תא המטען שלה גדול, היא נוחה בעיר ומאובזרת היטב. תוסיפו לזה אחריות ארוכה של 5 שנים ותג מחיר אטרקטיבי, ותקבלו מכונית שיכולה להתאים לישראלים רבים.
אבל לצד היתרונות יש גם חסרונות. הביצועים בינוניים וכך גם בידוד הרעשים, רמת הבטיחות לא גבוהה והתנהגות הכביש לא מוצלחת. המארג הזה של היתרונות והחסרונות, יחד עם תג מחיר שקרוב מאוד לזה של סיאט ארונה, אופל קרוסלנד X, פיג'ו 2008 וסיטרואן קקטוס, מבטיח לה חיים קשים - אבל אלו בהחלט נראים כמו חיים עצמאיים ומשמעותיים. לראשונה אי פעם, מגיעה לישראל מכונית סינית שיכולה לתפוס מקום משלה בשוק הרכב המקומי. אז אולי ההצלחה המסחררת לא תבוא בשלב הראשון, והתחרות רק תלך ותגבר, אבל MG ZS נמצאת כאן כדי להישאר. זהו אולי צעד קטן לתעשיית הרכב, אבל זהו צעד גדול מאוד לרכב הסיני.
לדגמי MG בישראל -
MG פורסם לראשונה ב- 18.04.18
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות