קונצרן הענק הסיני גרייטוול ניסה את כוחו באירופה לפני למעלה מעשור עם דגמי בנזין מיושנים. ההצלחה הייתה מינורית. אבל מאז עברה תעשיית הרכב טלטלה אדירה, וגם היצרן שחוזר כעת עם צמד תת-מותגים צעירים - ORA שמייצר רכב חשמלי בעיצוב ייחודי, Wey שפונה לעולמות היוקרה עם דגמים היברידיים-נטענים.
וזו נקודת פתיחה מאתגרת, שכן הטכנולוגיה ההיברידית-נטענת, עד לפני שנים ספורות פסגת התחכום המוטורי, מוכרת כיום כבר כתחנת מעבר בדרך אל היעד הסופי של הנעות חשמל טהורה. וזו שבעבר נתפסה כאחת שמציעה את הטוב מכל העולמות (גם ק"מ חשמליים נקיים, גם ביטול חרדת הטווח), נושאת על גבה - תרתי משמע - משקל כבד של בעיות. החל מביטול הטבות מס, ועד צריכת דלק שאינה מתקרבת אפילו להצהרות יצרן.
ואחרי שפגשנו את הקופי 01, רכב הפנאי הגדול יחסית של המותג, מגיע לישראל גם אחיו הקטן - הקופי 02. אספרסו קצר, אם תרצו. כמו האח המוכר גם הוא מציע מראה יוקרתי, רשימת אבזור מפתה והבטחות לביצועים מסחררים ולטווח נסיעה חשמלי ארוך במיוחד.
ועם תג מחיר התחלתי של 240 אלף שקלים, הוא אמור למצוא את עצמו בסביבה תחרותית נוחה באופן יחסי - כזו שלא כוללת את דגמי מרצדס וב.מ.וו, אלא דווקא את רכבי הפנאי ההיברידיים-נטענים של פיג'ו, קיה וטויוטה. האם התחרות מולם תהיה קלה עבור האח הקטן במשפחה של Wey?
סיכום: לקופי 02 יש כמה יתרונות ברורים על פניו מתחריו, בראשם טווח נסיעה חשמלי יוצא דופן - כזה שמציב אותו כאלטרנטיבה ראויה אפילו לדגמים חשמליים, לפחות עבור חלק מהלקוחות. בנוסף, תא הנוסעים שלו מוקפד ואיכותי, המרווח נדיב, האבזור עשיר וגם הביצועים טובים למדי, לפחות כל עוד נותר חשמל בסוללה.
- מתחרים ישירים: טויוטה ראב4, קיה ספורטאז', פיג'ו 3008, lynk&co 01
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 279 אלף שקל (240 אלף שקל)
- טוב: טווח נסיעה חשמלי, מרחב מחיה, איכות חומרים
- בסדר: עיצוב חיצוני, תא מטען
- טעון שיפור: נוחות נסיעה, מנוע-גיר, תפקוד מערכות בטיחות
- ציון: 7
אבל כמו במקרה של האח הגדול, גם כאן הרושם משתנה כאשר יוצאים מאולם התצוגה אל הכביש. וכאן מתגלה כי לקופי 02 יש עוד כברת דרך לעבור בכל הנוגע לנוחות הנסיעה והתנהגות הכביש, כיול מערכות הבטיחות ורמת הביצוע של יחידת ההנעה. והפערים מורגשים לא רק לעומת מותגי היוקרה אליהם מכוונת היצרנית הסינית, אלא גם מול רכבי פנאי עממיים.
אז כן, בסעיף התמורה למחיר הקופי 02 יכול לקבל ציון טוב. זאת אומרת, אם משווים אותו רק לבני מינו. אבל מה קורה כאשר מציבים מולו חשמליות סופר מודרניות עם טווח מעולה וחסכון אדיר בהוצאות, למשל יונדאי איוניק 5 או טסלה מודל Y במחיר אף נמוך יותר? לחילופין, דגמי בנזין מתחרים זולים ממנו בעשרות אלפים, וגם הם באים בחשבון לאור צריכת הדלק במציאות (ראו בהמשך).
לסיכום, מי שמתעניין במסכי התצוגה ובדיפוני העור יותר מאשר באיכות הנסיעה ימצא כאן מוצר מרשים ומשתלם. מי שמחפש גם הקפדה מוטורית, פחות ישתכנע.
איך נראה: הקופי 02 דומה מאוד לאחיו הגדול עם קווים זוויתיים ומראה סולידי, גימורי כרום מסביב למרכב וחישוקים נאים ("20 ברכב המבחן). ההבדל העיקרי בין השניים, מלבד המימדים כמובן, הוא השימוש בידיות דלתות קבועות לעומת נשלפות חשמלית ב-01.
גם סביבת הנהג דומה עם אותו לוח מחוונים דיגיטלי ("9.2) וצמד מסכי מגע, עליון לשליטה בשלל מערכות הרכב ("14.6) ותחתון ("9) לבקרת האקלים. וגם כאן, המסך שמול עיני הנהג קטן מדי ולכן המידע עליו לא קריא ממרחק סביר, אם כי תצוגה עילית נדיבה מפצה על כך במעט.
שני המסכים האחרים גדולים ומציגים מידע רב ברזולוציה גבוהה, אך במסך העליון כמות התפריטים מעייפת ומקשה על ההתמצאות. כמו בדגמים סיניים רבים אחרים, גם כאן אין צימוד לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
איכות החומרים גבוהה עם שפע של דיפוני עור בתוספת גימורי אלומיניום. מושב הנהג נוח ותומך, אך טווח הכיוון של ההגה למרחק מוגבל ומקשה על התאמת תנוחת הנהיגה. בנוסף, מנופי השליטה באורות ובמגבים מוסתרים מאחורי ההגה כך שלא ניתן לראות באיזה מצב הם נמצאים.
המימדים של הקופי 02 גדולים מאלו של טויוטה ראב 4 המתחרה, עם יתרון של 7 ס"מ לאורך (467 ס"מ), 3.5 ס"מ לרוחב (189 ס"מ), 4 ס"מ לגובה (173 ס"מ) ו-5.5 ס"מ לבסיס הגלגלים (274.5 ס"מ). בהתאם, המרווח לנוסעים מצוין, עם שפע של מקום מאחור גם לגבוהי קומה. נוסע שלישי במרכז יסתדר גם הוא לא רע, הודות לרצפה שטוחה כמעט לגמרי. מנגד, תא המטען קטן למדי (362 ליטר) ואין גלגל חלופי אלא רק ערכת ניפוח.
רשימת האבזור עשירה כבר בגרסת הבסיס וכוללת מושב נהג מתכוון חשמלית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, חישוקי "19 ודלת תא מטען חשמלית. הגרסה הבכירה שנבחנה מוסיפה ריפודי אלקנטרה, טעינה אלחוטית, מערכת שמע (מצוינת) של אינפיניטי עם 12 רמקולים, תצוגה עילית, חימום ואוורור למושבים הקדמיים וחישוקים גדולים יותר ("20).
מערך הבטיחות כולל בכל הגרסאות בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית כולל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי והתרעת ערנות באמצעות מצלמה סורקת פנים.
אך גם כאן, כמו בקופי 01, תפקוד המערכות אינו משכנע ודורש מהיצרן עבודת כיול חדשה: הבלימה האוטונומית התערבה שלא לצורך יותר מפעם אחת, בקרת השיוט האדפטיבית שומרת מרחק מוגזם ולא מסתדרת עם קצב התנועה המקומי, המערכת לתיקון סטיה מנתיב מגיבה בעצבנות והמערכת לסריקת פני הנהג - שב-01 הפגינה פעלתנות יתר - כאן לא הראתה כלל סימני חיים.
איך נוסע: מערכת ההנעה משלבת מנוע בנזין מוגדש עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר (201 כ"ס) ומנוע חשמלי (161 כ"ס), המפיקים יחד 362 כ"ס. תיבת תשעה הילוכים כפולת מצמד מעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים - מה שהופך את ה-02 לרכב ההנעה הקדמית החזק ביותר בישראל, ובפער.
התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.6 שניות, ואילו סוללת בקיבולת של 34 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה חשמלי של 124 ק"מ, נתון כפול מזה של מרבית המתחרים. ואיך כל זה בא לידי ביטוי?
במצב חשמלי ניכר אופי פעולה חלק וחרישי, אלא שדריכה נמרצת על דוושת התאוצה, לצרוך עקיפה זריזה למשל, נתקלת בהשהייה ארוכה בזמן שמנוע הבנזין מתעורר, תיבת ההילוכים מחליטה לאיזה הילוך לרדת והכוח מגיע לגלגלים. זה קורה כל כך לאט, עד כי במצבים מסוימים פשוט ויתרנו על העקיפה.
גם כאשר שני המנועים פועלים, במצב היברידי, הורדת הכוח נפגעת בעקבות הפעולה האיטית של תיבת ההילוכים. ניסיון לשליטה ידנית בהחלפות באמצעות מנופים מאחורי ההגה נתקל באדישות מופגנת מהבקשה להורדת הילוך או שניים. הכוח כבר הגיע? אז מגלים שהגלגלים הקדמיים מתקשים להתמודד עם ההספק הגבוה ונוצרת לוחמת הגה.
כצפוי, כאשר אוזל החשמל בסוללות, נחתך הכוח באופן משמעותי ונותרים עם רכב לא קל, והספק של 201 כ"ס בלבד. הפגיעה בביצועים משמעותית באופן יוצא דופן, וכמובן בצריכת הדלק.
בנסיעת המבחן שלנו הספיק החשמל לנסיעה נטולת זיהום של 108 ק"מ. מרשים מאוד גם אם נמוך במקצת מנתון היצרן. באופן ייחודי לדגמים היברידים נטענים יש טעינה מהירה (50 קילוואט) שמאפשרת למלא את הסוללות ל-80% בתוך כמעט 40 דקות. אבל אנחנו מתקשים לראות נהגים שיעצרו בצידי הדרכים בהמתנה ממושכת למילוי יקר של חשמל, בזמן שלרשותם עומד מנוע בנזין נטול מגבלות טווח.
צריכת הדלק? היצרן מציג נתון סנסציוני של 200 ק"מ לליטר, אך במהלך יותר מ-600 ק"מ של מבחן אמיתי על כבישים מקומיים, שבמהלכם נטען הרכב פעמיים, היא עמדה על 11.5 ק"מ לליטר בלבד. יתרה מכך, נסיעה ללא טעינה כלל תביא עמה צריכה גבוהה של כ-7.5 ק"מ לליטר.
כיול המתלים של ה-Wey אינו מוצלח, עם רכות יתר שיוצרת תחושה עסוקה בעיר, וחוסר יכולת לרסן את תנודות המרכב במהירות גבוהה. בעיקולים רכינת המרכב בולטת, רמת האחיזה נמוכה ומערכת בקרת היציבות מתערבת באיחור ובאופן אגרסיבי מדי.
בנוסף, ההיגוי כבד שלא לצורך ונטול תחושה ולבלמים תחושה סבירה, אך עוצמת הנשיכה שלהם איננה מספקת. נציין לשבח את בידוד רעשי רוח (הודות לשמשות כפולות מלפנים) גם במהירויות גבוהות.
מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.0 ליטר וחשמל
הספק מנוע בנזין: 201 כ"ס ב-6,300 סל"ד
מומנט מנוע בנזין: 32.6 קג"מ ב-1,500 סל"ד
הספק, מומנט מנוע חשמלי: 161 כ"ס, 33 קג"מ
הספק, מומנט משולב: 362 כ"ס, 51 קג"מ
תמסורת: 9 הילוכים כפולת מצמדים, הנעה קדמית
אורך: 467 ס"מ
רוחב: 189 ס"מ
גובה: 173 ס"מ
בסיס גלגלים: 274.5 ס"מ
משקל עצמי: 2,100 ק"ג
נפח תא מטען: 362 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.6 שניות, 230 קמ"ש
צריכת דלק משולבת, פליטת מזהמים: 200 ק"מ לליטר, 12 גרם CO2 לק"מ
טווח נסיעה חשמלי: 124 ק"מ
כריות אוויר: 7
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 279 אלף שקל (240 אלף שקל)
פורסם לראשונה ב- 14.07.23
למאמר זה התפרסמו 15 תגובות