מהפכת הרכב החשמלי נפלה כפרי בשל לידיהם של יצרני הרכב הסיניים. במהלך השנים ניסו יצרנים מסין לחדור אל המערב, בעיקר לאירופה, אך נתקלו בחסמים משמעותיים של תקני זיהום ובטיחות, שהתערבבו לא פעם עם דעות קדומות ונסיונות אירופאיים להגנה על התעשיה המקומית.
בסין הכינו היטב את הצעד הבא, הקימו מפעלים מקומיים לייצור סוללות (כולל כאלו שמוכרים כיום את הסוללות לחשמליות של פולקסווגן ופיג'ו) והשיגו שליטה במחצבים הנחשקים אשר נדרשים לייצור הסוללות, בהם ליתיום וקובלט. בכך התגברו הסינים בקלות על תקנות הזיהום המחמירות; את דרישות הבטיחות כבר היה קל בהרבה ליישם, בעידן שבו מערכות ממוחשבות לבלימה אוטונומית ושמירת נתיב מהוות מרכיב משמעותי בציונים של מבחני הריסוק.
בדרך לאירופה, יצרני הרכב לא מוותרים על עצירת ביניים בישראל, שמאפשרת להם לערוך היכרות קצרה עם הדרישות של צרכנים מערביים ולהתנסות במתן שירות בשוק מצומצם וסגור. כך נחתו כאן בתוך זמן קצר שלל רב של מותגי רכב חדשים, רובם ככולם זרים לחלוטין לצרכן הישראלי.
אך לא כל הסינים זהים: בין המותגים שנמכרים בישראל, ישנם מותגי ענק שמוכרים למעלה ממיליון רכבים בשנה, לצד שחקנים חדשים שמייצרים פחות מ-20 אלף רכבים בשנה. ישנם גם כאלו שמשתייכים לתאגידי ענק או לממשלת סין, בעוד אחרים הוקמו בשנים האחרונות כמיזמי סטארט אפ שאפתניים. אז מה עומד מאחורי הסינית הבאה שתרכשו? על כך במדריך שלפניכם.
BYD
נוסד: 2003
בעלים: חברה ציבורית, בעלי המניות העיקריים הם תאגידים אמריקאיים ובעלי הון סיניים.
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 1.88 מיליון / 3,710 יחידות
יבואן: שלמה מוטורס (חברה משותפת לקבוצת אלייד, מבעלי צ'מפיון מוטורס, וקבוצת שלמה)
מה עוד צריך לדעת: מדובר באחת מיצרניות הרכב הגדולות של סין, שלאחרונה עברה את טסלה והפכה ליצרנית הרכבים המחושמלים הגדולה בעולם. BYD מייצרת בעצמה גם את הסוללות לרכבים שהיא משווקת, מוכרת סוללות ליצרניות אחרות (בהן טסלה) וגם לתעשיית הסלולר. בישראל היא משווקת שלושה דגמים - המשמעותי בהם הוא אטו 3, רכב פנאי קומפקטי שנמכר במחיר התחלתי של 163 אלף שקלים.
JAC
נוסד: 1964
בעלים: חברה ציבורית, בעלי המניות העיקריים הם תאגיד JAG של ממשלת סין וקבוצת פולקסווגן
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 500,000 / 191
יבואן: EV מוטורס
מה עוד צריך לדעת: במהלך השנים יצרה JAC בעיקר משאיות וכלי רכב מסחריים, ואלו תופסים כיום כ-50% מנפח היצור של החברה. בתחילת שנות התשעים החלה החברה ביצוא רכבים אל מחוץ לגבולות סין, בעיקר לדרום אמריקה, ולישראל היא הגיעה בקיץ של 2021 עם רכב פנאי קטן וחשמלי, ללא מערכות בטיחות אקטיביות, בשם e-S2. לאחרונה הצטרף אליו דגם גדול יותר בשם e-S4, ושניהם נמכרים באולם התצוגה היחיד של החברה שנמצא בנתניה וכן באמצעות חברת הליסינג אלדן.
MG
נוסד: 2006
בעלים: קבוצת סאיק, בבעלות ממשל ת סין
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 660 אלף / 5,081
יבואן: קבוצת לובינסקי
מה עוד צריך לדעת: שם המותג MG חוגג בימים אלו 100 שנה, אך מהמקור הבריטי נותר בעיקר הסמל - שנרכש ב-2006 מקבוצת רובר על ידי ננג'ינג הסינית, וזו נקנתה על ידי קונצרן הענק סאיק שבבעלות הממשל המקומי. אך בעוד מרבית היצרניות הסיניות מגששות בשנים האחרונות את דרכן למערב, MG נמכרים באירופה (וגם בישראל) כבר למעלה מעשור. ההיצע הנוכחי של המותג בישראל כולל את רכבי הפנאי ZS החשמלי ו-EHS ההיברידי-נטען, שגם הפך לנמכר ביותר מסוגו בשנה החולפת. בקרוב תצטרף אליהם גם המשפחתית MG4, שנבחנה כאן לאחרונה והצליחה להרשים.
SERES
נוסד: 2016
בעלים: תאגיד סוקון, בבעלות משפחת ז'אנג וקבוצת דונגפנג
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 76 אלף / 738
יבואן: טלקאר
מה עוד צריך לדעת: מדובר ביצרנית צעירה יחסית, שהוקמה על ידי תאגיד הענק סוקון (בשליטה חלקית של דונגפנג) ומתמקדת ביצור רכבים חשמליים והיברידיים-נטענים. לחברה מרכזי פיתוח בארה"ב ובאירופה, ועד היום היא שיווקה בישראל דגם אחד בלבד - רכב הפנאי סרס 3, במחיר צנוע אך ללא מערכות בטיחות אקטיביות. בקרוב יצטרף אליו דגם מרשים בהרבה בשם סרס 5, כדגם היברידי-נטען עם מנוע בנזין המשמש כמאריך טווח.
WEYנוסד: 2016
בעלים: גרייט וול, חברה ציבורית
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 36 אלף / -
יבואן: סמלת
מה עוד צריך לדעת: קונצרן גרייט וול ניסה לחדור לאירופה כבר לפני למעלה מעשור, אך לא זכה להצלחה בלשון המעטה. כעת הוא משנה אסטרטגיה ופונה אל היבשת הישנה באמצעות מספר תתי-מותגים, כאשר WEY מיועד לפלח היוקרה ויתמודד מול הגרמניות עם דגמי פלאג-אין הייבריד בעלי טווח נסיעה ארוך מהמקובל. בישראל מתלווה לכך גם תמחור אגרסיבי.
אורה
נוסד: 2018
בעלים: גרייט וול, חברה ציבורית
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 104 אלף / -
יבואן: כלמוביל
מה עוד צריך לדעת: הזרוע העממית של קונצרן גרייט וול, לצידה של WEY היוקרתית, מתכננת לכבוש את אירופה עם מגוון של רכבים חשמליים בעיצוב רטרו יחודי. הראשון שבהם, אורה פאנקי קאט, צפוי להגיע לישראל בשבועות הקרובים ולהתחרות בג'ילי גיאומטרי C וב-BYD אטו 3. אחריה תגיע גם מכונית סדאן מסקרנת בשם "נקסט אורה קאט". בסין קיימים דגמים קטנים נוספים, כולל אחד שהוא העתק מושלם של החיפושית האיקונית.
איווייז
נוסד: 2017
בעלים: מיזם פרטי, אחד מהמייסדים שימש קודם לכן בתפקיד בכיר בוולוו.
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): אין מידע / 1,312
יבואן: אוטו-חן מקבוצת בליליוס
מה עוד צריך לדעת: מדובר באחד המותגים הצעירים והצנועים ברשימה, שאמנם נוכח כבר כמה שנים באירופה - אך משווק שם (וביתר העולם) דגם אחד למעשה, רכב הפנאי U5 שמוצע גם בגרסת קופה בשם U6. עם זאת, בישראל הנוכחות של איווייז בולטת למדי שכן המותג הגיע ארצה בשלב מוקדם יחסית - בתחילת 2021, במקביל לטסלה, ובתמחור אטרקטיבי למדי שהפך אותו לפופולארי גם בציי הרכב.
ג'ילי
נוסד: 1986
בעלים: חברה פרטית המשתייכת למיליארדר סיני בשם לי שופו.
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 2.29 מיליון / 6,816
יבואן: קבוצת יוניון
מה עוד צריך לדעת: למעשה, ג'ילי גיאומטרי C - החשמלית הנמכרת ביותר בישראל בשנה החולפת - משתייכת לתת המותג "גיאומטרי", שהוא אחד מרשת המותגים הענפה של קבוצת ג'ילי החזקות. הקבוצה, בבעלות פרטית, היא אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם ומחזיקה בבעלות גם על מותגים כמו וולוו, פולסטאר, לינק אנד קו, לוטוס, זיקר ועוד. היבואנית - שמחזיקה גם בזיכיון הנחשק ליבוא דגמי טויוטה - עשתה בעבר ניסיון ראשוני שלא צלח עם המותג הסיני GAC, אך כיום מחזיקה בדגם פופולארי בהרבה, שבקרוב יעבור גם מתיחת פנים. הבעיה: בעוד המתחרות מרחיבות את ההיצע בקצב מסחרר, אצל ג'ילי גיאומטרי דגמים נוספים לא נראים באופק.
הונגצ'י
נוסד: 1959
בעלים: קבוצת FAW, בבעלות ממשלת סין
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 310 אלף / 92
יבואן: סמלת
מה עוד צריך לדעת: מדובר באחד המותגים הותיקים ביותר בסין, שפירוש שמו בסינית הוא "דגל אדום" - כשמו של עיתון הממשל מימי מאו דזה-דונג. המותג מזוהה גם כיום עם הממשל הסיני ומייצר בין היתר את רכב השרד של הנשיא הנוכחי שי ג'ינפינג. כיום הוא משתייך לקונצרן FAW, שמחזיק בעוד כמה מותגים קטנים יחסית וייצר השנה קצת יותר מחצי מיליון כלי רכב. הדגם היחיד המשווק בישראל - E-SH9 - הוא רכב פנאי גדול ויוקרתי עם 6 או 7 מושבים, שמציג עיצוב מוקצן ופונה בהתאם לקהל לקוחות קטן יחסית.
וויה
נוסד: 2020
בעלים: קבוצת דונגפנג, בבעלות ממשלת סין
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 19 אלף / -
יבואן: מטרו מוטור
מה עוד צריך לדעת: יצרנית האם דונגפנג - מענקיות הרכב של סין, שמקיימת שיתופי פעולה עם יצרנים מערביים רבים (ואף מחזיקה באחוז קטן מהבעלות על פיג'ו-סיטרואן) - חשקה במותג חשמלי יוקרתי משלה, שיתחרה בטסלה, ניו, לוסיד ואחרים. המותג וויה (Voyah) החל את דרכו לפני פחות מ-3 שנים, והספיק כבר להגיע לנורבגיה ולאחרונה גם לישראל. כאן הוא ישווק באמצעות מי שמוכרת כיבואנית דו-גלגלי, ויתחרה בדגמים החשמליים של מרצדס, ב.מ.וו, אודי ואחרים.
לינק אנד קו
נוסד: 2016
בעלים: ג'ילי החזקות, בבעלות פרטית
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 180 אלף / -
יבואן: מאיר
מה עוד צריך לדעת: מבין המותגים השונים של קבוצת ג'ילי, לינק אנד קו ופולסטאר קשורים באופן ישיר לוולוו - שכן הם נוסדו בשבדיה ועוברים שם את תהליכי הפיתוח. אך בעוד פולסטאר מוגדר כמותג שבדי, לינק אנד קו הוא מותג סיני לכל דבר ועניין. באירופה מוכרת היצרנית את הדגמים בשיטה יחודית של תשלום לפי שימוש, ללא בעלות מעשית על הרכב, אך בישראל המותג הושק לאחרונה בשיטת מכירה קונבנציונאלית. הדגם היחיד שנמכר אצלנו כרגע הוא ה-01, עם הנעה היברידית נטענת, אך בעתיד אמור המותג להפוך לחשמלי באופן מלא.
ליפמוטור
נוסד: 2015
בעלים: חברה פרטית
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 111 אלף / 57
יבואן: מטרו מוטור
מה עוד צריך לדעת: בתחילת דרכה - הקצרה, יש לציין - הציגה ליפמוטור תכניות שאפתניות לפיתוח שבבים לנהיגה אוטונומית. בינתיים המוצרים העיקריים של החברה הם רכבים חשמליים ברמת מחירים משתנה. הדגם הראשון שהגיע לישראל הוא למעשה מכונית מיני בשם T03, עם טווח נסיעה צנוע של 280 ק"מ וללא מערכות בטיחות אקטיביות. אך הדגם הבא, רכב פנאי בשם C11, צפוי להיות מרשים בהרבה: הוא יצויד במנוע חשמלי בהספק של 536 כ"ס, יאיץ ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות ויציע סוללת 90 קוט"ש שצפויה להעניק לו טווח של כ-500 ק"מ.
מקסוס
נוסד: 2011
בעלים: קבוצת סאיק, בבעלות ממשלת סין
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 220 אלף / 529
יבואן: צ'יינה מוטורס
מה עוד צריך לדעת: עוד מותג גלובאלי של קונצרן סאיק, שמחזיק בהיצע רחב של דגמים - החל מטנדרים ומסחריות גדולות, ועד למיניוואנים ולרכבי פנאי. לא כל הדגמים של מקסוס מצוידים בהנעה חשמלית, ואפילו בישראל היבואנית שיווקה ואנים מסחריים עם מנועי דיזל. צ'יינה מוטורס המקומית היא אמנם שחקן חדש יחסית בתחום הרכב הפרטי, אך היא מייבאת מזה שנים ארוכות אוטובוסים מתוצרת יוטונג הסינית.
סקייוול
נוסד: 2017
בעלים: תאגיד האלקטרוניקה סקייוורת', בבעלות ציבורית
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 22 אלף / 745
יבואן: קבוצת כדורי
מה עוד צריך לדעת: גם במקרה הזה מדובר ביצרנית זעירה, אך היא נהנית מגב חזק בדמותו של תאגיד האלקטרוניקה סקייוורת', אחד מיצרני המסכים הגדולים של סין. בשלב זה לסקיוול דגם אחד בלבד, שבישראל נקרא ET5 אך בחלק מהשווקים נמכר תחת השם "סקייוורת' EV6". ההבטחות לדגמים נוספים עדיין ממתינות למימוש. היבואנית המקומית אמנם לא עסקה מאז ומתמיד ביבוא רכב, אך מדובר באחת מיבואניות החלפים הגדולות בישראל - כך שמדובר בשם מוכר בתעשיה.
צ'רי
נוסד: 1997
בעלים: ממשלת סין
מכירות ב-2022 (בעולם / בישראל): 1.23 מיליון / 906
יבואן: קרסו מוטורס
מה עוד צריך לדעת: מדובר באחת היצרניות הגדולות והותיקות של סין, שלה קשר רב שנים עם ישראל - שכן החברה מחזיקה במותג הרכב קורוס, בבעלות משותפת עם החברה לישראל של עידן עופר. צ'רי היא הסינית היחידה שמשווקת בישראל דגמי בנזין בלבד, אפילו ללא אופציה היברידית, אך המגבלה הזו לא מנעה ממנה להתברג בעשיריה המובילה של שוק הרכב הישראלי בינואר 2023. דגמים חשמליים עשויים להצטרף בהמשך הדרך, כחלק ממסע החדירה של צ'רי אל המערב.
פורסם לראשונה ב- 03.02.23
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות