בחודשים האחרונים משמשת אותנו ג'ילי גאומטרי C לניסוי ארוך טווח של החיים האמיתיים עם רכב חשמלי. במסגרת הניסוי אנחנו בודקים כיצד ערוכה ישראל אל השלב הבא של עולם התחבורה, תוך נהיגה של אלפי קילומטרים ומפגשים יומיומיים עם האתגרים עימם מתמודדים בעלי רכב חשמלי.
אחד השינויים הבולטים שצריך להסתגל אליהם במעבר לרכב חשמלי, הוא כל נושא התכנון, שרלוונטי בעיקר בנסיעות ארוכות. זה לא הופך את הנסיעות האלו למשימה מסובכת, ודאי שלא ברכב עם טווח נסיעה ראוי, אבל יש בכל זאת כמה עניינים שדורשים תשומת לב. אחרי שמתרגלים אליהם, זה כבר הופך להרגל קבוע.
מדדו מרחקים: זה נשמע מובן מאליו, אבל מי שנוסע על רכב שמונע בבנזין לא רגיל לבדוק את המרחק מהבית אל היעד ובחזרה. אם מספר הקילומטרים שאתם צפויים לעבור במהלך הנסיעה מתקרב לטווח הנסיעה המירבי של הרכב (ובוודאי אם הוא עובר אותו), תצטרכו לתכנן גם עצירה לטעינה במהלך הדרך. התחשבו גם בשינויים שעשויים להתרחש במהלך הנסיעה ובקילומטרים שעשויים להתווסף במקרה של טעות בניווט או שינוי ספונטני בתכניות.
בדקו את תוואי הדרך: נסיעה מתל אביב לבאר שבע לא דומה לנסיעה מתל אביב לירושלים או לרמת הגולן, ונסיעה ממושכת בכבישים מהירים שונה בתכלית מנסיעה שכוללת עמידה ממושכת בפקקים. אם הנסיעה שלכם כוללת טיפוס בעליות או שיוט מהיר מהממוצע, צריכת החשמל של הרכב צפויה לזנק וטווח הנסיעה יתקצר באופן משמעותי. מנגד, אם המסלול כולל ירידות ארוכות (והוא חד-כיווני) או אם אתם נוסעים בדרך פרברית-מרומזרת במהירות איטית יחסית, הסיכוי שלכם להשיג את טווח הנסיעה המוצהר של הרכב גדל באופן משמעותי.
בדקו את מזג האוויר: הסוללה ברכב החשמלי מושפעת באופן דרמטי מהטמפרטורה החיצונית. זה בא לידי ביטוי בעיקר בימים קרים, אז עשוי טווח הנסיעה להתקצר בעשרות אחוזים, אך גם לטמפרטורות חמות יש השפעה על ביצועי הסוללה. בימים חמים גם קצב הטעינה יהיה איטי יותר, מה שיאריך את משך הזמן שתבלו בהמתנה ליד עמדת הטעינה. ואגב, לא מדובר רק בטמפרטורת קיצון שתוכלו לפגוש בסקנדינביה: גם ביום חורף ישראלי נפוץ, עם טמפרטורה של 10-12 מעלות, ניתן לצפות לפגיעה משמעותית בטווח הנסיעה.
הירשמו כמנויים אצל חברות הטעינה: בניגוד לתחנות הדלק, בעמדות הטעינה לא ניתן לשלם באמצעות כרטיס אשראי, אלא רק באמצעות אפליקציה יעודית או צ'יפ שהוזמן מראש. לשם כך מומלץ להירשם כמנויים אצל כל חברות הטעינה הגדולות, מה שיאפשר לכם גמישות במהלך הנסיעה והתחברות קלה יחסית לעמדת הטעינה. אמנם, בחלק מהמקרים תוכלו להירשם "על המקום", אבל זה תהליך שלעיתים לוקח זמן - ובחלק מהחברות דורש שיחה עם המוקד הטלפוני, ששעות הפעילות שלו מוגבלות.
אתרו עמדות טעינה: יש לא מעט אפליקציות שמאפשרות לאתר את עמדות הטעינה הציבוריות, ולאחרונה אף דירגנו אותן בסקירה השוואתית. השתמשו בהן כדי לאתר עמדה מתאימה לאורך הדרך, ושימו לב לכמה פרטים חשובים: בדקו את קצב הטעינה - אם הרכב שלכם תומך בטעינה אולטרא-מהירה בקצב של 200 או אפילו 350 קילוואט, חבל להסתפק בעמדת 50 קילוואט שתאריך את משך הטעינה; בדקו את מספר "אקדחי הטעינה" שמותקנים במקום - ככל שיש יותר כאלו, כך יגדל הסיכוי שלכם לאתר עמדה פנויה, אך מנגד קצב הטעינה עשוי להיפגע כאשר שני רכבים מתחברים במקביל לאותה העמדה. בדקו גם את המיקום המדויק של העמדה בתוך המתחם, את עלות החניה (אם קיימת) ואת מחיר הטעינה.
תקופת עומס? הטעינו במיקומים פחות אטרקטיביים: אם אתם נוסעים לחרמון בסוף השבוע הראשון אחרי השלג, סביר להניח שתיתקלו בעומסים כבדים בעמדות הטעינה הפופולאריות על כביש 90, בקרית שמונה וברמת הגולן. כך גם לגבי העמדות המרכזיות על כביש הערבה ובמצפה רמון, בחגים או בימי החופש הגדול שבהם רבים נוסעים לאילת. הפתרון? תכננו עצירה לטעינה בשלב מוקדם יותר ובמיקומים פחות פופולאריים - למשל, בדרך מהמרכז לרמת הגולן או לחרמון ניתן לעצור לטעינה כבר בעפולה או בנצרת, ואילו בדרך לאילת ניתן לעצור לטעינה בדימונה או בעבדת. כך גם תישארו עם רזרבות בסוללה למקרה שהעמדות לא יפעלו באופן תקין, מה שיאפשר לכם להתקדם לעמדות הבאות.
פורסם לראשונה ב- 25.06.23
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות