רכבי פנאי, במהותם, מציעים יכולת לטייל מעבר לכביש הסלול, ולהביא אתכם - וכל מי שדחסתם ברכב - ליעדים ייחודיים יותר. לא מדע טילים, אנחנו מסכימים. מה שכן דורש ידע, זו הבחירה. כי בשוק הרכב יש מגוון גדול של דגמי פנאי הנחזים לקשוחים, כשבפועל הם מסוגלים ללא הרבה יותר מהמשפחתית הסטנדרטית שלכם. לפעמים אף פחות. אליהם אנחנו פחות מתייחסים.
בכתבה הזאת יופיעו רק דגמים שיודעים לנוע בעומק השטח ולהתגבר על אחיזה לקויה. ולכן נדרש רכב עם הנעה כפולה ויחס העברה נמוך (Low) לסיוע בתנאי עומס גבוה - טיפוס מדרגות גבוהות יחסית, או עליית מעלה חד או ארוך, תוך הפחתת העומס על תיבת ההילוכים. דגמים חדשים כאלה עולים מאות אלפי שקלים. ולמרות הפיתוי, טנדרים אינם תחליף שווה ערך, מה גם שמחירם אינו נמוך בהרבה.
אז מה אפשר? לרכוש רכב שטח משומש במחיר של משפחתית חדשה, כ-150-140 אלף שקל. בחרנו רק בדגמים עם תיבה אוטומטית, האהודה יותר על הקהל (והנוחה יותר בשטח), עם חמש דלתות לצורך שימוש משפחתי ושגילם עד 10 שנים. ולפני שיזנקו בעלי הסוזוקי ויטארה ארוך מודל 93 ויגידו ש"מוכנים לשלם להם פי 4 מהמחירון", אנחנו יודעים שלא רק שהרכב שלכם הכי נחשק ומוצלח שיש, אלא שיש סיבה שמחיר המחירון הוא זה שמקובל על חברות הביטוח, הבנקים, השמאים והמוסכים.
סאנגיונג רקסטון (2018)
מחיר: מ-140 אלף שקל
מנוע: דיזל, 2.2 ליטר, 181 כ"ס
גיר: 7 הילוכים, הנעה כפולה
בעד: 7 מקומות, עמיד, זול יחסית, מערכות בטיחות מתקדמות
נגד: יכולת שטח מוגבלת (זוויות מרכב, מהלך מתלה אחורי קצר), שוק שיפורים מצומצם
דגשים: מתחילת 2018 מוצע בישראל הדור השני. עדיין עם שלדת סולם וסרן אחורי קשיח, אבל בתכנון חדש
למרות המכלולים המסיביים, הרקסטון אינו עתיר יכולת: מהלך המתלים אינו גדול וזוויות המרכב מגבילות בעבירות. הוא עדיף על דגמי פנאי רכים, אבל בשטח הוא לא עומד בשורה אחת לצד טויוטה לנד קרוזר או מיצובישי פאג'רו. בנוסף, שוק השיפורים מצומצם והתאמות לשטח אינן שכיחות. לזכותו עומד מחיר נמוך המאפשר לרכוש רכב צעיר יחסית, וכן מערכות בטיחות מתקדמות תקניות ומולטימדיה מקורית עם ממשקי צימוד.
ג'יפ גרנד צ'ירוקי (2014-2017)
טווח מחיר: 145-99 אלף שקל
מנוע: בנזין, 3.6 ליטר (282 כ"ס), דיזל 3.0 ליטר (241 כ"ס)
גיר: 8 הילוכים, הנעה כפולה קבועה
בעד: מחיר, ביצועים, שוק שיפורים גדול
נגד: יכולת שטח במקור, קפיצי אוויר, אין מערכות בטיחות, צריכת דלק (בנזין)
דגשים: ותרו על גרסת הדיזל אחרי 2014 ושימו לב למנוע הבנזין שרגיש לשמן ספציפי ולטיפולים בזמן
ג'יפ גרנד צ'ירוקי נפוץ למדי, אך למרות הייחוס המשפחתי, בבסיסו הוא לא אטרקטיבי במיוחד בשטח עקב מתלים נפרדים, מרכב נמוך יחסית וגחון פגיע שיש למגן. גרסאות עם קפיצי אוויר ("לימיטד", "טריילהוק") פחות מוצלחות, ולחובבי שטח של ממש מומלץ לבחור בגרסאות עם קפיצים רגילים ולהשקיע בסט בולמים וקפיצים משופר.
מומלץ להתקין נעילת דיפרנציאל אחורי עקב שוק השיפורים הגדול והמחירים הנוחים. מנוע הבנזין האטמוספרי חזק, אך הוא דורש סל"ד גבוה המחייב נהג מיומן יחסית עבור מעברים טכניים. גרסת הדיזל קלה יותר לשימוש אבל היא נדירה, יקרה יחסית לרכישה ובעייתית יותר לתחזוקה.
שימו לב: כלי רכב רבים הגיעו ביבוא אישי או מקביל וחשוב מאוד לבדוק את המפרט הטכני והאבזור. יש ביניהם גרסאות עם הנעה אחורית בלבד, יש המצוידות במפרט מועשר ("קוואדרה דרייב 2") עם נעילת דיפרנציאל אחורי.
מיצובישי פאג'רו (2013-2015)
טווח מחיר: 148-120 אלף שקל
מנוע: דיזל, 3.2 ליטר, 200 כ"ס
גיר: 5 הילוכים, "סופר סלקט", נעילת דיפרנציאל אחורי
בעד: 7 מקומות, יכולת שטח טובה
נגד: עבירות בשטח עקב מרכב נמוך ופגיע ומהלך מתלה קצר, עלות תחזוקה
דגשים: לבחון היטב את מצב תותבי זרועות המתלה והציריות, מצב החלודה סביב גג השמש
הפאג'רו הוא מהדגמים המבוקשים בשוק, הודות למוניטין חיובי שנצבר במשך 25 שנות שיווק. העובדה שיש לו אפשרות לשבעה מקומות קוסמת לרבים, ומחיריו הנוסקים של טויוטה לנד קרוזר הפכו אותו לרכישה הגיונית. יכולת השטח שלו אינה גבוהה במיוחד עקב פגיעות בתחתית ומרכב אחוד.
הוא גם מורכב יחסית לתחזוקה שכן מכלולים רבים אינם נגישים מספיק (מסרק הגה, מערכת תזמון) כך שצפו לעלות טיפול גבוהה. הבדלי האבזור בין רמת גימור בסיסית ("דזרט") למאובזרת ("דקאר") נוגעים לקיומם של גג שמש חשמלי, ריפודי עור, קוטר חישוקים ומערכת השמע.
ג'יפ רנגלר (2013)
טווח מחיר: 134-121 אלף שקל
מנוע: בנזין, 3.6 ליטר, 282 כ"ס
גיר: 5 הילוכים, הנעה כפולה
בעד: זוויות מרכב, יכולת שטח, מרכב פריק, תדמית
נגד: מחיר, נוחות, בידוד רעשים, תא נוסעים, צריכת דלק
דגשים: פחות מומלץ לנסיעת כביש. חשוב לוודא שהתחזוקה התבצעה בזמן וגם שהשמן איכותי, ובמקרה של רכב משופר, לבדוק איכות, פעולה והכי חשוב - חוקיות.
אבי רכבי השטח, שבשונה משאר הדגמים כאן, אינו כביש-שטח והוא הספרטני מכולם ובפער. הוא גם זה שבדרך כלל יישא שיפורים, שדרוגים ותוספות, שישפיעו על מחירו (כלפי מעלה). כמו בגרנד צ'ירוקי, גם כאן המנוע (3.6 ליטר) מחייב תשומת לב בתחזוקה, אך תיבת ההילוכים, בשנים הרלוונטיות, היא מתוצרת מרצדס ונחשבת עמידה ואמינה. פירוק החלקים עשוי להיות מסורבל יחסית (במיוחד בדלתות, בשמשה הקדמית) ונדרש אחסון של החלקים בבית עקב גודלם.
לנד רובר דיסקברי 4 (2013)
טווח מחיר: 134-100 אלף שקל
מנוע: דיזל, 3.0 ליטר, 211 כ"ס או 255 כ"ס
גיר: 8 הילוכים, הנעה כפולה קבועה, נעילת דיפרנציאל אחורית
בעד: גרסאות עם 7 מקומות, מרווח, נוח, חזק, יכולת שטח גבוהה
נגד: אמינות ועמידות
דגשים: בדקו אם הוחלף מנוע, את מצב תיבת ההילוכים וקפיצי האוויר
אחד מדגמי הכביש-שטח המועדפים עלינו. הוא מרווח מאוד ונוח מאוד, חזק ובעל יכולת עבירות מרשימה במיוחד, בזכות מערכת קפיצי אוויר יעילה. אבל, זהו דגם שסובל - כרבים מבני משפחתו - מרמת עמידות נמוכה וממוניטין מפוקפק. למנוע הדיזל גל ארכובה (קראנק) חלש הנוטה לקרוס. עלות החלפת מנוע עלולה להגיע לכ-100 אלף שקל. גם תיבת ההילוכים אינה מהעמידות וחשוב לוודא החלפת נוזל בזמן (60 אלף ק"מ). ותרו על רכב שעבר 200-150 אלף ק"מ ללא החלפת נוזל.
סוזוקי גרנד ויטרה (2013-2015)
טווח מחיר: 69-85 אלף שקלים
מנוע: בנזין, 2.4 ליטר, 169 כ"ס
גיר: 4 הילוכים, הנעה כפולה קבועה
בעד: זול יחסית, יכולת שטח גבוהה ביחס לייעודו
נגד: אמינות ועמידות, צריכת דלק
דגשים: חשוב לבדוק החלפת מנוע, החלפת שמני דיפרנציאלים (כל 4-3 טיפולים, לא ב-165 אלף ק"מ), מידת בלאי עקב נסיעות שטח תכופות
הגרנד ויטארה הוא יוצא הדופן כאן: רכב פנאי רך, נמוך ועדין יחסית, אך עם מרכב משפחתי ויחס העברה נמוך. למרות השורשים היפניים, הדור הזה של הויטארה אינו אמין במיוחד, עם מנועים רבים שסבלו מסדק בבלוק המנוע וברבים מהם הוא גם הוחלף. במקרים רבים הוא שופר באופן מסיבי לטובת אתגרי עבירות להם הוא לא נועד. שימו לב למצב המכלולים הרלוונטיים - זרועות מתלה, דיפרנציאלים.
כך תקנו רכב שטח בלי ליפול
רכישת רכב שטח משומש מורכבת בהרבה מרכישת כל רכב אחר. בין היתר עקב מכלולים מורכבים יותר המחייבים רמת תחזוקה גבוהה (ועלויות גבוהות), דרך אופי השימוש והעומס המופעל על הרכיבים שמביא לא פעם לבלאי מואץ. בעזרת מי-רון לוי, סמנכ"ל בקבוצת לוי יצחק, הכנו עבורכם את המדריך לקנייה נכונה של רכב שטח.
מודיעין: לפני שבוחרים בדגם הספציפי, מומלץ לבדוק בפורומים ייעודיים מידע שימושי על תקלות נפוצות והמלצות. מומלץ גם לבדוק את עלויות הביטוח, שכן לעיתים הוא יקר באופן משמעותי מזה של רכב רגיל, או שאינו מתאים לנהגים צעירים.
מבחן עצמי: את הבדיקה הראשונית תבצעו בעצמכם. הדבר החשוב ביותר הוא לבדוק פגיעות בתחתית המרכב. שריטות על מיגון הגחון הן דבר נפוץ, אבל פגיעות משמעותיות יותר יעידו על שימוש אגרסיבי שמוביל לקיצור משמעותי באורך חיי המכלולים השונים. בהזדמנות זו בדקו גם את תקינות מערכת ההנעה - מומלץ לבצע זאת על משטח כורכר ולשלב להנעה כפולה, ולאחר מכן להילוך כוח ונעילת דיפרנציאל, לנסוע כמה מטרים ולבדוק שהם שולבו ולא להסתפק בעובדה שחיווי השילוב התבצע. ברכבים הנוסעים בהנעה כפולה-קבועה חשוב לבדוק שהם מצוידים בארבעה צמיגים זהים. אם לא, הדבר מביא לשחיקה מוגברת של מערכת ההנעה עקב מהירות סיבוב לא זהה של הגלגלים.
שיפורים: אם קיימים, בדקו שהם נעשו בצורה מוקפדת על ידי בעלי מקצוע מוסמכים ושהם מאושרים ברישיון הרכב, אפילו אם מדובר רק בהתקנת וו גרירה, אחרת אתם מסתכנים בהורדה מהכביש ובבעיות במבחן הרישוי השנתי. בכלי רכב שבהם מותקנת כננת, זכרו שהיא מוסיפה משקל רב על החרטום, וחשוב לוודא שמערכת המתלים התומכת שופרה בהתאם. הגדלת מידות הצמיגים מייצרת עומס גבוה יותר על מערכת ההנעה והמתלים וגורמת לשחיקה מוגברת. חשוב לבדוק שהשיפורים ברכב מצויים בפוליסת הביטוח המקיף.
מבחן מומחה: בנוסף לבדיקה מקיפה במכון רישוי מוסמך, כדאי לבדוק את הרכב גם במוסך המתמחה במותג או בדגם, ולאו דווקא במוסך מורשה של היבואן. מוסכים אלו מכירים היטב את הדגם והבדיקה שלהם תיתן אומדן מדויק למצב הרכב הספציפי, לרבות פירוק מיגון הגחון ובדיקה מעמיקה של מכלולי ההנעה והמתלים. בדיקה כזו תעניק הערכה לעלות "יישור הקו" המחויב כמעט בכל רכישת רכב שטח. המלצות על מוסך מומחה תוכלו למצוא בפורומים או בקהילות הייעודיות ברשתות החברתיות.
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות