ג'ושוע בראון, מי שמוכר למעריצי המכוניות של טסלה מערוץ היוטיוב שלו, עשה היסטוריה ב-7 במאי השנה, אבל אני לא בטוח שזו ההיסטוריה שהוא היה רוצה לעשות. ג'ושוע נסע במכונית הטסלה S הנערצת שלו בווילינטון, פלורידה שבדרום ארה"ב. נראה שהמכונית היתה במצב הנהיגה האוטונומית של טסלה, המכונה "אוטו פיילוט" (Autopilot). על פי העדויות, המערכת האוטונומית פספסה משאית עם נגרר שהפתיעה את התנועה בפנייה פתאומית. הטסלה והמערכת האוטונומית סונוורו מדופן המשאית והמכונית תמרנה את דרכה בין המשאית והנגרר כשהיא מגלפת את כל חלקה העליון של הקבינה. בראון נהרג במקום. על פי הממצאים בשטח, נראה שהטסלה עוד המשיכה לנסוע בעצמה כמה מאות מטרים אחרי המפגש עם המשאית והנגרר והתנגשה בעצם קשה בשטח.
זו היתה, על פי הרישומים, התאונה הקטלנית הראשונה בהיסטוריה של המכונית האוטונומית. האם היא תהיה גם האחרונה?
בטסלה פינקו כמה וכמה מבעלי המודל S במערכת האוטונומית הזו. בעלי המכוניות התעוררו בבוקר וגילו שהמכונית שלהם התעדכנה - ממש כמו גרסת תוכנה בטלפון - וכעת היא מצוידת במערכת נהיגה אוטונומית, כזו שאינה דורשת את הימצאות הנהג. אלון מאסק, איש החזון, בעלי ומנהל טסלה, איש שחושב כהייטקיסט ולא כיצרן רכב, התקין במכוניות את הפיצ'ר האוטונומי, אבל ציין שמדובר בגרסת בטא, שאינה בשלה לגמרי. בחוברת ההדרכה של טסלה S מופיעה סדרה ארוכה של אזהרות ובהן הבהרה חד משמעית כי "תמיד שים לב לכביש שלפניך ותהיה מוכן לבלום בכל עת".
ג'ושוע בראון האמין במערכת הזו יותר מכפי שרומזות האזהרות. לפי עדויות במקום, בסביבת הרכב נמצאו מכשיר DVD נייד (מערכת המולטימדיה ב-S אינה מאפשרת צפייה בווידאו תוך כדי תנועה) ומחשב נייד פתוח.
ובכל זאת, לאחר התאונה החלו להישמע רכילויות ושמועות על קצר בין אנשי טסלה ובין אנשי חברת מוביל-איי הישראלית, הגוף הטכנולוגי שפיתח את שורשיה של מערכת האוטופיילוט המדוברת. שבועות ספורים חלפו ומוביל איי הודיעה כי עם סיום החוזה בין החברות, יסתיים השת"פ ביניהן באספקת מערכות אוטונומיות. הקשר ביניהן אינו מסתיים לגמרי, וייתכן כי עם הזמן ישלימו השתיים. ואולם, אחת ההערכות היא כי ההתפוצצות בין השתיים נולדה מסיבה אחרת - ההכרזה של מוביל איי על פיתוח מכונית אוטונומית ביחד עם אחת היריבות המרכזיות של טסלה, ב.מ.וו.
3. ב.מ.וו i - מחשמל לאוטונומיהשמעתם על המותג i של ב.מ.וו? הוא מוכר בעיקר בזכות שני דגמי המכוניות שהפיץ בעולם בשנים האחרונות, שניהם חשמליים, או היברידיים-נטענים: ה-i3 העירוני וה-i8 הסופר-ספורטיבי. המותג i של ב.מ.וו נולד לפני כחמש שנים, ונועד להיות מותג שכולו על טהרת הטכנולוגיה החשמלית.
השנים חלפו, שני דגמי ה-i היו יקרים מאוד (גם אם מרשימים מאוד טכנולוגית) ובמקביל, בשנתיים האחרונות פחות או יותר, תפס הסיפור האוטונומי את הכותרות. השנים הללו הן שנים היסטוריות בכניסה המאסיבית של מרבית יצרני הרכב למירוץ הפיתוח האוטונומי. בב.מ.וו הבינו את הצורך המהותי וכעת המיקוד של המותג i הולך ועובר לפיתוח מוצרים אוטונומיים, דבר שבוודאי נפגוש באופן מקיף יותר בשנים הקרובות.
ההצהרות על החיבור ההדוק לחברת מוביל איי מחזק את ההבנה שב.מ.וו עובדת על כך. למכונית הזו כבר יש שם משוער - iNext. לצד מוביל איי התחבר ליצרן הגרמני גם יצרן השבבים הגדול, אינטל, ונראה שביחד הם יציגו מכוניות מעניינות בשנים הקרובות.
4. הפיצ'רים האוטונומיים של מרצדס E קלאס וב.מ.וו סדרה 7אצל מרצדס, וגם אצל ב.מ.וו הנ"ל, אפשר לפגוש כבר גם בישראל בכמה מהמערכות החצי-אוטונומיות המתקדמות ביותר בעולם. מרצדס E קלאס החדשה וב.מ.וו סדרה 7 מציעות רכיבים אוטונומיים מתקדמים ביותר. מלבד שמירת מרחק, בלימת חירום עצמאית ושמירה אקטיבית על הנתיב, באמצעות תיקוני היגוי, המכוניות הללו מציעות לנהג את האפשרות להוציא את המכונית מהחניה בלי להיות בתוכה כלל - דבר שמאפשר, למשל, הקצאת חניה קטנה יותר. ב-E קלאס אפשר לאותת ולבקש מהמכונית לעבור נתיב לעקיפה באופן עצמאי, וגם לעקוב אחרי המכונית שלפנינו, גם אם לא מסומן על הכביש שום נתיב.
במכוניות זולות הרבה יותר מה-E ומה-7 אפשר כבר לקבל מערכות אוטונומיות מתקדמות גם כן. בדגמי ה-UP של פולקסווגן מוצעת בלימה אוטונומית וכך בדגמים שונים של מכוניות בצד הזה של 150 אלף שקלים. בקיה ספורטאז', שמחירה נמוך מ-140 אלף שקלים, אפשר לקבל אפילו מערכת ששומרת באופן אקטיבי את הרכב בנתיב.
5. מי מוביל באוטונומיה, חברות הרכב או חברות הטכנולוגיה?עושה רושם שהחברה המפורסמת ביותר בעולם בתחום האוטונומי אינה חברת רכב. בגוגל מדברים כבר שנים על מכונית אוטונומית, הם מפעילים צי של מכוניות אוטונומיות שנוסעות בכבישים סגורים וציבוריים ברחבי קליפורניה ובאתרים נוספים. אבל מחקר של תומסון-רויטרס (Thomson Reuters) מראשית השנה בחן את מספר הפטנטים שרשמו חברות שונות, מכל הסוגים, בשלושת התחומים האוטונומיים - נהיגה אוטונומית, מערכות סיוע לנהג ומערכות תקשורת אוטומוטיבית - טלמטיקס.
על פי מחקר רישום הפטנטים, נראה שלא רק שגוגל אינה בראש, אלא שהיא במקום ה-26 בין המפתחות הגדולות ביותר בתחום הזה. הראשונה בפער גדול היא… (יושבים?) טויוטה, אחריה ספק הרכיבים לרכב הגדול בעולם, בוש, שמפעילה לא פחות מ-2,000 מהנדסים בפרויקטים הללו, אחר כך יונדאי, דנסו, ג'נרל מוטורס וניסאן. אפילו היטאצ'י, פוג'י ופנסוניק, LG וסמסונג קודמים לגוגל במספר הפטנטים האוטונומיים העצמאיים. אפל, אגב, רחוקה למטה.
אין זה אומר שחברות הטכנולוגיה, כמו גוגל ואפל, לא יפתיעו ויציגו מכוניות אוטונומיות לפני אחרים, אבל היינו מהמרים דווקא על חברות הרכב שיגישו לעולם מכוניות בשלות וחדשניות ללא נהג לפני האחרים.
6. טכנולוגיה ורכב - אילו חברות התחברו עם מי?לא מעט חברות רכב השתלטו על חברות טכנולוגיה בתחום הזה, או שהתחברו אליהן לשת"פים מקיפים, בדרך לפיתוח המכונית האוטונומית שלהם. שלושה ענקי יוקרה גרמניים, מרצדס, אאודי וב.מ.וו, השתלטו על חברת המיפוי הגדולה, HERE, שמבוססת על אנשי נוקיה. ג'נרל מוטורס רכש את חברת שיתוף הנסיעות Lyft. טויוטה הודיע על שת"פ אסטרטגי עם המתחרה, אובר. ביום שהדבר נודע, התברר כי פולקסווגן משקיעה 300 מיליון דולר במתחרה הישראלי של השתיים, GETT, 'גט טקסי' לשעבר. על השת"פ של מוביל איי ושל אינטל עם ב.מ.וו כבר סיפרנו ונוסיף את השת"פ הטרי יחסית של קבוצת FCA (פיאט קרייזלר) עם גוגל, גם כאן בתחום האוטונומי.
7. מה יקרה בתוך 5 שניםכרגע, בעקבות התאונה של טסלה וגם בלי קשר, איש לא יתחייב על תאריך מדויק שבו תוצג המכונית האוטונומית המלאה הראשונה. נראה שהטכנולוגיה אינה רחוקה מבשלות, במונחי שוק הרכב, וממשלות העולם יצטרכו לחוקק חוקים שייאפשרו את מכירת המכוניות הללו בעולם.
מרבית יצרני הרכב מסמנים את סוף העשור הזה וראשית העשור הבא, איפשהו בין 2019 ו-2025, כתאריך היעד שבו ישיקו את המכונית האוטונומית המלאה הראשונה, זו שלא יהיה כלל צורך לנהוג בה.
בטסלה, למשל, מדברים על 2018. אצל היצרן הגדול באירופה, פולקסווגן, שגם הוא עובד עם מוביל איי. מדברים על 2019 וכך גם אצל חברת הטכנולוגיה הסינית, באידו. בוולבו וברנו-ניסאן על 2020 וכך גם בגוגל, ב-GM שחבר לחברת שיתוף הנסיעות המפורסמת Lyft, בטויוטה ובפורד שהתחבר למיקרוסופט בפיתוחים אוטונומיים, בב.מ.וו מדברים על 2021. אצל בוש מכוונים להציג מערכת אוטונומית לחלוטין ב-2025 - מעט מאוחר מהאחרים, אבל צפוי לסלול את הדרך לכל יצרן שיהיה מעוניין בכך, להשיק מכונית אוטונומית.
8. מה יקרה בעוד 10 שנים? ובעוד 20?איש אינו יודע לאן פני הטכנולוגיה האוטונומית במדויק. ההערכה היא כי העשור הבא, שנות העשרים של המאה הזו, יהיה העשור של חלוצות המכוניות האוטונומיות. המשמעות היא שהמכוניות הללו עדיין לא יהיו זמינות בהמוניהן לקהל הרחב, אלא יפעלו בעיקר כחלוצות לפני המחנה, כדי לצלוח את אמון הציבור, כדי לפעול מול המחוקקים וכדי להתאמן באופן מתקדם יותר, בדרך למכונית האוטונומית ההמונית. זו, כך אפשר להעריך, תגיע רק בשנות השלושים.
9. ומתי נראה ניסויים אוטונומיים בישראל?בלא מעט מדינות בעולם כבר אפשר לראות ניסויים אוטונומיים, בעיקר בארה"ב, אבל גם באירופה ובמקומות נוספים. ישראל, שעומדת מאחורי כמה מחברות הטכנולוגיה החשובות בתחום הזה, עדיין אינה מאפשרת ניסויים כאלה על אדמתה. בקרוב צפוי העניין הזה להשתנות, עם הקמתו של מרכז ניסויים אוטונומיים בנתניה - דבר שמוסדר בין ממשלת ארה"ב וממשלת ישראל, וגם עיריית נתניה. המרכז הזה צפוי לפעול בכמה שלבים ורובדים: בדיקות במסלולים סגורים, נסיעות אוטונומיות בכבישי נתניה ואחר כך משלוח מכוניות משם אל מטרופולין תל אביב.
10. סיכום אוטונומיואם לסכם את העניינים האוטונומיים באופן פרקטי יותר, נראה שהאזרח הממוצע לא ינהג, סליחה - יסע במכונית אוטונומית בשנים הקרובות, אולי אפילו לא בעשור או בחמש עשרה השנים הקרובות. עם זאת, המערכות הסמי-אוטונומיות, אלו שבולמות לבד כדי למנוע תאונה, או שומרות על הנתיב ומחנות את המכונית לבד - כל אלו תהיינה זמינות יותר ויותר במכוניות המקובלות, גם בישראל. קחו שני עשורים קדימה - ככל הנראה, אז כבר נתחיל להתרגל לכך שמכונית אינה חפץ שנוהגים בו.
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות