סיאט אטקה נחשפה לראשונה בשנת 2016 והכניסה את היצרנית הספרדיה לאחת מהקטגוריות הפופולאריות ביותר בשנים האחרונות - רכבי הפנאי בגודל בינוני. היא היתה הראשונה בקו דגמי הפנאי של היצרן הספרדי, כאשר שנה מאוחר יותר הצטרפה סיאט ארונה הקטנה.
עד כמה האטקה משמעותית עבור סיאט? ובכן, בשנה שעברה כל סיאט חמישית שנמכרה בישראל - היתה אטקה. נתון מרשים כשמדובר באחד הדגמים הפחות זולים בהיצע של המותג. ברחבי אירופה מכרה סיאט כ-300,000 דגמי אטקה מאז הוצג הרכב, מתוכם 100,000 בשנה שעברה בלבד.
בחודשים האחרונים הוצגה מתיחת הפנים ששאבה השראה עיצובית מסיאט טראקו הגדול, והביאה איתה מקצה שיפורים במספר תחומים. לאחרונה היא נחתה בישראל ויצאנו איתה לנהיגת התרשמות כדי להבין מה השתנה בדגם המחודש. על הדרך, בדקנו מה מצבה של סיאט כיום בשוק הישראלי - ומסתבר שיש כמה מספרים שמעניין להכיר.
עיצוב: נגיעות עדכניות, אזכורים מהעבר
השינוי העיצובי הבולט ביותר נמצא בחזית הרכב. הגריל פחות צנוע מבעבר, ובמקום עיצוב טרפזי הוא קיבל צורת משושה שמזכירה את השבכה הקדמית בלאון החדשה. כמיטב האופנה העכשווית, בתי פנסי הערפל קיבלו עיצוב "ראש חץ" ויחידות התאורה הראשיות הפכו צרות מבעבר והן מציגות תאורת Led מלאה שנראית מצוין.
השינויים מאחור עדינים יותר. חלקו התחתון של הפגוש עודכן, ותגית שם הדגם ATECA עברה לגופן בכתב יד בסגנון Autoemocion, שזכור מהכיתובים על קורות הגג של חלק מדגמי סיאט לאון בדור השני. מגרסת ה- Xperience יש גם תאורת איתות דינאמית.
גם עיצוב הפנים זכה לטיפול במסגרת מתיחת הפנים. לגלגל ההגה יש כעת עיצוב חדש, המראה המרכזית קיבלה עיצוב נטול מסגרת (Frameless) ומסך המולטימדיה זכה לפס כפתורי תפריטים פיזי, כאשר במקום הטקסט כעת לכל תפריט מופיע לוגו ברור. מעבר לשינוי במראה, המסך עצמו גדל ברבע אינץ' ל-8.25" בגרסת ה-Style ול-9.2 אינץ' בגרסאות ה-Xperience וה-FR.
צפייה בתוכן סיאט אטקה מודל 2021: מה השתנה?
אבזור: שדרוגים לשימושיות ולנראות
סיאט אטקה המחודשת משווקת ב-3 רמות גימור, אך את רמת הביניים "אקסלנס" מחליפה גרסה חדשה בשם Xperience.
בנוסף לאבזור שהוצע לפני מתיחת הפנים, גרסת הכניסה Style זוכה כאמור גם למסך מולטימדיה גדול יותר ובנוסף מקבלת תאורת לד מלאה מלפנים ומאחור וגם הנעה ללא מפתח. פרט לשלושת השדרוגים הללו ה"סטייל" כוללת לא מעט אבזור שהיה שם עוד קודם: בקרת אקלים מפוצלת, חיישני גשם ותאורה, מראה נגד סנוור, חיישני רוורס, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto-Hold, מראות צד עם קיפול חשמלי וחישוקי 17 אינץ' קלים.
ומה עם הבטיחות? המפרט כולל 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית שמזהה גם הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת עייפות ומערכת למניעת תאונות משניות.
גרסת ה-Xperience שהחליפה את ה"אקסלנס" זוכה למסך מולטימדיה שצמח כאמור מ-8" ל-9.2" וגם למצלמת רוורס שכעת מוצעת כסטנדרט. אלו מצטרפים לאבזור עשיר שכולל לוח מחוונים דיגיטלי, גג שמש פנוראמי, כניסה ללא מפתח, החלפת הילוכים מגלגל ההגה, בורר מצבי נהיגה, תאורת אווירה וחישוקי 18 אינץ' קלים. בבטיחות מצטרפת מערכת התרעת רכב בשטח מת והתרעת תנועה חוצה מאחור.
גרסת ה-FR הבכירה שדרגה את האבזור לעומת קודמתה בתוספת חיישני חנייה קדמיים ומערכת לחניה אוטומטית - וכמו בעבר מציעה לא מעט פריטי עיצוב ואבזור ספורטיביים. בין היתר כוללת הרשימה מושבי ספורט, ריפוד תקרה שחור, גימורים שחורים חיצוניים וחישוקים ספורטיביים, לצד מערכת שמע של Beats עם 9 רמקולים וסאבוופר.
יחידת הנעה: אותו הספק, פחות זיהום
סיאט אטקה המחודשת שמרה על יחידת ההנעה המוכרת ומדובר באחת מוצלחת מאוד. מתחת למכסה המנוע שוכן מנוע טורבו-בנזין בנפח 1,498 סמ"ק, המספק 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ שזמינים מ-1,500 סל"ד נמוכים. נתון ההאצה הרשמי עומד על 8.6 שניות ל-100 קמ"ש, כמו בעבר, ואילו המהירות המירבית עלתה מ-198 ל-200 קמ"ש.
במקביל השתפרה צריכת הדלק העירונית בכ-7% ונתון היצרן העדכני לצריכה עירונית עומד על 15.8 ק"מ לליטר. בהתאם, דרגת הזיהום ירדה מ-11 ל-10.
במסגרת העדכון גם כושר הגרירה של האטקה השתפר, מ-1,600 ק"ג לנגרר עם בלמים בדגם שלפני מתיחת הפנים ל-1,800 ק"ג בדגם המחודש.
ומה שלא השתנה
כמו בעבר, סיאט אטקה מציע מרווח פנימי טוב למשפחה עם תא מטען שימושי וגדול בנפח 510 ליטרים. רמת הנוחות טובה וכך גם בידוד הרעשים, ואילו מרווח גחון של 18.7 ס"מ מאפשר גם נסיעת שבילים נינוחה.
מה קורה אצל סיאט?
המותג הספרדי של קבוצת פולקסווגן שבר השנה שיאי מכירות בישראל, ולראשונה חצה את רף 10,000 הרכבים ורשם גידול של 12% לעומת השנה שעברה - וזאת בתקופה שבה השוק כולו הצטמצם בכ-15% עקב משבר הקורונה. בדירוג המותגים הנמכרים ביותר בישראל, נמצאת סיאט במקום השישי, קפיצה של 4 מקומות לעומת השנה שעברה. סיאט הוא גם המותג האירופי השני הכי נמכר בישראל.
השוק הישראלי אולי לא גדול במונחים עולמיים, אבל מסתבר שעבור סיאט - ישראל היא יעד משמעותי למדי. מבין כלל השווקים שסיאט פעילה בהם, ישראל היא השוק העשירי בגודלו מבחינת כמות המכירות. מבחינת נתח השוק - שמתקרב ל-5% - ישראל היא השוק שבו עוצמתה של סיאט היא השלישית בגודלה בעולם, אחרי גרמניה וספרד.
ולסיכום...
נראה שקטגוריית רכבי הפנאי בגודל בינוני לא מתכוונת להירגע בזמן הקרוב. זאת עדיין הקטגוריה החשובה ביותר למרבית רוכשי הרכב בישראל, וסיאט אטקה מצליח לשמור על מעמדו כדגם דומיננטי בזירה הזו, וגם מציג מספר שיפורים במסגרת מתיחת הפנים. הוא עדיין רכב פנאי נאה, מרווח, נוח, זריז ומאובזר - כמו בעבר, רק קצת יותר.
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות